Vegānisms - nezināmais par to.
« previous entry | next entry »
Apr. 23., 2012 | 10:24 am
posted by: unpy in pajautaa
Sākšu ar to, ka mani nemulsina nekādas pasaules uzskatu sistēmas vai koncepcijas, to dažādība ir tikai apsveicama, zināmā mērā likumsakarīga. Nedaudz palasīju par vegāniem, gan vietējos kašķus, gan kaut kādus aprakstus. Sapratu, ka pašiem vegāniem daudz par ko savā koncepcijā viedokļi nesakrīt, kas arī ir tikai normāli. Nebūtu ļoti dīvaini, ja izrādītos, ka vegāniem nemaz nav kaut kādas vienojošās pamattēzes, ja tas tā ir, lūdzu neslēpt sveci zem pūra. No līdz šim izlasītā šķiet, ka vegānisms tiek balstīts uz protesta pret dzīvieku tiesību neievērošanu kā izteikti neētisku rīcību.
Tagad pats jautājums - ja iepriekšminēto par vegānu pamatpostulātu esmu uztvēris pareizi, stāsts ir par dzīvnieku tiesībām uz ko? Ja visu esmu sapratis pavisam greizi, kā ir pareizi?
Šis tiešām nav aicinājums uz kašķi, vienkārši interesanti.
Tagad pats jautājums - ja iepriekšminēto par vegānu pamatpostulātu esmu uztvēris pareizi, stāsts ir par dzīvnieku tiesībām uz ko? Ja visu esmu sapratis pavisam greizi, kā ir pareizi?
Šis tiešām nav aicinājums uz kašķi, vienkārši interesanti.
from: klusais_okeans
date: Apr. 23., 2012 - 11:16 am
#
Atbildēt | Diskusija
from: sirdna
date: Apr. 23., 2012 - 11:17 am
#
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
from: klusais_okeans
date: Apr. 23., 2012 - 11:21 am
#
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
from: sirdna
date: Apr. 23., 2012 - 11:25 am
#
Lai vai kā - kā tur ir ar to vegānismu? Vai tas tomēr neatšķiras katram cilvēkam, motivācija ēst vai lietot dzīvnieku izcelsmes lietas (no kotletes līdz ādas kurpēm un tamlīdzīgi)?
Arī gaļēdājiem ir atšķirības, cik ir manīts. Viens deklarē, ka bez gaļas nav dzīves, citam jāēd tas, kas ir nogalināts, citam tāpat garšo.
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
from: klusais_okeans
date: Apr. 23., 2012 - 11:33 am
#
attieksmes principā var būt dažādas un atšķirties daudzos sarežģītākos jautājumos nekā ēdiens, bet pamatmotivācija ir tāda, ka tas, kas, piemēram, ilustrēts ar šo video (http://www.youtube.com/watch?v=UFNFvOy
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
from: jim
date: Apr. 23., 2012 - 12:01 pm
#
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
from: degeneralis
date: Apr. 23., 2012 - 12:16 pm
#
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
from: jedritvai
date: Apr. 23., 2012 - 12:42 pm
#
Te atkal pieejas var atšķirties, bet manā skatījumā neiesaistīties dzīvnieku lietošanā = noraidīt sudzismu jeb uzskatu, ka uzskatu, ka indivīda morālās tiesības ir atkarīgas piederīgas vienai vai citai sugai.
Par kaķiem - ceru, ka tas nav vnk "gotcha!" jautājums, bet patiesa interese. Tā ir sarežģītāka, specifiska tēma: no vienas puses mājdzīvnieku ražošana/tirgošana nesader ar uzskatu, ka nav ok pret viņiem kā pret īpašumu. No otras - pilnās patversmes uzliek pienākumu palīdzēt, padalīties ar mitekli, resursiem - to arī darām.
Pasaulē, kur dzīvnieku izmantošana visdažādākajiem mērķiem tiek uzskatīta par pašsaprotamu, var gadīties, ka kādos jautājumos uzreiz nav iespējamas win-win izejas.
+Problēma ar barību - kaķiem vajag taurīnu, kas nesintezētā formā ir tikai dz.izc. produktos (gara tēma, bet gribas, lai šajā diskusijā fokuss uz vismaz pamatlietām).
