Sātana advokāta piezīmes
skepse un infantilitāte
par paidagōģijas spožumu un postu 
28.-Jan-2014 08:39 pm
Interesanti vērot atšķirības starp apstākļiem un attieksmi privātajā un t.s. valsts bērnudārzā. Kamēr nebiju sastapies personīgi, šķita, ka nevajadzētu būt nekādai atšķirībai, izņemot tehnisko aprīkojumu - tie paši cilvēki vien strādā gan tur, gan tur. Taču rādās, ka tai paidagogu vidē ir notikusi ievērojama separācija.

Kā reizi pirms laika bija pagājuši liktenīgie 5 gadi rindā, un atvasi pārcēlām uz valsts dārziņu pašā pilsētas centrā, blakus laulātās birojam - tas, un ietaupījums mēnesī ap 200 LVL bija galvenais arguments.

Jau aizejot uz jauno dārziņu (200. pirmsskolas bērnu ieslodzījuma iestāde Rīgā, Akas ielā) bija jūtamas karaskolas vēsmas, bet, galu galā, lai bērns laikus pamazām pierod pie dzīves skarbuma. Pirmajos mēnešos izteikti manījām, ka attīstība vairs neprogresē, bet drīzāk pat regresē. Taču, kad uzzinājām, ka pēc apstiprinātās paidagōģijas programmas bērnam, absolvējot bērnudārzu, jāmāk skaitīt tik, cik viņam pašam gadu, un jāatpazīst sava vārda burtus, samierinājāmies. Pret sistēmu nostāties bezjēdzīgi, nāksies vien pārvarēt slinkumu, tb reizināšanu, dalīšanu un rakstīšanu mācīt mājās pašiem. Tas normāli, jo apmācības sistēma mūsdienās ir orientēta uz vairuma piemērošanos atpalicējiem, nevis otrādi. Arī cilvēcisko faktoru saprotu, tb kad audzinātāja rūdīta jūras kājnieku seržanta tonī uzrēc vienam citam bērniņam: "Ilzīt, ir sākusies jauna diena, vari beidzot smaidīt?!" - ļaudis ir dažādi un ne visas ir Mātes Terēzes (tonis bija tāds, ka man pašam gribējās izstiepties miera stājā un atiezt zobus, vai arī bēgt). Lai gan pasaulē ir tik daudz profesiju - santehniķi, šoferi, ārsti, bāku sargi, muitnieki utt. - nevajag taču, ja tie kinderi riebj, strādāt bērnudārzā.

Bet ir faktori, kas mulsina. Nu kaut kā nešķiet pareizi, ka kad bērniņš raud pēc māmiņas (tur ir viens tāds pavisam maziņš puisītis, jo grupiņās bērnu vecuma amplitūda ir 3-5 gadi), tad audzinātāja uzsāk un mazo potenciālo Tabakiju koris pievienojas: "Jānītis dzied, uzdziedi mums, uzdziedi mums kā vilciņš!" Nejaucos iekšā, jo ne mana druva, ne es ko jēdzu paidagoģijā (kursu gan esmu noklausījies, taču tas bija paredzēts vidusskolānu un studentu didaktikā). Taču ļoti nepatīk un nepareizi rādās, ka bērniem apzināti iedzen riebumu pret mācībām, tb mācību uzdevumu pildīšana (ir bērniem tādas darba lapas, kur jāsaskaita ābolīšus vai jāpārzīmē puķītes) ir kā sods par blēņām: nogrēkojies, tad sēdi un mācies. Ja tā turpinās, atvase droši vien būs sagatavota trešajai klasei jau sešos gados. Tā kāda jauna metodika, jeb vienkārši pa taisno pārlikums no Krimināllikuma, kur pants par piespiedu darbu kā soda veidu?

