Sātana advokāta piezīmes
skepse un infantilitāte
Vēsture pret pagātni jeb par vēstures didaktiku 
30.-Mar-2017 11:12 am
"(..) skolā vēsture tiek mācīta kā stāstu jeb mītu krājums ar lielu daudzumu absolūti nesvarīgu datu un vārdu. Pusaudžiem jāiekaļ garus un garlaicīgus pārstāstus un formulējumus, nepaskaidrojot, kā šīs zināšanas iegūtas. Pirmkārt pats par sevi tas ir mikslis no XIX gs. vēstures didaktikas kocepcijām un vēlīnā marksisma-brežņevisma terminoloģijas, dekorēts ar porciju no Rietumiem aizgūtām postmodernisma uzslāņojumu. Otrkārt, no šīs putras nevienam netop skaidrs, ka vēsture ir zinātne. Treškārt, ja cenšamies būt objektīvi, neviens nespēj sakarīgi paskaidrot, kam tas viss - bezgalīgās datumu, vārdu un nesaprotamu nosaukumu virkne, - vispār vajadzīgs. Nu nav jāiekaļ prātā, kura gada kādā datumā kāds tu monarhs atcēlis dzimtbūšanu, kad kurā zemē notikusi kaut kāda tur sacelšanās, kad notikusi Lielā tautu staigāšana vai kurš kapteinis apbraucis ap Labās cerības ragu – tas neko neiemāca. Skolēniem nepieciešams ir zināšanu minimums par to, KĀ šie vēsturiskie notikumi tiek pētīti un rekonstruēti, KĀ tiek salīdzināti vēstures avoti, KĀ rit arheoloģiskie izrakumi (piemēram, kāpēc arheoloģiski atrastam priekšmetam ir milzu zinātniska vērtība, bet tam pašam artefaktam, nopirktam no "melnā" mantrača e-bajā, ir tikai dekoratīva vērtība), KĀDAS ir pētniecības metodes, KĀ zinātne attīstījās, kā atklāja to vai citu – pagātnes stāstus izmantojot tikai kā ilustratīvus piemērus.

Tā es te stāvu un citādi nevaru: vēstures mācīšana skolās, kāda tā ir šobrīd (un nav mainījusies pēdējos 150 gadus!), ir viscaur aplama un nevienu neizglīto! Tos Augeja staļļus ir pat ne jāvētī, bet jānojauc un jābūvē no jauna, ar pilnīgi citu struktūru un mērķiem."
Comments 
30.-Mar-2017 11:56 am
Nepiekrītu, ka gadskaitļiem nav nozīmes. Jā, tas nav tik būtiski vai dzimtbūšana atcēla 1861. vai 1863.gadā, bet būtiski tomēr ir zināt, ka tas notika 19.gadsimta vidū, nevis, piemēram, 15.gadsimtā. Laika skala ir vēstures reizrēķins - nepieciešama kaut vai, lai salīdzinātu procesus dažādās teritorijās vai, vēl vairāk, lai kaut vai saprastu procesu secību vispār noteiktā teritorijā. Lai nesanāk kaut kas no sērijas: "Tēt, tu esi tik vecs. Tu noteikti dinozaurus vēl satiki."
30.-Mar-2017 12:22 pm
+ daudz
Nav normāli, ka 12.klases skolēni, nezina, kādā secībā ir pastāvējušas Bizantijas impērija un Napoleona impērija.
30.-Mar-2017 12:53 pm
Tak lai mācās. Nosauc mācību priekšmetu par "pagātnes gadaskaitļi" un moka kinderus uz nebēdu – gadu pēc videnes tāpat visi visu būs aizmirsuši. :) Tikai tam nav nekāda sakara ar vēstures zinātni, un tas nekādi nepalīdz gūt par to kaut mazāko priekšmetu.
30.-Mar-2017 01:11 pm
Nu, paga, tad reizrēķinu matemātikā nevajag? Pareizrakstību latviešu valodā arī nē?!

