Hedera helix L.

Fotosintēze zem mikroskopa

1/27/15 03:00 pm

- Celies beidzot augšā, tava kafija atdzisīs!
- Nav vairs vērts, jau atdzisusi...
- Nav tik traki, manējā vēl diezgan silta!
- ... Mph-he, labs mārketings: "Vislabākais no rīta - diezgan silta kafija! Tavs Merrild!"

1/22/15 05:52 pm - Bet vispār, BET VISPĀR!

Kamēr ciba cepas par cepšanu, notiek nopietnākas lietas: http://www.lsm.lv/lv/raksts/latvija/zinas/deputati-grib-ierobezhot-sievieshu-tiesiibas-veikt-abortu.a114761/

via [info]garamgajejs

Mani komentāri:

-) Par konsultācijām: ir ļoti labi un pareizi, ja sievietei, kas apsver abortu, nodrošina pieeju dažādām konsultācijām, taču - piespiest uz konsultācijām sievieti, kas jau pati izlēmusi, ir prasta manipulācija (gan ar psih. ietekmēšanu, gan arī, gadījumos, kad grūtniecība konstatēta vēlu, brutāli novilcinot laiku, lai piespiestu sievieti neveikt abortu);

-) Par sievietes vecāku konsultācijām - realy? REALY? Paga, kopš kura laika vecākiem ir kaut kāds juridisks sakars ar pilngadīgas sievietes lēmumiem???

-) Nedzemdējušas sievietes saukt par mātēm: cik interesanti, ka tradicionālo vērtību aizstāvjiem nemaz vairs neinteresē tradicionālo vērtību aizstāvība tad, ja ar to var kaut kā manipulēt: vai tad viņu pasaules uzskatā vārds "māte" gadījumā nav jēdziens, kas pilns visādu labu un pat svētu asociāciju, ka var tik vienkārši ņemt un mainīt nozīmi? Vismaz par jēdziena "ģimene" vienīgo nozīmi "vīrietis+sieviete+bērni" viņi stingri cīnās. Arī (lai vēl absurdāk) - vai sievietes, kas piedzīvojušas spontāno abortu, vajadzētu saukt par mātēm, varbūt vēl ik gadu sveikt viņas māmiņdienā? ;

-) «nereti viens cilvēks un viņa seksuālās vajadzības tiek stādītas augstāk par atbildību, ģimeni un citu cilvēku garīgo labklājību» - nereti politiskās ambīcijas tiek stādītas augstāk par vienu cilvēku un viņa cilvēktiesībām;

-) "Pamatojumā runāts par bezatbildīgām seksuālajām attiecībām kā arī pieminēts, ka ginekologi mantisku apsvērumu dēļ pat mudinot sievietes izvēlēties veikt abortus" - vai pamatojums ietver arī statistikas datus, kas to visu pierāda? Var jau būt, ka atkal darbojas man sociālais burbulis, bet man tomēr šķiet, ka mūsdienās nav daudz tādu cilvēku, kas abortu uzskata par normālu kontracepcijas līdzekli.

-) "„Tādām sievietēm, kas šo saka, ir psiholoģiska rakstura problēmas, uztveres problēmas. Grūti komentēt tādus nesaprātīgus izteikumus,” pauž Parādnieks." - Ā, nu tas visu izskaidro. Žēl tikai, ka Parādnieks aizmirsis "izņemt" savu psihologa sertifikātu. :)

-) "Deputāts apgalvo, ka likuma grozījumu mērķis ir sievietēm sniegt plašāku atbalstu, lai viņas pirms aborta veikšanas izdarītu brīvu izvēli, nevis kāda spiediena rezultātā." - um... runājot par spiedienu...

-) Kādēļ vīrieši drīkstētu būt dzimumšūnu donori jau no 18, bet sievites - no 25? Vai sievietēm olšūnu izņemšana var radīt kaut kādas medicīniskas problēmas, kas var ietekmēt reproduktīvo veselību? (Jautāju bez ironijas, es tiešām to nezinu.)

1/22/15 03:08 pm - Par šīsdienas cibas tēmu

Ja precīzāk, tad par "kurš ģimenē taisa ēst un dara citus sieviešu darbus" (un kāpēc - tas tieši mani interesējošais tēmas aspekts).