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
from: eermaniitis
date: Apr. 23., 2012 - 11:44 pm
#
sudzisma noraidīšana ir muļķība arhipakāpē ;)
nerunājot nemaz par blusām un kodēm - bet paņemam bioloģisko dārziņu uzrurētājus, kas audzē zaļēdājiem zāles un nezāles
viņi tā cepas par trihonomām un lietustārpiem, bet ir sudzisti vispārākajā pakāpē, ja runa aiziet par dūrējiem un laputīm ;D
Atbildēt | Iepriekšējais
from: 1234
date: Apr. 23., 2012 - 09:43 pm
#
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
from: jedritvai
date: Apr. 23., 2012 - 10:08 pm
#
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
from: 1234
date: Apr. 24., 2012 - 12:08 am
#
Atbildēt | Iepriekšējais
from: klusais_okeans
date: Apr. 23., 2012 - 12:17 pm
#
jā, manā gadījumā šī industrializēti sāpīgā ražošana ir glavenā motivācija, ja tāds bija Tavs galvenais jautājums :)
Atbildēt | Iepriekšējais
from: degeneralis
date: Apr. 23., 2012 - 12:18 pm
#
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
from: jim
date: Apr. 23., 2012 - 12:30 pm
#
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
from: jedritvai
date: Apr. 23., 2012 - 12:54 pm
#
Atbildēt | Iepriekšējais
from: antuanete
date: Apr. 23., 2012 - 12:41 pm
#
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
from: unpy
date: Apr. 23., 2012 - 01:02 pm
#
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
from: jedritvai
date: Apr. 23., 2012 - 01:07 pm
#
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
from: unpy
date: Apr. 23., 2012 - 01:16 pm
#
Ir arī tas sarežgītais aspekts par to, ka, ja, piemēram, dominiscētās cūkas vai citus mājlopus mākslīgi neaudzēs, šo dzīvnieku populācijas vienkārši beigsies, tādā ziņā viņu nosacītās tiesības uz dzīvību arī netiks realizētas.
Tas gan atkal iziet ārpus konkrētās tēmas rāmjiem.
Atbildēt | Iepriekšējais
from: hessin
date: Apr. 23., 2012 - 04:12 pm
#
http://sandraveinberga.lv/2012/02/25/br
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
from: jedritvai
date: Apr. 23., 2012 - 04:56 pm
#
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
from: termostats
date: Apr. 23., 2012 - 08:04 pm
#
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
from: jedritvai
date: Apr. 23., 2012 - 08:20 pm
#
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
from: panacea
date: Apr. 23., 2012 - 11:02 pm
#
Atbildēt | Iepriekšējais
from: begemots
date: Apr. 24., 2012 - 12:55 pm
#
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
from: jedritvai
date: Apr. 24., 2012 - 05:00 pm
#
Ja domesticēti būtu neandertālieši, šimpanzes vai citi mums līdzīgāku sugu indivīdi, mēs varbūt šo problēmu saskatītu labāk.
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
from: unpy
date: Apr. 24., 2012 - 05:04 pm
#
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
from: jedritvai
date: Apr. 24., 2012 - 05:21 pm
#
Ja sakām, ka šie gadījumi nav salīdzināmi, atgriežamies pie vajadzības pamatot sudzismu - diskrimināciju uz sugas atšķirības pamata.
Atbildēt | Iepriekšējais
from: begemots
date: Apr. 24., 2012 - 05:15 pm
#
Es zinu, ka dzīvnieku pasaule ir pilna ar piemēriem, kad vienas sugas izmanto: gan domesticējot, gan nogalinot, gan dažādos veidos tieši izmantojot citas. Faktiski, visa pastāvošā daba ir visu sugu citai citas izmantošana pilnā mērā un uz pilnu klapi.
Iespējams, mēs esam nonākuši situācijā, kad mēs varam to vairs nedarīt. Lai gan par to es visai šaubos. Bet, manuprāt, ir absolūti truli un vairāk nekā nekorekti nākt klajā ar apgalvojumiem par domesticēšanas kļūdu, runājot par mūsu senčiem, ekstrapolējot savus ētiskos, morālos un citus uzskatus tik tālā pagātnē.
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
from: jedritvai
date: Apr. 24., 2012 - 05:29 pm
#
Es tiešām ticu, ka jau labu laiku esam situācijā, kad bez dzīvnieku izmantošanas var ja ne pilnībā iztikt, tad 95% gadījumu noteikti.
Par pagātni - es tikai saku, ka tas, ko pašreiz uzskata par problēmu, ir aizsācies jau ļoti- iespējams, nopietni spiedīgos apstākļos un iespējams, vienlaikus ar cilvēkverdzības aizsākumu un sieviešu apspiešanu (sieviete kā īpašums). Nav svarīgi, kurš "vainīgs", vnk ir noderīgi apzināties arī plašāku vēsturisko kontestu.
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
from: begemots
date: Apr. 24., 2012 - 05:56 pm
#
Man nav principiālu iebildumu pret to, ka mēs varētu atteikties no dzīvnieku izmantošanas jomās, kuras īstenībā nav svarīgas vai kurās ir alternatīvas.
Bet man nav īsti skaidrs, kāda būtu alternatīva dzīvnieku izmantošanai medicīnā.
Kā arī, raugoties globāli, man ir diezgan liela skepse par to, ka būtu cilvēku sugai kā veselumam labi principiāli atteikties no dzīvniekos balstītas pārtikas. Apsvērums šeit gan nav dietārs vai pieradumā balstīts, bet gan risku vadības.
Suga, kura apzināti iznīdē sevī spēju uzņemt dažādus pārtikas veidus (kuri faktiski ir attīstījušies jau pirms cilvēka kā sugas rašanās) nokļūst riskantākā situācijā, tikko tai pieejamie citi pārtikas veidi kļūst nepieejami.
Piemēram, viens no salīdzinoši nesenākajiem notikumiem bija Irish potato famine. Mūsdienu globāli diezgan konektētajā pasaulē ir visai reāls risks, ka kviešu vai citu būtisku augu/utml slimību epidēmijas skartu milzīgas platības pat dažādos kontinentos. Šai situācijā papildus ēdienu veidi, kuri balstās uz to, ka būtībā govis ēd to, ko mēs sagremot nespējam mierīgi var nozīmēt arī atšķirību starp izdzīvošanu un nē.
