Sātana advokāta piezīmes
skepse un infantilitāte
Par nacionālajām tradīcijām un svešajiem helovīniem 
1.-Nov-2016 10:45 am
Vēl pirms gadiem 200 Dienvidkurzemē meitas svētkos staigāja tādos pašos pelēki bēšīgos vilnas strīpbrunčos, kā citos novados tuvākajā apkaimē. Neko jestru un spilgtu, krāsojot vaivariņos un sīpolu mizās, mājas apstākļos nedabūt. Nu bij kāds tur savs musturiņš atšķirīgāks (nevienos laikos meitas nav gribējušas ģērbties visas vienādi, kā Ziemeļkorejas jaunkareivji, izņemot, ja jādzied korī vai jādejo TDA), kas, ja nebūtu noticis kāds cundurs, pirms gadiem 100 būtu iegrāmatots kā Dienvidkurzemes tautastērps, un tradīciju komisijas rūpīgi raudzītos, lai mūsdienās nebūtu nekādu noviržu no apstiprinātā un iekonservētā standarta. Gluži kā tas šobrīd notiek ar citu novadu tautas tērpiem.
Bet redz, sanāca tā, ka Lībavas jūrmalā ņēma un strandēja kāds hollanderu tirdzniecības kuģis, kas bija bāztin piebāzts ar rūpnieciski krāsotu spilgi sarkanas vilnas auduma baķiem un stikla pērlītēm Sibīrijas iezemiešiem, devās uz Pēterburgu. Un, tavu brīnumu, jau pēc mēneša visas Nīcas un Bārtas novadu meičas uz zaļumballēm devās nevis no vecmāmiņām mantotajos bēšīgi strīpaini pelēkajos, bet gan no nekurienes uzradušajos ugunīgi sarkanos brunčos un stikla pērlītēm izšūtos sarkanos vaiņagos! Un neviens nepīkstēja (moš kāds bubināja, kur nu bez tā, taču avotos tas nav saglabājies), ka lūk, galīgi kaunu aizmirsušas, tēvutēvu tradīcijas un nacionālo identitāti zaudējušas, ne mūsu, bet "svešās" krāsās izrotājušās. Un nepagāja ij ne pārsimt gadu, kad sarkanie brunči tiek uzskatīti kā kas mūžsens un tradicionāls. Būtu strandējušā kuģī cita krava, būtu latviešiem cits tradicionālais nacionālās identitātes mantojums, ko tagad sargāt.
Comments 
1.-Nov-2016 11:09 am
interesanti! man stāstīja, ka piekrastes teritorijās allaž bija vairāk jūrnieku, un šie tad no ārzemēm atveda sarkano krāsu, ar ko jūrnieka ģimenes locekles varēja lepoties un drusciņ arī draudzenēm iešķiebt. tāpēc visur piekrastes ciemos vairāk sarkanās krāsas tērpos. (kā imports ļamports padomju laikos.)
1.-Nov-2016 11:14 am
Tak loģiski – meitu daudz, ne jau visas tika pie mantas. Tak osta blakus, vīri zvejā iet – kad māka rokā, tad skaidrs, ka no ārzemēm nevis šņabi mājās jāved, bet krāsas un smiņķus! Domā zemgaleites negribēja spilgtākas būt? Tak iespējas pie mantas tikt nebija. :)
1.-Nov-2016 11:17 am
sarkanu krāsu var iegūt arī no vietējiem augiem, bet tik košu nē.
tas tāpat, kā astoņdesmitajos gados tie, kam radi ārzemēs, dabūja īstos džinsus, un dažreiz deva citiem pavalkāt. ja tajos laikos būtu staigājuši tautastērpu zīmētāji!
1.-Nov-2016 11:39 am
Nu pēc gadiem 2000 arheologi spriedīs, ka 1980 gados šajā teritorijā ienākušas laivveida kara cirvju džinsu valkātāju ciltis. :)
This page was loaded Dec 19. 2024, 3:14 pm GMT.