Sātana advokāta piezīmes
skepse un infantilitāte
Par kādu no lielajiem imigrācijas viļņiem dievzemītē 
19.-Okt-2015 07:39 am
Grāfs Šeremetjevs (Борис Петрович Шереметев, 1652-1719) savā literatūrā daudzkārt citētajā vēstulē Pēterim I rakstīja: "Ienaidnieka zemē vairs nav, ko postīt. No Pleskavas līdz Tērbatai, lejup pa Veļikajas upi, gar Peipusa ezera krastiem līdz Narvas upes grīvai, ap Tērbatu, aiz Tērbatas (..) Laiuses līdz Rēvelei, 50 verstis pret Rakveri un tālāk no Tērbatas uz augšu pa Mētraines upi līdz Vircezeram, pret Helmi un Karksi, un aiz Karksi līdz 38 verstīm pret Pērnavu, un no Rīgas līdz Valkai: viss ir nopostīts, pilis ir uzspridzinātas. Nekas vairs nav saglabājies bez Pērnavas un Rēveles, un šur tur kāda muiža jūrmalā. Citādi viss starp Rēveli un Rīgu ir izravēts. Apdzīvotās vietas atrodamas tikai uz kartes."

1711. gadā cars uzdāvināja savam uzticamajam kambarkungam un karavadonim no šīs izdedzinātās zemes Piebalgas novadu: Vecpiebalgas muižu (Alt-Pebalg jeb Pebalg Orishof, t.i. Slātavu), Jaunpiebalgas muižu (Neu-Pebalg, t.i. Čangalienu) un Briņģu muižu (Brinckenhof). Tā kā Ziemeļu karā un 1710-1711 gadu mēra epidēmijā novads bija kļuvis mazapdzīvots (piemēram, Liepupes muižā 1710. gadā no visiem ļaudīm miruši bija 475, bet izdzīvojuši - 68), jaunais īpašnieks tur masveidā nometināja dzimtcilvēkus no Jaroslavskas guberņas, kā arī gvardes pulku atvaļinātos karavīrus, kuriem pēc gadu desmitiem ilgā dienesta tā īsti vairs nebija kur atgriezties. Šeremetjevs personīgi komandēja īpašo "nemirstīgo" 97. Vidzemes kājnieku pulku - 97-й пехотный Лифляндский генерал-фельдмаршала графа Шереметева полк, - kā arī, būdams otrā persona impērijā, brīvi rīkojās ar citu gvardes pulku atvaļināto personālsastāvu. Vēlāk, sākoties rusifikācijai, te, kā etniski labvēlīgā vidē, 1846. gadā izveidota pareizticīgo draudze, 1851. gadā uzcelta pareizticīgo baznīca, ierīkota kapsēta. Un ko panāca? Ieguva tikai kaudzi pareizticīgu latviešu.

T.i. visu Piebalgu pārklāja imigrācijas vilnis un lielāko daļu iedzīvotāju nu veidoja ieceļotāji no citurienes - "dvieļgalvas" jeb "ratcepuru galvas" - ar citām paražām, apģērbu, vērtībām, ticību un dzīvesveidu, kam latviskā dzīvesziņa un Preambula bija svešas. Notika tieši tas, no kā mūsdienās patrioti baida Eirōpu. Un kas notika?

Grāfa Šeremetjeva pārvaldnieki, lai gūtu lielākus ienākumus izrentēja īpašumus, lielāko tiesu maz jaucoties zemnieku sadzīvē, rezultātā novadā uzplauka amatniecība (kā vienmēr, kad valdība nemēģina ko regulēt), piebaldzēni, atšķirībā no citu pagastu iedzīvotājiem, visai brīvi brauca uz gadatirgiem tirgoties. Negaidīja vis rīkojumu no muižkunga, bet paši rūpējas par skolu izveidošanu, dibināja dažādas biedrības, organizēja koru dziedāšanu un teātra izrādes. Imigrantu pēcteču Piebalga kļuva par Latvijas pirmās atmodas centru, tur aktīvi darbojās t.s. brāļu draudzes ar savām skolām, no turienes nāca Atis Kronvalds, Auseklis, Andrejs Pumpurs, brāļi Kaudzītes, Antons Austriņš, Jēkabs Pilsātnieks, Pēteris Ceriņš u.c. Šeremetjevi jau visai agri ļāva zemniekiem izpirkt zemi, tāpēc Vecpiebalgas īpatnība XIX-XX gs. mijā bija arī daudzās lielās vecsaimniecības. Un vēl šobrīd, kā VFF lekcijās stāstīja nelaiķe doc. Leinasāre, vidējais piebaldzēna augums ir par saviem 5 cm garāks, nekā citos Latvijas novados (jo gvardes pulkos ņēma pamatīgus tēvaiņus).

