Vegānisms - nezināmais par to.
« previous entry | next entry »
Apr. 23., 2012 | 10:24 am
posted by: unpy in pajautaa
Sākšu ar to, ka mani nemulsina nekādas pasaules uzskatu sistēmas vai koncepcijas, to dažādība ir tikai apsveicama, zināmā mērā likumsakarīga. Nedaudz palasīju par vegāniem, gan vietējos kašķus, gan kaut kādus aprakstus. Sapratu, ka pašiem vegāniem daudz par ko savā koncepcijā viedokļi nesakrīt, kas arī ir tikai normāli. Nebūtu ļoti dīvaini, ja izrādītos, ka vegāniem nemaz nav kaut kādas vienojošās pamattēzes, ja tas tā ir, lūdzu neslēpt sveci zem pūra. No līdz šim izlasītā šķiet, ka vegānisms tiek balstīts uz protesta pret dzīvieku tiesību neievērošanu kā izteikti neētisku rīcību.
Tagad pats jautājums - ja iepriekšminēto par vegānu pamatpostulātu esmu uztvēris pareizi, stāsts ir par dzīvnieku tiesībām uz ko? Ja visu esmu sapratis pavisam greizi, kā ir pareizi?
Šis tiešām nav aicinājums uz kašķi, vienkārši interesanti.
Tagad pats jautājums - ja iepriekšminēto par vegānu pamatpostulātu esmu uztvēris pareizi, stāsts ir par dzīvnieku tiesībām uz ko? Ja visu esmu sapratis pavisam greizi, kā ir pareizi?
Šis tiešām nav aicinājums uz kašķi, vienkārši interesanti.
from: termostats
date: Apr. 23., 2012 - 08:04 pm
#
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
from: jedritvai
date: Apr. 23., 2012 - 08:20 pm
#
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
from: panacea
date: Apr. 23., 2012 - 11:02 pm
#
Atbildēt | Iepriekšējais
from: begemots
date: Apr. 24., 2012 - 12:55 pm
#
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
from: jedritvai
date: Apr. 24., 2012 - 05:00 pm
#
Ja domesticēti būtu neandertālieši, šimpanzes vai citi mums līdzīgāku sugu indivīdi, mēs varbūt šo problēmu saskatītu labāk.
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
from: unpy
date: Apr. 24., 2012 - 05:04 pm
#
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
from: jedritvai
date: Apr. 24., 2012 - 05:21 pm
#
Ja sakām, ka šie gadījumi nav salīdzināmi, atgriežamies pie vajadzības pamatot sudzismu - diskrimināciju uz sugas atšķirības pamata.
Atbildēt | Iepriekšējais
from: begemots
date: Apr. 24., 2012 - 05:15 pm
#
Es zinu, ka dzīvnieku pasaule ir pilna ar piemēriem, kad vienas sugas izmanto: gan domesticējot, gan nogalinot, gan dažādos veidos tieši izmantojot citas. Faktiski, visa pastāvošā daba ir visu sugu citai citas izmantošana pilnā mērā un uz pilnu klapi.
Iespējams, mēs esam nonākuši situācijā, kad mēs varam to vairs nedarīt. Lai gan par to es visai šaubos. Bet, manuprāt, ir absolūti truli un vairāk nekā nekorekti nākt klajā ar apgalvojumiem par domesticēšanas kļūdu, runājot par mūsu senčiem, ekstrapolējot savus ētiskos, morālos un citus uzskatus tik tālā pagātnē.
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
from: jedritvai
date: Apr. 24., 2012 - 05:29 pm
#
Es tiešām ticu, ka jau labu laiku esam situācijā, kad bez dzīvnieku izmantošanas var ja ne pilnībā iztikt, tad 95% gadījumu noteikti.
Par pagātni - es tikai saku, ka tas, ko pašreiz uzskata par problēmu, ir aizsācies jau ļoti- iespējams, nopietni spiedīgos apstākļos un iespējams, vienlaikus ar cilvēkverdzības aizsākumu un sieviešu apspiešanu (sieviete kā īpašums). Nav svarīgi, kurš "vainīgs", vnk ir noderīgi apzināties arī plašāku vēsturisko kontestu.
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
from: begemots
date: Apr. 24., 2012 - 05:56 pm
#
Man nav principiālu iebildumu pret to, ka mēs varētu atteikties no dzīvnieku izmantošanas jomās, kuras īstenībā nav svarīgas vai kurās ir alternatīvas.