Nu, vēl es gribēju jautāt par principiālajām attiecībām starp cilvēkiem un citiem dzīvniekiem tad, ja dzīvnieku izmantošana tiktu pārtraukta. Jo tas ir tas, kas man, kā jau teicu tiešām šķiet slideni. Faktiski, rādās, ka, ja tiktu likvidēta dzīvniekus izmantojošās industrijas un mājdzīvnieku turēšana, pārējie dzīvnieku tiesību jautājumi būtu jārisina no pavisam citām pozīcijām, nekā vegāni to dara pašlaik. Bet tagad jāskrien, tāpēc par to citreiz.
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
from: jedritvai
date: Apr. 24., 2012 - 10:23 pm
#
Par 3 jautājumiem:
1) Dz. izmantošana medicīnā: cik pašlaik zinu, ir simulator-programmas (LU biologiem laikam ir, piem., varžu anatomijas simulators), in vitro, algoti brīvprātīgie utt. (vairāk šeit) minētais) Vēl viena lieta ir 3R princips, kas esot vairāk vai mazāk vispāratzīts. +Ir pētnieki, kas, atsaucoties uz statistiku, argumentē, ka "animal models" pētījumi ir drīzāk kontr-produktīvi.
2) "Risku vadība": oriģināls arguments, nekur citur neesmu manījis. Riski pastāv un kaut kādā mērā pastāvēs vienmēr, visu nevaram prognozēt. Nepiekrītu, ka ir pieņemami neekstrēmā situācijā ignorēt vai ierobežot citu dzīvnieku (t.sk. cilvēku) pamatintereses teorētisku draudu vārdā. Ja tā būtu, atsaucoties uz "nodrošināšanos pret riskiem", varētu baigās totalitāristu nelietības sadarīt. Liekas bīstama pieeja, bet doma interesanta. Kā nekā arī armijas par lielām naudām tiek uzturētas teorētiska apdraudējuma vārdā.
3) Arī labs jautājums, tiešām. Šajā sakarā jautājuma entuziasmu gan jāpiezemē, norādot, ka "parastās" dz. izmantošanas prakses visticamāk tuvākajā laikā neizzudīs. Un kad tāds laiks pienāks, tehnoloģijas būs attīstījušās tik neprognozējami tālu, ka noteikti ļaus kādas šobrīd pavisam sarežģītus interešu konfliktus risināt vieglāk. Piemēram, mūsdienās trakumsērgu mežā apkaro ar helikopteriem un vakcīnām, kamēr agrāk vienkārši šautu nost. Man liekas normāli, ka ne visas ētiskās problēmas varam apmierinoši atrisināt, tas taču attiecas arī uz pašreizējo ~paradigmu. Bet vienlaikus ir viegli novēršamas problēmas, dzīvnieku izmantošanas gadījumā tas ir milzīgs %, ko varētu paveikt jau tagad.
P.S. Kas ir tas, kas tev vegānu pašreizējās pozīcijās liekas nederīgs "pārējo jautājumu" risināšanai?
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
from: begemots
date: Apr. 25., 2012 - 01:35 pm
#
Tam arī ir neskaitāmi piemēri. Viens no tipiskajiem ir aerodinamiskā caurule, kurā testē lidmašīnu un automašīnu virsmu dizainus. Tās izmanto, jo nav pietiekami precīzi iespējams nomodelēt fizisko realitāti, lai arī it kā visas likumsakarības ir zināmas.
Kur nu vēl runājot par bioloģiskām sistēmām, uz kurām attiecas visas fiziskās realitātes likumsakarības, plus vēl ķīmiskā un bioloģiskā līmeņa atkarības, mēs runājam par n-kārtām sarežģītākām lietām gan šūnu, gan makrolīmenī, kuras turklāt vēl, cik zināms, neviena nav līdz pilnvērtīgi saprasta.
Tad, kad cilvēce iemācīsies taisīt dzīvu būtņu simulatorus, vegānisms kļūs neaktuāls.
2) Es gribētu tomēr piezīmēt, ka runa nav par "teorētiskiem" nereālu risku nozīmē, bet gan vienkārši par reāliem notikumiem, kurus varbūt tu vai es dotajā brīdī neapzinamies, bet kuri ir iestājušies visā cilvēces vēsturē daudzas jo daudzas reizes (tikai daži no zināmākajiem), un kurus esošā situācija palielina (skat. piem. ). Norāde uz karu šķiet vietā, jo kari tīri bieži ir izcēlušies pārtikas saistībā un tāda drusku "hehe" tipa attieksme pret armiju arī izskatās tikai pēc domāšanas ne vairāk kā 20-30 gadu griezumā — pēdējais karš, kurā bija ierauta Latvija, bija pat ne simts gadu atpakaļ, pirms divsimt gadiem karoja teju visa Eiropa.