Man, kā jau vecam konspiratologam, sāk rasties aizdomas, ka tā varētu būt Maximas sponsorēta akcija: audzināt asociālus indivīdus ar iedzītu riebumu pret jebkāda veida mācišanos, lai būtu ko pie kasēm pamperos sēdināt. Mīļo Sīrupiņ, vai tas ir normāli, un es nekā nesaprotu? Jeb pameklēt kādu pudeles brāli vai ijušo mīļāko kur RD Izglītības departamentā un ierosināt tā kantora pavētīšanu? Vai jēga? Ka nesanāk kā Ķīlim - beigās tikai pats dabūšu pa degunu un kinders cietīs vēl vairāk. Diezgan bezspēcīga sajūta, kā parasti, kad sastopos ar dzīves realitāti ārpus savas komforta zonas.
Comments 
28.-Jan-2014 08:46 pm
Ko lai saka- palasies netā, kā ir britu karalistē ar izglītības sistēmu(galu galā tur n-desmiti latviešu it kā mācās visu līmeņu izglītības iestādēs). Visnotaļ biedējoši. Bet vēl biedējošāk ir tas, ka iemāca ŗeizrēķinu čerez Ž, bet domāt, lasīt un interesēties gan laikam nē.
29.-Jan-2014 04:35 pm
Nuss, kad nopirktais aliņš izrādās ieskābis, tad tas, ka Somālijā vispār nav ko ēst, ir vājš mierinājums. ;)
28.-Jan-2014 08:49 pm
nu arī privātajā man liekas reizināšanu tomēr nemāca dārziņā.

/ bet tas pārējais no dārziņa tomēr atkarīgs
28.-Jan-2014 09:21 pm
nesaprotu
kāpēc reizrēķins?
lasīt drukātiem lieliem un maziem burtiem - jā
rakstīt rakstītiem burtiem - varbūt vēl
saskaitīt, atņemt - jā

bet ko viņa darīs pirmajā klasē ar to reizrēķinu un dalīšanu? vai arī mērķis uzreiz uz otro? tad rakstītie burti vajadzīgi un lasītprasme ciktur burti minūtē - bet kāpēc vēl joprojām nav skaidrs

par to sodu sistēmu - nu jā - man nav variantu, bet ar audzinātāju un vadītāju parunāties par šo tēmu gan jau ka būtu lietderīgi

mūsu dārziņā raudošos audzinātāja uz rokām nēsā un degunu slauka - droši vien valsts dārziņi atšķiras
29.-Jan-2014 04:35 pm
Nenoliedzami, reizrēķins šai manā pukstā ir centrālais atslēgas vārds.
29.-Jan-2014 05:45 pm
tad reizrēķinu nemācīsi, ja?
28.-Jan-2014 09:23 pm
oš tomēr tos 200 ls netaupīt?
28.-Jan-2014 09:24 pm
Toļi ješčo būūdjet, toļi ješčo būūdjet...
Pagaidi līdz sīkais sāks iet skola.
Mūsdienu mācības programmas ir orientētas uz to lai izaudzinātu mazattīstītu nacionālu aunu.
29.-Jan-2014 04:36 pm
Programmas mani mazāk - tās var apiet mājapmācībā, - bet metodes gan izbrīna.
28.-Jan-2014 10:03 pm - ;)
We don't need no education
We don't need no thought control
28.-Jan-2014 10:11 pm
Nā, viss atkarīgs no konkrētā personāla.
Mums valsts b/d ir gluži OK, gan no ikdienas novērojumiem, gan negaidīti ierodoties nejauši.
29.-Jan-2014 04:37 pm
Protams. Ar šādu domu arī dārziņu mainījām, ka cilvēki ir visur, bet gan jau būs labi. Tak mani samulsināja, ka te tik koncentrēti tas personāls nolasīts.
29.-Jan-2014 11:08 pm
Nu, tāds ar tādu saprotas. :) Respektīvi, varbūt vadība uzskata, ka tas ir pareizi un tad arī tādu personālu tur, kas atbalsta.
28.-Jan-2014 10:19 pm
Anglijaa vismaz mazakajaas klasees baigi ucinaas un ar karotiiti iebaro visu info vinjiem maz sanaak pashiem domaat un dariit
28.-Jan-2014 10:35 pm
Jā, nu tāda tā situācija ir. Un skolā atšķirība kļūst vēl dramatiskāka, manuprāt.

