Sātana advokāta piezīmes
skepse un infantilitāte
frustrācija 
29.-Jul-2020 11:59 am
Jautājums par šī brīža ideoloģiskajām vadlīnijām. Ko iesākt, ja skolasbērniem jāstāsta par PSRS laiku, proti, ka deficīta precēm pastāvēja t.s. melnais tirgus. Tā kaut kā aizvainojoši skan tas "melnais". Savukārt, ja to aizvietojam, kā mūsdienās pieņemts, ar "afro", tad pavisam nesmuki sanāk... :( Saki, mīļais "Sīrupiņ", ko man iesākt?
Comments 
29.-Jul-2020 12:00 pm
ar šahu un klavierēm ko?
29.-Jul-2020 12:05 pm
emmm ... kā zinātnieks zinātniekam (sarkasms protams) - melnais tirgus ir raksturīgs visiem laikiem vietām un valstīm
kas ir PSRS specifika ir plānveida sadale un izplatīšanas tīkls, ko organizē valsts, bet pateicoties veikliem darboņiem, tā deficīta prece nemaz līdz letei nenonāca, bet iztirgojās pa sētas durvīm - tad bija pirmatnējais melnais tirgus
un tad protams sekundārais - visādas rumbulas utt
29.-Jul-2020 12:46 pm
Nu varbūt, ka nevajag pārspīlēt ar šo.
29.-Jul-2020 12:59 pm
ar ko?
29.-Jul-2020 01:14 pm
visa interpretēšanu kā neesošu "ideoloģisku diktātu"
29.-Jul-2020 01:19 pm
Drusku jau nu atsit hunveibinus brīžiem, viss tas karš ar pieminekļiem utt
29.-Jul-2020 01:29 pm
Neesmu manījusi, ka pie mums kāds dauzītu pieminekļus. Vispār Latvijā vienīgais klajais ideoloģiskais pārspīlējums bija skandāls ap Rūjienas saldējumu, kurā abas puses sacepās un sāka dzīt pretīgu un stulbu retoriku.

uzpūst no tā visa vaimanas "ak, mēs nabaga cietēji bez vārda brīvības" man kā cilvēkam, kurš vēl atceras laikus, kad reāli nebija vārda brīvības, šķiet nožēlojami un izsauc šķērmu dūšu.
29.-Jul-2020 01:34 pm
Nē es ne par LV bet vispār.
29.-Jul-2020 01:40 pm
Jā, nu es pat nezinu - cik daudz bija cilvēku, kas to ņemtni ar Rūjienas saldējumu uztvēra nopietni? Man šis palika pavisam info perifērijā un neko no tās abu pušu retorikas neesmu lasījusi.
30.-Jul-2020 12:36 pm
lūk!
29.-Jul-2020 01:31 pm
Nu pieminekļu gāzēji ir otra galējība. Es gan saprotu, ka varētu būt nepatīkami, ja tev pilsētas centrā piemineklis vislaik atgādina par senču apspiedējiem, diez vai mēs joprojām gribētu redzēt Ļeņinu Brīvības un Elizabetes krustojumā vai Pēteri Pirmo Brīvības pieminekļa vietā. Un panākt šādu pieminekļu pārvietošanu ar sociālu aktīvismu un petīcijām pašvaldībai vien arī ne vienmēr ir iespējams. Bet visumā es pieturos pie uzskata, ka pa vidu starp grāvjiem ir ceļš un mums būtu jāmēģina uz tā noturēties. Dažkārt liekas, ka apkārt kļūst arvien vairāk tādu, kas meimuro no viena grāvja otrā kā piedzērušies.
29.-Jul-2020 01:36 pm
Nu jā man šķiet ka grāvis ir piemēram akadēmiskā personāla kadru jautājumu risināšana ar petīcijām, nu tur kāds profesors ne tā tviterī izteicies vai arī zinātnisku rakstu atsaukšana pamatojoties uz petīcijām un parakstu vākšanu. Vot šitas ir kultūras revolūcija 1:1 priekšsēdētājs Mao.
29.-Jul-2020 02:34 pm
Vienā globālā uzņēmumā tā arī pateica, ka terminoloģija tiek mainīta un vārds blacklist (melnais saraksts) vairs nav atļauts. Tas ir tikai laika jautājums, kad tam sekos pārējie uzņēmumi, jo woke signalizēšana ir ļoti spēcīga. Nedomāju, ka ir liela starpība ar melno tirgu, bet līdz tam vēl būs jāpagaida 2-3 gadi.

