Sātana advokāta piezīmes
skepse un infantilitāte
par literatūru skolā 
21.-Jun-2022 08:42 am
"(..) Ja runa vairs nav par sevis mainīšanu ar literatūras palīdzību, bet literatūru izmanto tikai kā aizbildinājumu, lai mācītu kompetences, tad humanitāri izglītots cilvēks ir kā dadzis acī. Viņš visu laiku mums atgādina, ko neesam lasījuši, un gribot negribot liek saprast, ka mēs ar savām kompetencēm nekur tālu netiksim. Tas, kurš par cilvēciskām kaislībām, par mīlestību, naidu un greizsirdību var runāt diferencētāk un niansētāk, jo ir lasījis Fontāni, Flobēru un Prustu, in actu atspēko uz kompetenci orientētās izglītības mantru. Ja cilvēks šos autorus nav lasījis, viņš neizlīdzēsies ar to vien, ka būs analizējis un situācijai atbilstīgi izmantojis problēmorientētus tekstus par greizsirdības tēmu, piemēram, kāda bulvārpreses izdevuma padomu sleju. Humanitārajā izglītībā provocē tieši tas, ka runa te nav par kaut kādu kompetenču apgūšanu no kura katra teksta, bet gan par to, vai ir lasīta kāda konkrēta grāmata un neviena cita. (..)

Nicīga piezīme, ka bez šādu darbu lasīšanas var iztikt, jo tas taču ir tikai tukšs, nedzīvs izglītības mantojums, pasaka vairāk par izglītības ideju, nekā tās nicinātājs uzdrīkstētos pieļaut. Laikam gan nepietiek ar nodošanos kādai lietai tikai šīs pašas lietas dēļ, tomēr bez tādas nodošanās un tādas spējas nebūtu nekādas izglītības. Neviena skola nevar piespiest aizrauties. Taču skola, kas šādu iespēju noliedz un nepiekāpīgi bloķē, pārbaudot ikviena mācību programmā palikušā literārā darba vērtību pēc tā atbilstības kompetenču stratēģijai, ir vienkārši barbariska. (..)

Literārā erudīcija tāpēc ir pretrunā arī ar laikmetīgo pedagoģiju, jo prasība šo erudīciju veidot mācību procesā vienmēr parāda vienu un to pašu: tādas mācības der tikai dažiem. Nevar piespiest lasīt un apgūt literatūru, var tikai tam sagatavot augsni. Jau grāmatu tirdzniecības rādītāji atklāj, ka lasīšana visās tās versijās ir palikusi tā, kas bijusi vienmēr - mazākuma nodarbe. (..)"
- - - -
Via: Līsmans Konrāds Pauls. Izglītība kā provokācija. / tulk. Raivis Bicevskis - Jāņa Rozes apgāds: Rīga, 2022., 16.-18. lpp.
Comments 
21.-Jun-2022 09:24 am
Tikai viena sīka piebilde: Cilvēciskas kaislības, mīlestība, greizsirdība un teksti par minēto arī ir tikai viena sīka daļa no interesantā un tā kas sastāda inteliģentu personu. Tāds kas ir lasījis Flobērnu, Prustu un Fontāni bet nav lasījis Klarku, Strugackus un Azimovu arī ir tajā ``kompetenču`` līmenī, tikai drusku cita veida.

A visādi citādi +
21.-Jun-2022 01:12 pm
Autors izsakās daudz plašāk un skar arī šo jautājumu, taču es izrakstu tikai citātus, kas man šķiet ietagošanas vērti, lai vēlāk aši atrastu.
22.-Jun-2022 02:23 pm
Kad man 7. klasei bija jāizvēlas viena vai divas grāmatas pa visu mācību gadu, kas man likās obligāti lasāmas (pat ja programmā nav tāda "obligāti"), tad ļoti nācās domāt.

Literatūras stundās laika apjoms, kas paredzēts burtiski viena, psiholoģiski sarežģīta darba ķidāšanai, ir teju nulle, jo pat Blaumaņa nāves ēnā tiek sataisīts kā puzle no gabaliņiem - palasi fragmentu, paskaties gabaliņu no filmas youtube, paskaties gabaliņu no teātra izrādes youtube, raksturo dažus varoņus, viss tik sadrumstaloti, ka cilvēkstajos 13 gados paliek pie dažiem faktiem, ko pēc 5 gadiem varbūt jau ir aizmirsis.

Nākamgad arī mācīšu literatūru. Par laimi manā grupā ir bērni, kuri lasa fantāzijas žanru daudz pēc savas iniciatīvas, un viņi saprot ko vairāk par protagonists/antagonists.
This page was loaded Dec 19. 2024, 1:55 pm GMT.