Sātana advokāta piezīmes
skepse un infantilitāte
par nacionālo kinematogrāfiju 
21.-Dec-2011 07:54 am
Te kamrāds [info]unpy noskatījies mazmūviju "Kolka Cool", un mazliet par to spriedelē. Aizdomājos. Atcerējos, ka savulaik (kad vēl cīnījos ar zaļo pūķi, tb biju jautrs un bezgala romantisks bohēmietis - vismaz pašam tā šķita) pie alus kausa izceikinājām latviešu kinofilmu fenomenu - kāpēc mums pašiem tas "zelta fonds" aplam patīk, bet nekur ārpus dievzemītes robežām nekas vairāk par "Vella kalpiem" nav nopietnāk izgājis*, - toties dokumentālais kino dažbrīd bija pat ļoti labs. Pēc kura tur kausa dzima atziņa, ka gluži vienkārši mums ļoti švaki ar scenāristiem, režiju, operatoriem un aktierspēli, jo visas šīs opcijas neglābjami iekonservējušās un palikušas iestrēgušas Blaumaņa laikos. Attiecīgi, visas Rīgas kinostudijas filmas visai jauki ataino sava laika sadzīvi, taču praktiski ir bez sižeta, bez interesantas aktierspēles, bez interesantiem operatora cunduriem. Tāpēc ļaudis no malas tās ne ar ko nesaista, savukārt dievzemītes iedzīvotāji skatās vēl un vēl, jo caur tām nonāk savā vai savu vecāku/vecvecāku bērnībā.
Un arī šī brīža "kinoindustrija" turpina iesākto: kusli, bez dzirksteles mēģina kā nebūt vienkārši fiksēt ikdienu. Savukārt filmas "Kolka Cool" veidotāji, iespēkams, to sapratuši - atmetuši neveiksmīgos mēģinājumus jomās, kuru te nav (scenārijs, režija, aktierspēle), - un izmanto to, kas mums te sanāk labi (dokumentālā kinu skatījums).
Nu kaut kā tā.

-------
* Kur manīju, ka vienīgā Rīgas kinostudijas mākslas filma, kas izraisījusi neviltotu interesi aiz robežām, 70. gados bij "Vella kalpi", kuru aktīvi iepirka trešās pasaules valstīs - tā esot pasaulē visvairāk rādītais RK ražojums.

UPD:
Diskusijā tiku pārliecināts, ka ja tantei būtu riteņi, tad viņa būtu tramvajs ja būtu finansējums un nebūtu bijusi cenzūra, visi Trīri varētu iet kautri uzpīpēt stūrī. Lai gan fakts paliek fakts: dievzemītē nav tapusi neviena mākslas filma, kas kādam ārpus šīs zemes robežām šķistu skatīšanās vērta.
Comments 
21.-Dec-2011 08:45 am
Latvijā ir švaki ar režiju, nav režisoru, kā arī naudas nav. Bet lai uztaisītu kaut ko labu, ir kaut kas arī jāieliek. Ar pliku entuziasmu ir par maz.
21.-Dec-2011 02:54 pm
Kaut arī kur dzirdēju, ka "Desperado" budžets esot bijis pārdesmit tūkstoši, ko filmēšanas grupa sakasījusi, sadauzot bērnu krājkasītes un aizņemoties no vecākiem. Iztika ar pliku entuziasmu.
21.-Dec-2011 12:29 pm
tā * piebilde ir diezgan otrādi. Ir vesela strīpa filmu, kas pie mums tikušas apspļaudītas vai ignorētas, nu, kā tā var, bet aiz robežām ir vākušas pat Eiropas Kinoakadēmijas statuetes etc.
(iesaku neaizmirst, ka Līdz ar Eizenšteiniem, Berliniem, Halsmaniem u.c. ebrejiem, mums ir arī Hercs Franks!)