Mūsdienās Latvijā nav daudz tādu ģimeņu, kur viens no pieaugušajiem var finansiāli atļauties dzīvoties pa māju, nestrādājot algotu darbu. Vairumā gadījumu strādā abi. Tomēr, cik saprotu, lielā daļā gadījumu "sieviešu darbus" mājās lielākoties veic sievietes, lai gan "vīriešu darbu" - naudas pelnīšanu - veic abi. Par šo fenomenu, kurš nemaz nav tik jauns, gana daudz rakstīts jau iepriekšējā gadsimtā, seviški par Padomju Savienības ģimeņu sadzīvi, kur ļoti izplatīts bija ikoniskais "vīrs palīdz mājas darbos, paceļot kājas, lai sieva var tepiķi izsūkt". Šo fenomenu dažviet literatūrā dēvē par double burden vai double shift strādājošām sievietēm.
Lūk, no vienas puses, PSRS darba vidē un sabiedriskajā dzīvē sievietes bija visnotaļ emancipētas (traktoristes un brigadieres, ja), taču ģimenēs saglabājās dalījums vīriešu un sieviešu mājas darbos. Šis dalījums, starp citu, ir saprotams (un līdz ar to dabiski veidojies), ja ģimene dzīvo lauku saimniecībā, kur vīriešu mājas darbi sastāv no nemitīgas mājas un saimniecības telpu labošanas, malkas gādāšanas ziemai, un kā tik vēl ne. Tā kā parasti sievietes ir fiziski vājākas par vīriešiem, tad ir saprotams, ka fiziski vieglākie* darbi tika iedalīti fiziski vājākiem ģimenes locekļiem.
* Lai gan samalt miltus ar rokas dzirnavām nav nekāds fiziski vieglais darbs, pamēģiniet kādreiz kādā etnogrāfijas muzejā, kur tādu izklaidi piedāvā.

Taču tagad pārceļamies uz vidusmēra padomju pilsoņa dzīvokli. Mājas pamati nav regulāri jāstiprina, jumts nav jālabo, malka nav jāgādā. Ik pa laikam vajag palabot elektrību vai santehniku, taču tas ne tuvu nav jādara katru vakaru. Savukārt, vajadzība pēc vakariņām, tīrām drēbēm un paklāja, kuram virsū pietiekami maz putekļu, lai rakstu var saskatīt, neizzūd. Un tā arī izveidojās sieviešu double shift, kamēr vīrieši vakarā pēc darba atpūšas. Bet kādēļ šos ikdienišķos pienākumus ģimenēs nesāka dalīt pēc godīguma principa (piem., ja vīram šovakar nav jālabo skalojamā kaste, tad lai izberž vannu un nomazgā traukus, kamēr sieva šrubē istabu), bet gan saglabāja tradicionālo dalījumu? Mans minējums - jo tiem ir sieviešu darba stigma, kas cilvēkiem ar izteikti tradicionāliem uzskatiem liek tos uztvert par "vīrieša necienīgiem". Tagad pastāsts iz dzīves: atceros, kā bērnībā mani vecāki (kuri mājas darbus dalīja pēc godīguma, ne dzimuma lomu principa) regulāri iesmēja par kaimiņu-kačoku, kas smagajiem iepirkumu maisiem un atkritumu maisiem pirkstu nepiedūra, kamēr viņa sieviņa (kura bija visnotaļ smalkas miesasbūves) tos maisus staipīja ik dienas.

Padomju laiki no mūsdienām atšķiras ar to, ka tajā laika cilvēki sāka kopdzīvi krietni ātrāk, līdz ar to bieži vien dēli, kuri mājās neko no "sieviešu darbiem" nedarīja, sāka dzīvot ar sievām, kuras visus tos darbus apdarīja. Un cilvēkiem ir tendence "darīt tā, kā citi", pat, ja tam nav apzināta ideoloģiska pamatojuma (sieviešu darbs ir vīrieša necienīgs).