Bet, piezīmēsim, pirmajā klasē ar "skaitīt līdz 7 un atpazīt sava vārda burtus" cauri nevar tikt, nu ja nu vienīgi skola nenodarbojas ar ekstrēmu atpalicēju vilkšanu.
28.-Jan-2014 10:36 pm
(man gan nav pieredzes ar valsts skolām, tikai tik, cik šausmu stāsti)
29.-Jan-2014 04:38 pm
Ai, pēc tam darbā ne tā vien ausī čurās. Bet tas jau vēl tālu, un tad jau liels - gan iemācīsies pastāvēt šai vilku barā.
29.-Jan-2014 04:46 pm
Zini, man arī vecāki kaut kā tā teica, nu tipa "paciet skolu, darbā būs tāpat un vēl ļaunāk", pēc tam apmēram pirmo pusgadu ofisā biju ļoti pārsteigta, ka "tev ir brilles un tu māki salikt komatus" netiek uzskatīts par pamatu kolektīvai apņirģsanai ;)
30.-Jan-2014 08:43 am
Atminos, kā vēl maziņš (kāda 1-2 klase) braucu autobusā uz skolu, un bija pārņēmis liels izmisums. Neatminos par ko, taču kā tagad atceros to asaru aizmigloto skatiemu uz grīgu, kur tie zābaciņi tik sasodīti tuvu! Un doma bija: kad izaugšu tik liels, ka varēšu ar roku turēties pie griestu trubas autobusā, tad neviens man nekad nenodarīs pāri, darīšu ko gribēšu. Nenojautu, ka kad pieaugšu, rīcības brīvības iespējas būs krietni ierobežotākas.

Pieaugušajiem citas apņirgšanas metodes. Piemēram, bez mazākajiem sirdsapziņas pārmetumiem tavu ideju vai darbu uzdodot par savu, un liekot ar legālu šantāžu veikt sveša darbus. Un tad tas, ka par brillēm neņirdz, kau tā maz mierina. :)
29.-Jan-2014 08:45 am
Jā, bija ļoti interesanti pārejot no privātā uz pašvaldības (tīri finansiālu apstākļu dēļ, to pašu 200 latu dēļ). Pie kam, vienu reizi papļāpājot sapratu, ka privātajā audzinātājām alga uz rokas nemaz diži lielāka nesanāk, viņām vienkārši labāk patīkot šāds - visas bija pašvaldības b/d strādājušas. Principā jau saprotams, ja uz audzinātāju ir 3-4 bērni.

Man gan nebija problēmu ar izglītības kvalitāti (2.-3.gadu vecumā nekādas dižās prasības neizvirzu) vai pieklājību, jo auklītes un audzinātājas arī pašvaldības iestādē ir samērā laipnas, ne reizi neesam redzējuši paaugstinātu balsi. Taču tā vien liekas, ka pašvaldības iestādījumā galvenais ir atsēdēt noliktās stundas un uzraudzīt lai bērni pārāk stipri nesakaujas. Privātajā visu laiku ar viņiem spēlējās, dejoja, dziedāja, daudz un sirsnīgi ar bērniem runājās, ļoti, ļoti daudz gāja ārā, arī ekskursijās ārpus b/d teritorijas, kas pašvaldības variantā, manuprāt, viņiem liktos nesasniedzams kosmoss. Kas patīk pašvaldības - daudz labāk iemāca disciplīnu, gandrīz momentā tika vaļā no knupja un pamperiem un sāka sakarīgi iet uz podiņa, tas priecēja gan.

Bet nu kopumā, būtu nauda, sūtītu privātajā.
29.-Jan-2014 04:39 pm
Tā pedegogu separācija arī mani izbrīnīja, jo algu atšķirība nekāda neesot.

Bet te mani mulsina tāda apkalpojošā personāla komandieriski/agresīva izturēšanās.