spēlfilmas varbūt mums vēl nav tik ģeniālas, lai uzreiz iepatiktos skatītājam, kurš gaida redzēt nevis to, ko režisors viņam liek priekšā, bet gan kko, ko ir redzējis uz lielajiem ekrāniem vai novilktu no piratebay citu valstu izpildījumā, jo nav resursu vnk darīt elementāras lietas, bez kurām lielās filmas vairāk sanāk tāds mēģinājums "radoši pieiet jautājumam", taču dokumentālais kīnō (ja tu to sauc par "kuslu mēģinājumu vienkārši fiksēt ikdienu", tad man vairs nav ko teikt) vai īsfilmas mums ir gana daudz un gana lieliskas, tāpat arī visādi mūzikas videō un reklāmas (šis jau gan ir khem, bet kas cits atliek..)

vienu vārdu sakot - problēmas "mums nav kīnō" daļa ir tā, ka esošais nav pārāk brīvi pieejams, lai varētu tikt apritināts un 'iesēstos' skatītāju pauros kā savējais, nevis "vai mūsējais ir kā holivuda? nē? tad sūds", kā arī ir jābūt kkādai "augsnei", kurā tiem režisoriem augt, pagaidām tā ir diezgan paplāna anyway..

p.s. sīkāk par kino: Kino Raksti vai Kinotēka sērijas, šķiet, kādā 35ajā bija arī par Kolku Cool u.c. LV filmām, kas varētu būt "lepnumi", ja nu tas reiz ir svarīgi, "būt lepnam"..

21.-Dec-2011 01:31 pm
Es ne par lauriem, ko XX gs. otrajā pusē Latvijas (nevis latviešu) dokumentālais kīnō plūca, bet par gadījumu, kad kāda filma tika iepirkta rādīšanai patiesi daudzās pasaules valstīs (pamatā tās bija Trešās pasaules zemes, bet runa ir par apjomu). Tb visu laiku visvairāk pirktā Rīgas kinostudijas filma ir "Velna kalpi". Par "kuslu mēģinājumu vienkārši fiksēt ikdienu" man vēlme dēvēt tieši mākslas kīnō (jo dokumentālais patiesi tika daudzviet augstu novērtēts, atšķirībā no mākslas filmām, kuras gāja "prokatā" vairāk pēc solidaritātes plāna - demonstrēt tik un tik brālīgo republiku produkcijas, - nevis to augstvērtīguma dēļ. Tā kā man gluži vienkārši šķiet, ka kamēr kādi traki puikas Skrundas kazemātos neuzfilmēs vietējo "Desperado" versiju, kuras budžets būs piecas vidējās algas, bet Oskars ieripos ķešā, jebšu nepiedzims Valkā kāds jauns Trīrs, tikmēr jāsamierinās, ka vēderdejas, sērfošana un kīno dievzemītē būs tikai jauks hobijs, bet nekas vairāk. Tb mums pašiem patīk (ak, es pats asariņu nobirdinu, "Motociklistu vasara" vai "Elpojiet dziļi" skatoties), taču globālā mērogā tas nevienu neinteresēs. Man domāt, nekas briesmīgs šai situācijā nav, jo ir gana daudz lietu, kas dievzemītes iedzīvotājiem padodas. Nu kaut vai hokeju spēlēt.
21.-Dec-2011 01:51 pm
Lōģiski, jo kīnō filmēt nav gluži tas pats, kas ar web cam amatieru porņuku - tas prasa līdzekļus. Tā pati Dānijas kinoindustrija, piemēram, kuras produktus uz prokatu pērk visā pasaulē, romantiskajam 2dienas vakaram TV vai tml., ir ļoti mērķtiecīgas valstsiskas rīcības un ieguldījumu rezultāts. uz vietas varbūt radīsies kkādi ģeniālie tīrradņi, kas ar roceni filmēs oskara nominantus (reālāk gan LTV1 sižetus), bet nav zvanīts, ka viņi te ari paliks strādāt (jo piedāvājumu un iespēju ārpus "filmē ar roceni", īpaši daudz nav), jau sen tie, kas vēlas studēt ar kino saistītas lietas (un tas nav tikai: būt par režisoru), dodas ārpus LV uz Čehiju, UK, USA u.c., jo LV vnk nav iespēju!
21.-Dec-2011 02:56 pm
Kāds budžets bij 'Blēras raganām"?

