Sātana advokāta piezīmes
skepse un infantilitāte
kā ir vai kā vajadzētu būt 
20.-Dec-2016 10:44 am
Nu jau labu laiku izvairos no t.s. diskusijām internetā. Pārāk jau nu bieži nākas sastapties ar akmenscietu doktrinālismu reliģiskas pārliecības līmenī, un tad labāk paklusēt, lai kā gribētos ko piebilst. Ar ticīgu cilvēku dialogs/diskusija nav iespējama, proti, vai nu tu viņam it visā piekrīti, vai tiec nosaukts kādā sliktā vārdā. Taču arī visnotaļ pieklājīgiem un simpātiskiem ļaudīm piemīt tendence sajaukt teorijā pastāvošo ideālu "kā jābūt" ar dzīves realitāti, kaut tas nozīmē sajaukt vienā katlā sakrālo un profāno, kur ticība kļūst smieklīga, bet realitāte – neizdevusies. Vaina slēpjas nesapratnē, ka dzīvē nav nekā pār realitāti, t.i. pār pašu dzīvi.

Realitātes vērošana ir vienīgais pamats, uz kā būvēt priekšstatus par iespējamo (šobrīd un nākotnē), jo notiek tikai tā, kā notiek, un var notikt tikai tā, kā ir noticis. Cilvēks, kurš savus uzskatus balsta tikai izdomātā ideālā shēmās, zaudē saikni ar realitāti. Viņš iztēlē rada ainu "kā vajadzētu būt", un tad jau ir viens solis līdz pārliecībai, ka tā kaut kur kaut kad ir bijis, taču nez kāpēc zudis, un to derētu atjaunot. Pie tam nākas izdomāt visai nesakarīgu pamatojumu, kāpēc viss "sabojājies", "degradējies", jo faktu, ka šī ideālā aina reiz būtu eksistējusi, nav, vai arī izvēlētais paraugmodelis realitātē nebūt nav bijis ideāls.

Sadzīviski tas būtu līdzīgi, kā ja cilvēks, kurš regulāri vienā un tajā pašā vietā paslīd un krīt, atteiktos atzīt, ka virsma ir slidena, bet skaidrotu savus kritienus un iegūtos sasitumus ar nepilnīgo cilvēka dabu, naidīgas maģijas ietekmi, naidīgu ārēju spēku ietekmi. Un šādam cilvēkam, ir velti teikt, ka nekad nevienā tautā nav bijis un nebūs tā, ka visiem būs vienādas vērtības un uzskati, ka ja teorētiski jaukā pedagoģijas teorija nestrādā, jo rezultāti ir pretēji gaidītajam, tad no tās jāatsakās vai, ka noteiktās cilvēces grupās demokrātija nav iespējama lokālo kultūras un mentalitātes īpatnību dēļ – velti, jo viņa domāšanai un pasaules skatījumam ir cita koordināšu sistēma.

T.i. te sastopamies vairāk ar ticību. Savukārt ticība nebalstās racionalitātē, bet simpātijās/antipātijās un pielūgsmē/noliegumā (atkarībā no ticības vektora un intensitātes).

Saprast, ka tavas simpātijas ir tikai simpātijas, kurām nav lemts piepildīties (kā tas bieži notiek), jau ir daudz. Tas, protams, nebūt nav iemesls no tām atteikties, taču realitātes ignorēšana novedīs pie vēl lielākas vilšanās. Koka sūdiņu ar latviešu zīmēm kolekcionēšana ir godājama nodarbe, taču mēģinājums tos izmantot kā valūtu, norēķinoties ar valsts policiju soda naudas samaksāšanas procesā ne pie kā laba nenovedīs, lai cik ļoti maksātājs ticētu šo koka sūdiņu ar latviešu zīmēm vērtībai. Bet, ja šāda neracionāla ticība tiek reducēta kā apkārtējiem obligāta, tad rezultāts parasti ir "skumjāks".

Tā kā lielākā daļa ļaužu dzīvo savās ilūzijās, un izlasītajā tekstā selektīvi saskata tikai to, kas tām atbilst, tad vēl ne reizi nav nācies nožēlot viņu nesarūgtināšanu, neiesaistoties bezgalīgās "diskusijās", kas visbiežāk ir paralēlie monologi.

