Sātana advokāta piezīmes
skepse un infantilitāte
miesas sodi izglītības sistēmā 
5.-Nov-2010 12:26 pm
150 000 gadus, kopš homo sapiens kā noformējusies suga šiverējas pa zemeslodes virsmu, kinderi, kuri nosvilināja kaimiņu šķūnīti, izrija visus cilts konfekšu krājumus, pārnesa no skolas semestra liecību ar treknu divnieku (5 ballu sistēmā) vai nočiepa mātei no maka piecīti savas brīvības iespēju palielināšanai, atvase dabūja pērienu. Atkarībā no vides, nodarījuma un kindera lieluma, arī pērienu gradācija variēja aš no slepkavības līdz simboliskam pliķim pa pēcpusi. Nervozāki ļautiņi, runājot par miesassodiem, visbiežāk piesauc to briesmīgāko, lai gan šādi ekscesi nav bijuši vispārpieņemti nevienā kultūrā nevienā laikā. Bet bērza žagari vismaz vidējos platuma grādos izsenis bijuši sākumpedagoģijas pamats. Gan Aleksandrs Lielais, gan Sv.Augustīns, Ričards Lauvassirds, Napoleons Bonoparte, Kārlis Ulmanis, Alberts Einšteins, un pat jaukā Marija Sklodovska Kiri bērnībā ir dabūjuši pa pakaļu par smagākām blēņām. Un neko - cilvēce vairojas un būvē savu civilizācijas Bābeles torni.

Taču nesen viss mainījās: pirms pārdesmit gadiem kāds pulciņš vecavu, kas savu dzīvi bija veltījušas pedagoģijai (acīmredzot nekā cita, kam veltīt, šīm nebija) izdomāja, ka bērnus pērt un pat bārt nedrīkst, jo tas tur traumējot šamo psihi tā, ka viņi izaugšot tādi paši kā cilvēki līdz šim (skat. uzskaitītos). Visai precīzi šo nostāju pauž PII „Zīlīte” vadītāja Orbidāne A. rakstiņā "Bērnība un ģimene – dzīves mājas pamats" (Viesītes vēstis. 2006. Nr. 8 (48), 8. lpp.): "Manā skatījumā miesassodi vispār nav pieļaujami. Tie nekad neko nevar vairs vērst par labu, tikai sabojāt vēl vairāk. Turklāt tādā veidā tiek bojāts arī bērnu raksturs – viņi kļūst ļauni, spītīgi, atriebīgi un rupji, jo šāda veida sods pazemo un degradē bērnu kā personību.Turklāt miesas sods mazina vainas apziņu – bērns uzskata, ka jau ir pietiekami sodīts, izmantojot pēršanu vai iepļaukāšanu, un viņam vairāk par notikušo nav jādomā. Līdz ar to viss ir beidzies. Sirdsapziņa ir mierīga. Tā kā šāda soda dēļ rodas arī nepakļāvība, bērns konstatē, ka nebija jau nemaz tik sāpīgi un to visu vajadzības gadījumā var paciest arī citreiz. Tādējādi tiek iznīcināta vainas apziņa, kas ir pozitīvs faktors, jo nepieciešama sirdsapziņas veidošanā un saglabāšanā. Ja bērns izjūt vainas apziņu, tad ir skaidrs, ka viņam veidojas sirdsapziņa, kas regulēs bērna uzvedību. Traģisks sodu sistēmas rezultāts ir identificēšanās ar sodītāju, kad bērns iztēlojas sevi sodītāja vietā. Pieaudzis viņš atceras savu bērnību un ar saviem bērniem apietas tieši tāpat kā viņa vecāki. Mācīsim bērniem izjust piedošanu, un to mēs varam darīt, piedodot situācijā, kad bērns no sirds un patiesi ir nožēlojis savu kļūdu."