Starp citu, NHS par melnā saraksta zālēm sauc zāles, kuras ir atļautas, bet kuras valsts neapmaksā, jo nav īpaši efektīvas.
29.-Jul-2020 02:47 pm
Es teiktu, ka jāskatās lingvistiskais konteksts, kur meklējama vārda izcelme. Iespējams, blacklist izcelsme tiešām ir rasistiska konteksta. Ja to ir iespējams aizstāt ar citu vārdu, kas nenes līdzi šādas konotācijas un kurš varbūt pat precīzāk ataino nepieciešamo nozīmi (piem. zāļu gadījumā - non-refundable medicines), tad kāpēc ne? Tas tikai bagātina valodu, un angļu valoda ir visai atvērta un naska uz jaundarinājumiem. Dzīve mainās un valoda tai līdzi. Cik daudz ir vārdu, kurus vairs nelietojam vai lietojam atšķirīgā nozīmē? Tas jau nenozīmē, ka konkrētais vārds tiek izdzēsts no vārdnīcas. Tieši pretēji, ir iespēja iedot vairāk zināšanas un kontekstu, paskaidrojot, ka reiz mēs šādu parādību saucām tā un tā, jo tas bija atvasināts no tāda un tāda konteksta, bet tagad saucam to savādāk, jo ir mainījusies mūsu izpratne par attiecīgo kontekstu.
29.-Jul-2020 02:53 pm
Par blakcklist ir skaidrs, ka tā izcelsmei nav saistības ar rasismu. Bet pamanīju, ka pat tev radās šaubas, un tieši tāpat rodas šaubas daudziem, jo neviens jau nemeklē vārda izcelsmi. Tāpēc nepārmetīsim to citiem.

Un tieši tāpēc, ka angļu valoda ir ļoti atvērta, ir ieviesies šis nosaukums – blacklisted drugs (zāļu melnais saraksts). Non-refundable pēc nozīmes ir galīgi garām, savukārt precīzie nodaukumi parasti ir gari, neasociatīvi un grūti lietojami.
29.-Jul-2020 03:23 pm
Man šķiet, ka nepareiza ir pati fokusēšanās uz aizvainošanu/ aizvainojamību/ jūtīgumu. Vajag veicināt biezādainību, tajā pašā laikā ļoti stingri skatoties lai nekādi reāli pāri darījumi nevienam nenotiktu.
29.-Jul-2020 10:14 pm
+ daudz!
30.-Jul-2020 12:38 pm
un kā mēs zināsim, ka nevienam nekādi reāli netiek darīts pāri? vienmēr kādam būs biezāka, kādam mazāk bieza āda.
a vārdi sāp, ka maz neliekas, un nez vai tas jelkādreiz mainīsies, vismaz kamēr pastāvēs Homo Sapiens.
30.-Jul-2020 05:00 pm
Lai sāp.
30.-Jul-2020 10:56 pm
/un kā mēs zināsim, ka nevienam nekādi reāli netiek darīts pāri?/ Labs likumsargu darbs, profesionāls.
29.-Jul-2020 05:11 pm
"Tas tikai bagātina valodu, un angļu valoda ir visai atvērta un naska uz jaundarinājumiem. "

Nu jā, Orvels par šo daudz rakstīja. Jaundarinājumi dažādu eifēmismu formā, lai aizvietotjot valodu, aizvietot "nepareizas domas".

"Dzīve mainās un valoda tai līdzi."

Nu jā. Pirms daudziem gadiem dzīve pamainījās un parādījās jēdziens "antisovjetčina". Kopā ar daudz citiem jauniem vārdiem un kontekstiem. Bagātināšanās uz urā.


"jo ir mainījusies mūsu izpratne par attiecīgo kontekstu."

Nav nekāds "mūsu". Es neesmu tavā komandā un ar hunveibiniem neko kopīgot izpratnē par valodu un realitāti netaisos.
30.-Jul-2020 12:29 am
Vēl jau bija arī interesanti, kā tu pārleci no “nevajag vainot ideoloģisku diktātu” uz apoloģētismu, ka tas tikai bagātina valodu.

Mani personīgi tas nesatrauc. Esmu tulkotājs un šodien tulkoju šādi, bet rīt tulkošu citādi. Bet labāk būt godīgam un atzīt, ka šoreiz šīs izmaiņas valodā notiek ideoloģijas dēļ.
29.-Jul-2020 01:10 pm
kā tieši tevi aizvaino vārds melns?
29.-Jul-2020 01:30 pm
Ierosinu vispār no latviešu valodas izskaust vārdu ''melns''. Būsim pirmā tauta pasaulē kas atteikusies no šī rasistiskā un aizskarošā apzīmējuma. Turklāt latviešiem, kā mūžsenai politkorektuma citadelei jau ir atbilstošs aizstājējs - nebalts. Ja ir nebalta diena, tad mierīgi var būt arī nebaltais tirgus.
29.-Jul-2020 01:42 pm
"Nebaltais tirgus" izklausās patiešām lieliski un eleganti! :D
29.-Jul-2020 02:52 pm
Ir jau arī citi potenciāli aizvainojoši vārdi - zilais, sarkanais, arī pelēkais un brūnais izskatās aizdomīgi, un tad vēl zaļais...
29.-Jul-2020 03:08 pm
Un melnos saukt par nebaltajām personām. :)
29.-Jul-2020 05:13 pm
Anti-white people (kas būtu diezgan trāpīgi pašreizējā kontekstā).
29.-Jul-2020 05:16 pm
:D
30.-Jul-2020 09:26 am
Gan jau, ka tāpat esi izlēmis taisnību mācīt jaunajai paaudzei.
30.-Jul-2020 01:29 pm
Nē, skolmeistaram jāmāca to, kas programmā, nevis savas iedomas.
30.-Jul-2020 06:57 pm
Tad man kļūst interesanti, a kas tajā programmā par šo tēmu rakstīts.
This page was loaded Nov 18. 2024, 3:34 am GMT.