making sense [ieraksti | vēsture | ko es lasu | par mani]
gedymin

[   par mani   ]
[   arhīvs   ]

[13. Dec 2014|23:52]
Utilitārisma ētika, izrādās, ir statistiski saistīta ar noslieci uz psihopātiju:
In a paper just out yesterday, [we] present data that suggest that this decision alone needn’t really reflect a utilitarian psychology, but rather can reflect psychopathic and egoist tendencies. People have reported such an association with psychopathy before. We are thus adding to an existing literature

Principā jebkuram saprātīgam cilvēkam nepārsteidzošs secinājums, par kuru es varu tikai ļauni paķiķināt. Utilitārismam ir divas pilnīgi atšķirīgas sejas, gluži kā PSRS-stila komunismam: teorija un prakse.

Pats raksts:
Highlights
• ‘Utilitarian’ judgments in moral dilemmas were associated with egocentric attitudes and less identification with humanity.
• They were also associated with lenient views about clear moral transgressions.
• ‘Utilitarian’ judgments were not associated with views expressing impartial altruist concern for others.
• This lack of association remained even when antisocial tendencies were controlled for.
• So-called ‘utilitarian’ judgments do not express impartial concern for the greater good.
saite30 nospiedumu|atstāt nospiedumu

[13. Dec 2014|21:07]
Šī gada Nobelis ķīmijā ticis fiziķiem, kuri strādā priekš biologiem. Aizgāju paklausīties laureātu lekcijas, kaut gan varēju iet arī uz neirozinātni vai zilajiem LED'iem (fizika), un esmu visnotaļ apmierināts ar izvēli - pat ja sākotnēji tādu ideju nemaz neapsvēru. Pie reizes pirmoreiz no iekšpuses apskatīju universitātes galveno ēku.
saiteatstāt nospiedumu

[10. Dec 2014|14:39]
https://www.academia.edu/4717162/Moral_Imperative_of_Human_Spaceflight

Gandrīz visiem, kuri aizdomājušies par citu planētu sistēmu kolonizēšanu ir pret to pozitīva vai arī neitrāla ("mani tas neskar" attieksme). Tai pašā laikā ir ļoti maz tādu, kuri domā, ka tas būtu mūsu morālais pienākums (citi pat domā tieši pretēji - atcerieties "Avatāru"). Tomēr tāds ir secinājums. Prasti sakot, ja to neizdarīsim mēs*, to izdarīs kā cits. Alternatīva ir, piemēram, termītu civilizācija, kas izplata mums pilnīgi svešas vērtības, un nekautrējas preemptīvi iznīcināt Zemes biosfēru, lai piesavinātos resursus un novērstu potenciālus draudus no mums. Vienkārši spriedumi rāda, ka agresīvajām civilizācijām ir visvairāk iemeslu ceļot kosmosā, savukārt ceļošana apkārt dod pieredzi un zināšanas, kuras likumsakarīgi ļauj ceļojošajām civilizācijām attīstīties ātrāk nekā uz vietas sēdošajām. Kolumbs pret indiāņiem. Miermīlīgo hipiju civilizācijas alternatīva ved strupceļā. Kosmisko resursu pīrāgs šobrīd ir pieejams, bet ar laiku kāds to ņems un apēdīs, ar neignorējami lielu varbūtību. Jautājums tikai, vai šie lielākie kosmosa huligāni, kuri kolonizē Avatāras planētu un asimilē vai iznīcina tās pirmiedzīvotājus būsim mēs, vai arī termītu hive-mind?
Cits jautājums ir, vai pašiem cilvēkiem tiešām būs jēga kādreiz pārcelties/izplatīties uz citām planētām, vai arī tās pietiks izmantot tikai resursu iegūšanai.