Man aizdomas, ka ar kīnō taisīšanu dievzemītē ir kā man ar baletdejošanu - var grūst iekšā kaut miljardus, takš neko vairāk kā tusnīgu ne pirmā svaiguma skūtgalvi iekš balta trikō uz skatuves neieraudzīs.
21.-Dec-2011 03:10 pm
par baletu, protams, Tavs spriedums pamatojas tajās daudzajās pēdējos gados redzētajās izrādēs.. ;P

Blēras raganas jau nu gan ir šedevrs, khem, un pēc tam režisoram citu šedevru birums kā no pārpilnības raga, khem, khem.
Bet piemēru sapratu, tb. Hičkoka "The rope" ir uzskatāms piemērs, kā ar minimāliem līdzekļiem (3 puiši 2 istabās) var dabūt tādu suspensu, ka filma nokļūst zelta fondā, betbetbet, tur, piemēram, ir ģeniāls storijs un scenārista darbs, abet latvijā ar scenāristiem ir vēl švakāk, nekā ar režisoriem...
21.-Dec-2011 04:06 pm
Tas drīzāk pamatojas bildē, ko redzu spogulī. :)))

Blēras raganas pieminēju tāpēc, ka centrālais arguments ir "nav naudas, nav iespēju". Vo "Rīgas sargiem" budžets 100x lielāks, nekā tām raganām, taču šaubos, vai kur Kalifornijā vai Skonē divi pieauguši cilvēki tērē laiku sarunā, ir tas vai nav šedevrs. Tb tās raganas mēs zinām, kaut tā nebūt nav MGM vai XXI Fox izreklamēts ūberprodukts, kurš par specefektiem vien grasās cik tur Oskarus savākt.

Es pat ne par šedevriem - iztiksim bez "zelta fondiem", - bet vispār par normālu vidusmēra kīnō. Vai pat lēto galu. Jo mēs pērkam austriešu "Komisārs Reksis" un skatāmies, bet pat leišiem mūsu "Komisārs Grauds" neiet pie sirds. Tb aizdomas, ka ne naudas trūkums pie vainas (tas pats "Desperado", kā esmu dzirdējis, bija ar budžetu pārdesmit tūkstoši), bet kaut kāds man nesaprotams pamatuzstādījums, kura dēļ mēs paši par savām filmām priecājamies, bet jau pārsimt km uz ziemeļiem vai dienvidiem neviens tos mūvijus neskatās. Nezinu, cik "Cube" budžets, bet šķiet, ka to visu varētu nofilmēt pie [info]mako šķūnītī, tb izmaksas visai minimālas.

