Sātana advokāta piezīmes
skepse un infantilitāte
motivācija 
25.-Okt-2022 12:34 pm
No sarakstes e-klasē:
- Kāpēc Jūs nespējat motivēt manu dēlu mācīties?
- Tā paša iemesla dēļ, kāpēc Jūs viņu nespējat motivēt pašam no rīta mosties un saklāt savu gultu.

Daudzajos pedagogu kvalifikācijas kursos dikti tiek spriests par skolēnu motivāciju, arī skolā viens no jājamdzirdziņiem ir "kā jūs viņus motivējat/motivēsiet?". Diemžēl praksē nekas no teorētiķu piedāvātā nestrādā, katram skolotājam nākas improvizēt, atkarībā no klases sastāva un vecuma grupas, kā arī no paša pieredzes un spējām. Domāju, tas tāpēc, ka motivācija ir emocionāls iekšējs stāvoklis, kuru nevar izraisīt ar rīkojumu no malas vai racionālu apsvērumu rezultātā. Tā mainās atkarībā no vecuma, sociālā slāņa, inteliģences un intelektuālā līmeņa.

No vienas puses, cilvēkam piemīt iekšējais dzinulis iegūt jaunas zināšanas, tas viņiem sagādā prieku. Dofamīns kā neiromediators smadzenēs paaugstina labsajūtu. No otras puses, izziņa visai ātri var sasniegt pārsātinātības slieksni, pie tam ātrāk, nekā cilvēks paspēj uzņemt skolas programmas informācijas apjomu un to apstrādāt. Tad svarīgumu iegūst citi netiešie motivatori, t.sk. draudzība un komunikācija - priekšā sēdošās Anniņas rudā bize šķiet daudz interesantāka par vērtējumu 10 liecībā, - mācīties ir interesantāk domubiedru pulkā.

Pieaugot, t.i. vidusskolas pēdējos gados smadzenēs attīstās pieres daiva, jaunais cilvēks pamazām sāk domāt nākotnes perspektīvā. Tad aizvien lielāku nozīmi iegūst tas, ko mācās un kā tas saskan ar viņa ilgtermiņa mērķiem. Līdz ar to pieaudzis jauns cilvēks spēj pārvarēt vides diskomfortu, ja apzinās, ka saņemamā informācija ir svarīga - atšķirībā no bērna un pusaudža, ir spējīgs patstāvīgi un pašvadīti mācīties.

Censties motivēt bērnu vai pusaudzi, stāstot, cik ļoti apgūstamā viela viņam noderēs pieaugušo dzīvē, ir bezjēdzīgi. Viņa smadzenes nav pietiekami attīstītas, lai to saprastu. Nākotne praktiski neeksistē, svarīgs ir viss te un tagad. Uzskatāmi to redzējām pamatskolā attālinātajās mācībās. Par to ir visai plašs 2021. gada pētījums Nīderlandē - rezultāti bija 3-8% zemāki nekā "normālos" apstākļos (~3% ģimenēs, kur vecāki ir ar augstāko izglītību, līdz ~8% regresa bērniem, kuru vecāki ar pamata vai vidējo izglītību un mājās ar bērniem nenodarbojās) - 8 nedēļu attālinātā mācīšanās nebija devusi ne mazāko progresu. Labākajā gadījumā saglabāja līdzšinējo līmeni. T.i. tāds pats efekts, kā pēc vasaras brīvlaika.

Pusaudzim daudz svarīgāka ir apkārtējā emocionālā gaisotne - attiecības ar klases biedriem, skolotājiem, cik skola glīta un cik garšīgas pusdienas ēdnīcā. T.i. svarīgākais ir nevis ko māca, bet kā un kur, kas kopā ar viņu mācās. Kā viens mans izglītojamais, iekļuvis valsts ģimnāzijā, man pārsteigts stāstīja: "Te nemācīties ir kauns!" Pie tam to viņš teica par saviem klases biedriem, jo pieaugušo domas šajā vecumā nav svarīgas.