Vo ja būtu. :(
29.-Jan-2014 10:39 am
Tā varētu būt arī tīrā laimes spēle. Man ir ļoti laba pieredze gan ar pašvaldības, gan ar privāto bērnudārzu, lai gan atvases dažādas un deviņi gadi no vienas līdz otrai. Bet bija un ir ļoti labi gan attieksmes, gan iemācītā ziņā.
Tiesa, vecākajai lasīt un rēķināt pirmā desmita robežās mācīju arī mājās, jo šķita, ka dārziņā nemāca tik daudz, cik pats tajā vecumā pratu.
29.-Jan-2014 11:24 am
klasiķi saka, ka tikai izglītības iestādē mācīts cilvēks ir nemācīts cilvēks.
tomēr tavi uzskaitītie trūkumi varētu stipri atšķirties starp dažādām iestādēm.
29.-Jan-2014 12:27 pm
Viedokļi un pieredzes dažādas. Aprakstītais piemērs kolektīvai attieksmei pret raudošu mazuli rosina domāt par juridisku jēdzienu "psiholoģiska vardarbība pret bērnu, izdarīta grupā". Tiek ielikts pamats nevis mīlošam un uz sadarbību vērstam bērnam, bet asociālam recidīvistam ar nocietinātu sirdi.

Ko darīt? Iet runāt ar vadību, kas pēc apraksta ir slikti cilvēki, nozīmē riskēt izsaukt slēpti vai atklāti nelabvēlīgu attieksmi pret savu bērnu.

Vai IZMā eksistē anonīms vecāku uzticības tālrunis? Tur tad varētu pasūdzēties, nezaudējot sirdsmieru.

Ierosināt valdībai noteikt obligātu videokameru uzstādīšanu bērndārzos ar straumēšanu uz centralizētu arhīvu? Sliktas attieksmes riski mazinātos, un IZM izvērtēšanu varētu veikt neklātienē. Pedagogi raustītos, attieksme uzlabotos. Riski, kas palielinātos - privātas informācijas noplūde, ja video netiek pienācīgi izdzēsti, vai tiem piekļūst nepiederošas personas. Bet tas ir tehniski ierobežojams un nav arī nekas briesmīgs. Nu un vēl tāds sīkums kā infrastruktūras īre vai iepirkums no IZM budžeta, bet domāju, ka izmantojot jau esošo Gaismas tīklu 10-15M varētu iekļauties.

Jūsu domas?
29.-Jan-2014 04:48 pm
Man radies iespaids (pēc tā, kā vadītāja sarunājas ar vecākiem), ka konkrētajā dārziņā šāda atieksme ir pašsaprotama. Sievasmāte, kas pati bērnudārzā strādā, ir šausmās no mūsu stāstiem (kaut mēs kā vecāki esam tipiski oldskūl pārstāvji, tb pieļaujam, ka ar kinderu nemaz tik ļoti nav jāucinās un nav jāļaauj šim visiem kāpt uz galvas). Bet te patiesi izskatās, ka daži cilvēki tur nevis vienaldzīgi pret savu darbu, bet pat iekšēji ļauni. Tā mazā puisīša man patiesi žēl, jo tur izskatās pēc neslēpta psiholoģiskā terora. Taču kašķēties nevelk - manu mazo noteikti noknābās (bet bērns jau nemācēs pretī turēties, viņam pieaugušie ir autoritātes).

Ai, gan jau kā parasti - kāds misters Tventijs uzvārīsies uz otkatiem, bet beigu beigās neviena kamera nestrādās. Nav jau tā valstiņa tik bagāta, lai varētu atlauties nofinansēt ko tādu laikā, kad cilvēki neārstēti mirst kā epidēmijā (palūkoju hepatītnieku C statistiku).

Acīmredzot vajadzēs vienkārši sameklēt kādu paziņu Izglītības departamentā (ciba mums plaša) un pavētīt no augšas, kā ir ar darbinieku vadītājas kompetenci un darbinieku atbilstību.
This page was loaded Nov 19. 2024, 12:13 am GMT.