making sense [ieraksti | vēsture | ko es lasu | par mani]
gedymin

[   par mani   ]
[   arhīvs   ]

[24. Apr 2017|11:44]

... tālāk ... )
saiteatstāt nospiedumu

[21. Apr 2017|11:43]
Man patīk lietotāja internormal attieksme, kaut arī droši vien viņam daudz kur nepiekrītu. Cilvēks, kurš nebaidās no nepopulāra viedokļa, ja uzskata to par pareizu. Pie tam viņš, cik saprotu, ar savu profesionālu ikdienas darbību pozitīvi ietekmē daudzus cilvēkus - kaut kas, ko par vairumu citu cibiņu nevar teikt. Tā turēt!
saite

Star Maker - 4 (pēdējais fragments. Turpinājums ultimatīvā kosmosa aprakstam) [20. Apr 2017|16:09]
[Tags|]

I strove to hear more inwardly into that music of concrete spirits in countless worlds, I caught echoes not merely of joys unspeakable, but of griefs inconsolable. For some of these ultimate beings not only suffered, but suffered in darkness. Though gifted with full power of insight, their power was barren. The vision was withheld from them. They suffered as lesser spirits would never suffer. Such intensity of harsh experience was intolerable to me, the frail spirit of a lowly cosmos. In an agony of horror and pity I despairingly stopped the ears of my mind. In my littleness I cried out against my maker that no glory of the eternal and absolute could redeem such agony in the creatures.

Yet obscurely I saw that the ultimate cosmos was nevertheless lovely, and perfectly formed; and that every frustration and agony within it, however cruel to the sufferer, issued finally, without any miscarriage in the enhanced lucidity of the cosmical spirit itself.

But to me this mystical and remote perfection was nothing. In pity of the ultimate tortured beings, in human shame and rage, I scorned my birthright of ecstasy in that inhuman perfection, and yearned back to my lowly cosmos, to my own human and floundering world.
saiteatstāt nospiedumu

Par Gūgles plāniem 23. gadsimtā [19. Apr 2017|21:52]
2300: Google's plan to index all the world's information and make it searchable could be achieved, according to Eric Schmidt.[11]
saiteatstāt nospiedumu

[18. Apr 2017|22:35]
Es esmu par reliģijas brīvību, jo katram jābūt tiesībām veidot attiecības ar pārdabiskām būtnēm. Kas arī ir reliģija, būtībā. Tie paši transhumānisti veido attiecības ar H+ būtnēm un Omega punktu, old-skool komunisti - ar utopijas iemītniekiem, utt.

Vēl reliģija vienkārši ir organizēts garīgums, un kurš teiks, ka garīgums ir slikts? Sliktas ir tās atsevišķas realizācijas, piemēram, kristiešu. Vēstures gaitā pastāvīgi uzdarās kādi, kuri mēģināja to salāpīt, bet ja ne uzreiz, tad vienas vai divu paaudžu laikā viss negatīvais bija atpakaļ, jo tā visa kodols ir pārāk sapuvis.
saite8 nospiedumu|atstāt nospiedumu

Star Maker - 3. Par multiversu (atgādina Tegmarka ceturtā līmeņa multiversa ideju...) [17. Apr 2017|21:14]
[Tags|]

At length, so my dream, my myth, declared, the Star Maker created his ultimate and most subtle cosmos, for which all others were but tentative preparations. Of this final creature I can say only that it embraced within its own organic texture the essences of all its predecessors; and far more besides. It was like the last movement of a symphony, which may embrace, by the significance of its themes, the essence of the earlier movements; and far more besides. This metaphor extravagantly understates the subtlety and complexity of the ultimate cosmos. I was gradually forced to believe that its relation to each earlier cosmos was approximately that of our own cosmos to a human being, nay to a single physical atom. Every cosmos that I had hitherto observed now turned out to be a single example of a myriad-fold class, like a biological species, or the class of all the atoms of a single element.
saiteatstāt nospiedumu

