Sātana advokāta piezīmes
skepse un infantilitāte
motivācija 
25.-Okt-2022 12:34 pm
No sarakstes e-klasē:
- Kāpēc Jūs nespējat motivēt manu dēlu mācīties?
- Tā paša iemesla dēļ, kāpēc Jūs viņu nespējat motivēt pašam no rīta mosties un saklāt savu gultu.

Daudzajos pedagogu kvalifikācijas kursos dikti tiek spriests par skolēnu motivāciju, arī skolā viens no jājamdzirdziņiem ir "kā jūs viņus motivējat/motivēsiet?". Diemžēl praksē nekas no teorētiķu piedāvātā nestrādā, katram skolotājam nākas improvizēt, atkarībā no klases sastāva un vecuma grupas, kā arī no paša pieredzes un spējām. Domāju, tas tāpēc, ka motivācija ir emocionāls iekšējs stāvoklis, kuru nevar izraisīt ar rīkojumu no malas vai racionālu apsvērumu rezultātā. Tā mainās atkarībā no vecuma, sociālā slāņa, inteliģences un intelektuālā līmeņa.

No vienas puses, cilvēkam piemīt iekšējais dzinulis iegūt jaunas zināšanas, tas viņiem sagādā prieku. Dofamīns kā neiromediators smadzenēs paaugstina labsajūtu. No otras puses, izziņa visai ātri var sasniegt pārsātinātības slieksni, pie tam ātrāk, nekā cilvēks paspēj uzņemt skolas programmas informācijas apjomu un to apstrādāt. Tad svarīgumu iegūst citi netiešie motivatori, t.sk. draudzība un komunikācija - priekšā sēdošās Anniņas rudā bize šķiet daudz interesantāka par vērtējumu 10 liecībā, - mācīties ir interesantāk domubiedru pulkā.

Pieaugot, t.i. vidusskolas pēdējos gados smadzenēs attīstās pieres daiva, jaunais cilvēks pamazām sāk domāt nākotnes perspektīvā. Tad aizvien lielāku nozīmi iegūst tas, ko mācās un kā tas saskan ar viņa ilgtermiņa mērķiem. Līdz ar to pieaudzis jauns cilvēks spēj pārvarēt vides diskomfortu, ja apzinās, ka saņemamā informācija ir svarīga - atšķirībā no bērna un pusaudža, ir spējīgs patstāvīgi un pašvadīti mācīties.

Censties motivēt bērnu vai pusaudzi, stāstot, cik ļoti apgūstamā viela viņam noderēs pieaugušo dzīvē, ir bezjēdzīgi. Viņa smadzenes nav pietiekami attīstītas, lai to saprastu. Nākotne praktiski neeksistē, svarīgs ir viss te un tagad. Uzskatāmi to redzējām pamatskolā attālinātajās mācībās. Par to ir visai plašs 2021. gada pētījums Nīderlandē - rezultāti bija 3-8% zemāki nekā "normālos" apstākļos (~3% ģimenēs, kur vecāki ir ar augstāko izglītību, līdz ~8% regresa bērniem, kuru vecāki ar pamata vai vidējo izglītību un mājās ar bērniem nenodarbojās) - 8 nedēļu attālinātā mācīšanās nebija devusi ne mazāko progresu. Labākajā gadījumā saglabāja līdzšinējo līmeni. T.i. tāds pats efekts, kā pēc vasaras brīvlaika.

Pusaudzim daudz svarīgāka ir apkārtējā emocionālā gaisotne - attiecības ar klases biedriem, skolotājiem, cik skola glīta un cik garšīgas pusdienas ēdnīcā. T.i. svarīgākais ir nevis ko māca, bet kā un kur, kas kopā ar viņu mācās. Kā viens mans izglītojamais, iekļuvis valsts ģimnāzijā, man pārsteigts stāstīja: "Te nemācīties ir kauns!" Pie tam to viņš teica par saviem klases biedriem, jo pieaugušo domas šajā vecumā nav svarīgas.