Atmetot manu individuālo empīrisko pieredzi, kura liek pukstēt, gan ka nav neviena akadēmiska pētījuma, neviena pierādījuma, ka "miesas sods mazina vainas apziņu" (nekādas vainas apziņas visbiežāk nav, tikai kreņķis, ka pieaugušie pieķēruši, nemaz nerunājot par sirdsapziņu, kuras esamība līdz kādam tur vecumam vispār nav manīta), tapat kā apgalvojumi a la "šāda soda dēļ rodas arī nepakļāvība" (aizdomas, ka statistiski nepakļāvīgi kinderi kudi vairāk ir to vidū, kuri ne reizi pa dupsi nav dabūjuši) vai "bērns iztēlojas sevi sodītāja vietā" (bērns iztēlojas sevi arī teletūbija, pokemona un pelēkā vilka vietā), "mācīsim bērniem izjust piedošanu" (tb ka par apzinātām blēņām taps piedots un var rullēt tālāk?), gan ka pats bērnībā esmu pāris reizes ar bērza žagariem pa pakaļu dabūjis un neko, dzīvs un tāds viss no sevis labs (te šķiet, būs gana daudzbalsīgs koris, ka maita un mūdzis), tb tas viss būtu subjektīvi.

Bet kādi ir rezultāti, kopš sākusies politika "ne pirkstiņa nepiedurt" izlaistam sīcim, pat ja viņš ar magnumu iet apkārt un šauj kaimiņu tantītes nost? Tb kā uzlabojusies bērnu un pusaudžu uzvedība pēdējās desmitgadēs?

Interesanti, ko paši tīņi par to saka, tb Rīgas Iļģuciema vidusskolas 11. klases skolēnu domas pēc izrādes "Klase - XX gadsimts" noskatīšanās.: "Pirmais, kas, manuprāt, visiem iekrita acīs, bija disciplīna. Tāda mūsdienu skolās nav. Kad tur ienāk direktore vai cita skolas amatpersona, tad visi bērni momentāli apklust. Mūsdienu skolā bērni direktoru pat nepamana. (..) Liela daļa zēnu uzturoties skolā, pat nenovelk cepures, viņi vienkārši neievēro skolas noteikumus un, ja kāda skolotāja aizrādīs, visi neklausīs skolotāju, daži pat nolamās. Skolotāji un direktore neaizrāda, skolēnam nav nekāda soda par to. Daži labi svinīgajos pasākumos mēdz ēst picas, dzert limonādes, atļauties smieties par jebkādu priekšnesumu, spēlēt spēlītes telefonā. Daži skolēni atļaujas lamāties uz skolotāju, bet tas skolotājs ir bezspēcīgs. Viņš neko nevar pateikt un izdarīt. (..) Man liekas, ka 21.gs. skolas audzēkņi ir palikuši daudz ļaunāki un skarbāki pret saviem vienaudžiem. Viss iespaido skolēnus, un tas arī atainojas viņu uzvedībā un rīcībā. (..) Mūsdienās trūkst disciplīnas. Protams, pastāv noteikumi, taču tie auniešus nepavisam nebiedē, jo nav sodu. Skolotāji vairs necīnās ar skolēniem. Es neatbalstu miesas sodu, kāds bija agrāk, taču ar tukšu runāšanu un neizpildītiem draudiem respektu no skolēnu puses nevar iegūt. (..) skolēni nerespektē savu pasniedzēju, uzrunājot viņu uz „tu" , atļaujoties ēst un dzert stundās, runājot pretī un lietojot necenzētus vārdus pret skolotāju. Varbūt kāds teiks, ka šī skolēnu visatļautība ir skolotāju vaina, bet, manuprāt, tā ir skolēnu izlaidība. Skolēni vairs nebaidās tikt sodīti, jo miesassodi nav pieļaujami, un ļoti izplatītas ir skolēnu tiesības."

