Vegānisms - nezināmais par to.
« previous entry | next entry »
Apr. 23., 2012 | 10:24 am
posted by: unpy in pajautaa
Sākšu ar to, ka mani nemulsina nekādas pasaules uzskatu sistēmas vai koncepcijas, to dažādība ir tikai apsveicama, zināmā mērā likumsakarīga. Nedaudz palasīju par vegāniem, gan vietējos kašķus, gan kaut kādus aprakstus. Sapratu, ka pašiem vegāniem daudz par ko savā koncepcijā viedokļi nesakrīt, kas arī ir tikai normāli. Nebūtu ļoti dīvaini, ja izrādītos, ka vegāniem nemaz nav kaut kādas vienojošās pamattēzes, ja tas tā ir, lūdzu neslēpt sveci zem pūra. No līdz šim izlasītā šķiet, ka vegānisms tiek balstīts uz protesta pret dzīvieku tiesību neievērošanu kā izteikti neētisku rīcību.
Tagad pats jautājums - ja iepriekšminēto par vegānu pamatpostulātu esmu uztvēris pareizi, stāsts ir par dzīvnieku tiesībām uz ko? Ja visu esmu sapratis pavisam greizi, kā ir pareizi?
Šis tiešām nav aicinājums uz kašķi, vienkārši interesanti.
Tagad pats jautājums - ja iepriekšminēto par vegānu pamatpostulātu esmu uztvēris pareizi, stāsts ir par dzīvnieku tiesībām uz ko? Ja visu esmu sapratis pavisam greizi, kā ir pareizi?
Šis tiešām nav aicinājums uz kašķi, vienkārši interesanti.
from: begemots
date: Apr. 23., 2012 - 12:16 pm
#
Es to laikam joprojām nepratīšu, bet kaut kādā neartikulētā veidā man gribas teikt, ka jēdziens "tiesības", manuprāt, ir piemērojams subjektiem, kuri principiālā vairumā ir spējīgi tās uztvert un akceptēt.
Mēs varam teikt, ka pret dzīvniekiem ir jāizturas korekti. Ka mums ir ētisks pienākums nedarīt viņiem sāpes un nenogalināt viņus. Tas viss ir ok, tam var piekrist vai nepiekrist, bet tas ir valīds veids, kā par to runāt.
Bet, kad man saka, ka dzīvniekiem ir automātiskas tiesības, piemēram, dzīvot, tad man gribas tomēr teikt, ka šādas tiesības, teiksim, tīģerim es gribētu atzīt tikai tad, kad viņš ir akceptējis arī manas tiesības (dzīvot).
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
from: jedritvai
date: Apr. 23., 2012 - 12:52 pm
#
Arguments, ko nereti izmanto dzīvnieku aizstāvji: "tiesības" attiecinām arī uz embrijiem. zīdaiņiem, komā esošajiem un garīgi slimajiem, kas visa mūža laikā nekādi nav spējīgi neko refleksīvā formā uztvert. Mēs atzīstam, ka arī viņiem sāp, viņi dod priekšroku vienām lietām un izvairās no citām - kas liedz mums analoģisku pieeju attiecināt uz citiem?
Tas, ka tīģeris neakceptē tavas tiesības dzīvot ir līdzigi kā ar garīgi slimo vai mazu bērnu, kurš nesaprotot, ko dara, nāk tev virsū ar ieroci. Viņus nedrīkst sodīt par "nesaprātīgumu", lai gan ir nosmāli, ka mēs izvairāmies no kaitējuma sev, reizēm pat nogalinot uzbrucēju.
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
from: unpy
date: Apr. 23., 2012 - 01:09 pm
#
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
from: jedritvai
date: Apr. 23., 2012 - 02:09 pm
#
Un šajā gadījumā ir tikpat mazsvarīgi, ka vienā vai citā valstī kāds governments ierobežo indivīdu tiesības (šai sakarā laikam pārpratu sirdnas komentu)- tas ko dara citi, maz ko izsaka par to, ko mums darīt.
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
from: unpy
date: Apr. 23., 2012 - 02:29 pm
#
Liela atbildība, liela iespēja kļūdīties, manuprāt.
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
from: jedritvai
date: Apr. 23., 2012 - 02:42 pm
#
Bet par cūku, govju, visu u.c. visvairāk izmantoto dzīvnieku pamat-preferencēm šaubīties (nemirt, neciest, netikt iesprostotam, nošķirtam no mazuļiem un bara utt), manuprāt, ir gandrīz tikpat dulli kā šaubīties par analoģiskām cilvēku preferencēm. Vai tiešām tam vajag pierādījumus un atsauces uz pētījumiem? :)
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
from: unpy
date: Apr. 23., 2012 - 03:03 pm
#
Ja par dzīvniekiem, tad par to nosacīto psihofizioloģiju vispār gandrīz nekas nav zināms, zīdītāju gadījumā mēs vēl kaut ko varam mēģināt iztēloties, bet tikai iztēloties, putnu gadījumā jau galīgi nevaram, kukaiņu vai, piemēram, zivju sajūtu un apziņas kategorijas mums vispār ir pilnīgi nepieejamas.
Pierādījumus un atsauces uz pētījumiem nevajag, iztikšu bez, skaidrs, ka vegānismā kā pasaules uzskatā pašsaprotami ir lērums vājo vietu, gluži tāpat kā jebkurā citā uzskatu sistēmā, tas mani tiešām neuztrauc:))
Atbildēt | Iepriekšējais
from: begemots
date: Apr. 23., 2012 - 05:56 pm
#
Atbildēt | Iepriekšējais | Diskusija
from: jedritvai
date: Apr. 23., 2012 - 09:13 pm
#
Vispirms der pieņemt, ka ne visām ētikas problēmām ir rodami tūlītēji risinājumi. Gan jau ir arī tādas problēmas, ko arī tehnoloģiju attīstība nelīdzēs risināt.
Piem., peļu/žurku izķeršanai mājās ir tās "humānās" lamatas, kur kustoni notver kastē un tad izlaiž citur. Gan jau ir/būs dažādi skaņas/smaržas atbaidītāji, kas iedarbojas uz konkrētām sugām, atturot no tuvošanās. Līdzīga problēma ar lauksaimniecības tehniku, kuras izmantošanā (kombaini utml) iet bojā mazie dzīvnieki utt. Arī to skādi varētu vismaz mazināt, ja inženieri būtu ar citādu domāšanu.
Bet bez tā - nedomāju, ka šīs dažādās problēmas, kuras šobrīd nezinām, ka risināt, mazina prasību izvairīties no tās nevajadzīgās kaitēšanas, kas ir pavisam mūsu rokās un relatīvi viegli novēršama: neizmantot viņus pārtikai, apģērbam, izklaidei utt.
Atbildēt | Iepriekšējais