Tak lai mācās. Nosauc mācību priekšmetu par "pagātnes gadaskaitļi" un moka kinderus uz nebēdu – gadu pēc videnes tāpat visi visu būs aizmirsuši. :) Tikai tam nav nekāda sakara ar vēstures zinātni, un tas nekādi nepalīdz gūt par to kaut mazāko priekšmetu.
Nu, paga, tad reizrēķinu matemātikā nevajag? Pareizrakstību latviešu valodā arī nē?!
Nu būs cilvēks, kurš zinās metodes, pēc visiem priekšstatiem izraks Kurzemes pusē kaut kādu koka ilgmūžīgāka materiāla sūdiņu ar kaut kādām zīmēm. Ar ogklekli tiks nodatēts, ka ~1300 gadus sens. Krājumos konstatēs, ka tāds sūdiņs Latvijas teritorijā nav izplatīts. Nu un tagad dosies meklēt rakstos, lai noskaidrotu kādi purniņi šeit vazājās un būs milzīgs atklājums, o, vikingi visur kur un arī šeit vazājušies tajā laikā, o, kāds atklājums. Kamōn, nav runa par gadskaitļu frīkiem, bet kā var saprast vēsturē, kultūrā, literatūrā, reliģijā, dajebkur kontekstu nezinot, kas notika apkārt tajā laikā?! Lasīs cilvēks par degošajiem pilskalniem un domās, ka tas ir kaut kad Napoleona (lai kas arī viņs nebūtu) laikā?!
Manā pasaulē vēstures kontekstā būtu jāsaprot kas, kur un kāpēc notika un bez kad šeit neiztikt. Es pieļauju, ka "ambaiņi" ar savu prātu citā dimensijā varētu kaut kur iztikt bez nosacītā reizrēķina, bet tu jau runā par skolām, par masu izglītību un tur ir jāapgūst kaut kāds pamata instrumentārijs un vēsture, kur jau pats nosaukums ir, ka tas ir kaut kas, kas notika iepriekš uz laika skalas, tas jau pieprasa hronoloģiju.
Nez, konkrētus skaitļus varbūt neatceros, bet aptuveno secību gan. Un tas ir labi, jo nereti palīdz izvēdināt bullšitu par pagātnes notikumiem, ar kādiem nereti nākas sastapties no progresīvu 'vēstures' interpretāciju korifejiem. Piemēram, ir diezgan svarīgi, ka verdzību pirmie atcēla ļaunie baltie cilvēki, nevis karmambija kebabāti vai, ka krusta kari notika pēc, nevis pirms saracēņu iebrukumiem Eiropā.
Patriotisma mācībā izpratne nav nepieciešama. :) Tb līdzšinējā vēstures mācīšana lai saglabājas (tauta pieprasa), taču ar saturam tuvāku nosaukumu "dzimtenes senatnes mācība", "patriotisma mācība" u.tml., lai neputrotu ar vēsturi, kas ir zinātne.
Bet es atceros vēl tādu dīvainu priekšmetu kā sociālo zinību (bet ne zinātņu) mācība, kas bija nekas cits kā indoktrinācija šitajā pašā.
Vai šobrīd obligātajā programmā paredzēts nodalīt Lv vēsturi no pārējās? (Jautāju, jo tiešām nezinu; skolu pabeidzu 2006., un mums tur mainījās, sākumā nodalīts, tad atkal nē; mācību grāmatas arī bija divas pieejamas; resp., putra.)