3) Patvaļīgas pieņēmums par tehnoloģijām. Tikpat labi varam teikt, ka tehnoloģijas vienmēr ir radījušas iespēju interešu konfliktus risināt vienkārši ērtāk un pilnvērtīgāk iznīcinot vienu no konfliktējošajām pusēm, kam arī ir kaudzēm piemēru cilvēces vēsturē.
Par pozīcijām atkal jau nav daudz laika, bet principā es redzu divus pilnīgi atsevišķus nodalījumus:
(1) kas cilvēkiem būtu jādara ar tiem dzīvniekiem, kas ir totālā viņu kontrolē - mājdzīvnieki, pārtikas dzīvnieki, utt. respektīvi, tie dzīvnieki, kurus cilvēks audzē/audzina/noķer un tur nebrīvē.
(2) cilvēka attiecības ar citām sugām, vai šo sugu pārstāvjiem, kas mīt ārpus cilvēku dzīvesvietām. Dabā, protams, nav strikta nodalījuma, bet runa ir par cilvēka attiecībām ar "meža zvēriem", no kuriem daļa tikpat labi var dzīvot arī urbānajā vidē.
Balstoties uz, iespējams, nepilnīgu vai kļūdaini uztvertu informāciju par to, kā pēc vegānu domām, vajadzētu attiekties pret citām sugām (1) gadījumā, man ir radies priekšstats, ka uz šādiem principiem balstot attieksmi pret sugām (2) gadījumā, mēs ļoti ātri varam nonākt līdz absurdam, kurā cilvēks ierobežo sevi kā sugu nekāda cita mērķa vadīts, kā vien tā, lai citas sugas varētu dzīvot labāk.
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
from: jedritvai
date: Apr. 27., 2012 - 02:38 pm
#
1) Neviens taču nesaka, ka datorsimulācijas aizvieto visus pētījumu aspektus, tā nav vienīgā alt. metode. Pie *pašreizējiem* apstākļiem un iespējām simulatoru ieviešana nenozīmē, ka rumpju vispār nav, bet, ka nevajag pa žurkai uz katra pirmkursnieka galda utml.
2) Saprotu, ka bads arī praktiska un reāla, un daudzviet jau klātesoša problēma, taču risinājums pēc pašreiz man zināmā info ir diametrāli pretējs tavai domai. Piem., ANO saka, ka global shift towards a vegan diet is vital to save the world from hunger(..).
3) Jā, tehnoloģijas rada gan iespējas, gan jaunas problēmas. Tas ir politikas un izglītošanas jautājums, ar ko arī dzīvniektiesībnieki darbojas - lai tehnoloģiju izmantošanu nepārvalda tīri ekonomiskas, antropocentriskas (un turklāt individuālistiskas) intereses, kas kaitē planētai un visiem tās iemītniekiem.
Pozīcijas: ikdienā redzamie vegāni, protams, fokusējas uz vienkāršākām lietām nekā filosofi, kas par tiesībām prātuļo plašāk un dziļāk. Tomēr vegānu ikdienas rīcība, atteikšanās iesaistīties sistemātiskā dz. izmantošanā, ataino idejiskās nostādnes, no kurām risinājumi ir atvasināmi uz jebkuriem cilvēka un pārējo sugu saskarsmes gadījumiem.
Tevis minēto nonākšanas līdz absurdam draudu sakarā: šai ziņā tas vegānu variants īpaši neatšķiras no pašreizējā dzīvnieku aizsardzības uzstādījuma, kas arī nav īstenojams 100%, bet ilustrē kādas vadlīnijas. Tas, ka tās nevaram īstenot pilnībā, nenozīmē, ka drīkst nospļauties par viegli īstenojamo.
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
from: begemots
date: Apr. 28., 2012 - 01:26 pm
#
2) Jā, taču mans arguments tomēr ir par to, ka, ja visus pārliek uz veģetārismu, tad jebkuri globāli satricinājumi graudaugu kultūrās rada tādu badu, ka nemaz nepabaidies. Galu galā ir tikai trīs top graudaugu kultūras: kukurūza, kvieši un rīsi. Pie tam, tie var augt un tiek būtiskos apjomos audzēti tikai noteiktos reģionos. Viens vulkāna izvirdums nepareizā laikā un nepareizā vietā plus auksta ziema vai sausa vasara tai reģionā and you're fucked without alternatives. Ja tev nav sava piemājas kaza, kas lēkā pati un spēj pati atrast tādu zāli, kurai tu nemaz klāt netiec. Līdz ar to es tomēr iestājos par maksimālu biodiversitāti arī ēšanas ziņā. Cita lieta, ka es pilnībā piekrītu tam, ka gaļu ēst nevajag daudz un ka globālu konglomerātu vietā, kas laiž lopus caur konveijeru maksimālas peļņas vārdā, vajadzētu būt strikti regulētai gaļas nozarei un dzīvnieku turēšanai būt lokālai, un gaļai kā rezerves barībai -- tiešām vienreiz nedēļā vai kā tā.
3) My goodness, antropocentriskas intereses? Kas kaitē planētai? Un visiem tās iemītniekiem?
Lūdzu nevajag šādu bulšitu.
