Rakstīt/rekonstruēt PSRS ikdienas vēsturi ir tikpat grūti, kā rakstīt par dzīvi "zonā" (cietumā, koncentrācijas nometnē, izsūtījumā) vai karā frontē identisku iemeslu dēļ. Proti, nekas nenotika tā kā bija noteikts priekšrakstos, pārāk daudz bija dažādu situatīvu kompromisu un "ēnu" prakšu, kuras nekādi neatspoguļojas oficiālajos avotos (laikraksti, lietvedības arhīvi, statistika u.tml.), par kurām vispār nevar izstāstīt paradigmas un konstutīvo uzvedības paraugu līmenī. Tāpēc padomju laikus piedzīvojušie vai nu klusē, vai stāsta anekdotes, vai, visbiežāk kuļ kanonisku sviestu (disidentisku, vai ostalģisku, kas nu kuram tuvāka). Rezultātā, jo laika nogrieznī esam tālāk no padomju laika, jo grūtāk ir objektīvi rekonstruēt tā ainu.
Man gan tieši par padomju laiku ir visspilgtākās atmiņas gan par paradigmām, gan ēnas pusēm. Tas varbūt tāpēc ka tā bija bērnība un pusaudžu gadi, kas vienmēr ir visspilgtākie. Kad PSRS beidzās un aizgāju uz pilsētu studēt, sākās garlaicība, kur nekas ikdienā nenotiek.
Es starp citu, vienubrīd intereses pēc gribēju drusku aprakstīt padomjlaikus no savas bērnības perspektīvas. Un iestrēgu pie tā, ka bērnībā par to sadzīvi neko daudz nezināju.
Piemēram, kā paskaidrot cilvēkiem, ka īsti tu nevarēji neko daudz izvēlēties, kur dzīvot. Par dzīvokļu rindu sistēmu, lai arī tajā dzīvoju, es, protams, apzināti uzzināju tikai jau pieaudzis. Un tagad, mēģinot atsaukt atmiņā, atrodu internetā, ka daudz kas bija diezgan citādāk ne vien kā man bērnībā likās, bet arī kā es pēc tam uzzināju 90o sākumā.
Mēs atceramies un mūsu vērtējumu veidoja mūsu vecāku komentāri, attieksme,replikas, grimases un rīcības katrā socreālisma realitātes epizodē. Kaut vai kā uzvesties rindā pēc kvasa vai stūķējoties eļektričkā. Kā reağet uz ziņām vremjā vai feļetoniem rjazanova filmās; kā stāstīt anekdotes par brežņevu un kā vīpsnāt par komjauniešiem, cik gribēt iet krievos uz afganistānu un dembeļos klopēties ar čurkām, staršinām un jefreitoriem. Kā bija alkt pēc donaldiņiem un džinsenēm, bet tikai dažiem vecākiem bija izmanība iegūt sociālo kapitālu lai piepildītu bērnu ilgas.