* - "mēs" kā suga, nevis konkrēti šobrīd dzīvojošie tās īpatņi vai tuvi to pēcteči.
saite9 nospiedumu|atstāt nospiedumu

[1. Dec 2014|13:47]
Man ir konstruktīvs ieteikums kādam, kas grib izdarīt kaut ko labu un derīgu. (Visticamāk kādam biologam.) Latviskā Vikipēdija ir viens rets sasniegums... tas ir, reti aizpildīts sasniegums (reti aizpildīta tīmekļa lapa). Dzīvojot šeit ik pa brīdim parādās vēlme noskaidrot "kā to sauc latviski", un jau kuro reizi nākas konstatēt, ka tas augs, zivs, vai putns ir atrodami gan lietuviešu, gan krievu, un vēl 40 citās valodās, bet ne LV. Piemēram, šis, vai šis. Liela daļa no dzīvo vai vismaz ir redzēti LV, un iespējams ir jau aprakstīti enciklopēdijā "Latvijas daba".
Kautkad lasīju par zviedru, kas dienā publicē 10000 jaunu Wiki šķirkļu, vai tiešām viņa radīto botu nevar pielāgot un izmantot LV Wiki papildināšanai?
saite4 nospiedumu|atstāt nospiedumu

[26. Nov 2014|15:40]
Šķiet, ka mākslīgā intelekta radītais eksistenciālais risks tiešām ir sasniedzis mainstream infotelpu. Elons Masks, Stīvens Hokings, Sjuarts Rasels (respektablu mācībgrāmatu autors šajā jomā)... Idejas aiziet arī popkultūrā, kur līdz šim viss bija 3 robotikas likumu un terminatoru līmenī. Un kam par šo risku atpazīšanu pateikties? Filozofijai. Tai skaitā gluži akadēmiskajai.
Šis gan arī ir iemesls, ka man liek šaubīties par risku idejas izredzēm kaut ko ietekmēt reālajā dzīvē. Lēmumu pieņēmēji parasti ir praktiski cilvēki. Un neko nav tik grūti "aiznest" līdz praktiķiem kā jaunas abstraktas idejas. Sevišķi, ja nepietiek tās vienkārši zināt, bet vajag arī izmantot.
saite5 nospiedumu|atstāt nospiedumu

Mana utilitārā perspektīva [25. Nov 2014|13:35]
http://klab.lv/users/pelnufeja/1069075.html

Premisa: ja visi cilvēki pasaulē būtu tādi, kādi ir 10% labākie šobrīd dzīvojošie cilvēki, tad pasaule būtu labāka vieta.

Secinājums: tātad eksistē vienkāršs risinājums, kā padarīt pasauli par labāku vietu, un tas ir: novākt 90% pārējo. Pārapdzīvotība, kā zināms, ir problēma.
saite53 nospiedumu|atstāt nospiedumu

[14. Nov 2014|10:08]
The Biodeterminist's Guide to Parenting /actually to having children/
saiteatstāt nospiedumu

[14. Nov 2014|09:48]
Priekš LessWrong racionālistiem veģetārisms ir nepietiekoši edgy, too maistream: click.

Point of interest rakstā ir deduktīvs arguments par labu veģetārismam:
1. A moral-uncertainty-about-animals premise. /We are not certain whether animals are moral subjects, but there seems to be a greater-than-insignificant probability that they are./
2. An altruism-in-the-face-of-uncertainty premise. /One should avoid doing things that certainly give a small positive value for oneself, but possibly may have large negative value for others - e.g. rape/
3. An eating-animals-doesn’t-have-enormous-benefits premise. /Meat is not necessary for us/
4. An eating-animals-is-causally-linked-to-factory-farming premise. /Is there anyone who raises/hunts all of his own meat today?
5. So don’t eat the animals in question.

Tikai vajadzētu vēl minēt, ka iespējams, ne mazāk morāl būtiski ieguvumi no tā būtu arī globālā mērogā - kā labi zināms, izaudzēt kilogramu gaļas prasa daudz vairāk resursu, nekā izaudzēt kilogramu augu barības ar līdzīgu uzturvērtību. Pēc WWF datiem, lai pasaule kļūtu carbon-neutral, pietiktu ar to, ka visi pārstātu ēst gaļu.
saite18 nospiedumu|atstāt nospiedumu

[12. Nov 2014|10:03]
"Suņa sirds" -tā ir laba alegorija par AI (mākslīgā intelekta) radīšanu (un radītāju). Frankenšteins vai Ārsta Moro sala - tie savukārt drīzāk attiecas uz bioloģiskajiem / neiromorfajiem "risinājumiem".
saite16 nospiedumu|atstāt nospiedumu

[7. Nov 2014|11:26]

Biedējoša lasāmviela (burtiskā nozīmē, man rādījās murgi), kas ne gluži atbilstoši nosaukumam lielākoties veltīta nedraudzīgā mākslīgā intelekta tēmai.