1. Dzīvnieku sugas izmirst un vide mainās pastāvīgi visu laiku ar vai bez cilvēka. vienas sugas nomaina citas un kopējais vienas zīdītāju sugas vidējais izdzīvošanas laiks līdz šim ir bijis ap 1 miljonu gadu.
2. Mēs reāli neko dabai un planētai nodarīt nevaram. Skat. kaut vai pētījumus par Černobiļu un citām vietām.
Vienīgie, kam mēs varam reāli kaitēt ESAM MĒS PAŠI.
Jā mēs varam iznīdēt vienu, divas, desmit vai pat simts sugas. Esam tādi ekoloģiskie faktori, ar kuriem teorētiski jārēķinās. Taču šo sugu vietā 50, 100 un 1000 gadu laikā nāk un nāks citas, kas piemērojušās mūsu radītajiem apstākļiem. Dabai kā tādai pa lielam uz mums nospļauties, Mēs esam tikai viens no faktoriem, globāls pēc apjoma, bet niecīgs pēc ietekmes daudzuma. Pat ja mēs palīdzēsim izmainīt klimatu tā, ka paši apsprāgsim (un protams iznīdēsim sev līdzi arī pāris citu nepiemērotu sugu), vienkārši radīsies citas sugas, kas būs labāk piemērotas jaunajiem apstākļiem.
Tā ka lūdzu, jā, mēs varam sagandēt dzīvi sev paši un tieši no antropocentriskām interesēm izriet, lai mēs to nedarītu. Bet planēta un daba par mums nošķaudās un taisa un taisīs jaunas sugas un citas sugu cīņas nonstopā.
Tas starp citu, ir laikam viens no tādiem īpatniem faktoriem vegānismā. Šī morālā nostādne izskatās, ka ir saistīta ar kaut kādu pārākuma kompleksu pār dabu -- lūk, re kā mēs varam, redz ko mēs visu darām, un tātad mums ir atbildība. Tāds diezgan nepamatota deguna celšana gaisā par to, ka tikai kaut kādu pāris faktoru dēļ mēs esam ar kaut ko būtiski jaudīgāki par citām sugām.
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
from: jedritvai
date: Apr. 28., 2012 - 10:52 pm
#
Atbildēt | Iepriekšējais
from: antuanete
date: Apr. 23., 2012 - 01:15 pm
#
Es par "kaķa tiesībām uz autonomiju" reiz padomāju kontekstā ar vienu stulbu diskusiju par dzīvnieku sterilizāciju (tipa, kaķītim gribas meitenes un kādas mums tiesības to liegt) - kaķi kļūstot par domesticētu sugu (tāpat kā daudzi citi mājdzīvnieki) ir iemainījuši autonomiju pret drošību un garantētu pārtikas avotu.
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
from: unpy
date: Apr. 23., 2012 - 01:20 pm
#
Taču tā atkal galīgi nav šī topika tēma:))
Atbildēt | Iepriekšējais
from: susure
date: Apr. 23., 2012 - 12:08 pm
#
Cik zinu tad rietumeiropā free-range olas un visu veida gaļa ir pieejama jau vairākus gadus, bet vegānu daudzums tikai aug augumā nevis iet mazumā.
Es pēdējā laikā uzduros nevis vegāniem kas ir pret dzīvnieku vardarbibu, bet gan svaigēdājiem, kas postulē, ka cilvēks nav paredzēts šo produktu ēšanai
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
from: klusais_okeans
date: Apr. 23., 2012 - 12:18 pm
#
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
from: begemots
date: Apr. 23., 2012 - 12:23 pm
#
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
from: jim
date: Apr. 23., 2012 - 12:24 pm
#
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
from: begemots
date: Apr. 23., 2012 - 12:27 pm
#
Atbildēt | Iepriekšējais
from: klusais_okeans
date: Apr. 23., 2012 - 12:24 pm
#
Atbildēt | Iepriekšējais
from: begemots
date: Apr. 23., 2012 - 12:22 pm
#
Un, protams, arī:
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
from: susure
date: Apr. 23., 2012 - 12:34 pm
#
Man jau kaut kā liekas, ka līdzko parādījās normāla uguns un iespēja produktus termiski apstrādāt un cilvēki aizceļoja uz aukstākiem medību laukiem, tad jau nekas cits neatlika. Vajadzēja uzturā patērēt to,kas dod vairāk enerģijas, spēka- turklāt ir pieejams arī ziemā.
Cilvēki un viņu gremošanas sistēma pamazām attīstījas, lai spētu izdzīvot visur. Attiecīgi man liekas ka ir aplami teikt, ka cilvēks tam nav paredzēts. Ja mums būtu jāēd zāle tāpat kā govīm,mums būtu ne tikai lielas zobu maļamās virsmas kā vinām, bet arī 4 kuņģi.
Lai gan par svaigēšanu un vegānismu iespējams jārunā ir ģeogrāfiski.