Mūsdienās tik vienkārši vairs nav. Bieži vien jauni cilvēki aiziet no vecāku mājām dzīvot vieni, vai studentu komunaļņikos (kur pēc būtības jau arī viņi dzīvo vieni), tādēļ ļoti daudzi jauni vīrieši, pat, ja viņu vecākiem bija tadicionālais darbu dalījums, tomēr iemācās arī tikt galā ar visiem "sieviešu darbiem". Tādēļ nedomāju, ka mūsdienās var runāt par "sieviešu darba" stigmu kā par nopietnu faktoru darba dalījumam ģimenē. Ticamāk man šķiet, ka tajos gadījumos, kad patstāvīgs vecpuisis apprecas un pekšņi pārstāj darīt "sieviešu darbus", ir runa par "visi tā dara", t.i. - tagad ir ģimene, tagad jādara, kā dzīvojot ģimenē. Un tas nu ir atkarīgs no abiem - vai sieviete to pieļaus, vai varbūt, kā tas arī mēdz notikt, pat mudinās* vīrieti nedarīt tos darbus.
* ja ne ar vārdiem, tad ar to, ka ņem un dara visu pēc kārtas, tādējādi otram ļaujot padoties slinkumā. Un cilvēks pēc dabas ir slinks, kadēļ darīt kaut ko, ja to dara kāds cits?

Tātad, par teoriju, es ceru, esmu izteikusies pietiekami skaidri: ja abi strādā, tad mājas darbus vajadzētu dalīt pēc godīguma principa. Par praksi: te jau ir iespēja variācijām. Es nekādā gadījumā nemudinu uz to, ka visiem vajadzētu darbus sadalīt 50/50 - pusi tepiķa tīru es, pusi tu. Nē, man arī pilnīgi normāli šķiet, ka sieviete ir vienīgā, kas gatavo ēst, ja viņai tas sagādā neizsakāmu prieku, savukārt vīrietim ēst gatavošana sagādā tika zobu sāpes (tobiš, gan jau ir iespējams sarunāt un atrast kompromisus, kā tos darbus sadalīt). Tai pat laikā, ir jārēķinās arī ar to, ka dzīve nav konstantu, nemainīgu rituālu virkne. Var būt situācijas, kur arī tam ģimenes loceklim, kam ēst gatavošana ir lielākās mocības, būs tomēr jāsaņemas un jāuzcep omlete. Jo, un te atkal pastāsts iz dzīves, man nešķiet normāla tāda situācija kā vienai manai vidusskolas skolotājai, kura vienreiz tā jokojot izmeta: "Jā, nu vīrieši tomēr ir bezpalīdzīgi, es jau zinu, ka šovakar pēc kursiem atnākšu mājās vēlu vakarā, un man pretī būs izsalcis vīrs un abi dēli ar jautājumu: "Ko mēs šovakar ēdīsim?""

Ā, un vēl viens pastāsts iz dzīves - kopīga ēst gatavošana ir visnotaļ patīkams, jautrības pilns un cilvēkus satuvinošs process, iesaku.

1/18/15 01:47 pm

Laiska svētdiena ar dīvainu žurnālu lasīšanu. Ielīksmoja frāze: Neatkarīgie pētnieki nākuši klajā ar drosmīgu secinājumu.

1/14/15 07:15 pm

Šorīt agri, agri biju i daiļrunīga, i labskanīga. Kad mīļotais mani centās pamodināt (jo modinātājzvanam tas nav pa spēkam), es, vēl acis neatvērusi, pajautāju: "Vai tu esi sabiedrība, kas mani mēģina izdrāzt?"
Bet vēlāk, kad jau acis vaļā, bet pati vēl zem segas (un prāts vēl nav īsti pamodies), un mīļotais joprojām krīt uz nerviem ar "celies augšā, nokavēsi", nolēmu signalizēt, ka ne jau es te tā laiski gulšņāju, bet gan aktīvi saņemos. Un kā to vislabāk signalizēt? Izrādās, kā man tobrīd likās vissaprātīgāk, ar dungošanu kvartu lēcienā "tam-tam-tam-tam". Man par izbrīnu, mīļotais nesaprata vis, ka tā izklausās saņemšanās process.

1/12/15 08:15 am - nošaut nedrīkst apžēlot

"Pirmdien Latvijā starp mākoņiem izsprauksies saules stari un vietām nedaudz snigs, .."

Latvijas ziemā snieg pat saules stari.