Palūkojoties, kas notiek pasaulē - ar "pasaule" šai gadījumā domāju nevis visas trešās pasaules demokrātijas un brīvā tirgus motorlaivas, tipa Ukraina, Libērija, Kolumbija utt., bet civilizētības ziņā attīstītākās Rietumu puslodes valstis (par izglītību Austrumāzijā nezinu neko), - redzam, ka jā, tā tas ir. Šī teorija tiek konsekventi īstenota sabiedriskajās skolās, kurās mācās prasto ļaužu bērni. Nu tie, kas vai nu ar nazīšiem špacierē pa naksnīgajām ielām, tantiņām somiņas raudami, vai spēlē savu futbolu/beisbolu un sapņo par mazu biznesiņu, vai viņu vietējo andrejsalu spīķeros karina pie lampiņām sprāgušas žurkas un prasa šos ielaist mākslas un kultūras pasaulē. Tb mūsdienu proletariāta atvasēm. Bet ar eliti - biznesa, kultūras, politisko, - šķiet, ir savādāk. Rietumu elitārā skola parasti tiek veidota kā laukos izvietota internātskola. Tur valda dzelžaina disciplīna, audzēkņiem jānēsā uniformas, kas pašiem jāuztur nevainojamā kārtībā, ieviesti stingri iekšējās kārtības noteikumi, par kuru pārkāpšanu draud arī miesas sodi. Katrs rīts sākas ar līniju, ko svinīgi pieņem skolas vadība un dod tālākus norādījumus. Elites bērnus māca pēc pilnas programmas, kā arī pakļauj lielai fiziskai slodzei (parasti sportam) un citiem pārbaudījumiem, kas nepieciešami patstāvīga rakstura un sacensības gara rūdīšanai. Elites bērnus tādējādi gatavo atbildīgiem amatiem, pasaules pārvaldīšanai, konkurencei lielajā politikā un lielajā biznesā. Nekāds liberālisms vai izdabāšana nenobriedušu bērnu iegribām elitārajās skolās netiek pieļauts. Arī prestižās sabiedriskās (valsts, pašvaldību) skolās pastāv “divu koridoru” sistēma. Jau no pirmās klases bērni atkarībā no viņu vecāku sociālā statusa tiek sadalīti dažādās klasēs, kas bieži vien izvietotas dažādās skolas piebūvēs. Turīgāko ģimeņu bērni tiek mācīti stingri un pēc klasiskās programmas. Katram “koridoram” ir izstrādātas atšķirīgas mācību grāmatas, kuras (abus variantus) bieži vien izstrādājuši vieni un tie paši autori. Turīgo bērnu klasēs valda salīdzinoša disciplīna un bieži vien jāvalkā arī formas tērpi, kamēr nabadzīgajiem disciplīna uzspiesta netiek – viņi bauda liberālu pieeju un zemākus standartus, īstu kontroldarbu vietā risina izklaidējošus testus u.tml., jo nevar tak bērnu traumēt, uzspiežot viņam ko tādu, ko šis nevēlas.

Tb rodas iespaids, ka dievzemītes izglītības sistēmā ar sajūsmināto, savas atvases dievinošo māmiņu aktīvu akceptu, viņu atvases jau no mazām dienām tiek gatavotas būt par proletāriešiem, neatkarīgi no mīlošo vecāku ienākumu līmeņa (mūsdienās piederību sociālajam slānim nosaka nevis naudas maka biezums, bet drīzāk kultūras saknes, spēja uztvert un analizēt informāciju). Nu kaut kā tā. Jāpadomā būs par to, kad būs brīvāks brīdis.
Comments 
5.-Nov-2010 02:01 pm
tu šo tekstu pats uzrakstīji? vari iedot info par tām dažādu standartu mācību grāmatām, t.i., konkrētu citation par kādu konkrētu grāmatu, lai varētu redzēt kas tad ir tāds atšķirīgs? es pieņemu ka tās ir nopērkamas, dabūjamas grāmatas kā jebkura cita?
5.-Nov-2010 02:17 pm
Par mūsdienām nezinu, neesmu iedziļinājies, bet varu apstiprināt, ka tajā pašā 1.videnē, piemēram, matemātiku mācīja, izmantojot citus didaktiskos materiālus, nekā citur.
5.-Nov-2010 02:30 pm
Tikai šodien izdomāju šai tēmai pievērsties, bet šito iepukstēju tantīšu pakaitināšanai, citādi ikdienas pelēcība nomāc. :) Un, sākot interesēties, pusdienas pārtraukumā iemetu googlē jautājumu - lai noskaidrotu, vai kāds nav ko skatījies un varbūt navodka, kurā virzienā meklēt, - un pirmo izmeta šo te: http://home.parks.lv/mees_pashi/xix.htm , kur bija tā rindkopa par "divkoridoru skolām".

