Kurvjzieža kontemplācijas

Krāšņais Kurvjziedis

Previous Entry Add to Memories Tell A Friend Next Entry
Vēlreiz paskatoties uz psihoanalīzi ar feminismā svaigi trenētu skatienu, man jāsaka, ka līdzās lielajām un redzamajām auzām (Freids ar savu peņa skaudību un "sievietes noslēpumu", Lakāns ar savu Tēva simbolisko kārtību) vislielākās briesmas tomēr slēpjas šķietami nevainīgajās Junga auziņās ar anima/animus nošķīrumu, jebšu tādējādi tiek postulēta un par svētu turēta sievišķā/vīrišķā binārās opozīcijas visnegantākā šķautne - iespēja pārnest uz vīrišķo visu, kas attiecīgajā kultūras situācijā tiek uzskatīts par vērtīgu (nu, tur racionalitāte, teiksim, spēks, spars, spalgums, briedums), atstājot sievišķajai pusei visu to, kas atzīstams dotajā kontekstā par mazāknozīmīgu - visādi tur maigumiņi, glāsnumiņi, emocijas un kaislības, kuras jāpārvar, jāapvalda, jāpakļauj utt.
Attiecīgi - jungiānis, redzot loģisku, aukstasinīgi spriest spējīgu un izlēmīgu sievieti teiks, ka izpaužas viņas animus, savukārt, par gļēvu un vāju histērisku vīrieti (tāds kā bāba, vai ne?) teiks, ka viņš ļauj dominēt savai sievišķajai pusei. Un kurš būs tik drosmīgs pateikt, ka nav ne jūda, ne grieķa, ne sievišķo, ne vīrišķo "psihes elementu"? Arī tad, ja noteikti uzvedības modeļi ir biežāk raksturīgi viena vai otra dzimuma (etnosa, asinsgrupas, ādas krāsas, valodas lietojuma, reliģiskās pārliecības, ievietojiet vēlamo) pārstāvim?
  • (Anonīms)
    nu nezinu, itāļi (bieži vien) ir skaļi, par krieviem vispār nerunājot
    • Attiecīgi - latvietis (pēc noklusējuma klusais introverts) brīdī, kad uzvedas skaļi, aktivizē savu "iekšējo krievu", vai "iekšējo itāli", vai ne?:D
  • nu dzīvnieku tēviņi un mātītes uzvedas savādāk, tēviņi ir dominojāšāki ir alfa un beta tēviņi, tāpat mātītes un daudzas citas klišejiskākas un mazāk klišejiskākas atšķirības skatoties pēc sugas īpatnībām.
    cilvēks ir dzīvnieks un visas tās pasaku metaforas cenšas aprakstīt bioloģisko atšķirību principus.
    • Lūk, šajā bioloģiskajā kontekstā, lūdzu, apraksti man jūraszirdziņus un dažas zirnekļu sugas, piemēram.:)
      OK, OK, Tu tūlīt atsauksies uz cilvēku piederību zīdītājiem un primātu kārtai, vai ne? Tad pareflektē man, lūdzu, par atšķirībām šimpanžu un bonobo pērtiķu bara organizācijās
      • nejuksim jau nu prātā :)
        • Nejuksim gan.:) Attiecīgi - vai nu nenovirzīsimies no psihoanalīzes diskursa, kas attiecināms konkrēti uz Homo Sapiens sugu, vai arī pieņemsim, ka dabā eksistē kaut kāda fundamentāla sievišķā/vīrišķā (Iņ/Jan) opozīcija un mēģināsim šo (manuprāt, ļoti komplicēto) diskursu izvērst. Tas paredzētu atzīt, ka sievietēm ir vairāk kopīga ar citu bioloģisko sugu mātītēm nekā ar vīriešiem.
          Es dodu priekšroku palikšanai pie pirmās iespējas. Un Tu?
          • mani neapmierina neviena no piedāvātajām iespējām.
            vīrieši un sievieši nav vienādi, tas ir tāpat kā kreili spiest būt par labroci.
            tas ko es novēroju lv feminisma skandētājos manās acīs līdzinās akcijai visus labročus pārvērst par kreiļiem, lai gan godīgāk būtu respektēt katra īpatnības un ļaut katram būt pašam.
            • kuros tieši lv feminisma skandētājos tu to novēro un kā tas izpaužas?
            • Tas, ko Tu šobrīd piemini, ir t.s. "diferences feminisma" (Irigaraja, Klemāna, Siksū u.c.) galvenā tēma - nenoraidīt atšķirības, bet apzināties, ka tās;
              1) nav viennozīmīgi interpretējamas (kura ir sievišķīgāka - šimpanzes, bonobo, jūraszirdziņa, dzeguzes, skudras, kaķa vai cilvēka mātīte? Varbūt lazdas vai vītola "sievišķais" zieds"? Un vispār - kas ir sievišķība, ja atņem reproduktīvo orgānu funkciju? Ar ko kastrēts bullis atšķiras no sterilizētas kaķenes?)
              2) nevar būt vērtībspriedumu vai diskriminējošas attieksmes pamatā.
            • Pretrunas.
              Uzstādījums "starp vīriešiem un sievietēm ir fundamentālas psiholoģiskas atšķirības" paģēr to, ka "būt pašam" iespējams tikai noteiktās robežās.
      • lai gan ja man nebūtu slinkums es varētu parunāt par govīm, vistām, suņiem, kaķiem, bitēm vispār ir superīgs dzimumu sadalijums.
        • Jā, sugu ir pietiekami daudz, lai demonstrētu, ka sievišķā/vīrišķā uzvedības raksturojums nebūt nav viennozīmīgs. :)
          • vai ne :) tāpat kā nav 100% sangvīniķu un visu pārējo jebkāda psiholoģisko iedalijuma vai grupējuma pārstāvju
            • Un ko mēs no tā secinām? Vai tiešām to, ka iedalījums 4 temperamentos (2 dzimumos) neizsmeļ iespējamo cilvēku raksturojuma daudzveidību?:)
              • Neizsmeļ, taču bieži vien ir ērta klasifikācijas metode, gluži tāpat kā ir ērti iedalīt apavus "vīriešu/sieviešu/bērnu".
                • OK, bet tomēr - situācijā, kad pieaudzis cilvēks ar mazu pēdu nopērk "bērnu" apavus, tas nenozīmē, ka viņu neielaiž pieaugušo kinoseansos, nepārdod alkoholu, neļauj balsot vēlēšanās, vai liecināt tiesā, vai ne?:)
                  • Tam varētu būt kāds racionāls izskaidrojums arī, starp citu - šāds punduris var izraisīt pieaugušo kinoseansā skandālu, jo neredz, var saindēties jau no niecīgākā alkohola daudzuma saindēties, vēlēt vai liecināt tiesā var pilnīgi iracionāli, jo visu savu spriestpēju ir sačakarējis ar mazās pēdas izraisīto mazvērtības kompleksu:))