1/7/15 01:44 am

ratā

12/31/14 05:40 pm

Man tikko noziņoja, ka Ziemassvētku taurenim uznācis Jaunā gada noskaņojums, un tas tagad dzer (ūdeni).

12/30/14 01:07 pm - Par plaģiātismu un Latvijas zinātniekiem

Neliels apskats šeit: http://www.tvnet.lv/zinas/viedokli/541537-raidijums_latvijas_zinatnieku_vidu_plaukst_plagiatisms

Pats raidījums šeit: http://www.tvplay.lv/parraides/tv3zinas

Diemžēl, slinki paguglējot, oriģinālo pētījumu atrast neizdevās. Taču raidījumā minēts, ka pētījums balstīts uz internetā atrodamajām publikācijām. Manā jomā (arheoloģija, vēsture) gan internetos pieejama ļoti neliela daļa zinātnieku publikāciju, nezinu, kā ir citām jomām.

Kas man sakāms: plaģiātisms ir slikti, to izskaust vajag bez žēlastības un ar steigu. Taču mani samulsināja akademika.lv piesaukšana. Tāda līmeņa "konsultācijas", ko piedāvā tajā portālā, var izmantot negodīgi studenti, taču stipri šaubos, ka pie viņiem piestrādā tik zinoši speciālisti, kas spētu sagatavot pieņemama līmeņa zinātnisku publikāciju (ja spētu, es domāju, ka publicētu paši) vai pat disertāciju. Studentu uzražotie diplomdarbi (bak. un mag. darbi) jau nu gan nav uzskatāmi par īstām zinātniskām publikācijām, tā pa lielam ir spēju pierādīšanas nolūkos sarakstīta makulatūra ar ļoti minimālu pienesumu zinātnei (ir izņēmumi, protams, ik pa diviem vai vairāk gadiem vēsturnieku vidū atrodas arī kāds tik izcili uzrakstīts maģistra darbs, ka to virza uz monogrāfijas izstrādi).

UPD: komentāri neliek vilties :) Plaģiātisms droši vien ir tajās pļāpu zinātnēs. Vai tad neatceramies, kā 90.gadu sākumā vienā gadā saražoja - es aizmirsu, cik simtus pedagoģijas doktoru. Ko var gribēt valsts, kuras oficiālajā profesiju reģistrā ir salikti astrologi, hiromanti, zīlnieki, numerologi un citi tādi paši - vai no tiem kāds grib sagaidīt zinātni???Latvija jau tā atzīta par vienu no māņticīgākām ES valstīm. Drīz jau būs kauns saukties par latvieti.

12/29/14 08:31 pm

Manas pesimistiskās prognozes nepiepildās, tas taurenis joprojām ir dzīvs.

12/24/14 09:49 pm - Ziemassvētku taurenis

[info]kjiimikjis tikko kāpņutelpā atrada pusdzīvu taureni. Ielika sekcijā, lai kaķītis netiek klāt, un tagad tas taurenis tur jau tīri ņipri lidinās. Interesanta ziema.

UPD: Paklausot gugles tantei, taurenim tika piedāvāta mandarīna šķēlītes puse un ūdenī izkausēts cukurs. Šobrīd tas izvēlējies mieloties ar mandarīnu, kā jau īstam Ziemassvētku taurenim pieklājas.

12/24/14 03:12 pm

Diemžēl, mūsu kaķītis ir nevis mājdzīvnieks, bet gan mājlops.

12/19/14 12:39 am

39 gadi kopš The Rocky Horror Picture Show, bet joprojām tik maz vīriešu valkā zeķturus.

12/17/14 02:47 pm - Komiks par jokiem

... tālāk ... )

12/16/14 04:00 am

referāts
referāts
lēni rakstās
referāts

referāts
kādēļ tāds
neprotas tapt
pats kaut kāds

12/11/14 04:30 pm - Nē.

Tikko pienāca īsziņa ar mudinājumu apskatīt horoskopus 2015. gadam vienā konkrētā mājaslapā.

12/10/14 08:53 am - Pat, ja runājam par pašu teorijas koncepciju un atmetam skandalozākās tās izpausmes...