Tb tikai drasos šai tēmai pievērsties.
5.-Nov-2010 03:19 pm
ja pelēcība nomāc, aizbrauc uz klubu tōnuss Jelgavā a to čota slabo izklausās
5.-Nov-2010 03:27 pm
Slabo izklausās pieļaut situāciju, kad viengadīgais sit pretim saviem vecākiem. Ir visnotaļ droši prognozējams, ka savos 14 vecākiem viņš vienkārši sitīs pirmais. Un pareizi darīs:))
5.-Nov-2010 03:40 pm
tu izklausies mazliet padebils.atvaino. ko tu gaidi no viengadiigaa? ka vinjsh analizees situaaciju balstoties uz ieprieksheejo dziivju pieredzi. viengadiigais nem pirmaam kaartaam piemeeru no vecaakiem. ja vinju sit, vinjsh sit pretii. ja vinjam sit pretii, vinjsh arii sit pretii.
5.-Nov-2010 04:13 pm
Es neko negaidu nedz no 1gadnieka, nedz no vinja vecaakiem, tikai izteicu prognozi.
5.-Nov-2010 04:19 pm
...kas ir pilniigas mulkjiibas. driizaak var gaidiit, ka vinjsh 14 gados nokurinaas maaju ar visiem vecaakiem, ja vinju visu laiku kaustiis.
5.-Nov-2010 04:22 pm
galvenais vienmēr ir pārspīlēt :-)
5.-Nov-2010 04:23 pm
Tu izklausies padebiila - laikam beerniibaa laikus peerienu nedabuuji;)))
5.-Nov-2010 04:25 pm
vienreiz dabuju. pietika.
5.-Nov-2010 05:21 pm
Es tavā vietā vienkārši piekristu, nevis te izrunātos pretī. ;)
5.-Nov-2010 05:23 pm
Tur jau forši. Cik nu būts. Nu jau aš gadu taisos ekspotīcijai uz Jelgavu, tak diemžēl nesanāk nekādi - kad ir laiks, tad nav naudas un otrādi. Bet tā labo darbu sarakstā ir ierakstīts plāniņš izložņāt muzeja pagrabus, bet pēc tam ar [info]omaars doties uz Tonusu kaucmindietēm pamācīt jaunākās Rīgas dejas. :))
5.-Nov-2010 11:26 pm
jociņš spociņs, tad jau mēs pat Taviem panākumiem ganjauka no kriminālinforma uzzināsim
6.-Nov-2010 07:11 am
Da nu beidz. :) Es jau labu laiku mierīgs kā iznārstojis valis, bet pašā Jelgavā jau sirdsšķīsti ļauži dzīvo. Vienkārši, bet tādi labi - ciena budismu un tā teorētiskās nostādnes, pat neiedziļinoties pretrunās. Tā kā ej pa naksnīgo ielu un visi pašķiras, secinot, ka īstens dalailamas sekotājs mājup no krodziņa tenterē. Pieklājīgi ļauži. Nekādas budofobijas vai lisofobijas, drīzāk gan otrādi.
5.-Nov-2010 02:03 pm
1) mazotnē bērni ir ļoti lokani pret visu un tāpēc viņus ir diezgan viegli pedagoģizēt arī ar nevardarbīgām metōdēm - ja vien kāds tajā ir ieniteresēts un pats nav izbesījies un pārguris tik ļoti, ka vieglāk ir uzšaut