Piemēram laktozes nepanesamība jo vairāk uz dienvidiem, jo trakāk. Atkal saistīts ar vēsturi un laikapstākļiem, jo ziemeļniekiem aukstumā vajadzēja jebkādu pārtikas avotu- pat laktozi, kas pēc tam vēl jāpārveido par glikozi lai būtu izmantojama. Dienvidniekiem šādas problēmas nekad nav bijis- nav bijusi jēga tā noslogot organismu ja visur pieejama glikoze
Tā ka es pieņemu ka ir cilvēki, kas ir piemēroti veģetārismam, ir kas vegānismam un ir kas var pārtikt no mērcētiem, atdziīvinātiem riekstiem un diedzētiem asniem
Atbildēt | Iepriekšējais
from: jedritvai
date: Apr. 23., 2012 - 11:26 am
#
Runājot par tiesībām, arī mēdz būt atšķirības, piemēram., t.s. abolicionisti uzskata, lai pārējo sugu indivīdu intereses tiktu kaut cik respektētas vispār - jāatzīst viņu pamattiesības nebūt par kāda īpašumu. Jo esot kāda īpašumā, nav lielas jēgas runām par jebkādām neatkarīgām indivīda tiesībām.
Citu pieeju pārstāvji runā par vairākām tiesībām (uzskaita vairākas interešu kategorijas, kuras vajadzētu respektēt), lai gan pamatā runa ir par tiesībām uz dzīvību un ~autonomiju.
Atbildēt | Diskusija
from: petrovichs
date: Apr. 23., 2012 - 11:31 am
#
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
from: jedritvai
date: Apr. 23., 2012 - 11:49 am
#
Ja tomēr kas tāds atklātos, der ņemt vērā, ka uzturvielu ieguves/resursu patēriņa aprēķini saka, ka dzīvnieku izcelsmes pārtikas ražošana ir ļoti neekonomiska kā tāda. Uz katru kg saražotā dz. izcelsmes proteīna izbaro ~6 kg augu proteīna. Tas nozīmē, ka pārtiekot no dzīvnieku izcelsmes pārtikas, "nogalina" daudz vairāk augu.
P.S. turklāt nāktos ieviest augu plūkšanas un nogriešanas labturības noteikumus :)
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
from: petrovichs
date: Apr. 23., 2012 - 01:40 pm
#
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
from: unpy
date: Apr. 23., 2012 - 01:42 pm
#
Atbildēt | Iepriekšējais
from: unpy
date: Apr. 23., 2012 - 11:50 am
#
Atbildēt | Iepriekšējais
from: unpy
date: Apr. 23., 2012 - 11:47 am
#
Atbildēt | Iepriekšējais
from: sirdna
date: Apr. 23., 2012 - 11:50 am
#
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
from: jedritvai
date: Apr. 23., 2012 - 11:59 am
#
Līdzīgi arī Deivids Pīrss pamato, kāpēc pārtraukt nevajadzīgu sāpju nodarīšanu citiem ir mūsu ētisks pienākums - bez runas par tiesībām.
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
from: begemots
date: Apr. 23., 2012 - 12:16 pm
#
Es to laikam joprojām nepratīšu, bet kaut kādā neartikulētā veidā man gribas teikt, ka jēdziens "tiesības", manuprāt, ir piemērojams subjektiem, kuri principiālā vairumā ir spējīgi tās uztvert un akceptēt.
Mēs varam teikt, ka pret dzīvniekiem ir jāizturas korekti. Ka mums ir ētisks pienākums nedarīt viņiem sāpes un nenogalināt viņus. Tas viss ir ok, tam var piekrist vai nepiekrist, bet tas ir valīds veids, kā par to runāt.
Bet, kad man saka, ka dzīvniekiem ir automātiskas tiesības, piemēram, dzīvot, tad man gribas tomēr teikt, ka šādas tiesības, teiksim, tīģerim es gribētu atzīt tikai tad, kad viņš ir akceptējis arī manas tiesības (dzīvot).
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
from: jedritvai
date: Apr. 23., 2012 - 12:52 pm
#
Arguments, ko nereti izmanto dzīvnieku aizstāvji: "tiesības" attiecinām arī uz embrijiem. zīdaiņiem, komā esošajiem un garīgi slimajiem, kas visa mūža laikā nekādi nav spējīgi neko refleksīvā formā uztvert. Mēs atzīstam, ka arī viņiem sāp, viņi dod priekšroku vienām lietām un izvairās no citām - kas liedz mums analoģisku pieeju attiecināt uz citiem?
Tas, ka tīģeris neakceptē tavas tiesības dzīvot ir līdzigi kā ar garīgi slimo vai mazu bērnu, kurš nesaprotot, ko dara, nāk tev virsū ar ieroci. Viņus nedrīkst sodīt par "nesaprātīgumu", lai gan ir nosmāli, ka mēs izvairāmies no kaitējuma sev, reizēm pat nogalinot uzbrucēju.
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
from: unpy
date: Apr. 23., 2012 - 01:09 pm
#
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
from: jedritvai
date: Apr. 23., 2012 - 02:09 pm
#
Un šajā gadījumā ir tikpat mazsvarīgi, ka vienā vai citā valstī kāds governments ierobežo indivīdu tiesības (šai sakarā laikam pārpratu sirdnas komentu)- tas ko dara citi, maz ko izsaka par to, ko mums darīt.
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
from: unpy
date: Apr. 23., 2012 - 02:29 pm
#
Liela atbildība, liela iespēja kļūdīties, manuprāt.