Bet kā to panākt "parastajā" skolā, kur nav ar iestājpārbaudījumiem atlasīta izlase, nudien nezinu. Par to jāpadomā.
Comments 
25.-Okt-2022 01:02 pm
Es parasti nekomentēju tavus ierakstus par pedagoģiju, jo ne mans lauciņš, ne man interesē, taču dažreiz izlasu gan. Un tāds (labdabīgs, ne uzbrūkošs) jautājums man ir noformulējies: vai nevarētu būt tā, ka skolotāja profesija tev nav gluži piemērota? Vnk tavos ierakstos nolasās bezgalība bezcerība un nihilisms pret pedagoģiju kā tādu. Piemēram, šeit pat: jā, protams, ka teorētiskās vadlīnijas nebūs nekāda panaceja un nāksies improvizēt, bet nu nav arī tā, ka nekas nav atkarīgs no skolotāja personības, profesionālajām spējām un pieejas. Es vēl atceros savus skolas laikus, man bija skolotāji, kas spēja kaut nedaudz motivēt pat slinkākos pusanalfabētus, un bija tādi, pie kuriem riebās mācīties arī klases zubrilām.
25.-Okt-2022 04:13 pm
Manuprāt, starp ideālo un reālo pedagoģiju pastāv bezdibenis. Bieži vien vecāki uzbrūk pedagogiem nepamatoti, jo šajā patēriņa laikmetā tāda domāšana, par to studijās arī brīdina jaunos pedagogus, ka vecāki prasīs atbildību no pedagogiem, paši neieguldot pūles. Jā, indulgences ierakstu stils var šķist arogants, mani arī reizēm kaitina, bet no otras puses izgaismo dažādas problēmas, par kurām vērts padomāt. Tad man būtu jāapmeklē pie viņa stundas, lai spriestu, cik motivējoši pie viņa mācīties. Un cik jauno pedagogu nav izdeguši/aizgājuši prom, pat ja spējuši motivēt pat lielākos sliņķus? Te ir plašs temats diskusijai.
25.-Okt-2022 04:25 pm
Oi, kā jau es teicu - ne pedagoģija mans lauciņš, ne man tas ir aktuāli. Un es nemaz netaisos noliegt, ka visās iesaistītajās pusēs tur var būt neadekvāti cilvēki ar neadekvātām prasībām. Bet nu, man indulgences pārdomas lasot izskatās, ka viņa nostāja ir: "Es tur neko nevaru darīt, jo bērniem smadzenes vēl nav pietiekami attīstītas." Un man šķiet, ka ar tādu nostāju skolotāja profesija tomēr nav tā piemērotākā izvēle. Btw, man pašai ir līdzīga attieksme pret bērniem, ka viņi ir pārāk stulbi, lai ar viņiem runātu man nepiemīt talants un pacietība komunicēt ar bērniem, tādēļ nekad neesmu piekritusi iesaistīties kaut vai tai pašā Iespējamajā Misijā, kad mani uz to mudināja.
25.-Okt-2022 06:29 pm
Ne jau tā, ka viņam baigi vajadzētu aizstāvību, bet cibā pa lielam nonāk tikai irgas par teoriju, ko mazāk redz FB. Es pazīstu [info]indulgence dzīvē, un redzu, ka viņš ir viens no cienītākajam un aizraujošākajiem skolotājiem, kuru augsti vērtē viņa skolēni.