Nu būs cilvēks, kurš zinās metodes, pēc visiem priekšstatiem izraks Kurzemes pusē kaut kādu koka ilgmūžīgāka materiāla sūdiņu ar kaut kādām zīmēm. Ar ogklekli tiks nodatēts, ka ~1300 gadus sens. Krājumos konstatēs, ka tāds sūdiņs Latvijas teritorijā nav izplatīts. Nu un tagad dosies meklēt rakstos, lai noskaidrotu kādi purniņi šeit vazājās un būs milzīgs atklājums, o, vikingi visur kur un arī šeit vazājušies tajā laikā, o, kāds atklājums. Kamōn, nav runa par gadskaitļu frīkiem, bet kā var saprast vēsturē, kultūrā, literatūrā, reliģijā, dajebkur kontekstu nezinot, kas notika apkārt tajā laikā?! Lasīs cilvēks par degošajiem pilskalniem un domās, ka tas ir kaut kad Napoleona (lai kas arī viņs nebūtu) laikā?!

Manā pasaulē vēstures kontekstā būtu jāsaprot kas, kur un kāpēc notika un bez kad šeit neiztikt. Es pieļauju, ka "ambaiņi" ar savu prātu citā dimensijā varētu kaut kur iztikt bez nosacītā reizrēķina, bet tu jau runā par skolām, par masu izglītību un tur ir jāapgūst kaut kāds pamata instrumentārijs un vēsture, kur jau pats nosaukums ir, ka tas ir kaut kas, kas notika iepriekš uz laika skalas, tas jau pieprasa hronoloģiju.
30.-Mar-2017 10:39 pm
++
30.-Mar-2017 02:27 pm
Nez, konkrētus skaitļus varbūt neatceros, bet aptuveno secību gan. Un tas ir labi, jo nereti palīdz izvēdināt bullšitu par pagātnes notikumiem, ar kādiem nereti nākas sastapties no progresīvu 'vēstures' interpretāciju korifejiem. Piemēram, ir diezgan svarīgi, ka verdzību pirmie atcēla ļaunie baltie cilvēki, nevis karmambija kebabāti vai, ka krusta kari notika pēc, nevis pirms saracēņu iebrukumiem Eiropā.
30.-Mar-2017 03:44 pm
Hm, nu nezinu gan, kā var nodalīt "pagātnes gadskaitļus" no izglītības par vēstures zinātni - kur tad balstīsies notikumu cēloņu un seku izpratne?
30.-Mar-2017 03:49 pm
Patriotisma mācībā izpratne nav nepieciešama. :) Tb līdzšinējā vēstures mācīšana lai saglabājas (tauta pieprasa), taču ar saturam tuvāku nosaukumu "dzimtenes senatnes mācība", "patriotisma mācība" u.tml., lai neputrotu ar vēsturi, kas ir zinātne.
30.-Mar-2017 03:56 pm
"dzimtenes senatnes mācība", "patriotisma mācība"

Lai liek klāt pie ticības mācības programmas. :D

Bet es atceros vēl tādu dīvainu priekšmetu kā sociālo zinību (bet ne zinātņu) mācība, kas bija nekas cits kā indoktrinācija šitajā pašā.

Vai šobrīd obligātajā programmā paredzēts nodalīt Lv vēsturi no pārējās? (Jautāju, jo tiešām nezinu; skolu pabeidzu 2006., un mums tur mainījās, sākumā nodalīts, tad atkal nē; mācību grāmatas arī bija divas pieejamas; resp., putra.)
30.-Mar-2017 03:49 pm
Taču, ja neuztver pārāk galēji aicinājumu nekoncentrēt visu uzmanību uz gadskaitļiem, tad lielos vilcienos rakstam piekrītu, pat ļoti.
30.-Mar-2017 03:54 pm
Neaicinu pilnībā atteikties no stāstiem un cipariem, bet tikai tos atbīdīt otrā plānā, kā ilustratīvo materiālu pamatlietām, kuru šī brīža didaktikā prakstiski nav.
31.-Mar-2017 12:18 am
Cik personīgi atmiņā palicis, vēstures stundas bija OK - salīdzinājumam, mazliet lielāks absurds manās skolas gaitās bija tas, ka informātikas ieskaitei prasīja zināt tranzistora izgudrošanas gadu... (pajautāju, vai ar dekādi nepietiek? - nē). Un par to vairāk sāpēja sirds, ka literatūras stundas tika veltītas latviešu rakstnieku dzimšanas gadu, tēva māju nosaukumu un dzīves gājumu apgūšanai, nevis, piemēram, tekstu analīzei.
This page was loaded Maijs 6. 2024, 5:48 am GMT.