Pagājuši nieka 300 gadi un lai nu kāds piebaldzēniem tagad pasaka, ka šie neesot īsteni latvieši - ar ilksi (mūsdienās ar kardana krustu) atrausies. ;)
Comments 
19.-Okt-2015 08:09 am - 2 jautājumi
nu un kāda rutka pēc iebraucēji apguva izmirušās zemes valodu, pieņēma tās tautību un pārņēma paražas?

kādēļ piemini pareizticības attīstību pie konkrētā imigrācijas fakta, ja tos savstarpēji šķir gandrīz 150 gadi?
19.-Okt-2015 09:53 am - Re: 2 jautājumi
Lūk.
+ kāpēc neredz atšķirības tīri vizuāli
+ valoda teju tā pati, kas 17. gs. beigu bībelē,
+ kā tas nākas, ka ar visu šo it kā dīvaino multikulti situāciju jau 18. gs. beigās un pat vidū it kā tukšajā Vidzemē notiek lielākā latviešu reliģiskā kustība un atjaunotne, brāļu draudzes, lasītprasme, utt., tai skaitā un it īpaši Piebalgas apkartnē, kuru šī ieraksta autors tik pārsteidzoši iztaisa par migrantu perēkli. Vai tiešām autors kārtējo reizi uzrāda savu visnotaļ selektīvo, lai neteiktu pat rotaļīgo vēstures izpratni?
19.-Okt-2015 12:45 pm - Re: 2 jautājumi
Neesmu tāds speciālists kā Jūs, tāpēc nekādi neņemšos spriest par nel. doc. Leinasāres subjektivitāti, skaidrojot etnomijiedarbību procesus izteikti selektīvi.
19.-Okt-2015 09:59 am - Re: 2 jautājumi
Pareizticība varētu būt piesieta pie tām krutajām Piebalgas saimniecībām, jo zemi, imho, pārdeva pareizticīgajiem. Gribi zemi - velkam tu rušan ortodoksī. Tāpēc jau Vidzeme pilna ar pareizticīgo baznīcām, dēļ šīs jaukās sistēmas.

A par tām paražām, es izteikšu minējumu, ka grāfs Šeremetjevs, kā jau īstenam krievu kungam piedien, izspieda no kroņa zināmu skaitu zelta naudiņas militārām vajadzībām, skata pēc nosita pāris igauņus un braši raportēja caram, ka, mol, jūsu investīcijas ir izmantotas par 120%, aizdodiet vēl. Attiecīgi, piebaldzēni tos pāris grenadierus izmētāja kaut kur pa purviem, iemācīja viņiem latviski lamāties un dzīvoja tālāk vienā mierā.
19.-Okt-2015 02:21 pm - Re: 2 jautājumi
man patīk Tava versija. :)
pieņēmums par 95% izmirušo Vidzemi (arī mēra dēļ) ir dzirdēts vairākkārt, bet atbilde par shēmu un vajadzību tukšās vietas aizpildītājiem pielāgoties atlikušajiem 5% gan nav manīta.
19.-Okt-2015 04:04 pm - Re: 2 jautājumi
Ja atmiņa neviļ, tad tais laikos uzskaitīja tikai Cilvēkus, bet sievietes un bērnus pie cilvēkiem kļūdaini saka pieskaitīt tikai 20 gs. sakumā.
19.-Okt-2015 05:12 pm - Re: 2 jautājumi
mēra gadījumā tas nebūtu arguments, neba kaulainā tikai Cilvēkus pļāva, bet Nepieskaitāmos laida laimē un veselībā diet.
This page was loaded Maijs 19. 2024, 11:00 am GMT.