You wanna have a life but not too real
Latvijas auto tirgus bezsamaņas stāvoklis 
17.-Jul-2013 11:51 am
Eh, kā man patīk šis raksts. No "A" līdz "Z". Ok, taisnības labad pieminēsim, ka tas ir fragments.

Vispirms, katrs kārtīgs ebrejs zina, ka dodoties kaut ko pārdod, jāvelk jaunais uzvalks, bet dodoties maksāt nodokļus, vai pakurnēt par grūto dzīvi, ir jāvelk vecais uzvalks. Aināram Liljē šī senā gudrība ir gājusi secen, un tādēļ viņš pie raksta par auto tirgus problēmām nolēmis sabildēties džipa salonā, nevis kāda nebūt Hjundai Getc salonā. Nu gluži: "vien kārtīg zivsaimniek vajag vien kaijēn!"

Otrs, kas ir ziņa, un kas ir viedoklis, un kāds virsraksts beigās tiek uzlikts rakstam. Kamēr Aināram nepadodas džipu tirdzniecība, vai vismaz viņam ir sajūta, ka viņam nepadodas džipu tirdzniecība, līzinga kompānijas apgalvo, ka tirgus lēnām aug. Ja es būtu žurnālists, es ietu tālāk, un apjautātos līzinga kompānijām, vai gadījumā jaunu auto tirgus nav atgriezies pirms krīzes apjomos? Bet, kas mums statistika, ja mums ir eksperts ar viedokli. Vēl ir pārsteidzoši, ka Latvijas tirgus laikam tomēr takā aug ar visu briesmīgo nodokļu politiku, kamēr Eiropā ar labo nodokļu politiku krīt. Itogo, ja ir izdarīti novērojumi, ka parādās arvien vairāk jaunu auto ar Igaunijas un Lietuvas numuriem, tad it kā vajadzētu secināt, ka pie viņiem ir vēl briesmīgāka nodokļu politika, un tirgus vēl augošāks.

Vienvārdsakot, lasiet biznesa laikrakstus. Kad ome prasīs, "Nu, bērniņ, kā ir, krīze beigusies?", varēs atbildēt, "Nē, ome, džip ņe lovitsa, ņe rasķot motor!"
Comments 
17.-Jul-2013 01:49 pm
Nu, šis vismaz bija argumentēts viedoklis, nevis fenšujs kafijas biezumos.
17.-Jul-2013 02:31 pm
Nu un kas tieši tur nav pareizi viņas teiktajā?

Valstij būtu daudz izdevīgāk, ja ar auto saistītie nodokļi paliktu šeit, tāpat kā naudas par tehniskajām apskatēm, apdrošināšanu utt.

Un visādi zaļie vai nabagi, kuri par katru cenu grib noslaukt naudu no katra, kam ir auto, šajā gadījumā var paturēt mutes ciet, jo šo nodokļu dēļ automobiļu uz ceļiem mazāk nepaliek. Ja uzņēmumam ir nepieciešams auto, tad tas tiek iegādāts un tiek lietots. Šajā gadījumā - ar kaimiņvalstu reģistrāciju. Un visas naudas aiziet valstij garām. Prātīgi, ne?

Ikgadējas vieglo auto ekspluatācijas nodoklis vispār ir kaut kāds marasms, jo tas aiziet valsts kopbudžetā un tiešā veidā tam nav nekāda sakara ar autoceļu infrastruktūru. Te tā ideja ir vienkārša - vot, tev ir auto, značit mums ir iemesls par to no tevis noplēst piķi. Un viss. Tikpat labi varētu iekasēt naudu no visiem, kam pieder velosipēds, gaisa kondicionieris vai cepeškrāsns. Nu tāpat - rekur tev kaut kas ir, tad davai samaksā nodokli.
17.-Jul-2013 02:46 pm
Es gan iestarpinātu, ka arī pamatotu kritiku varētu atšķaidīt ar ierosinājumiem. Citādi tā uzņēmēju un visādu ekspertu viedokļu, kur beigās tiek secināts, ka ministrijā strādā idioti, it kā netrūkst. Un tad atnāk ministrijas preses cilvēks, un retoriski pajautā - a jūs bez ceļiem (bērnudārziem, slimnīcām, pensijām) gribat palikt?
17.-Jul-2013 03:15 pm
Nu ierosinājums ir elementārs - šos nodokļus iespēju robežās samazināt vai likvidēt vispār. Citi nodokļi taču ik pa brīdim tiek pārskatīti un samazināti.

Ekspluatācijas nodokli vajadzētu pārcelt uz degvielas cenu, tādā veidā to maksātu arī ārvalstīs reģistrētie vai cauri braucošie un maksātu atbilstoši tam, cik daudz lieto infrastruktūru.