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
from: jedritvai
date: Apr. 23., 2012 - 02:42 pm
#
Bet par cūku, govju, visu u.c. visvairāk izmantoto dzīvnieku pamat-preferencēm šaubīties (nemirt, neciest, netikt iesprostotam, nošķirtam no mazuļiem un bara utt), manuprāt, ir gandrīz tikpat dulli kā šaubīties par analoģiskām cilvēku preferencēm. Vai tiešām tam vajag pierādījumus un atsauces uz pētījumiem? :)
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
from: unpy
date: Apr. 23., 2012 - 03:03 pm
#
Ja par dzīvniekiem, tad par to nosacīto psihofizioloģiju vispār gandrīz nekas nav zināms, zīdītāju gadījumā mēs vēl kaut ko varam mēģināt iztēloties, bet tikai iztēloties, putnu gadījumā jau galīgi nevaram, kukaiņu vai, piemēram, zivju sajūtu un apziņas kategorijas mums vispār ir pilnīgi nepieejamas.
Pierādījumus un atsauces uz pētījumiem nevajag, iztikšu bez, skaidrs, ka vegānismā kā pasaules uzskatā pašsaprotami ir lērums vājo vietu, gluži tāpat kā jebkurā citā uzskatu sistēmā, tas mani tiešām neuztrauc:))
Atbildēt | Iepriekšējais
from: begemots
date: Apr. 23., 2012 - 05:56 pm
#
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
from: jedritvai
date: Apr. 23., 2012 - 09:13 pm
#
Vispirms der pieņemt, ka ne visām ētikas problēmām ir rodami tūlītēji risinājumi. Gan jau ir arī tādas problēmas, ko arī tehnoloģiju attīstība nelīdzēs risināt.
Piem., peļu/žurku izķeršanai mājās ir tās "humānās" lamatas, kur kustoni notver kastē un tad izlaiž citur. Gan jau ir/būs dažādi skaņas/smaržas atbaidītāji, kas iedarbojas uz konkrētām sugām, atturot no tuvošanās. Līdzīga problēma ar lauksaimniecības tehniku, kuras izmantošanā (kombaini utml) iet bojā mazie dzīvnieki utt. Arī to skādi varētu vismaz mazināt, ja inženieri būtu ar citādu domāšanu.
Bet bez tā - nedomāju, ka šīs dažādās problēmas, kuras šobrīd nezinām, ka risināt, mazina prasību izvairīties no tās nevajadzīgās kaitēšanas, kas ir pavisam mūsu rokās un relatīvi viegli novēršama: neizmantot viņus pārtikai, apģērbam, izklaidei utt.
Atbildēt | Iepriekšējais
from: tikko_pamodos
date: Apr. 23., 2012 - 12:10 pm
#
Atbildēt | Diskusija
from: kautskis
date: Apr. 23., 2012 - 03:02 pm
#
Atbildēt | Iepriekšējais
from: atis
date: Apr. 23., 2012 - 12:16 pm
#
Un interesanti ir viņas disputi ar citiem gaļas neēdājiem vai pirkt un gatavot gaļu, bet to neēst, ir patiesa gaļas neēdāja cienīgi. Un vēl interesanti ir tas, ka mana paziņa līdz saviem miermīlīgajiem pasaules uzskatiem nenonāca uzreiz, viņa kādreiz bija ļoti kareivīga un ir pat metusi kautuvē iegādātas un asiņainas govju galvas caur Makdonalda skatlogiem (viņa nav no LV).
Atbildēt | Diskusija
from: klusais_okeans
date: Apr. 23., 2012 - 12:20 pm
#
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
from: atis
date: Apr. 23., 2012 - 01:20 pm
#
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
from: zefiirs
date: Apr. 23., 2012 - 02:27 pm
#
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
from: atis
date: Apr. 23., 2012 - 02:57 pm
#
Atbildēt | Iepriekšējais
from: kkkungs
date: Apr. 23., 2012 - 02:16 pm
#
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
from: divi_g
date: Apr. 23., 2012 - 03:44 pm
#
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
from: kkkungs
date: Apr. 23., 2012 - 04:23 pm
#
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
from: divi_g
date: Apr. 23., 2012 - 04:27 pm
#
Atbildēt | Iepriekšējais
from: klusais_okeans
date: Apr. 23., 2012 - 08:11 pm
#
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
from: malfor
date: Apr. 23., 2012 - 10:38 pm
#
Atbildēt | Iepriekšējais
from: termostats
date: Apr. 23., 2012 - 02:27 pm
#
Atbildēt | Diskusija
from: jedritvai
date: Apr. 23., 2012 - 02:52 pm
#
Tas nav tik pašsaprotami, kā "nesper sunītim, viņam sāp", kur var iztikt bez padomāšanas un diskusijas. Tamdēļ arī top visi ētikas prātuļojumi - gan par cilvēktiesībām, gan attiecībām ar pārējām sugām.
