Sātana advokāta piezīmes
skepse un infantilitāte
Vēsture pret pagātni jeb par vēstures didaktiku 
30.-Mar-2017 11:12 am
"(..) skolā vēsture tiek mācīta kā stāstu jeb mītu krājums ar lielu daudzumu absolūti nesvarīgu datu un vārdu. Pusaudžiem jāiekaļ garus un garlaicīgus pārstāstus un formulējumus, nepaskaidrojot, kā šīs zināšanas iegūtas. Pirmkārt pats par sevi tas ir mikslis no XIX gs. vēstures didaktikas kocepcijām un vēlīnā marksisma-brežņevisma terminoloģijas, dekorēts ar porciju no Rietumiem aizgūtām postmodernisma uzslāņojumu. Otrkārt, no šīs putras nevienam netop skaidrs, ka vēsture ir zinātne. Treškārt, ja cenšamies būt objektīvi, neviens nespēj sakarīgi paskaidrot, kam tas viss - bezgalīgās datumu, vārdu un nesaprotamu nosaukumu virkne, - vispār vajadzīgs. Nu nav jāiekaļ prātā, kura gada kādā datumā kāds tu monarhs atcēlis dzimtbūšanu, kad kurā zemē notikusi kaut kāda tur sacelšanās, kad notikusi Lielā tautu staigāšana vai kurš kapteinis apbraucis ap Labās cerības ragu – tas neko neiemāca. Skolēniem nepieciešams ir zināšanu minimums par to, KĀ šie vēsturiskie notikumi tiek pētīti un rekonstruēti, KĀ tiek salīdzināti vēstures avoti, KĀ rit arheoloģiskie izrakumi (piemēram, kāpēc arheoloģiski atrastam priekšmetam ir milzu zinātniska vērtība, bet tam pašam artefaktam, nopirktam no "melnā" mantrača e-bajā, ir tikai dekoratīva vērtība), KĀDAS ir pētniecības metodes, KĀ zinātne attīstījās, kā atklāja to vai citu – pagātnes stāstus izmantojot tikai kā ilustratīvus piemērus.

Tā es te stāvu un citādi nevaru: vēstures mācīšana skolās, kāda tā ir šobrīd (un nav mainījusies pēdējos 150 gadus!), ir viscaur aplama un nevienu neizglīto! Tos Augeja staļļus ir pat ne jāvētī, bet jānojauc un jābūvē no jauna, ar pilnīgi citu struktūru un mērķiem."
Comments 
30.-Mar-2017 01:11 pm
Nu, paga, tad reizrēķinu matemātikā nevajag? Pareizrakstību latviešu valodā arī nē?!

Nu būs cilvēks, kurš zinās metodes, pēc visiem priekšstatiem izraks Kurzemes pusē kaut kādu koka ilgmūžīgāka materiāla sūdiņu ar kaut kādām zīmēm. Ar ogklekli tiks nodatēts, ka ~1300 gadus sens. Krājumos konstatēs, ka tāds sūdiņs Latvijas teritorijā nav izplatīts. Nu un tagad dosies meklēt rakstos, lai noskaidrotu kādi purniņi šeit vazājās un būs milzīgs atklājums, o, vikingi visur kur un arī šeit vazājušies tajā laikā, o, kāds atklājums. Kamōn, nav runa par gadskaitļu frīkiem, bet kā var saprast vēsturē, kultūrā, literatūrā, reliģijā, dajebkur kontekstu nezinot, kas notika apkārt tajā laikā?! Lasīs cilvēks par degošajiem pilskalniem un domās, ka tas ir kaut kad Napoleona (lai kas arī viņs nebūtu) laikā?!

Manā pasaulē vēstures kontekstā būtu jāsaprot kas, kur un kāpēc notika un bez kad šeit neiztikt. Es pieļauju, ka "ambaiņi" ar savu prātu citā dimensijā varētu kaut kur iztikt bez nosacītā reizrēķina, bet tu jau runā par skolām, par masu izglītību un tur ir jāapgūst kaut kāds pamata instrumentārijs un vēsture, kur jau pats nosaukums ir, ka tas ir kaut kas, kas notika iepriekš uz laika skalas, tas jau pieprasa hronoloģiju.
30.-Mar-2017 10:39 pm
++
This page was loaded Nov 25. 2024, 4:16 pm GMT.