Bet kā to panākt "parastajā" skolā, kur nav ar iestājpārbaudījumiem atlasīta izlase, nudien nezinu. Par to jāpadomā.
Comments 
25.-Okt-2022 04:13 pm
Manuprāt, starp ideālo un reālo pedagoģiju pastāv bezdibenis. Bieži vien vecāki uzbrūk pedagogiem nepamatoti, jo šajā patēriņa laikmetā tāda domāšana, par to studijās arī brīdina jaunos pedagogus, ka vecāki prasīs atbildību no pedagogiem, paši neieguldot pūles. Jā, indulgences ierakstu stils var šķist arogants, mani arī reizēm kaitina, bet no otras puses izgaismo dažādas problēmas, par kurām vērts padomāt. Tad man būtu jāapmeklē pie viņa stundas, lai spriestu, cik motivējoši pie viņa mācīties. Un cik jauno pedagogu nav izdeguši/aizgājuši prom, pat ja spējuši motivēt pat lielākos sliņķus? Te ir plašs temats diskusijai.
25.-Okt-2022 04:25 pm
Oi, kā jau es teicu - ne pedagoģija mans lauciņš, ne man tas ir aktuāli. Un es nemaz netaisos noliegt, ka visās iesaistītajās pusēs tur var būt neadekvāti cilvēki ar neadekvātām prasībām. Bet nu, man indulgences pārdomas lasot izskatās, ka viņa nostāja ir: "Es tur neko nevaru darīt, jo bērniem smadzenes vēl nav pietiekami attīstītas." Un man šķiet, ka ar tādu nostāju skolotāja profesija tomēr nav tā piemērotākā izvēle. Btw, man pašai ir līdzīga attieksme pret bērniem, ka viņi ir pārāk stulbi, lai ar viņiem runātu man nepiemīt talants un pacietība komunicēt ar bērniem, tādēļ nekad neesmu piekritusi iesaistīties kaut vai tai pašā Iespējamajā Misijā, kad mani uz to mudināja.
25.-Okt-2022 06:29 pm
Ne jau tā, ka viņam baigi vajadzētu aizstāvību, bet cibā pa lielam nonāk tikai irgas par teoriju, ko mazāk redz FB. Es pazīstu [info]indulgence dzīvē, un redzu, ka viņš ir viens no cienītākajam un aizraujošākajiem skolotājiem, kuru augsti vērtē viņa skolēni.

Būtu priecīgs, ja mans dēls varētu pie viņa mācīties.
25.-Okt-2022 07:31 pm
Hm, bet tad sanāk, ka tu nepiekrīti indulgencei un arī domā līdzīgi kā es - ka no skolotāja tomēr ir daudz, kas atkarīgs. :D
25.-Okt-2022 09:05 pm
Mūsdienās skolotāji vairāk spēka un laika velta cīņai ar birokrātiju nekā skolēnu apmācībai.
25.-Okt-2022 09:11 pm
privātajās skolās arī?
26.-Okt-2022 12:02 pm
Spriežot pēc mana bērna skolas, ne tik daudz. Tāpat, protams, lai iekļautos kā oficiāli atzīta izglitības iestāde, ir šis tas jādara, bet tādas sūdzības kā pašvaldību skolās nedzirdu.
26.-Okt-2022 12:00 pm
Nesaprotu, ko tu tur izlasīji.

"Diemžēl praksē nekas no teorētiķu piedāvātā nestrādā, katram skolotājam nākas improvizēt, atkarībā no klases sastāva un vecuma grupas, kā arī no paša pieredzes un spējām. "

Izklausās pēc tā, ka arī indulgence saka, ka no skolotāja ir šis tas atkarīgs gan. Kur tu izlasīji, ka viņaprāt nav?

Cita lieta, kas.
This page was loaded Dec 19. 2024, 11:19 am GMT.