[15. Apr 2017|11:26]
Pavasaris te nav kā tās dažas intensīvās nedēļas ziemeļvalstīs, bet izstiepts un ilgstošs process, kas sākas ar sniegpulkstenīšu ziedēšanu februārī, turpinās ar visuresošajām narcisēm martā, ķiršiem un magnolijām ielu malās, un tādā garā dažādi koki zied vairākus mēnešus. Man šis laiks te šķiet daudz vairāk atbilstošs arhetipiskajam priešksstatam par "pavasari" rietumu kultūrā, salīdzinot ar LV notiekošo gadalaiku maiņas procesu. Vispār jau par to nav jābrīnās, jo LV tie kultūras arhetipi droši vien ir importēti.
... tālāk ... )
saite4 nospiedumu|atstāt nospiedumu

I love you, robot [13. Apr 2017|21:01]
https://www.youtube.com/watch?v=h1E-FlguwGw

Visiem saprātīgajiem cilvēkiem vajadzētu pārstāt glorificēt robotus. Man šķiet, pie vainas ir visādi rakstnieki un scenāristi. Viņi ātri vien apjauta, ka roboti kā vienmēr sliktie tēli - tas ir garlaicīgi, tāpēc vajag rakstīt par "acīmredzamo-neticamo": labiem, iejūtīgiem robotiem, kas vēlas līdzināties cilvēkiem. Tas pats Azimovs un neskaitāmi citi. Uz katru slikto terminatoru ir kāds labais terminators. Bet pat sliktie terminatori nekur tālu nav aizgājuši, viņi tikpat lielā mērā līdzinās cilvēkiem, tikai sliktiem. No cilvēkiem domāšanā atšķirīgi roboti - tas nesaprotami un garlaicīgi vienlaikus, sižeta komerciālā vērtība kļūst pilnīgi nekāda.

Patiesībā, protams, tas ir tikai antropomorfisms, līdzīgs visiem tiem saprātīgajiem, runājošajiem dzīvniekiem pasakās un stāstos. Līdzīgā kārtā pirms simt-divsimt gadiem sabiedrības sliktās bioloģijas zināšanas izmantoja dažādi par naturālistiem nomaskējušies autori, rakstot stāstus par Wood Folk, brīnumiem, ko pastrādā dzīvnieki, kad tos neviens neredz.

Robots nav ne draugs, ne ienaidnieks. Tas ir rīks vai arī traucēklis. Jebkurā idiotā, pat dzīvniekā, nu kaut vai sunī, ir nesalīdzināmi vairāk cilvēciskā nekā metāla kastē. Kad boti kļūs par ikdienas sastāvdaļu, bērnišķīgās fantāzijas par tiem aizmirsīsies.

Tai pašā laikā nedraudzīgs "robots" ar universālu AI būtu nesalīdzināmi bīstamāks par jebkuru psihopātu. Jebkuram no cilvēku līderiem ir pastāvīga vajadzīga iztēlot sevi kā labo spēku, gan pašiem sev, gan apkārtējiem, lai leģitimētu varu. Putins, Tramps, Hitlers - viņi visi par sevi domā kā par labajiem puišiem. Nav mans nolūks to apstrīdēt vai definēt, kas ir "labs", būtiskais ir tas, ka šāda prasība atsijā absolūti lielāko daļu no efektīvākajiem ceļiem mērķa sasniegšanā. Droši vien šim pat neeksistē šāda "Good is Inefficient" Tv Trope, jo fikcionālie ļaundari ir patētiski neefektīvi tās pašas cilvēciskās "vajadzības tikt attaisnotam" dēļ - vai citādi viņi būt ar noslieci teikt runas, pirms nogalināt sagūstīto varoni?

Iedodiet robotam tiesības, savu autonomiju - viņš par to nedomās vispār.
saiteatstāt nospiedumu

[10. Apr 2017|22:20]
[Tags|]

Star Maker - 2. Fabula par saprātīgajiem augiem - not finding balance between rationality and spirituality.

