| Pirms dot naudu kādam smalkam režisoram vēsturiskas sāgas filmēšanai, ieteiktu paprasīt šim uzrādīt pamatskolas atestātu, lai redzētu atzīmi vēsturē. Jebkurš, kurš nav 7-8 klasē gulējis, zina, ka:
• Kavalērija nepārvietojas auļos, izņemot triecienuzbrukumu, kas ilgst 1-2 minūtes. Zirgs var noauļot ~2km (atkarībā no šķirnes – ir, kas kādu km vairāk) un tad viss. Pat rikšos attālums nav visai ievērojams. Bet nodzīta zirga vietā citu nedabūt, jo jājamzirgs ir rets un dārgs prieks.
• Nekad neviena armija nav cīnījusies tā, ka kaujas lauks būtu cēlu vīru duelis ar 3-5 m distanci no nākamā dueļa. Tā bija falanga, kas pārauga biežņā, kurā pat atvēzēties īsti nevarēja. Neba velti garāku par 1 m zobenu lietoja tikai jātnieki, bet kājniekiem tāds tikai par traucēkli.
• Visos laikos (izņemot 21. gs.) ļaudis ļoti rūpējušies par savu apģērbu un izskatu. Tavs apģērbs liecināja par tavu sociālo statusu un spējām. Apģērba materiāls un krāsainība bija pat ārkārtīgi no svara. Ietērpt konungu vai karali ādas vestē, tb skrandās… nonsenss! Pat skandināvu barbari, pirmais ko darīja pēc Eiropas palaupīšanas, bija ādas šortu nomaiņa pret sarkanām, zilām vai vēl krāsainākām samta un brokāta platbiksēm.
• Neviena sieviete neskraidīja apkārt neapsegtu galvu, kur nu vēl vaļējiem matiem! Mati kā sapīti VIENMĒR. Tas pats par vīriešiem. Pirmkārt, vaļēji mati ir aplam neērti – ķeras dadži un gruži, mati pīckājas, vējš plivina acīs utt., - tātad aplam nepraktiski. Ja mati netika skūti, bet audzēti gari, tad tie kopš akmens laikmeta tika pīti daždažādu formu bizēs. Otrkārt, parādīties publiskā telpā bez galvassegas bija tas pats, kā mūsdienās ierasties lielveikalā bez biksēm, pliku dibenu.
• Bārdas vai nu nebija vispār, vai bija īstas - nekādu tur nedēļas rugāju! Trimeru nebija, tātad vai nu skujies, vai audzē “lāpstu”. Nu īpaši modes dendiji lāpstai sāka ar šķērēm kādu nebūt formu piešķirt.
• Tiesas “upuri” nekad un ne pie kādiem apstākļiem nevar būt asiņojoši. Baznīca strikti aizliedza izliet kristiešu asinis. Tā kā spīdzināja visādi, taču tikai bez vaļējām brūcēm – ja redzat tādu ainu “vēsturiskā” filmā, tātad te nostrādājis kečupa tirgotāju lobijs.
• Šaujamlokus nekad nenēsāja līdzi gatavus lietošanai, pie tam vēl – ak šausmas!, - uzmestus pār plecu. Stiegru lokam uzvilka tikai pirms kaujas, bet līdz tam rūpīgi glabāja īpašā makā lai, pasarg’ die’s, nesamirktu! Bet sist kādam ar šaujamloku kā ar rungu… tur pašam režisoram ar ilksi pa kūkumu.
• Neprecēta 25gadīga jaunuve, kurā iemīlas galvenais varonis, nozīmē tikai divas iespējas. Pirmā, - viņa ir tik neglīta un tik mazu pūru, ka neviens nav precējis. Otrā – viņa jau ir atraitne, pie tam varbūt ne pirmo reizi. Tā kā ne nu šī sarks, ne bālēs, dzirdot dzeju.
• Zemnieks, kurš ielīdis nozagtās bruņās, piedalās turnīrā, izklapē visus pretiniekus un iekaro zemes senjora daiļās 15gadnieces sirdi - nav iespējams pēc definīcijas "nav iespējams". Pirmkārt valoda: katram sociālajam slānim bija sava. Otrkārt manieres, kuras nevar vienā dienā iemācīties kopēt. Vai spējat iztēloties urlu no Bolderājas ar pamatskolas žēlastības atestātu, kurš uzvilcis Boss uzvalku piedalās kvantu fiziķu konferencē un diskusijās iebāž maisā visus cienījamos profesorus? Tad kāpēc šķiet, ka viduslaikos urla ko tādu spētu? Un arī profesora meita, lai cik atvērta un liberāla, nezin vai iemīlēsies smukulī, kurš šņauc puņķus piedruknē, pirž viņas klātbūtnē, mazgājies pēdējo reizi pērnā gada augustā piemājas upītē (dzērumā ievēlās), un kura leksikas augstākā pilotāža ir 3 vienkārši nepaplašināti teikumi vienkopus.
Tāpēc jau sen nespēju līdz galam noskatīties nevienu filmu par "vēsturi". |
kā arī - arābi sāka atstāt ietekmi uz Eiropas zirgu populāciju no kāda 11. - 13. gadsimta. - When Arabia worked to spread Islam in 600 A.D., the Arabian horse carried Arab warriors throughout the Middle East and as far as North Africa, Spain and China. Through this effort, and as a result of the expansive Christian Crusades during the 11th and 13th centuries, the Arabian horse began leaving its mark on European horses. It added refinement to heavier draft breeds and height to smaller ponies.
(tiesa gan nopietnāka un sistemātiskāka ietekme parādījās tikai 17. un 18. gs ar tīrasiņu šķirnes attīstību. patiesību sakot ar trīs orientālajaiem zirgiem, no kuriem divi toč bija arābi, viens drīzāk barbs. taču tos trīs var atrast jebkura mūsdienu siltasiņu šķirņes zirga ciltsrakstos. piemēram, mans zirdziņš pa tēva līniju ir cēlies no Godolphin Arabian, kurš dzimis 1724. gadā Jemenā)
par filmām - protams, Tev taisnība. bez manis jau iepriekš minētajām nepārtraukti lietotājām zirgu vokalizācijām, kas neatbilst patiesībai, kaitina arī tas, ka, piemēram, lēkšo, tad nokāpj un vnk pamet zirgu savā nodabā, bez atsoļošanas, ar iemauktiem galvā (realitātē tas 100% realizēsies ar iekāpšanu pavadā - pavadu saraušanu un/vai mutes traumēšanu ar trenzi vai laužņiem). un tas, ka zirgi arī visādās apmetņu un atpūtas vietās tiek rādīti ganoties (un nepārtraukti zviedzot un gurdzinot) ar iemauktiem un segliem. tāpat arī inventāra neatbilstība filmā tēlotajam laikam vai pat būšana klaji disfunkcionālam. pati reiz piedalījos filmēšanā - pareizāk sakot, manam zirgam bija jātēlo zirgs un tas, kādā veidā un kāds viņam tika uzlikts inventārs nemeikoja sensu vispār (iemaukti tika salikti tā, ka pajāt, pareizāk sakot, kvalitatīvi vadīt zirgu, ar šādu konstrukciju būtu neiespējami), bet filmētājprāt tā izskatījās iespaidīgāk un labāk