Divi izcili rakstnieki satikās un parunājās par to, cik ļoti atšķirīgas ir sieviešu un vīriešu psihes, un cik ļoti nepieciešams vīriešiem kontrolēt tās arhaiskās sieviešu psihes daļas, kuras kaut kādos mistiskos, zinātnei pagaidām nezināmos veidos visām sievietēm ir attīstījušās un iedzimušas no aizlaikiem.

Nu labi, es, protams, tālāk par 10min netiku, taču VR, jau sākumā izskaidrojot savas teorijas pamatus (un to, kā viņš ir pārprasts un izrauts no konteksta kārtējo reizi) mani nepārliecināja, ka līdz šim es viņa idejas būtu pārpratusi.

12/9/14 01:37 am

Man ir aizdomas, ka tas, kā daudzi cilvēki lieto vārdu "gēni", ģenētiķiem sagādā līdzīgas mentālās ciešanas, kā man - "alu cilvēki".
Turklāt, nereti tie abi vārdi tiek piesaukti, lai pamatotu vienus un tos pašus uzskatus.

12/3/14 05:27 pm

Ā, nu re, ne jau tikai cibas aptrakušie liberasti pārpratuši VR rakstīto: http://satori.lv/raksts/8349

Šodien Latvijas Psihoterapeitu biedrības (LPB) ārkārtas sēdē lems par Viestura Rudzīša psihoterapeita sertifikāta apturēšanu, informē tās prezidente Baiba Purvlīce.

P.S. Interesanti, vai LPB ātrā reakcija uz šo gadījumu varētu būt saistīta ar biedrības prezidenta nomaiņu? Vai biedrības prezidenta nomaiņa varētu būt saistīta uz lēno reakciju uz iepriekšējo gadījumu?

12/2/14 02:17 pm - Ja jau tik tieši pajautā...

Tātad, dāmas un viņu kungi, dienas tēma - kārtējā Viestura Rudzīša domas lidojuma grafomāniskā piruete: http://unvis.it/www.viestursrudzitis.lv/vai-ir-izgudrots-kas-labaks-par-vardarbibu/

Viena lieta, kas man par šito sakāms (aptuveni tas pats, ko jau ierakstīju komentāros pie [info]mindbound): Diemžēl, Rudzītis neseno "atraušanos" publiskajā vidē, cik var spriest no paša rakstītā, uztvēra kā "tie politkorektie Dēli mani gāna, jo baidās Dievietes" nevis kā kritiku par savu uzskatu pamatojamību un jautājumiem par to, vai psihoterapeitam ir ētiski izmantot savu autoritāti, lai popularizētu savas fantāzijas. Tādēļ es nemaz nebrīnos, ka tagad viņš, varbūt pat apzināti, raksta to, kas "kacinās tos Dēlus un tās Dievietes". Taču šis virziens varbūt atsijās ne tik ļoti pārliecinātos sektantus, savukārt tiem, kas ne pārāk tajā visā iedziļinās, redzot šo virzību galējībās, varbūt sagribēsies padomāt pirms nākamreiz par VR izteikumiem māt ar galvu un teikt "vo, vo".

Taču sagribējās arī atsevišķi komentēt/atbildēt uz VR jautājumu:

Jā – tas labs jautājums feministēm – ko liekat vietā? Kā panāksit, ka sieviete bez sišanas kļūst par priekšzīmīgu māti, sievu un Sievieti galu galā. Kā neitralizēsiet viņas Dzemdi un Dievieti, panākot, ka tās netraucē sievietes ceļā uz Sievieti? Ja feministes saka A, tad jāsaka arī B. Vai ir izgudrots kas labāks par vardarbību?

1. Jau interesants paša jautājuma uzstādījums un tiešais adresāts - feministēm. Bet ne feministiem, vai visiem citiem vīriešiem un sievietēm, kas uzskata, ka vardarbība pret sievieti, lai noliktu viņu "pie vietas", ir amorāla. Vai Rudzīšprāt pret šādu vardarbību ir tikai feministes?

2. Fragments Kā neitralizēsiet viņas Dzemdi un Dievieti, panākot, ka tās netraucē sievietes ceļā uz Sievieti?, protams, ir pilnīgi neattiecināms uz feministēm, vai uz jebkuru citu, kas nepieder pie sektas, līdz ar to šo atļaušos vispār ignorēt.

