You wanna have a life but not too real
Ilgas pēc stingrās rokas 
3.-Jan-2012 11:34 am
"Latvieši ilgojas pēc 'stingrās rokas', pēc 'saimnieka', kuru personificē ar Ulmani."

http://satori.lv/blogs/2420/Klavs_Sedlenieks/7332

Nu, no vienas puses pārsteidzoši un šokējoši, no otras - nav jau tā, ka kaut kas tāds nav dzirdēts un novērots iepriekš. Katrā ziņā kaut kas šinī apgalvojumā mani mulsina. Drošvien, apzīmējums "latvieši", vai doma, ka šī parādība varētu būt tik visaptveroša un masveidīga. Vai varbūt vēl vairāk tas, ka cilvēks šo domu ir uzrakstījis un tai pats arī piekrīt.
Comments 
3.-Jan-2012 12:19 pm
Vai būtu labāk, ja viņš būtu uzrakstījis "liela, - iespējams pat lielākā, - daļa latviešu ilgojas pēc..."

Intuitīvi es piekrītu šādam novērojumam. Iemesli ilgoties pēc stingras rokas ir gan racionāli gan arī iracionāli. Piemēram, es varu iedomāties apgaismotu monarhu, tādu kā Frīdrihs II, kuru augstu vērtēja Immanuels Kants. Un tāpat es varu saprast lumpeņu dzīvniecisko sajūsmu par Staļinu.
3.-Jan-2012 12:46 pm
Es zemāk uzrakstīju, ka laikam sapratu, kas manī izraisīja vislielāko pretestību. Latviešiem un krieviem kopējie uzskati un vērības. Pieminēt Ulmani un Staļinu šinī kontekstā, ir apmēram apgalvot, ka cilvēki ir līdzīgi savā dzimumdziņā, atšķiras vienīgi tas, ka vieni guļa ar sievietēm, citi ar vīriešiem, vēl citi ar līķiem vai bērniem.
3.-Jan-2012 02:33 pm
Tevis teiktais ir par to, ka pastāv variācijas normas robežās un ir variācijas starp normālo un nenormālo.

Ulmanis, tātad, būtu diktators à la normale, bet Staļins jau bija dehors de la norme.

Un ja nu es teiktu, ka diktatūra jebkurās tās izpausmēs nav savienojama ar demokrātijas normām?
3.-Jan-2012 03:03 pm
Da lābi. Nostādīsim vienā rindā Ulmani, Staļinu, Hitleru un Pol Potu. Tomēr kaut kāda diversifikācija prasās. Tāpēc jau es minēju tādu dīvainu salīdzinājumu. Mums visiem ir skaidrs, ka pedofili ir ļaunums, kamēr pret homoseksuālismu tiek lauzti šķēpi, kur vieni ir pārliecināti, ka tie degs elles ugunīs, citi runā par cilvēka brīvībām.

Bez tam, galvenais uzsvars "ulmaņstaļina" piemērā manuprāt ir jāliek nevis uz konkrētām personībām, bet to, ka šis principā ir idiotisks piemērs, lai apgalvotu, ka minētajām divām kopienām ir teju identiskas vērtības. Bet, ja jau iztirzājam konkrētos diktatorus, tad atšķirība, pieļauju, ir visai būtiska. Kamēr Staļins ir simbols veidojumam "sojuz ņerušimij" ar visu izrietošo mentalitāti, tikmēr Ulmanis ir simbols Latvijas valstij, jo ir bijis nozīmīgi figūra šīs valsts gan norietā, gan izveidē. Un tas jau ir pēc būtības.

Un vispār, ja par Sedlenieka viedokli. Meklēt kopību un vienotību abos ekstrēmos, manuprāt, ir visai neauglīga stratēģija. Manuprāt ir jāstrādā pie mērenās zonas saliedētības.
3.-Jan-2012 03:59 pm
Ciktāl jautājums ir par demokrātiju, tad nav nozīmes tam, cik konkrētais diktators ir bijis asiņains. Un Sedlenieks, manuprāt, runā tieši par to, ka vairumam "dēmosa" tā demokrātija nahren nav vajadzīga, caur ko arī ilgas pēc Vadoņa (piekrītu, ka doma ir triviāla, bet raksta kontekstā tā bija nepieciešama).

Kas attiecas uz Sedlenieka ieceri, tad man šķiet, ka viņš tieši to arī dara - runā ar mēreno zonu. Jo neba jau VL cilvēki lasa Satori blogus.
3.-Jan-2012 04:00 pm
Lūk šito es nesapratu. Kāpēc VL nelasītu Satori blogus?
3.-Jan-2012 04:33 pm
Protams, ka lasa, bet ne jau kā literatūru nopietnām pārdomām - viņu izpratnē Sedlenieks ir viens no liberastiem,
3.-Jan-2012 04:07 pm
Un par dēmosu - tad man tas blogs būtu jāsaprot kā aicinājums atgriezties pie sovjetiem saticības labā, tādā veidā realizējot vairākuma gribu pēc stingras rokas? Nu, tad jau nu noteikti valodas jautājumam nav nozīmes, un kā khāns teiks, tā arī visi vervelēsim.
3.-Jan-2012 04:37 pm
Nē, man liekas, ka tā doma bija vienkāršāka - pārstāt cerēt, ka no konfrontācijas kaut kas labs radīsies. Jo ir pa pilnam pierādījumu, ka spēka politika tikai rada pretspēku. Par to bija tas krutais piemērs ar ebrejiem cietoksnī un Romiešiem pie tā sienām: "Tās ir kā divas pilnīgi dažādas pasaules, kur mūsējie rīkojas pareizi un tāpēc viņu darbības ir saprotamas, bet viņējie, svešie kaut objektīvi arī rīkojas identiski, tiek uzskatīti par tādiem, kuru rīcība ir barbariska un pilnīgi neizprotama."

Es pagaidām neredzu risinājumu, jo, kā to jau sen tiku uzsvēris, lai risinātu dialogu, vispirms ir jāvienojas par to, kurā valodā.
3.-Jan-2012 04:47 pm
Lenons jau drošvien teiktu, ka jārunā mīlestības valodā... kas, drošvien, beigu galā būtu angliski.

Bet par argumentāciju runājot, daudzi grafomāni norok paši savu veiksmīgo argumentāciju, aizmuldoties līdz absurdam. Kad veģetārietis sāk spriedelēt par to, kā labāk nogalēt gaļas lopu, vai mācītājs sākt mācīt, kādu mūziku jauniešiem jāklausās, tad tas tikai kaitē runātāja aizstāvētajiem postulātiem. Es teiktu, ka šis bija tas gadījums.
3.-Jan-2012 12:29 pm
kamon, mēs taču regulāri par šo esam runājuši, gan ES, gan visos citos kontekstos. Nekādu Ameriku Sedlenieks te nav atklājis, es drīzāk brīnos, kāpēc viņš atkārto nodrāztas un visiem tāpat sen jau zināmas patiesības
3.-Jan-2012 12:39 pm
Ok, laikam man tomēr visvairāk nodisturbēja ideja, ka latvieši no krieviem nemaz tik ļoti neatšķiras, jo vieni fano par Ulmani, otri par Staļinu.
This page was loaded Jun 11. 2024, 10:46 am GMT.