Bet man nav īsti skaidrs, kāda būtu alternatīva dzīvnieku izmantošanai medicīnā.
Kā arī, raugoties globāli, man ir diezgan liela skepse par to, ka būtu cilvēku sugai kā veselumam labi principiāli atteikties no dzīvniekos balstītas pārtikas. Apsvērums šeit gan nav dietārs vai pieradumā balstīts, bet gan risku vadības.
Suga, kura apzināti iznīdē sevī spēju uzņemt dažādus pārtikas veidus (kuri faktiski ir attīstījušies jau pirms cilvēka kā sugas rašanās) nokļūst riskantākā situācijā, tikko tai pieejamie citi pārtikas veidi kļūst nepieejami.
Piemēram, viens no salīdzinoši nesenākajiem notikumiem bija Irish potato famine. Mūsdienu globāli diezgan konektētajā pasaulē ir visai reāls risks, ka kviešu vai citu būtisku augu/utml slimību epidēmijas skartu milzīgas platības pat dažādos kontinentos. Šai situācijā papildus ēdienu veidi, kuri balstās uz to, ka būtībā govis ēd to, ko mēs sagremot nespējam mierīgi var nozīmēt arī atšķirību starp izdzīvošanu un nē.
Nu, vēl es gribēju jautāt par principiālajām attiecībām starp cilvēkiem un citiem dzīvniekiem tad, ja dzīvnieku izmantošana tiktu pārtraukta. Jo tas ir tas, kas man, kā jau teicu tiešām šķiet slideni. Faktiski, rādās, ka, ja tiktu likvidēta dzīvniekus izmantojošās industrijas un mājdzīvnieku turēšana, pārējie dzīvnieku tiesību jautājumi būtu jārisina no pavisam citām pozīcijām, nekā vegāni to dara pašlaik. Bet tagad jāskrien, tāpēc par to citreiz.
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
from: jedritvai
date: Apr. 24., 2012 - 10:23 pm
#
Par 3 jautājumiem:
1) Dz. izmantošana medicīnā: cik pašlaik zinu, ir simulator-programmas (LU biologiem laikam ir, piem., varžu anatomijas simulators), in vitro, algoti brīvprātīgie utt. (vairāk šeit) minētais) Vēl viena lieta ir 3R princips, kas esot vairāk vai mazāk vispāratzīts. +Ir pētnieki, kas, atsaucoties uz statistiku, argumentē, ka "animal models" pētījumi ir drīzāk kontr-produktīvi.
2) "Risku vadība": oriģināls arguments, nekur citur neesmu manījis. Riski pastāv un kaut kādā mērā pastāvēs vienmēr, visu nevaram prognozēt. Nepiekrītu, ka ir pieņemami neekstrēmā situācijā ignorēt vai ierobežot citu dzīvnieku (t.sk. cilvēku) pamatintereses teorētisku draudu vārdā. Ja tā būtu, atsaucoties uz "nodrošināšanos pret riskiem", varētu baigās totalitāristu nelietības sadarīt. Liekas bīstama pieeja, bet doma interesanta. Kā nekā arī armijas par lielām naudām tiek uzturētas teorētiska apdraudējuma vārdā.
3) Arī labs jautājums, tiešām. Šajā sakarā jautājuma entuziasmu gan jāpiezemē, norādot, ka "parastās" dz. izmantošanas prakses visticamāk tuvākajā laikā neizzudīs. Un kad tāds laiks pienāks, tehnoloģijas būs attīstījušās tik neprognozējami tālu, ka noteikti ļaus kādas šobrīd pavisam sarežģītus interešu konfliktus risināt vieglāk. Piemēram, mūsdienās trakumsērgu mežā apkaro ar helikopteriem un vakcīnām, kamēr agrāk vienkārši šautu nost. Man liekas normāli, ka ne visas ētiskās problēmas varam apmierinoši atrisināt, tas taču attiecas arī uz pašreizējo ~paradigmu. Bet vienlaikus ir viegli novēršamas problēmas, dzīvnieku izmantošanas gadījumā tas ir milzīgs %, ko varētu paveikt jau tagad.
P.S. Kas ir tas, kas tev vegānu pašreizējās pozīcijās liekas nederīgs "pārējo jautājumu" risināšanai?
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
from: begemots
date: Apr. 25., 2012 - 01:35 pm
#
Tam arī ir neskaitāmi piemēri. Viens no tipiskajiem ir aerodinamiskā caurule, kurā testē lidmašīnu un automašīnu virsmu dizainus. Tās izmanto, jo nav pietiekami precīzi iespējams nomodelēt fizisko realitāti, lai arī it kā visas likumsakarības ir zināmas.