                    Un, ja godīgi, par spīti tam, ka bērnu apavus nepērku, neesmu gatavs apgalvot, ka ilgtermiņā racionāli ir ļaut balsot vēlēšanās, pārdot alkoholu vai laist pieaugušo kinosensos tādu kā mani, piemēram.
      • Šimpanzes vs Bonobo ir labs piemērs maskulīnai vs femīnai sociālajai sistēmai.

        Tas, ka ne viss dzimumiem piedēvētais ir bioloģisks vēl nenozīmē, ka taisnība ir ekstrēmajai 'nav nekādu atšķirību, ja tu redzi atšķirības, tu esi sieviešnīdējs' pozīcijai.
        • Jā, tieši tāpēc es uz šim sugām atsaucos, tas ir hrestomātisks piemērs.

          Manuprāt, Tevis piesaukto ekstrēmo pozīciju neviens šajā diskusijā nepārstāv.
          Šķiet, ka lielākā daļa to diskusijas dalībnieku, kas aktīvi cīnās par kaut ko, spārda tieši šo salmu vīru.
          • Redz, pirkstu līdzi velkot varbūt arī ne(lai gan ļoti jāmežģa smadzenes, lai uztvertu niansīti), bet kopumā gan postā, gan komentāros ļoti atstāj iespaidu, ka centīgi pārstāvi tieši šo viedokli.
            Nu, vai arī neveiksmīgi uztaisīji salmu vīru no Junga un tagad brīnies, kāpēc citi aiz tava salmu vīra ne to saskata.
            • Iespējams, šis iespaids rodas no tā, ka vieglprātīgi ļaujos iesaistīties diskusijās par bioloģiju, kurās piesaukti neviennozīmi interpretējami piemēri. Mea culpa. Stāsts ir par ko citu.

              Kas attiecas uz Jungu - bīstamais viņa teiktajā ir tieši šī polarizācija un "esenciāla statusa" piešķiršana vīrišķajam un sievišķajam - t.i., it kā būtu noteiktas sievišķības vai vīrišķības substances, nevis īpašību kopums, kas statistiski biežāk izpaužas vienā vai otrā dzimumā. Manuprāt, tā ir fundamentāla, turklāt ļoti bīstama kļūda, jo ļauj spekulēt ar subjektīvajiem priekšstatiem par sievišķo un vīrišķo, izstumjot, piemēram, loģiski domājošas vai drosmīgas sievietes no "sievišķā" diskursa un pavēstot, ka viņām ir hipertrofēts animus, resp., viņas funkcionē kā vīrieši.
              Attiecīgi man nepatīk visādas spekulācijas par "vīrišķajām" un "sievišķajām" pusēm cilvēkos, kas atkal balstās mītā par bināro opozīciju.
              • Iespaids rodas jau no pirmā posta, ja godīgi, tā kā nez vai bioloģijas diskusijas pie vainas, ar bioloģiju kā neapstrīdamāku tevi vienkārši cenšas vest pie prāta :)