Šis būs tematam atbilstošs citāts (no [info]dooora izceltās grāmatiņas skautiem):

Sers V. Brags saka: «Atomu enerģija apmierinās mūsu nākotnes vajadzības. Tūkstošiem gadu var aizritēt, iekams spēsim seglot sev atomu, bet varbūt jau rīt turam viņa grožus savās rokās. Tā ir fizikas īpatnība. Pētījumi un nejauši atradumi iet roku rokā."
Kāda ārkārtēja izdevība cilvēkam, kas spēj kalpināt atomus, molekulas un elektronus! Viņš uzreiz var kļūt par labdari, kādu cilvēce pasaulē vēl nav piedzīvojusi.

tikai aizvietot kodolenerģiju 1928. gadā ar superinteliģenci šobrīd, un piejaukt krietnu devu pesimsma.
saite4 nospiedumu|atstāt nospiedumu

[6. Nov 2014|10:12]
Sekulārais humānisms ASV tiesā oficiāli atzīts par reliģiju. Labi vai slikti? Manuprāt labi. Pietiek izlikties, ka reliģija ir kaut kāda pagātnes palieka, kas ateistiem (t.i. bez-dievjiem) nav vajadzīga.
http://thinkprogress.org/justice/2014/11/03/3587801/district-court-declares-secular-humanism-a-religion/
saite8 nospiedumu|atstāt nospiedumu

[9. Okt 2014|20:18]
"Because we are rapidly advancing along this non-sustainable course, the world's environmental problems will get resolved, in one way or another, within the lifetimes of the children and young adults alive today. The only question is whether they will become resolved in pleasant ways of our own choice, or in unpleasant ways not of our choice, such as warfare, genocide, starvation, disease epidemics, and collapses of societies."

Džareds Daimonds, "Kolapss".
saiteatstāt nospiedumu

[7. Okt 2014|13:02]
Nobela balva fizikā šogad piešķirta par LEDa izgudrošanu.
Nez vai var cerēt, ka par LED mirkšķināšanas noprogrammēšanu kādreiz piešķirs Tjūringa balvu? Man tādu programmu daudz sakrājies ;)
footnote )
saite8 nospiedumu|atstāt nospiedumu

[30. Sep 2014|20:48]
Lai nu kā citur būtu ar lapsām un citiem zvēriem pilsētās, man ir aizdomas, ka pusastoņus vakarā pārvietoties dažsimt metru pa pilsētas centru dzīvesvietas apkārtnē un pa ceļam satikt četrus zaķus - kaut kas tāds laikam iespējams tikai Zviedrijā.
saite4 nospiedumu|atstāt nospiedumu

[29. Sep 2014|20:30]
Einstein understood the centralized mass media, and he was good at manipulating it, and at becoming a star. Uncharacteristically for a scientist, and despite his social isolation, he had very strong political skills. In the 1910s, he was famous among Berlin University students for his outspoken pacifism, more than for his science. He was offered the presidency of Israel. He made a much better media figure than other physics stars, like Dirac, who didn't talk, or Schrodinger, who openly had two wives, or Heisenberg, who was a geek's geek, or Bohr, who mumbled unclearly, or Pauli, who was an asshole. Einstein always had a pithy quote, and always exuded good humor.

If Einstein were a one legged foul-mouthed sex-offender, we would probably be celebrating 100 years of Poincare's special relativity, Planck's E=mc^2, Hilbert's revolutionary theory of gravity, the Smoulochowski fluctuation/dissipation relation, Compton and Millikan's bold photon hypothesis of 1919, Leo Szillard's letter to Roosevelt. This kind of crap happened in Germany when Einstein was politically out.