... tālāk ... )
saiteatstāt nospiedumu

More of "Star Maker" - 1 [8. Apr 2017|23:00]
[Tags|]

At a moment when Europe is in danger of a catastrophe worse than that of 1914 a book like this may be condemned as a distraction from the desperately urgent defence of civilization against modern barbarism.

In these conditions it is difficult for writers to pursue their calling at once with courage and with balanced judgment.

Yet I have a lively sympathy with some of those "intellectuals" who declare that they have no useful contribution to make to the struggle, and therefore had better not dabble in it. I am, in fact, one of them.

For some writers the case is different. Gallantly plunging into the struggle, they use their powers to spread urgent propaganda, or they even take up arms in the cause. But the very urgency of their service may tend to blind them to the importance of maintaining and extending, even in this age of crisis, what may be called metaphorically the "self-critical self-consciousness of the human species".

But some who have the cause at heart must serve by striving to maintain, along with human loyalty, a more dispassionate spirit. And perhaps the attempt to see our turbulent world against a background of stars may, after all, increase, not lessen the significance of the present human crisis.
saiteatstāt nospiedumu

Zinātnes studijas (doktorantūra) minimāli uzlabo loģisko un statistisko intuīciju [27. Mar 2017|11:34]
[Tags|]

Šis laikam ir reposts, bet nevaru atrast iepriekšējo iterāciju.
... tālāk ... )
Augsts IQ nepalīdz. Formālās loģikas kursa apgūšana nepalīdz. Statistikas kursa apgūšana palīdz. (Avots.)

Kā man liekas, iemesls ir tas, ka the softer the science, the more attention is drawn to the methodology (in peer reviews etc.). Kā arī - jo vairāk strādā tieši ar cilvēkiem (klīniskajiem pētījumiem pat hard sciences metoloģija ir ļoti nopietna.).

Inženierzinātnēs ir tieši pretējais mindsets - strādājošs demo bieži vien tiek vērtēts augstāk par dziļu teorētisku analīzi.

Secinājums #1: Kritiskā domāšana nav vienkārša - vai tiešām ir vērts mēģināt to mācīt skolās?

Secinājums #2: Kritiskās domāšanas diskusijās vairāk uzticēties psiholoģijas profesoriem, nevis ķīmijas profesoriem.

Secinājums #3: Iespējams, tas izskaidro, kāpēc tik daudz inženieru ir ar noslieci uz pseidozinātniskumu.
saite5 nospiedumu|atstāt nospiedumu

[25. Mar 2017|20:52]
Fire Upon the Deep
rdip...@qualcomm.com (Ron "Asbestos" Dippold) writes:

> >j...@zikzak.apana.org.au (Joe Slater) writes:
> >|This newsgroup gets what, a hundred or so messages a day? A
> >|comparable interstellar newsgroup would expect millions of
> >|messages in the same period. I don't care what sort of filtering
> >|you have; that's simply too many to be of any real use.
> >|What sort of criteria could reduce that number
> >|to a few dozen?

> An artificially intelligent news selector that's as picky as you tell
> it to be.

My point is that it can't be picky *enough*, because with that volume of messages there's an arbitrarily large number which express the same point and do so as well as eachother, and probably an arbitrarily large number of *opposing* points. You cannot compress an encyclopedia into a few minutes' idle reading.

Fragmenti no 1994. gada - cilvēki debatē par starpzvaigžņu usenetu (Net of Million Lies) no Vindža Fire Upon the Deep.