Skan pietiekami snobiski? Centos. ;)
Comments 
20.-Dec-2016 10:54 am
Šis vispār ir sāpīgs temats, kura dēļ FB es varu vairs tikai šērot korporatīvo sūdu vai cibā rakstīt tikai zem atslēgas.
Pa daļai es pats pie tā esmu vainīgs, nu nevajag man mēģināt cilvēkam iestāstīt, ka viņš krīt uz līdzenas vietas tāpēc ka ledaina ietve nevis tāpēc ka tie ir maģiskie spēki vai apavu ražotāju nolaidība. Cilvēks tic maģiskajiem spēkiem un mani skaidrojumi viņu aizvaino tiktāl, ka ir gatavs mani ieskaitīt planētas zeme, nācijas vai savos personīgos ienaidniekos uz skaitli trīs. Par ko protams skumji. Ir atsevišķi precedenti, kurus tā komentāros pat nevar izstāstīt, tur vajag virtuvi, brjūno un garu nakti, jo mani piedzīvojumi internetā vairs nav pie viena aļāka pārstāstāmi :D
20.-Dec-2016 11:43 am
Jauns vēl esi. Ar laiku par to vairs īpaši nedomāsi, jo daudz interesantāk šķitīs vērot, kā tavs puķuzirnītis, purkšķinot, pirmos soļus slidotavā sper. ;)
20.-Dec-2016 11:28 am
Par snobismu grūti komentēt, taču mulsina tēze "var notikt tikai tā, kā ir noticis".
20.-Dec-2016 11:42 am
Neizplūstot (jo tēma visai sarežģīta un plaša, lai to varē†u vienā teikumā koncentrēt), piederu pie tiem, kam šķiet, ka cilvēks neko daudz nemainās (izņemot profesionālo sportu, kur rekurdi ik gadu nāk klāt), bet mainās tikai gadžeti, tb risinājumi.
20.-Dec-2016 11:52 am
Jā, tas gan, ka tieši un varbūt tikai risinājumi(tajā skaitā struktūrālie vai organizatoriskie, piemēram) ir tie, kas rada kādas nebūt izmaiņas, nevis principiāli uzlabojumi cilvēkos kā tādos vai viņu domāšanā, bet izmaiņas kopumā notiek, notiek arī notikumi, kādi iepriekš notikuši nav un nav varējuši notikt.
20.-Dec-2016 12:22 pm
Nu es īsti neredzu principiālu atšķirību starp to, ka kāds pa nokalnīti ripina lejā uz naidinieku nometni ar pulvera mucām piekrautus ratus, lai uzspertu tos gaisā kopā ar sevi un visiem naidiniekiem, vai kāds cits 300 gadus vēlāk iebrauc kādas karabāzes vārtos ar jaunāko Volvo fūri, kas piekrauta ar dinamītu vai citādu jaudīgu sprāgstvielu. Bet var jau teikt, ka noticis kas kardināli jauns, jo līdz šim vēl neviens neko tādu ar Volvo nav veicis un nav varējis veikt, jo iekšdedzes dzinēja auto nebija izgudroti. Nu kaut kā tā.
20.-Dec-2016 02:33 pm
Verdzības atcelšana, piemēram. Jauna koncepcija, izpildījums. Tūkstošiem gadu dzīvojām ar vergiem, tagad vairs nē.

(Un nevajag demagoģiju par to, ka mūsdienu cilvēks tāpat ir paverdzināts)
20.-Dec-2016 03:09 pm
Nekā jauna, ir virkne sabiedrību, kurās verdzība tika atcelta daudz senāk, vai vispār tika noraidīta kā tāda. Pie tam bija gana daudz sabiedrību, kurās verdzība tika pieļauta tīri teorētiski, bija pat ļaužu kategorija, ko literatūrā (pārsvarā marksistisko autoru) tulko kā "vergi", taču kas personīgi bija pusatkarīgi, tb nekādi neiekļaujās klasiskajā verdzības definīcijā. Tb pats jēdziens "verdzība" ir tik amorfs, ka var runāt par kādas konkrētas verdzībai pieskaitāmas formas atcelšanu kādā sabiedrībā, šo principu izplatot arī tās ietekmes sfērā.

Tb pagrūti ko kardināli jaunu atrast – tāda mēroga izmaiņas kā Renesanse u.tml. notiek ārkārtīgi reti un diezgan lokāli.
20.-Dec-2016 03:16 pm
Teica cilvēks, būdams mega izmaiņu vidū. :)
20.-Dec-2016 03:19 pm
Mani gan vairāk uztrauc tas, ka ja izmaiņas ritēs līdzīgi kā citas cilvēces vēsturē senāk, tikai ar citiem gadžetiem, tad nekas rožains nākotnē nespīd. Tā kā vienīgā cerība (visnotaļ utopiska), ka cilvēks kā suga iekšēji ir tik brangi mainījies un civilizējies, ka neatkārtosies. :)
20.-Dec-2016 04:49 pm
Ļaužu vēlmes vienmēr ir vienas un tās pašas: ir zināms komplekts, ārpus kura cilvēks izlauzties nevar (iespējams, ir izņēmumi, kurus mēs dažkārt dēvējam par ģēnijiem vai trakajiem, taču sugai kopīgās iezīmes tie praktiski neizmaina). Mainās tikai gadžeti un metodes, kā ļaudis realizē vai cenšas realizēt savas vēlmes. Kaut kā tā.
20.-Dec-2016 04:57 pm
Pat ja pieņemam, ka vēlmju komplekti ir pietiekami stabili (par ko arī varētu diskutēt), metožu maiņa vien, manuprāt, ir būtiska.