                Arī šajā komentārā ir tavs pirmais salmu vīrs. 'Polarizācija', 'binārā opozīcija'... Anima un animus nav pretmeti. Tie ir atšķirīgi, nevis pretēji. Viena trūkums nenozīmē otra pārspēku, var būt hipertrofēti abi un var būt nepilnvērtīgi abi.

                Otrais salmu vīrs ir 'hipertrofēts animums, tātad viņa funkcionē kā vīrietis' Tas nav Jungs, tā ir tautoloģija. Jungs runā par psihes neapzinātajām struktūrām, kas piemīt abiem dzimumiem. Anima/Animus kā sieviete/vīrietis ir personifikācija, tēls, kam būtu jābūt vieglāk uztveramam.

                Un tālāk jau detaļas. Drosmīga (tb agresīva, kāra uz īstermiņa riskiem, tieksmi dominēt)? jā, animus izpausmes.
                Loģiski domājoša toties ir anima izpausmes.

                Orģinālajā (neskrollēšu tagad augšā), figurēja līdzīgs salmu vīriņš, kā tur bija, 'ģļēvais, neizlēmīgais, histēriskais vīrieties'? Tādam gan anima gan animus ir tāli. Protams, tieši tajā kontekstā, kā pasniedzi, vairāk uzsvars ir uz vīrišķības trūkumu, bet, atkal, tas jau vēl nenozīmē izteiktu sievišķību.

                Tautoloģija, protams, cits stāsts. Bet vai centies teikt, ka jānoliedz īpašību atšķirīgums tikai, lai onvērstu tautoloģisku kļūdu iespējas?



                Jungs runā par īpašību kopumu, kuru tā brīža sabiedrībai un ar to saistītu sabiedrību piederīgiem indivīdiem visvieglāk būtu identificēt konkrētos arhetipus. Kurus, protams, vieglāk identificēt ir tieši tāpēc, ka statistiski biežāk tie izpaužas vienā vai otrā.
                • Paga, paga - Tu tiešām gribi teikt, ka ikviena subjekta (neatkarīgi no dzimuma) psihē pēc Junga domām ir gan Anima, gan Animus?
                  Es no mācību grāmatām atceros, ka Anima/Animus ir tieši pretējā dzimuma simboliskais tēls, no turienes arī polaritāte.
                  • Kolektīvā bezapziņa visiem ir kolektīva, kolektīvajā dzīvo abi.

                    Indivudāli, sava dzimuma arhetips izpaužas kā 'pats' daļa, nu un otrs paliek kā otra dzimuma simboliskais tēls bezapziņā, kas pa laikam ietekmē arī apzināto darbību.

                    Bet tas vien, ka apziņā ir jau nenozīmē, ka ir spēcīgs un izteikts, vieknārši apzinātāks/pieejamāks, bet tāpat var būt švaks un neizteikts.
                    • Lūk, un ar šiem individuālajiem arhetipiem arī sākas problēmas - OK, piekrītu, ne vienmēr tik groteski pārspīlētas, kā es tēloju savā sākuma ierakstā.
                      Piemēram, psihiatre Bolena (Jean Shinoda Bolen) uzsver, ka rīcība, ko Jungs savos darbos piedēvētu sievietes Animus izpausmēm (piemēram, piedalīšanās sporta sacensībās, vai par tradicionāli vīrišķīgu uzskatītas profesijas izvēle) īstenībā ir sievietes patības izpausme, kas kolektīvajā bezapziņā atbillstu Artemīdas vai Atēnas arhetipiem, kuri ir sievišķi.
                      • Būs sievietes, kas izvēlas tradicionāli vīrišķīgas profesijas un gūst panākumus šajās profesijās sekojot vīrišķīgajai paradigmai. Tad tās ir animus izpausmes.
                        Būs, protams, arī tādas, kas izvēlēsies it kā 'vīrišķīgas' profesijas, un sievišķīgi tajās gūs panākumus. Nu ja, kā Atēna, kas ir kara dieviete, bet nosacīti sievišķīgajiem kara aspektiem, vīrišķīgie ir Arejam/Marsam.

                        Starp citu Junga anima viens no variantiem ir Sofija, kuru, ja gribētos, mierīgi varētu saukt arī par Atēnu, visiem tāpat viss būtu skaidrs, varbūt pat skaidrāks.