Kur nu vēl runājot par bioloģiskām sistēmām, uz kurām attiecas visas fiziskās realitātes likumsakarības, plus vēl ķīmiskā un bioloģiskā līmeņa atkarības, mēs runājam par n-kārtām sarežģītākām lietām gan šūnu, gan makrolīmenī, kuras turklāt vēl, cik zināms, neviena nav līdz pilnvērtīgi saprasta.
Tad, kad cilvēce iemācīsies taisīt dzīvu būtņu simulatorus, vegānisms kļūs neaktuāls.
2) Es gribētu tomēr piezīmēt, ka runa nav par "teorētiskiem" nereālu risku nozīmē, bet gan vienkārši par reāliem notikumiem, kurus varbūt tu vai es dotajā brīdī neapzinamies, bet kuri ir iestājušies visā cilvēces vēsturē daudzas jo daudzas reizes (tikai daži no zināmākajiem), un kurus esošā situācija palielina (skat. piem. ). Norāde uz karu šķiet vietā, jo kari tīri bieži ir izcēlušies pārtikas saistībā un tāda drusku "hehe" tipa attieksme pret armiju arī izskatās tikai pēc domāšanas ne vairāk kā 20-30 gadu griezumā — pēdējais karš, kurā bija ierauta Latvija, bija pat ne simts gadu atpakaļ, pirms divsimt gadiem karoja teju visa Eiropa.
3) Patvaļīgas pieņēmums par tehnoloģijām. Tikpat labi varam teikt, ka tehnoloģijas vienmēr ir radījušas iespēju interešu konfliktus risināt vienkārši ērtāk un pilnvērtīgāk iznīcinot vienu no konfliktējošajām pusēm, kam arī ir kaudzēm piemēru cilvēces vēsturē.
Par pozīcijām atkal jau nav daudz laika, bet principā es redzu divus pilnīgi atsevišķus nodalījumus:
(1) kas cilvēkiem būtu jādara ar tiem dzīvniekiem, kas ir totālā viņu kontrolē - mājdzīvnieki, pārtikas dzīvnieki, utt. respektīvi, tie dzīvnieki, kurus cilvēks audzē/audzina/noķer un tur nebrīvē.
(2) cilvēka attiecības ar citām sugām, vai šo sugu pārstāvjiem, kas mīt ārpus cilvēku dzīvesvietām. Dabā, protams, nav strikta nodalījuma, bet runa ir par cilvēka attiecībām ar "meža zvēriem", no kuriem daļa tikpat labi var dzīvot arī urbānajā vidē.
Balstoties uz, iespējams, nepilnīgu vai kļūdaini uztvertu informāciju par to, kā pēc vegānu domām, vajadzētu attiekties pret citām sugām (1) gadījumā, man ir radies priekšstats, ka uz šādiem principiem balstot attieksmi pret sugām (2) gadījumā, mēs ļoti ātri varam nonākt līdz absurdam, kurā cilvēks ierobežo sevi kā sugu nekāda cita mērķa vadīts, kā vien tā, lai citas sugas varētu dzīvot labāk.
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
from: jedritvai
date: Apr. 27., 2012 - 02:38 pm
#
1) Neviens taču nesaka, ka datorsimulācijas aizvieto visus pētījumu aspektus, tā nav vienīgā alt. metode. Pie *pašreizējiem* apstākļiem un iespējām simulatoru ieviešana nenozīmē, ka rumpju vispār nav, bet, ka nevajag pa žurkai uz katra pirmkursnieka galda utml.
2) Saprotu, ka bads arī praktiska un reāla, un daudzviet jau klātesoša problēma, taču risinājums pēc pašreiz man zināmā info ir diametrāli pretējs tavai domai. Piem., ANO saka, ka global shift towards a vegan diet is vital to save the world from hunger(..).
3) Jā, tehnoloģijas rada gan iespējas, gan jaunas problēmas. Tas ir politikas un izglītošanas jautājums, ar ko arī dzīvniektiesībnieki darbojas - lai tehnoloģiju izmantošanu nepārvalda tīri ekonomiskas, antropocentriskas (un turklāt individuālistiskas) intereses, kas kaitē planētai un visiem tās iemītniekiem.
