Sātana advokāta piezīmes
skepse un infantilitāte
Homo ludens - par zinātnes lomu sociumā 
16.-Mar-2011 09:50 am
Pirmssākumos zinātnei bija trīs pamatfunkcijas. Pirmkārt tā bija cilvēka audzināšana, pedagoģiskā funkcija (reliģijas izspiešana no apziņas, augstākās tikumības un objektivitātes oreola piešķiršana zinātnei, absolūtā godīguma un nesavtīguma tēls, zinātniskā pasaules uzskata iepotēšana u.tml.). Otrkārt tās bija jaunu zināšanu iegūšana, apkopošana un uzkrāšana. Un visbeidzot - šo zināšanu izmantošana tehnoloģiju attīstībā, tā teikt, cilvēces labā, civilizācijas progresa veicināšana.

Pašā sākumā, t.i. vēl XVII gs. šo pamatfunkciju savstarpējās proporcijas kopējā devumā bija aptuveni 8:4:1. Vislielākā loma tika piešķirta zinātniskā pasaules uzskata popularizēšanai, tad zināšanu vairošana, un vairāk kā blakne nāca tehnoloģiju attīstība. XX gs. industriālajā sabiedrībā līdz ar vispārēju tehnoloģiju progresu šīs proporcijas strauji mainījās uz aptuveni 1:8:8. T.i. izglītošana nostabilizējās daudzmaz izstrādātas izglītības sistēmas ietvaros, bet pamatakcents tika likts uz jaunu zināšanu iegūšanu un to realizēšanu jaunās tehnoloģijās. Procesam turpinoties, zinātnes loma izglītībā sarūk acīmredzami, ievērojami samazinās arī jaunu teorētisko zināšanu ieguves vērtība, toties ievērojami aug zinātnes kā jaunu tehnoloģiju ieviesējas loma. Var jau atmest ar roku: lai jau aug. Normāls process. Viss mainās. Taču tomēr te ir arī pāris zemūdens akmeņi. XIX-XX gs. zinātne bija viens no sabiedrību cementējošiem pamatelementiem, bet pati (Rietumu) sabiedrība savā pasaules skatījumā zinātcentriska: sociālos ideālus deva zinātne, idejas deva zinātne, uzvedības modeļus utt. Ja vajag ko uzzināt, tad dabisks jautājums bija: no kura? Ja vajag ko mainīt, veikt - kurš pateiks, kā? Zinātne gan vērtēja, gan tiesāja, gan ceļu rādīja. Bet ja separācijas procesā zinātnei paliek tikai viena pamatfunkcija - radīt jaunas tehnoloģijas, - tad redzam, ka šī postindustriālajā sabiedrībā tās loma strauji kļūst šauri specializēta. Bet tas jau ir pavisam kas cits, salīdzinot ar līdzšinējo. Nu jau mums ir darīšana vairs ne ar sociālu, sabiedrību virzošu fenomenu, bet gan tikai ar specializētu ekonomikas piedēkli. Kāda varētu būt proporcija šobrīd? 1:20:600? 1:52:1560? ...2067?

Tukšumu izglītībā aizpildīs kas cits (zārks jau nepaliks tukšs), un arī jaunu zināšanu ieguvē, zinātnei no tās aizejot, ienāks kas cits (galu galā jaunas zināšanas var iegūt visai dažādos veidos). Kas nezinātnisks pēc definīcijas, taču pietiekami autoritatīvs, tātad sociāli nozīmīgs un ietekmīgs. Kas tas būs? Izglītībā laužas iekšā reliģija un dominē mehāniskā, "inženiertehniskā" domāšana (ja skolēnu cenšas ieinteresēt ar izziņas procesu kā aizraujošu nodarbi intelekta attīstīšanā, tad izglītības pamatā ir zinātne, bet ja absolvents ienāk pasaulē ar apziņu, ka svarīgākais ir panākumi un ekonomiskā labklājība - nemaz ne tas sliktākais mērķis dzīvē, - tad ar zinātni kā domāšanas veidu un skatījumu uz pasauli tam nav nekāda sakara), savukārt uz jaunu zināšanu ieguvi pretendē nesenas izcelsmes ezōteriskās un parazinātniskās inženiertehniskās domas tradīcijas. Un ledus jau sakustējies, piesēdētāju kungi. Vismaz man šķiet, ka visi tie indigo, valdorfismi, gešeftterapijas u.tml. fenomeni ir tikai pirmās bezdelīgas. Tādi tie pīrāgi. Interesanti, vai ne?
Comments 
16.-Mar-2011 12:35 pm
ā? man nav praktiskas pieredzes. tikai izlasīju grāmatu "valdorfa pedagoģija", kur uzzināju, ka metodes pamatā ir par visām mācāmajām lietām, it īpaši eksaktajām, stāstīt maksimāli interesanti, un mazāk izmantot mācību grāmatas. nu tur visādi knifi, kā piesaistīt un noturēt uzmanību; māca jau to, kas ir programmā. vēl zinu, ka lv ir divas skolas, un tas, ka gandrīz viss atkarīgs no pedagoga personības, izskaidro to, ka vienai (ādažos) ir ļoti labi rezultāti eksāmenos un olimpiādēs un otrai (rīgā) ir slikti rezultāti, laikam tādi, kā tu saki. un visu, protams, degradē tas, ka tur ir liels % no citām skolām izmesto.
16.-Mar-2011 12:55 pm
Mani bijušie kolēģi-skolotāji, kuriem ir nācies pastrādāt ar bērneļiem, kas pārnākuši no Valdorfskolām uz "parastajām", visi kā viens ir dzēruši baldriānus un lādējuši savu piedzimšanu.:)
Devīze "Radoša pieeja, brīvība un atvērtība visam labajam un skaistajam" diemžēl praksē nozīmē pilnīgu disciplīnas un sistēmas trūkumu. Bērns var 12 gados neprast elementāras aritmētiskās darbības, jo viņš "nav bijis gatavs" piebāzt savu galvu, piemēram, ar reizrēķinu, bet tā vietā izvēlējies skraidelēt pa pagalmu un zīmēt mākoņus blociņā.
Ai nu, man šī tēma vispār ir kā sarkana lupata, jo viena laba draudzene ir pārmocījusies ar savu Valdorfizglītības sačakarēto atvasi un viņai trūkst naudas visai tai papildizglītībai, kas būtu nepieciešama, lai viņu integrētu normālā vidusskolā.
Ak, jā - un šeit: http://www.e-misterija.lv/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=9
- īss ieskats par to sviestu, kas ir viņu "zinātniskais pamatojums".:)
16.-Mar-2011 01:33 pm
ņečital, no mņeņije imeju.

Viena lieta ir teorija, otra ir konkrētā realizācija. Tas ir, Šteiners, ieraudzījis šitās skolas, varbūt bļaudams skrietu pēc petrolejas un sērkokiem, lai to nešķīstību novāktu no zemes.
16.-Mar-2011 01:43 pm
duš duš :)
to linku izlasīt nespēšu; no grāmatas man radās iespaids, ka Šteinera filozofija laika gaitā tur izņemta ārā kā cirvis no cirvja zupas, vismaz zviedrijā :)
This page was loaded Maijs 6. 2024, 2:44 am GMT.