2) mūsu ģimenē šī lieta ir atrisināta ļoti mierīgi - nepilna gada vecumā sīkais uzšāva pretī un, jo vairāk viņam "šāva", jo vairāk viņš bez mazākajiem sirdsapziņas pārmetumiem deva pretī. Tad ko, sist līdz nāvei? vai pagaidīt, kad bērnam vairs nav 1, bet četrpadsmit un pašam tikt nosistam? vai arī tomēr atrast kādu konstruktīvāku veidu kā risināt sastrēgušas situācijas?
5.-Nov-2010 02:06 pm
un par to pēdējo - vismaz mans mērķis attiecībā uz savu bērnu ir izaudzināt ar dzīvi apmierinātu, pats lēmumus pieņemt spējīgu cilvēku, nevis mortal combat līderi, kas rulz ze planet un paliek vēstures grāmatās. bērni nav nekādi šķirnes zirgi un tas, ka daudzi citi tā uzskata, man nav arguments, es gribu savu bērnu laimīgu un pēc tam arī patstāvīgu.
5.-Nov-2010 05:20 pm
Es jau ne par to, kā te kurš no klātesošajiem audzina savu atvasi, bet vienkārši interesanti noskaidrot, kādi uzlabojumi fiksēti tur, kur miesas sodi rupjiem tīņiem skolās ir aizliegti (pasaulē 23 valstīs, nu tur Bangladeša, Latvija un vēl kādas), kopš aizliegšanas brīža. Vienkārši interesanti, jo par teorijas patiesumu vai aplamumu jau var spriest tikai no rezultātiem pēc tās pielietojuma (vismaz par tām teorijām, kuru mērķis ir pozitīvu rezultātu panākšana).

Nu tipa līdzīgi kā statistikas rādītāji par to, kā uzlabojas populācijas veselība pēc smēķēšanas aizlieguma.
5.-Nov-2010 10:47 pm
jā, noteikti Latvijā izglītības līmenis ir mazinājies tikai tāpēc, ka ir zudusi bezierunu dzelžainā disciplīna. šōr. pie tā arī tad paliekam
6.-Nov-2010 07:05 am
Neesmu par to domājis. Tomēr - tā pirmajā mirklī prātā piemetot visu, ko zinu - šaubos, vai konkrēti Latvijas situācijā kas īpaši mazinājies būtu. Lā nekā te miesas sodus skolās aizliedza jau tālajā 1919. gadā pēc Stučkas valdības rīkojuma. Un nekāda policejiska režīma ieviešana izglītības sistēmā neapturēs sabiedrības noslāņošanās procesus, jo tos inspirē un tālāk ietekmē pavisam citi faktori.

Ieinteresējos par to, kāpēc attīstītāko valstu elitei domātajā elitārajā izglītības sistēmā šāda disciplīna tiek uzturēta kā neatņemama tās sastāvdaļa? Tb kāpēc tik lielas atšķirības vienas zemes izglītības sistēmas ietvaros un ar ko tas tiek pamatots? Ir taču visādas tur pedagoģiskās koncepcijas un kaut kāda statistika, kas uzrāda rezultātus (kā nekā tos pašus nelaimīgos miesas sodus vispirms aizliedza KSFPR un LSPR - te mēs pirmie pasaulē, - un 1924. gadā tika parakstīta pirmā starptautiskā konvencija, tb bāzei tā kā jābūt). Vienkārši interesanti.
5.-Nov-2010 02:44 pm
Viena lieta ir kaustīt par da jebko, otra, mīlēt savu bērnu, bet nopērt, kad tas ir pārkāpis robežu, kura pirms tam skaidri ir definēta. Trešā, izturēties uci puci, pat tad kad, robeža pārkāpta.