Pozīcijas: ikdienā redzamie vegāni, protams, fokusējas uz vienkāršākām lietām nekā filosofi, kas par tiesībām prātuļo plašāk un dziļāk. Tomēr vegānu ikdienas rīcība, atteikšanās iesaistīties sistemātiskā dz. izmantošanā, ataino idejiskās nostādnes, no kurām risinājumi ir atvasināmi uz jebkuriem cilvēka un pārējo sugu saskarsmes gadījumiem.
Tevis minēto nonākšanas līdz absurdam draudu sakarā: šai ziņā tas vegānu variants īpaši neatšķiras no pašreizējā dzīvnieku aizsardzības uzstādījuma, kas arī nav īstenojams 100%, bet ilustrē kādas vadlīnijas. Tas, ka tās nevaram īstenot pilnībā, nenozīmē, ka drīkst nospļauties par viegli īstenojamo.
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
from: begemots
date: Apr. 28., 2012 - 01:26 pm
#
2) Jā, taču mans arguments tomēr ir par to, ka, ja visus pārliek uz veģetārismu, tad jebkuri globāli satricinājumi graudaugu kultūrās rada tādu badu, ka nemaz nepabaidies. Galu galā ir tikai trīs top graudaugu kultūras: kukurūza, kvieši un rīsi. Pie tam, tie var augt un tiek būtiskos apjomos audzēti tikai noteiktos reģionos. Viens vulkāna izvirdums nepareizā laikā un nepareizā vietā plus auksta ziema vai sausa vasara tai reģionā and you're fucked without alternatives. Ja tev nav sava piemājas kaza, kas lēkā pati un spēj pati atrast tādu zāli, kurai tu nemaz klāt netiec. Līdz ar to es tomēr iestājos par maksimālu biodiversitāti arī ēšanas ziņā. Cita lieta, ka es pilnībā piekrītu tam, ka gaļu ēst nevajag daudz un ka globālu konglomerātu vietā, kas laiž lopus caur konveijeru maksimālas peļņas vārdā, vajadzētu būt strikti regulētai gaļas nozarei un dzīvnieku turēšanai būt lokālai, un gaļai kā rezerves barībai -- tiešām vienreiz nedēļā vai kā tā.
3) My goodness, antropocentriskas intereses? Kas kaitē planētai? Un visiem tās iemītniekiem?
Lūdzu nevajag šādu bulšitu.
1. Dzīvnieku sugas izmirst un vide mainās pastāvīgi visu laiku ar vai bez cilvēka. vienas sugas nomaina citas un kopējais vienas zīdītāju sugas vidējais izdzīvošanas laiks līdz šim ir bijis ap 1 miljonu gadu.
2. Mēs reāli neko dabai un planētai nodarīt nevaram. Skat. kaut vai pētījumus par Černobiļu un citām vietām.
Vienīgie, kam mēs varam reāli kaitēt ESAM MĒS PAŠI.
Jā mēs varam iznīdēt vienu, divas, desmit vai pat simts sugas. Esam tādi ekoloģiskie faktori, ar kuriem teorētiski jārēķinās. Taču šo sugu vietā 50, 100 un 1000 gadu laikā nāk un nāks citas, kas piemērojušās mūsu radītajiem apstākļiem. Dabai kā tādai pa lielam uz mums nospļauties, Mēs esam tikai viens no faktoriem, globāls pēc apjoma, bet niecīgs pēc ietekmes daudzuma. Pat ja mēs palīdzēsim izmainīt klimatu tā, ka paši apsprāgsim (un protams iznīdēsim sev līdzi arī pāris citu nepiemērotu sugu), vienkārši radīsies citas sugas, kas būs labāk piemērotas jaunajiem apstākļiem.
Tā ka lūdzu, jā, mēs varam sagandēt dzīvi sev paši un tieši no antropocentriskām interesēm izriet, lai mēs to nedarītu. Bet planēta un daba par mums nošķaudās un taisa un taisīs jaunas sugas un citas sugu cīņas nonstopā.
Tas starp citu, ir laikam viens no tādiem īpatniem faktoriem vegānismā. Šī morālā nostādne izskatās, ka ir saistīta ar kaut kādu pārākuma kompleksu pār dabu -- lūk, re kā mēs varam, redz ko mēs visu darām, un tātad mums ir atbildība. Tāds diezgan nepamatota deguna celšana gaisā par to, ka tikai kaut kādu pāris faktoru dēļ mēs esam ar kaut ko būtiski jaudīgāki par citām sugām.
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
from: jedritvai
date: Apr. 28., 2012 - 10:52 pm
#
Atbildēt | Iepriekšējais