Varētu teikt: paskaties tikai, tagad to dara katrs Facebook / Twitter / Quora / ... saits. Un izmanto priekš tā AI. No otras puses, elementāru fīču trūkst: tas pats "pickness level" nav implementēts. Un tāpat arī ar vērtībspriedumiem - "confused individual, suggestion to ignore all further postings". Vai vienkārši "FAKE NEWS". Lūk, ko mums vajadzētu.
saite6 nospiedumu|atstāt nospiedumu

[22. Mar 2017|22:49]
Var sūdzēties par to, ka zinātne nav pietiekoši apolitiska, bet kamēr tas notiek pasaulē, kurā zinātne nespēj apstādināt vai (caur tehnoloģiju) pat veicina feikās ziņas, labējo ekstrēmismu, vienkāršos strādniekus ekspluatējošus jaunus biznesa modeļus, Trampa ievēlēšanu (no ok, neizrādījās jau tik slikts, kā varēja sagaidīt, bet pati kampaņas taktika gan kā no padomju propagandas labākās tradīcijas), utt...

Tāpat kā jau agrāk bija tā, ka visekstrēmākais tiem laikiem modernais ļaunums radās pateicoties zinātnei un tehnoloģijām. Arī pasaules galu, ja tāds būs (un kāpēc lai nebūtu), noteikti palīdzēs izraisīt kāds zinātnes izgudrojums.

Tikmēr vienkāršajam zinātniekam savu politisko viedokli caur savu darbu paust vispār ir iespējams? Normālā gadījumā jau nu ne. Zinātnieks - tas sabiedrības kalps. Dara, ko vien sabiedrība uzskata par vajadzīgu (vai arī ko sabiedrībai liek "uzskatīt" dažādi malēji spēki...).

Bet "zinātnieki neesot pietiekoši apolitiski".
saite6 nospiedumu|atstāt nospiedumu

[18. Mar 2017|15:45]
The English idea of a delicacy cheese section in a shop: five kinds of mature cheddar.
saite3 nospiedumu|atstāt nospiedumu

[11. Mar 2017|17:51]
http://www.webometrics.info/en/Europe/UnitedKingdom?sort=asc&order=Presence%20Rank%2A

LU otrajā vietā Eiropā? (Es jau neko, un kritērija "presence" nozīme nav īsti skaidra, nozīmīngums pēc jebkādiem kritērijiem nav liels, bet šīs listes fragments izlec kā featured snippet googlē meklējot "[some university] ranking".)
saite2 nospiedumu|atstāt nospiedumu

[25. Feb 2017|12:36]
Skolā vajadzētu mācīt garīguma pamatus. Ar to manuprāt ir līdzīgi kā ar kritiskās domāšanu, attiecībā uz kuru visi jau sen apgalvo, ka vajadzētu to mācīt (kaut arī es vēl neesmu sapratis, kas tieši ar to tiek domāts) - garīguma izpratnes sabiedrībā trūkst.
saite64 nospiedumu|atstāt nospiedumu

Komentāram pie iepriekšējā ieraksta [12. Feb 2017|17:10]
Utopija - tā ir harmonija.
saiteatstāt nospiedumu

[11. Feb 2017|18:44]
Kur cilvēki šobrīd atrodas skalā starp 0% un 100%? Pieņemot, ka tehnoloģiju un zināšanu līmenis ir fiksēts, cik tālu sabiedrība šobrīd ir no maksimālās utopijas pie konkrētā līmeņa?

Agrāk man likās, ka ir galīgi slikti. Kad augu, apkārt dzīvē redzēju daudz nelaimīgu cilvēku, arī pats pie tādiem piederēju. Tagad man liekas, ka mēs esam drīzāk gaismas saliņa Visumā. Iespējams, tāpēc, ka tagad tādus cilvēkus redzu reti; tas ir, droši vien redzu, bet nekontaktējos, jo garāmgājēiem jau dvēselē neielīdīsi. Iespējams, tāpēc, ka augot perspektīvai, sāku salīdzināt vispār kaut kā būšanu ar Visumā valdošo haosu un bezjēdzību; vai arī salīdzināt ar iespējamajām nākotnēm, kur viss sastāv ar pašreplicējošamies vīrusiem-robotiem. Vai arī sāku salīdzināt vidusšķiras dzīvi ar ārzemju atvaļinājumu reizi gadā ar vēsturi un tās masu slaktiņiem.
saite22 nospiedumu|atstāt nospiedumu

Sociālisms 2.0 [4. Feb 2017|12:18]
Ir pienācis laiks sociālismam 2.0?