Tā rezumējot - nu nemākam. Nu un? Nekas taču ļauns nav noticis. Tikai... nu ja nesanāk, tad priekš kam laiku tērēt tā vietā, lai atrastu auglīgāku nodarbi?
21.-Dec-2011 04:08 pm
var jau iemācīties. bet mācīt un atbalstīt mācībās neviens negrib, sak, ej ķer labāk lašus, oskar!
21.-Dec-2011 07:46 pm
Aber kāpēc agrāk nevarēja iemācīties? Finansējums bija lielisks sākot ar kinoamatieru klubiem, visiem iespējamiem kursiem, lektorijiem, beidzot ar studijām GIKā, bohēmu ar Tarkovski, Joseliani, Čaidzi, un darbu kinostudijā; bija iekšā visā Varšavas pakta tirgū utt., taču rezultāts pelēks, nekāds. Tā kā pagaidām šķiet, ka vaina drīzāk mentalitātē un arhaiskajā pasaules skatījumā.
21.-Dec-2011 09:18 pm
nē, draugs, PSRS laikos bija mums visādi Sīmaņi u.c., kas taisīja tādu modernismu un abstrakcionismu, ka tik turies, vienīgais, cenzūra pēc tam uz montāžas galda sagraizīja un salīmēja, lai varētu dabūt "skatītājiem rādāmu, lineāru sižetu", tb. izvaroja filmas, kas beigās kkādu murgaini sviesti sanāca. kino muzejā par šito gana daudz infō un reizēm arī kāds lektōrijs/konference, kur var tikt pie pagājušo laiku aizkadriem, ne tikai medu par "vareno Rīgas Kīnōsūdiju". kā arī - vai cibiņu "ostankina" skaties?
21.-Dec-2011 09:20 pm
lieki teikt, ka resursi, lai "savestu kārtībā" tās filmas atbilstoši to sākotnējai iecerei, nav un nebūs (tepat cibā pāris Austrijā izštažējušies kīnōrestauratori meklē darbu LV un atrast nevar..), kā arī daļa veco rež, jau koka mēteļos un par to viņiem ne silts ne auksts
23.-Dec-2011 08:00 am
Nuss, kā mīl izteikties vietie seno evenku aksakali: pa laikam kamieļa atstātā kaudzītē var atrast zeltainu kukurūzas graudu, taču lai to atrastu, daudz čupiņu jāpārrakā. :) Cenzūra kontrolēja visus vienādi, taču bija kinostudijas, no kurām nāca ārā gana augstvērtīgi gabali par spīti šķērēm un direktīvām, un bija kinostudijas, kuras neko vērā ņemamu tā arī neradīja (kaut pieļauju, ka gan jau Magadanas, Almatas un Irkutskas kinostudijās bija vietējie Sīmaņi, kas mauca ko modernu ka tik turies. Visur ko interesantu var atrast, taču var arī fiksēt katram reģionam raksturīgas kopējās tendences, un uz kopējā fona Rīgas kinostudija ne ar ko neizceļas, tb pamatā ražoja produkciju, kurai tikai vietējā sentimenta vērtība. Aber tur kādi gruzīni vai krieviņi taisīja gana skatāmas lietas, par spīti tādām pat cenzūras šķērēm. Par to nu spriedelēju (visērtāk spriedelēt par tēmu, kurā ne visai orientējies, jo ja orientējies, tad labāk paklusē, jo labi saproti, ka jo dziļāk mežā, jo resnāki partizāni, un nekas nav viennozīmīgs).

Manuprāt problēma gluži vienkārši varētu būt apstāklī, ka te ļoti maz ļaužu, kas spējīgi uz abstrakto domāšanu, kas mākslas kīnō ir ļoti no svara. Tāpēc dokumentālas lietas sanāca labi, bet mākslas kīno vairāk bij brīvdabas teātra filmēšana.
23.-Dec-2011 11:08 am
par pēdējo paragrāfu totāli nevaru piekrist. tiesa, 1) vadošajās pozīcijās mēdz būt ļaudis, kas "atbalsta savējos", neatkarīgi no produkta vai citu piedāvātā produkta kvalitātes 2) padomju laikos bija lielāki "partijas līnijas turētāji", nekā paši maskavieši 3) no pirmajiem diviem atkarīgs resursu sadalījums.
un velreiz atļaušos nepievienoties kīno vērtējumam kā tikai ar sentimentālu vērtību apveltītam, pieņemsim, ka tas ir tikai Tavs gaumes spriedums...

viss, zavjazivaju te.
21.-Dec-2011 02:35 pm - Da nu joptvaju! Ko var nērst!?
Kaut pašam māsa režisore, un sirdī nepiepildīts aktiera talants, tad kurš Latvijā ir uztaisījis kaut vienu spēļfilmu bez Smiļģa jebļas un galvā sistas neprasmes spēlēt un dzīvot lomu?
Nav tāds kino LV vēl tapis. Un bamaķ, augsto mākslu pa īstam neviens nav ne sapratis ne arī spējis izskaidrot.
Ta ka beidz nērst par mākslu un kino Latvijā. Nav te tādas kinomākslas, jopta!
21.-Dec-2011 02:58 pm
Bučs uz abiem vaigiem vārda dienā! :*))
21.-Dec-2011 02:52 pm
imho, iestrēga nevis Blaumaņa, bet Smiļģa laikos. Ģeniālais režisors ir nodarījis lielu postu latvju aktieriem, padarot viņus par stīviem manekeniem, kuri kaut ko deklamē nedzīvās balsīs.
This page was loaded Maijs 2. 2024, 11:53 pm GMT.