3. Kā panāksit, ka sieviete bez sišanas kļūst par priekšzīmīgu māti, sievu un Sievieti galu galā. Man bail domāt, kāda salauzta personība, viņaprāt, ir "priekšzīmīga māte, sieva un Sieviete", ja tas ir kaut kas tāds, kas panākams tikai ar vardarbību. Manuprāt, cilvēks, kas dzīvo un darbojas bailēs no vardarbības, varbūt būs ārēji "priekšzīmīga", taču ne tāda "priekšzīmība" nāks par labu bērniem (kuri parasti ļoti jūtīgi reaģē uz atmosfēru ģimenē), ne arī tam pašam vīram (apziņa, ka tevi nevis ciena un mīl, bet vienkārši dreb bailēs tavā priekšā, manuprāt, arī diezko veselīgi nevar iespaidot sākotnēji veselu cilvēku).

4. Ja feministes saka A, tad jāsaka arī B. Jānudien, tikai kādēļ tāda izlikšanās, ka feministes nepiedāvā neko, ar ko aizstāt patriarhālo "sieviete ir vīrieša īpašums"? Jāsecina (un tas mani nepārsteidz), ka Rudzītis, pirms ķerties pie feminisma kritikas, nemaz nav painteresējies, kas tas feminisms tāds ir, un ko tas saka.
Lai nu kā, īsā atbilde uz šo jautājumu: varas pozīcijas attiecībās aizstāt ar abu partneru līdzvērtīgu cieņu vienam pret otru. Tik vienkārši. Protams, lai pieņemtu šo vienkāršo ideju, nevar ticēt visādiem uzskatiem par sieviešu iedzimto/dabisko/dieva nolikto Dzemdi un Dievieti, kas to vien meklē, kā antagonēties pret partneri, un ka tas ir kaut kas neizbēgams, nemaināms, neapstrīdams, darbojas vienmēr un visām.


Vēl komentārs par to 5 bērnu māti, kas krāpa savu vīru* pārāk daudz laika veltīja pieciem bērniem. "Skaisti", ka šo stāstu psihoterapeits interpretā kā "labā uzvaru". Man tas viss drīzāk izskatījās pēc situācijas, kurā sieviete ar tiem 5 bērniem kaut kādu iemeslu (finansiālu? sabiedrības spiediens par to, ka jāsaglabā ģimene?) dēļ nevar aiziet no vairs nemīļā vīra, tādēļ viņa dzīvo nelaimīga, taču paslepus atļaujas aizliegtos laimes brīžus ar mīļāko. Savukārt, tās sievietes pēkšņās pārvērtības "uz labo pusi", drīzāk izskatās baiļu motivētas - viņš mani pametīs, bet es nevarēšu tikt galā ar visiem tiem iemesliem, kuru dēļ es pati nevaru aiziet. (Piem., saskaņā ar Rudzīša interpretāciju, ja ģimene izjuktu, tad sieva vīram prasītu, lai dod naudu bērniem, nē, atvainojiet, viņai.)

*Edit: kā tikko norādīja [info]echoes, es šo stāstu izlasīju nedaudz nepareizi, attiecīgi VR raksta ka tā piecu bērnu māte "krāpa" savu vīru nevis ar citu vīrieti, bet ar kopīgajiem bērniem. Tas šo interpretāciju padara vēl skumjāku. Tātad, mums ir stāsts par sievieti, kas rūpējas par 5 bērniem un viņai paliek par maz laika čubināties ap vīru (bet varbūt arī vairs nav mīļš, kas to lai zina - ne jau VR, jo, cik saprotams, uz konsultāciju bija atnācis vīrs, ne sieva). Un tad kā uzvaru un labi darītu lietu VR min vīra neuzticību, pēc kuras sieva sāka vairāk čubināties ap vīru. Neaplūkots gan tiek atstāts jautājums, kādēļ sievai, rūpējoties par tiem pieciem bērniem, neatlika laiks čubināties ar vīru, un kadēļ vīram, rūpējoties par tiem pieciem bērniem, atlika laiks justies ne-da-čubinātam, un vēl atlika laiks ieviest mīļāko.

UPD: Ir diskusija par šo jaunāko VR garadarbu arī pie [info]krii
Powered by Sviesta Ciba