Būtu priecīgs, ja mans dēls varētu pie viņa mācīties.
25.-Okt-2022 07:31 pm
Hm, bet tad sanāk, ka tu nepiekrīti indulgencei un arī domā līdzīgi kā es - ka no skolotāja tomēr ir daudz, kas atkarīgs. :D
25.-Okt-2022 09:05 pm
Mūsdienās skolotāji vairāk spēka un laika velta cīņai ar birokrātiju nekā skolēnu apmācībai.
25.-Okt-2022 09:11 pm
privātajās skolās arī?
26.-Okt-2022 12:02 pm
Spriežot pēc mana bērna skolas, ne tik daudz. Tāpat, protams, lai iekļautos kā oficiāli atzīta izglitības iestāde, ir šis tas jādara, bet tādas sūdzības kā pašvaldību skolās nedzirdu.
26.-Okt-2022 12:00 pm
Nesaprotu, ko tu tur izlasīji.

"Diemžēl praksē nekas no teorētiķu piedāvātā nestrādā, katram skolotājam nākas improvizēt, atkarībā no klases sastāva un vecuma grupas, kā arī no paša pieredzes un spējām. "

Izklausās pēc tā, ka arī indulgence saka, ka no skolotāja ir šis tas atkarīgs gan. Kur tu izlasīji, ka viņaprāt nav?

Cita lieta, kas.
26.-Okt-2022 10:49 am
Piekrītu. Pats par to domāju. Jo aizvien vairāk sāk šķist, ka pedagoģijas teorijai un praksei ar zināšanu apguvi un kļūšanu gudrākiem pēdējā laikā visai mazs sakars.
Ir pat mazs plāniņš vēl pāris gadus "paaudzēt muskuļus" un nomainīt profesiju. Tad varētu uztaisīt nelegālo sestdienu fakultatīvo kursu un ar atlasītu tīņu grupu pastrādāt no sirds (šie jau tagad prasās, taču fiziski tam nav spēka). Toties būšu brīvs no noteikumu, priekšrakstu un utopisko vīziju Prokrusta gultas, kas vairāk traucē, nekā palīdz.
25.-Okt-2022 01:09 pm
Pilnībā piekrītu, ka tiešsaistes apmācības tīņiem nestrādā.
25.-Okt-2022 04:55 pm
Man šķiet ka ir 2 kļūdas:

a) mācīt no pamatiem
b) mācīt no vispārīgā

Tas izklausās pēc galīgi stulba nonsensa bet provēšu paskaidrot.

Pamati un vispārīgais, ja vien jau nav intereses un motivācijas bieži ir garlaicīgi. Nerada interesi.

Piemērs: Mācīties teiksim elektroniku var no pamatiem, tie ir vienkāršoti vispārīgi teorētiski apraksti tur tipa kā strādā tranzistors, kā strādā trigeris utt - un tas it kā ir loģiski un pareizi.

Bet interesanti ir ielīst kaut kādā sarežģītā aparatūrā, no kuras tas cilvēks galīgi nekā nesaprot un tad štukot kas un kā.

Protams sākumā viņš vairumu nesapratīs, bet būs radies pats svarīgākais - motivācija.

Cits piemērs - regulārās skolās mācību grāmatas, teimsim matemātikā, ķīmijā vs kaut kur bēniņos atrastas vecas augstskolu mācību grāmatas vai monogrāfijas. Otrais ir daudz ``garšīgāk`` lai arī sākumā vāji saprotams.

Krč nevajag piena putriņas, vajag uzreiz steiku.
25.-Okt-2022 06:25 pm
Ir jomas, kur tas "uzreiz steiku" zināmā mērā tagad ieviešas.
Teiksim, 7. klasē mācās "inženierzinības", t.i. kaut kādas raķetes un uzvelkamās mašīnītes būvē, paķerot klāt mazliet teorijas (kas kāpēc notiek), taču bez formulām un rēķināšanas. Pēc tam 8. klasē sāk fiziku.

Piemērs no "kad es augu" - vēl pirms skolā sākās fizika biju izlasījusi visas trīs grāmatas "Lietišķā fizika", pēc tam vēl 2x pārlasīju :D Skolā gan fizika nebija tik interesanta kā grāmatās...
25.-Okt-2022 08:44 pm
1) tur jau tā lieta ka skolas grāmatas ir ikdienišķas un garlaicīgas, orentētas uz vidējo, sastādītas bez īpašas domas ieinteresēt. Augstskolas etc grāmatās arī vrb nav domāts par motivēšanu bet tur vismaz ir ļoti daudz visa kā.