Man bērnībā pietika jau ar to, ka vienu reizi uzšāva ar siknu, un pie tam, skaidri zināju, par ko un ka pati pelnījusi. Mana māsa par saviem niķiem vispār dabūja daudz un dikti, izauga sakarīgs cilvēks. :]
5.-Nov-2010 03:17 pm
Skaidrs, ka, pa lielam, visa veida vaļību pieļaušana skolās ir arī obligātās izglītības sekas. Jeb, ja būsim vēl precīzāki, "vienlīdzīgu iespēju visiem", jeb šīs idejas devalvācijas sekas. Ja agrāk ar "vienlīdzīgām iespējām" saprata iespēju mācīties, tad tagad ar "vienlīdzīgām iespējām" saprot iespēju beigt mācību iestādi, nemācoties. Interesanti vērot šīs vispārējās sabiedrības debilizācijas attīstību. Pirmās vēsmas sākās ar to, ka bērniem nedrīkst likt zināšanu novērtējumu pamatskolā. Jo bērns tak nav vainīgs par to, ka stulbs. Tālāk jau sākās visi šie "ak, mūsu nabaga bērni, matemātikas eksāmeni ir par sarežģītu!" un tā tālāk un tā joprojām. Viens no labāk redzamajiem rezultātiem ir labi zināms ikvienam, kurš reizēm ir spiests pa kādam pēdējā laika bakalaura darbam izlasīt.
5.-Nov-2010 03:31 pm
raksts nu tā, bet pievienotās kartes likās drusku interesantas.

http://en.wikipedia.org/wiki/Corporal_punishment
5.-Nov-2010 03:41 pm
Ja runājam par to, ka šodien klasēs valda haoss (starp citu, kā kurā skolā), tad vaina par to ir pirmām kārtām jāuzņemas vecākiem. Viņi ir tie, kuri iemāca savām atvasēm morāles un ētikas normas.
Starp citu, man liekas, ka ar katru gadu bērni kļūst arvien debīlāki un nevis tāpēc, ka ģenētiski degradējas, bet gan tāpēc, ka vecāki ne sūda nemāk audzināt savus bērnus un nespēj nolikt elementāras robežas bērniem. Savukārt šīs robežu nolikšanas metode nebūt nenozīmē miesiski sodi. Tos tomēr pielietot nebūtu vēlams, jo globāli tas neko nerisina. Bērnus AUDZINĀT NAV VIEGLI! Tas ir smags un ilgstošs darbs. Un tikai pēc tam mēs varam runāt par kaut kādu izglītības sistēmu un tās veidošanu. Un starp citu arī Latvijā ir pieejama vairāk kā tikai tradicionālā pedagoģija. Kas man liekas ir ļoti pat apsveicami.
5.-Nov-2010 08:53 pm
nu bet! Ja nav viegli jamos audzināt, tad nafig jamos taisīt? Manuprāt, un tikai kā mans viedoklis, ir ja gribi bērnu - paņem no bērnu nama. Pašam mazāk stresa un būsi labu ar izdarījis.
Un ja vēl audzināšanu uzskata par darbu, tad labāk ieviest suni, un jamo arī dresēt! :D
6.-Nov-2010 11:34 am
Tas ir smags un ilgstošs darbs ar sevi pirmām kārtām. Adoptētus bērnus audzināt ir vēl grutāk, starp citu. Viņiem līdzi nāk tāda bagāža, ka ne katram ir pa spēkam ar to tikt galā. Domāju, ka tu aplūko to mazliet virspusīgi. Ja runā par dresēšanu, tad dresē tie, kuri sit savus bērnus. Es viņus nesitu. Un mani bērni nebūt nav izlaisti un es nedomāju, ka nav daudz pusaudžu, kuri uzticas saviem vecākiem...
6.-Nov-2010 05:23 pm
kad man bija bērns (tas bija sen un vairs nav taisnību; un ceru, ka nekad vairs neatkārtosies), es es atklāju, ka bērnus sist vajag. sist bērnu ir vienīgā pareizā rīcība no pieauguša cilvēka puses... bet skolā ilgāk par trim gadiem es neizturēju... tas, ka skolotājam pret skolnieku ir jāizturas tā it kā bērns ir vēl jēlāks par tikko izdētu olu, bet sīkais perdelis drīkst dirst uz galvas, man nebija pieņemams...
This page was loaded Jun 1. 2024, 10:24 am GMT.