Jo, ja tu gribi teikt, ka tev nav atšķirības, vai kaimiņš risina savu strīdu ar tevi ar iesniegumu pašvaldības policijā vai ar beisbola nūju, es sauktu tevi par meli. :)
20.-Dec-2016 05:04 pm
Kā jau minēju piemērā priekš Unpy, vieniem šķiet, ka uzspridzināties ar kokasu ratiem vai fūri ir diametrāli pretējas lietas, bet citiem (man) tas šķiet viens un tas pats. Acīmredzot, mēs katrs par ko savu te runājam. :)
29.-Dec-2016 12:46 am
Nē, nu, es piekrītu, ka lidot gaisā tādā vai citādā veidā atšķirības īpaši nav.

Un tu, protams, vari ignorēt tās lietas, kas tev neder un kas ir būtiski mainījušās pasaulē pēdējā tūkstošgadē (oficiāla verdzības atcelšana un nosodīšana, globālas organizācijas, valsts un reliģijas nošķiršana, vispārējā pamatizglītība) un tikai atkārtot savu piemēru, lai atbalstītu savu tēzi.

Es tikai nesaprotu, vai tu saproti, cik dīvaini tas izklausās :)
2.-Jan-2017 09:01 am
Jā, tā tas viss ir - gadžeti mainījušies fundamentāli.

Tikai neredzu, ka cilvēka daba kā būtu izmainījusies. Gluži tāpat, kā viņu senčiem pirms miljons gadiem, primātu tēviņi identiski reaģē uz apaļu formu un sārtu krāsu, bet mātītes vij ligzdu. Un arī tevis piesauktā verdzības atcelšana neko nav mainījusi - tas ir tikai likums, gluži tāds pats, kā jūdeokristiešu-musulmaņu sabiedrībās jau izsenis pieņemtie likumi par aizliegumu verdzībā turēt ticības brāļus, mongoļu impērijā vispārējais verdzības aizliegums u.c., - kuru ļaudis pie pirmās izdevības ignorē, ja par to nedraud sods (un pat ja draud); vispārējā pamatisglītība, kas pastāvēja jau Seldžuku impērijā u.c., valsts un reliģijas nošķiršana, kas bija viens no Čingishana Jasas pamatpunktiem utt. Protams, tas viss noteikti dīvaini no malas izklausās, kā daudz kas cits. :)

P.S.
Meklējot ko jaunu, bija vēlme pieķerties mūsdienās pastāvošajam popzvaigžņu/sportazvaigžņu kultam kā kaut kam jaunam, taču tā padomāju, ka jaunums ir tikai muzikantu/klaunu, tb izklaidētāju pielūgsme, jo senāk šo nodarbju pārstāvji bija tikai apkalpojošais personāls. Bet ja tā atceramies gadiatoru kultu Senajā Romā, bruņinieku/varoņu kultu agrajos viduslaikos, kurtizāņu kultu XIX gs. – šīs kategorijas savā laikā pildīja mūsdienu megazvaigžņu funkcijas, - tad atkal nekā jauna...
2.-Jan-2017 10:49 am
Nē, nu, interesanti būtu, protams, tad zināt, kas tad vēl fundamentāli varētu būtu jauns vispār, lai tu teiktu: "jā, tas ir kas jauns!"

T.i. ja pieņemtu, ka tavs viedoklis būtu zinātniska hipotēze, tad, lai tā būtu korekta, tai pienāktos nākt līdzi falsifikācijas kritērijam: es domāju, ka lietas apstāv X veidā, bet, ja izrādīsies, ka patiess ir vismaz šis apstāklis Y, tad mana hipotēze jānoraida.

20.-Dec-2016 04:54 pm
Kāpēc tu nerunā par verdzību, teiksim, dzimtbūšanas izpratnē vai Senās Romas izpratnē? Tad būtu drusku grūtāk pateikt, ka kopš tiem laikiem nekas nav mainījies.

Un nosauc tad lūdzu "gana daudz" sabiedrības, kurās verdzība tika noraidīta kā tāda visā viņu vēsturē.

Jeb tad varbūt vari precizēt, par cik īsu periodu tu runā, kurā "nekas" cilvēku attieksmē pret citiem nav mainījies, galu galā. :)
29.-Dec-2016 12:18 am
Klasiskā verdzība visaptverošo un kā princips, ir atcelta tikai Rietumos. Pārējās kultūrās tā, protams, nav absolūta normā, bet sporādiski sastopama un morāli leģitīma.
29.-Dec-2016 12:42 am
Jā, bet ne jau par to stāsts, bet gan par to, ka tāda verdzības atcelšana notika, un notika pietiekami plaši, lai to varētu saukt par to, ka cilvēki ir kaut kādā periodā diezgan stipri izmainījušies.

Jo lielākajā daļā iepriekšējā laika taču verdzība tika uzskatīta par pilnīgi normālu un dabisku lietu kārtību.
20.-Dec-2016 03:24 pm
vislabāk ar līdzhumanoīdiem var izrunāties, uzvelkot kāsi.
20.-Dec-2016 04:49 pm
Uzvelkot kāsi vislabāk ir ar kādu sakarīgu līdzhumanoīdu kopā paklusēt. :)
This page was loaded Maijs 1. 2024, 11:04 pm GMT.