2) // kaut kādas raķetes un uzvelkamās mašīnītes būvē,// uz to pusi, bet vislabāk ja tas acīmredzamas rotaļlietas un rotaļu piemēri. Triviāls piemērs. Ķīmija - uztaisa īstu sprāgstvielu un īstu sprādzienu. Bīstami? Jā bet aizraujoši un ja to dara zinātāja vadībā + ievērojot drošības noteikumus (kuri arī sāk tad meikot sensu un tiek apgūti).
26.-Okt-2022 10:42 am
Te klupšanas akmens ir tajā, ka kaut ko minimāli tomēr jāzina. Ja ķīmijas stundā jauksi kopā mannas putraimus ar smiltīm un gaidīsi sprādzienu, nez vai būs interesanti un radīsies vēlme ko tālāk darīt. Tb vajadzētu tā kā zināt, ka labāk jaukt kopā alumīnija pulveri ar kālija permanganātu. Bet tas ir garlaicīgi. Informācijas uzņemšana atmiņā prasa zināmu piepūli, bet mani mulsina vēlme atteikties no piepūles kā tādas. Kaut kā neticu, ka tas pie kā laba novedīs, kaut uz papīra izdomātais skan makten labi.
26.-Okt-2022 12:21 pm
Es neredzu, kā to dabūt gatavu skolā. Ar divām īsām priekšmeta X stundām nedēļā, no kurām uz vienu cilvekberns ierodas aizelsies pēc sporta, otras beigās plāno zemo startu uz ēdnīcas rindu. Turklāt cilvēkbērnam, kurš nav pieradis iedziļināties.
26.-Okt-2022 01:46 pm
Jā, izmest sportu no obligātajām nodarbībām, tajā pašā laikā atstājot sporta zāles, laukumus, aprīkojumu jauniešiem pieejamu. Sīkajiem patīk kāpelēt un dzenāt futeni, iespējai jābūt, bet ``fizkultūras stundas`` ir absolūts nonsenss. Un jā es ejot skolā tajās skolas ēdnīcās pie tiem kopgaldiem neaizgāju eksakti nevienu reizi, pirmais kur es ēdu tā sacīt centralizēti bija LU fakultātes kafejnīca.

OK, iespējams ka to centralizēto barošanu vajag maznodrošinātajiem bet tad iedot viņiem bezmaksas kartes priekš sviestmaižu automāta vai tml.
27.-Okt-2022 09:05 am
Akurāt tā!
Bet prātot par to vajag, lai neaiziet pašplūsmā kā kas pašsaprotams.
26.-Okt-2022 01:43 pm
Tas ka kaut kādai primārai zināšanai ir jābūt ir taisnība, lai gan no otras puses šķiet ka te procesa iniciācija ir panākama ar kaut ko iespaidīgu, nu iebāž viņiem litija sāli liesmā, a mēs gribam sveces kas šitā deg? Ttad vajag .... [ tālāk seko zināmas receptes] un tad viņiem kļūst interesanti kāpēc ir tādi un tādi efekti un tad sākas ķīmija, fizika, tas viss runā matemātikas valodā, tāpēc matemātika arī pēkšņi no grrlaicīgas burtnīcu aizpildīšanas kļūst par kaut ko jēgpilnu utt...
27.-Okt-2022 09:07 am
Tā vairāk matu skaldīšana, kā ko konkrētu uzlabot. To ar cenšas darīt. Es te vairāk prātuļoju ne tik daudz par praksi, kā par to, cik tālu teorija no prakses.
This page was loaded Apr 24. 2024, 12:22 pm GMT.