Tāpat šo nodokli, protams, vajadzētu maksimāli censties virzīt tieši ceļu infrastruktūras uzturēšanai, jo no tās tieši ir atkarīga visa tautsaimniecība un arī valsts sniegtie pakalpojumi (veselības aprūpe, glābšanas dienesti utt.).
17.-Jul-2013 03:19 pm
Un ekspluatācijas nodokļa pārlikšana uz degvielas cenu būtu arī "zaļāka", jo auto ar lielāku patēriņu maksātu vairāk, bet ekonomiskie mazāk. Vēl mazāk būtu jāmaksā LPG lietotājiem, jo gāzei ir mazāk kaitīgu izmešu. :)

Šobrīd tas tiek pielīdzināts dzinēja darba tilpumam vai pilnai masai, kas nav pareizi, jo zāģējot mazmotoru augstos apgriezienos, tas tērē vairāk un arī izmešu ir vairāk, nekā auto ar normāla izmēra motoru, kurš tiek darbināts normālā apgriezienu diapazonā.
17.-Jul-2013 03:21 pm
Nu, un kur problēmas cienījamai ekspertei šo visu pieminēt?
17.-Jul-2013 03:28 pm
Tas viedoklis par nodokļa novirzīšanu uz degvielas cenām vispār ir diezgan sen zināms, un vēl pavisam nesen, šķiet, pagājušnedēļ, to atkal bija pacēlusi kaut kāda nozares organizācija.

Kāpēc nepieminēja vēlreiz? Es nezinu, bet tas nav viņas uzdevums rēķināt un meklēt risinājumus, viņa norāda uz problēmām, kuras, acīmredzot, daži izliekas nemanām.

Ja es redzu, ka ceļš ir bedrains, tad es uz to norādu un sagaidu, ka atbildīgie rīkosies, nevis veicu urbumus, ņemu grunts un asfalta paraugus, vedu tos uz analīzēm, meklēju kļūdas sastāvā, projektēju jaunu ceļu un tad ar šo projektu pie kāda vēršos. Tas ir citu, attiecīgi izglītotu cilvēku darbs, kuri par to saņem naudu. Tāpat arī ar nodokļiem. Ne man, ne Sadauskas kundzei nav jānodarbojas ar risinājumu meklēšanu, bet jānorāda uz acīmredzamām problēmām, ar kurām viņa savā darbā saskaras, ja jau atbildīgie tās nespēj pamanīt.
17.-Jul-2013 03:44 pm
Nu, tad tādā publiskā viens otra veļas mazgāšanas akcijā viņa arī dabūs augstāk minēto atbildi, nevis reālas izmaiņas. Sanāk visai īpatnēji, enerģijas un prāta pietika uztaisīt salīdzināju starp valstīm, bet tālāk par tēzi "salabojiet lietas, mums bizness neiet" no tā izspiest neko nevar. Ar tik pat dziļu analīzi arī auto pircējs/uzņēmējs var pateikt - nu neiet, neiet, es autiņu tā pat iegādāšos tur, kur man izdevīgāk, lai kādas krokodila asaras tu nelietu.
17.-Jul-2013 04:29 pm
Amatieru un arī dažu profesionālo organizāciju piedāvāto izmaiņu scenāriji gaisā ir vairāki un lai tos nepamanītu ir jābūt aklam un kurlam, vai arī jānegrib tos redzēt un dzirdēt.

Vai tiešām, ja šajā rakstā būtu manis iepriekš uzrakstītā rindkopa, tu uz to skatītos citādāk? Tiesa, arī kaimiņvalstu situācijas izpēte tomēr ir daļa no risinājuma, jo varbūt varam kaut ko pārņemt no viņu pieredzes.

Runājot par uzņēmējiem, es neredzu iemeslu, kāpēc lai kāds negribētu situācijas uzlabošanos tepat uz vietas. Diez vai kāds ar baigo sajūsmu uztver čakaru reģistrēt auto ārpusē, vest to uz apskati tur utt. Ja te viss būtu ok, tad tajā laikā varētu nodarboties ar pamatdarbību vai atpūsties, nevis domāt un izpildīt visādas shēmas. To gan viņa tajā rakstā laikam pieminēja.
17.-Jul-2013 04:39 pm
Ja raksta mērķis bija pačīkstēt, var to darīt savā tviterī, faisbukā, draugu lokā, un nepiesārņot ēteru ar gaudu gabaliem. Jo īpaši, ja visādiem amatieriem un profesionāļiem tā pat ir skaidrs kur ir problēma, un kādi ir risinājumi. Ja raksta mērķis bija akcentēt sabiedrības uzmanību, un nākt saulītē ar zīmogu uz pieres "eksperts", tad arī stāsti no sākuma, līdz beigām. Stāsti, par to, cik lieli idioti ir pie mums, un cik gudri ir igauņi ar leišiem, domājams nevienu nepārsteidz un vairs neuzrunā. Priekš interneta troļļiem ir ciba.
17.-Jul-2013 04:44 pm
Skaidrs, tagad zināšu.
This page was loaded Okt 2. 2024, 7:30 am GMT.