Brīdinājums: autors ir zināms kā cilvēks, kas reizēm gvelž sviestu.
saite2 nospiedumu|atstāt nospiedumu

[16. Sep 2014|10:32]
Spriežot pēc šīs TEDx prezentācijas, Anglijā ar šī gada rudeni pamatskolās sāk mācīt datoriku (Computing):
https://www.youtube.com/watch?v=Ia55clAtdMs&feature=youtu.be

Tas ir, mācīs vairāk zinātni nevis tehnoloģiju (IT). Pamatideja kā to realizēt varētu būt pacelt abstrakcijas līmeni, stāstot par lietām. Man jau patīk, tikai cerams neiznāks tāds pats fiasko kā bija ar New Math, kuru, izrādījās, vidējie skolnieki nekādi nespēj sagremot.
saite2 nospiedumu|atstāt nospiedumu

[10. Sep 2014|14:55]
Liekas, ka vajadzētu pie statistikas populāro skaidrojumu saukļiem līdz ar "korelācija nonenozīmē kauzāciju" ieviest vēl vienu - "korelācijas trūkums nenozīmē kauzācijas trūkumu": http://klab.lv/users/indulgence/698160.html
Nez kāpēc pateikt, ka "sālīti gurķi ir kaitīgi, jo 99% procentu mirušo ir kaut reizi ēduši sālītus gurķus" liekas daudz absurdāk, nekā pateikt inverso apgalvojumu "99% no 1900. gadā dzimušajiem nekad netikai izmēģinājuši X, bet tāpat, redz, visi ir nomiruši".
saite21 nospiedumu|atstāt nospiedumu

[3. Sep 2014|13:20]
This is a terribly unsatisfying answer, but: we don't know.
That's how you recognize a true scientist.
saiteatstāt nospiedumu

[3. Sep 2014|09:49]
Es domāju, par dzimumu vienlīdzību diskutēt ir bezjēdzīgi, jo nav iespējams to darīt racionāli. Tā ir lieta, par kuru nevienu nav iespējams pārliecināt, var tikai iegūt ienaidniekus. Ja minēsi, ka starp dzimumiem ir bioloģiskas atšķirības, kas pārsniedz to kas kuram starp kājām, tad arguments būs tāds, ka šīs atšķirības jau nav kognitīvas. Ja pamatosi, ka bioloģiskās atšķirības vispār jau nosaka arī psiholoģiskās, un hormonu / citas ķīmijas līmienis smadzenēs ietekmē personību (tāpat kā - visi ir novērojuši - ieņemta alkohola deva īslaicīgi izmaina personību), tad arguments būs, ka instinktu vēlmes vajag psiholoģiski nomākt; sabiedrība kopumā jāizglīto un jāveic morālais spiediens utt. lai tas notiktu. Ja dosi psiholoģisku atšķirību piemērus, tie tiks izskaidroti kā sabiedrības morālā spiediena rezultātā radusies, izskaužama parādība! Ja dosi konkrētu cilvēku piemērus, tie tiks noraidīti kā "tikai anekdotiski gadījumi". Ja dosi zinātniskus pētījumus par cilvēku grupu atšķirībām, tie tiks noraidītas ar tēzi "uz katru cilvēku jāskatās atsevišķi".

No otras puses, es nojaušu, ka politkorektums nav lieta, kas varētu uzkavēties uz visiem laikiem, un gan jau pēc pāris jaunu paaudžu nomaiņas tas būs pazudis, kā jau pazūd visas realitātē nepamatotas sabiedriskās domas kaprīzes.
saite21 nospiedumu|atstāt nospiedumu

[30. Aug 2014|16:37]
The First Year of Open Online Courses, Fall 2012-Summer 2013
In total, there were 841,687 registrations from 597,692 unique users across the first year of HarvardX and MITx courses. [..] Over four thousand registrants earned more than one certificate across HarvardX and MITx [..] A total of 76 registrants earned 5 or more certificates from the first 17 courses. [..] 292,852 registrants never engaged with the online content.

Tātad aptuveni viens dalībnieks no 8000 ieguva kaut ko līdzīgu augstskolas gada pusgada apjomam (pabeigti pieci kursi). So much for online education.
saite1 nospiedums|atstāt nospiedumu

navigation
[ viewing | most recent entries ]
[ go | earlier ]