Varbūt pārmaiņas pasaulē ir uz labu - ja tās saprātīgi izmantotu, kāpēc ne. Komandekonomika līdz šim nav strādājusi labi, bet vai tas nevarētu būt tāpēc, ka mums gluži vienkārši nav pietiekamu zināšanu? Ekonomika un vadība ir sarežģīta. Ja salīdzina pirmo piecgades plānu laikus un šodienu, ir bijis ļoti daudz progresa, gan matemātiskajos modeļos, gan skaitļošanas jaudās, gan empīriskos novērojumus par failure modēm. Sociālo zinātņu attīstība pirmoreiz ļauj sabiedrībai zinātniskā veidā reflektēt pašai par sevi. Big Data pirmoreiz dod iespēju visu empīricizēt, aizvietot retoriku ar aprēķiniem.

Uzskatīt, ka mēs ekonomiku nekad nesapratīsim tik labi, lai to varētu kontrolēt, ka patvaļīgi tālā nākotnē brīvā tirgus haotiskās kustības turpinās dot labāku iznākumus nekā apdomāta, saskaņota pieeja - tā ir ekstrēma arogance. Tikpat labi var teikt, ka mēs nekad nesapratīsim, kā radās dzīvība, kas ir apziņa, kāda fizikas teorija spēj izskaidrot visus novērojumus, utt.

Es ieteiktu skatīties uz zinātnes finansēšanas modeli. Jā, tur viss nav ideāli, bet ja zinātnieki (kuri nav gluži muļķīgākā sabiedrības daļa) ir nonākuši pie plānošana un centralizēta finansēšana kā pie labākā modeļa, tad varbūt tas nav gluži nekam nederīgs?
saite24 nospiedumu|atstāt nospiedumu

[31. Jan 2017|11:11]
Lasot zinātnisko fantastisku aizdomājos, ka kosmoss nav fraktāls. Piemēram, pat labi apdomātos darbos autori pieņem, ka galaktiskās impērijas, starpzvaigžņu kari utt. atgādinās valstu impērijas un lokālos karus. Tā, iespējams, tāda pati kļūda, kā visu reducēt uz lineārām sakarībām un normālo sadalījumu - kuras šobrīd daudzi jau sāk kritizēt.

Iedomājies Zemi laikā, kad evolūcija vēl nebija radījusi daudzšūnu organismus. Ko būtu iespējams paredzēt ar zinātniskām metodēm? Labākus, adaptīvākus, interesantākus mikrobus. Reti kurš aizdomātos līdz kvalitatīvai izmaiņai, fundamentāli jauna veida bioloģiskajai organizācijai, kur nu vēl spētu kaut aptuveni iedomāties to, kāda Zeme izskatās šodien.

Tāpat starpzvaigžņu "kari", visticamāk, tiktu veikti pamatā ar propagandu, viltu, un psiholoģiskām ietekmēšanas metodēm, nevis ar fizisku vardarbību. Flotes sūtīšana uz citu planētu sistēmu izmaksātu tik daudz, ka ieguldīt līdzekļus jebkādā citā metodē - pat ja viena ieguldījuma vienība dotu gluži mikroskopiskus rezultātus - būtu no racionāla viedokļa izdevīgāk.

Maza mēroga vēsture ir cikliska. Mikrobi rodas un beidz eksistēt, sadaloties jaunās šūnās. Cilvēki rodas un beidz eksistēt. Valstis rodas un beidz eksistēt. Liela mēroga vēsture drīzāk ir lineāra. Zināšanas uzkrājas. Kosmoss izplešas. Jaunas galaktikas vairs nerodas, un drīz beigs eksistēt. Mēs esam kvalitatīvu izmaiņu priekšā.
saite8 nospiedumu|atstāt nospiedumu

navigation
[ viewing | most recent entries ]
[ go | earlier ]