Atbildēt | Iepriekšējais
from: felipe
date: Apr. 23., 2012 - 03:25 pm
#
Atbildēt | Iepriekšējais
from: far_away
date: Apr. 23., 2012 - 02:40 pm
#
Atbildēt | Diskusija
from: masha_nje_vasha
date: Apr. 24., 2012 - 12:21 am
#
Atbildēt | Iepriekšējais
from: elpa
date: Apr. 23., 2012 - 02:52 pm
#
Man liekas, mūsdienās liela daļa vegānu/veģetāriešu tieši šī iemesla dēļ ir tādi kā bezmaz pagrīdes homoseksuāļi 60. gados, kurus nozākā un padara par dabas kļūdām - ķipa Dievam pietrūka smadzeņu, ko iedalīt.
Un par iemesliem - veģetārismā pilnīgi mierīgi var būt arī 'negaršo, tāpēc neēdu' variants, turpinot ar vegānismu - var būt dažādu algerģiju varianti. Un, jā, lai arī visbiežāk šo gadījumu pamatā ir "nabaga dzīvnieciņi" arguments, rekur, piemēram, var palasīt dažādus iemeslus:
http://wiki.answers.com/Q/Why_do_people
Atbildēt | Diskusija
from: redz
date: Apr. 23., 2012 - 08:32 pm
#
Atbildēt | Iepriekšējais
from: hessin
date: Apr. 23., 2012 - 03:45 pm
#
Materiāli pieejami arī http://dzivniekutiesibas.wordpress.c
Varētu būt noderīgi, ja rodas tādi jautājumi.
Atbildēt | Diskusija
from: unpy
date: Apr. 23., 2012 - 03:46 pm
#
Atbildēt | Iepriekšējais
from: skaudri
date: Apr. 23., 2012 - 04:45 pm
#
Atbildēt | Diskusija
from: jedritvai
date: Apr. 23., 2012 - 05:06 pm
#
Atbildēt | Iepriekšējais
from: kkkungs
date: Apr. 23., 2012 - 05:11 pm
#
Atbildēt | Iepriekšējais
from: redz
date: Apr. 23., 2012 - 08:32 pm
#
Atbildēt | Iepriekšējais
from: divi_g
date: Apr. 24., 2012 - 10:45 am
#
Atbildēt | Iepriekšējais
from: dejavu
date: Apr. 24., 2012 - 10:59 am
#
http://wwf.panda.org/about_our_earth/al
Atbildēt | Diskusija
from: eermaniitis
date: Apr. 24., 2012 - 11:45 am
#
tā ka feils! jākonvertējas būs uz zaļēdājiem ;D
Atbildēt | Iepriekšējais
from: jedritvai
date: Apr. 24., 2012 - 11:50 am
#
Man radies iespaids, ka vides/resursu apsvērumi motivē "ēst mazāk gaļas" utml., bet ne pārtraukt uzskatīt dzīvniekus par izmantojamiem, patērējamiem resursiem.
Piem., nokauto dzīvnieku ādu apģērba lietošana, medībās "iegūtā" gaļa, vīngliemeži utt. - ir visādi dzīvnieku izmantošanas un patērēšanas veidi, kas nav baigi kaitīgi videi un resursu saprātīgam izlietojumam.
Neizslēdzu gan, ka varētu būt pamatā vides/resursu motivēti vegāni ar sekundāru (dzīvniek)ētikas piešprici (ņemot vērā, ka vidrūpe arī principā ir plašāks ētisks apsvērums).
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
from: zefiirs
date: Apr. 24., 2012 - 01:49 pm
#
Atbildēt | Iepriekšējais
from: jedritvai
date: Apr. 28., 2012 - 11:01 pm
#
3) Tas, ko tu laikam sauc par bulšitu, ir tas, par ko satraucas tie paši ANO, WorldWatch, EIPRO un visa kaitinošā dzīvniektiesību aizstāvju banda. Domāju, to, par ko sūdzas, visai pamatoti var saukt par uz cilvēku īstermiņa interesēm orientētu tuvredzību. Tas notiek ne vien uz sugu daudzveidības un ekosistēmu rēķina, bet kas vēl svarīgāk: uz ~60 miljardu indivīdu dzīvību un labklājības rēķina ik gadu (tik daudz sauszemes dzīvnieku gadā pasaulē cilvēki noēd).
Diemžēl nezinu par pētījumiem Černobiļas sakarā, bet apgalvojums, ka mēs "neko dabai un planētai nodarīt nevaram" kliedzoši kontrastē ar visu līdz šim dzirdēto. Droši vien specifiskas interpretācijas jautājums. Vai arī iesaki atmest visus vides aizsardzības centienus?
Par sugām - šķiet, esi pārpratis. Ētikas (t.sk. dzīvniektiesību) uzmanības centrā ir nevis tauta vai suga, bet indivīdi paši par sevi - i Homo Sapiens, i pārējo sugu. Par dabas vai tās daļu (sugu) "interesēm" tiešām nav vērts runāt (kā pats rakstīji - dabai nospļauties, dabai nav interešu, ko varētu apskādēt).
Tavu beigu piezīmi savukārt es neizpratu. "Pārākuma komplekss pār dabu"? Vegāni vienkārši cenšas nečakarēt un bez iemesla negalināt citus indivīdus, cik nu tas iespējams. Neuzspiest savas ērtību un baudu vēlmes pār citu dzīvību un brīvību un viss. Tā ir tā deguna celšana gaisā?
Atbildēt