Sabiedrība ir izaugusi - aizliegums nav vajadzīgs, pareizi. Sabiedrība nav izaugusi - tātad ir vajadzīgs. Jeb mocīsim lopiņus tikai tāpēc ka sabiedrība nav izaugusi?
Aha. Manā bērnībā akurāt līdzīgi bija: sabiedrība nebija izaugusi, un tās avangardam, tautas godam, prātam un sirdsapziņai - partijai, - nācās ik dienu vest tumsonīgās masas no atpalicības tumsas progresa gaismā. Labi, ka ir kāds, kurš sevi apzinās izaugušāku par pārējiem (tas, ka apkārtējiem dažkārt tā nešķiet, ir viņu problēma).
Tā kā dzīvnieku cirku aizliegums ir zinātniski pamatojams, mēs varam apskatīt arī hipotēzi kā tā virzītāji ir ne vien skaļi bet arī izglītoti/ zinoši. Tas nav izslēgts.
Hmm, starp publiskajā telpā manāmajiem virzītājiem neredzēju nevienu zoologu, veterinārārstu vai kinologu. Savukārt publiskajā telpā manāmie nav zinošāki dzīvnieku uzvedībā par mūsmājas sētnieku, vienīgi ir ar dzelžainu pārliecību par savas pārleicības progresivitāti. Savukārt visi man zināmie (un pazīstu diezgan daudz šo nozaru speciālistus) uz šo aktivitāti raudzījās kā uz hipsteru cirku. It sevišķi uz argumentācijas loģiku. Bet nav izslēgts, ka kāds zooloģijā un etoloģijā izglītots cilvēks arī bija aizleiguma pieprasītāju rindās, tikai sava kautrīguma dēļ visnotaļ slēpās.
Starp citu, tas arī ir vienīgais iemesls, kāpēc interesējos par šo tēmu – argumentācijas neloģiskums, balstīšanās uz emocijām un totāla neorientēšanās etoloģijā. Pats cirks kā kultūras fenomens mani absolūti neinteresē, ar vai bez dzīvniekiem (manis pēc cirks varētu vispār izgaist, nepamanītu).
Pie tam gadījums ir visai simtomātisks. Cirks vēsturiski ir pārdzīvojis milzumu izmaiņu: sākotnēji tā bija tikai kropļu parāde, bet kad publikā zuda interese par kropļiem, tad tos nomainīja dresēti dzīvnieki. Kad publikai zuda interese par dzīvniekiem, un tos uzturēt kļuva ekonomiski neizdevīgi, tad tos nomainīja akrobātu gaismas šovi. Tb vienmēr viss ritējis pēc principa "kāds pieprasījums, tāds piedāvājums". Un tad piepeši virknē pusautoritāro valstu (kas ir demokrātiskas uz papīra, bet pavalstnieki vēl dzīvo autoritārisma ilgās) sākas aizliegumi. Ar moto, ka tumsonīgo tautu jāaudzina. Interesanti šķiet, ka tā "attīstītākā" cilvēces daļa koncentrējusies tieši šādu marginālo zemju lokā. :)
Nu es lasīju kāreiz bioloģiskus - zooloģiskus - etoloģiskus nevis emocionālus argumentus. Doma tāda, ka dzīvnieku prasības ir ļoti dažādas un lielajos zooloģiskajos dārzos tās pēta un cenšas nodrošināt [un arī ne vienmēr sanāk], bet cirkos, sevišķi ceļojošos tas ir praktiski neiespējami, tāpēc - aizliedzam.
+ tas ko tu teici - cirki varētu mierīgi izgaist, nekas nemainītos, kamēr pārējās vietas [zoloģiskie dārzi un vivāriji], kurās lieto dzīvniekus dod zināšanu pienesumu, tātad ir nepieciešamas.
Sabiedrība nav izaugusi - tātad ir vajadzīgs. Jeb mocīsim lopiņus tikai tāpēc ka sabiedrība nav izaugusi?