                        Bez groteska pārspīlējuma problēmu īsti neredzu. Reizēm vajag pārspīlēt, lai ieraudzītu, bet reizēm problēma rodas tikai pārspīlējuma dēļ, un atsevišķi vienkārši neeksistē.

                        • Lūk, te arī Tevis teiktajā parādās, ka "vīrišķīgais" un "sievišķīgais" tiek nošķirti ļoti nosacīti. T.i., tas, kas vienā situācijā tiek uztverts kā vīrišķīgs (piemēram, karadarbības stratēģijas plānošana) citā kontekstā tiek pasniegts kā sievišķīgs. Resp., tā joprojām ir binārā opozīcija, turklāt tāda, kas ļauj visai patvaļīgi izstumt "sievišķajā" vai "vīrišķajā" nozīmju jomā to, kas tajā brīdī subjektam šķiet ērtāks savu (iespējams, stereotipisko) uzskatu attaisnošanai.
                          Savukārt, Atēnas un Sofijas vienādošana, manuprāt, neko nepadara skaidrāku, tikai samudžina vēl vairāk.
                          • 'Dažāds' nenozīmē 'bināri pretējs'. Kā reiz bināri pretējam nevarētu 'kuru aspektu skatamies, uz to pusīti pavilkt'. Zils nav pretējs zaļam. Zils ir atšķirīgs no zaļa. Bet ir vesela kaudze krāsu, kuru piederība zilajai vai zaļajai ir atkarīga no konteksta un uztveres.
                            Tas, ka atšķirība ne vienmēr ir subjektīvi vienkārši saprotama, un pat tas, ka tā vēl nav objektīvi nodefinēta nenozīmē, ka objektīvi atšķirīgas kategorijas nepastāv.
                            Tāpat objektīvi atšķirīgu kategoriju pastāvēšana nenozīmē, ka šīs kategorijas obligāti ir diametrāli pretējas un savstarpēji izslēdzošas.
                            • Man šķiet, ka mums iestājies semantiskais strupceļš.:)
                              Ja kāds dzīvo pasaulē, kurā iespējamās opcijas ir būt vai nu zilam, vai zaļam, tertium non datur, tad zilais un zaļais IR pretējie binārās opozīcijas elementi.

                              Zils un zaļš nav pretstatāmi tikai tajā gadījumā, ja pastāv spektrs no vairāk kā divām krāsām.

                              Attiecīgi loģiskā un jēdzieniska shēmā, kas paredz nepieciešamību piederēt vienam no diviem dzimumiem (Batleres "compulsory heterosexuality"), IR bināra. Tu esi A, tāpēc neesi B. Tātad būšana B nozīmē "nebūt A". Nezinu, kā vēl lai paskaidro bināro opozīciju.
                              Situācijā (vienalga, bioloģiskā, psiholoģiskā vai sociālā), kurā ir iespēja pārstāvēt vienu no diviem dzimumiem, šie dzimumi ir savstarpēji izslēdzoši. Tā arī ir binārā opozīcija.

                              Kas attiecas uz otro rindkopu par "objektīvi pastāvošām kategorijām", man rodas iespaids, ka Tu nonāc pati ar sevi pretrunā, turklāt ārkārtīgi brīvi lieto terminus. Kategorizēt nenozīmē atklāt kaut ko "objektīvi" ārpus mūsu apziņas pastāvošu, taču tā jau būtu līšana iekšā zinātnes filozofijā, un tam man īsti nav šobrīd laika un spēka, piedod.:)

                              Godīgi sakot, šobrīd Tavs vēstījums, kurš vēl dažus komentārus iepriekš man likās esam kaut cik skaidrs, kaut arī tam nepiekritu, tagad ir pazudis starp izplūdušiem jēdzieniem
                            • http://en.wikipedia.org/wiki/Binary_opposition
  • vai tad to neviens nav pateicis? tāpat kā to, ka pretstati gan pastāv, taču tie ir drīzāk abstrakti, tiem nav daudz kopīga ar cilvēka dzimti.

    vēl man liekas, ka arī pēc Junga tas nav tik viennozīmīgi, ka viss vērtīgais būtu vīrišķs: sievišķās puses dominēšanu var piedēvēt ne vien gļēvam, bet arī saudzīgam un radošam vīrietim, bet vīrišķās puses dominēšanu kareivīgai un agresīvai sievietei
    • Teikušas/-i ir daudzi un teikto apstrīdējušas/-i vēl vairāki.:)
      1) Protams, dzimumu binārā opozīcija nav reducējama uz bioloģiju (bioloģiskās dzimumu lomas ir nebūt ne tik viennozīmīgas kā pirmajā (sociāli ietonēti antropo-socio-centriskajā) skatījumā liekas);
      2) Filozofiju līdz 20.gs. vidum (līdz Bovuārai un Ārentei, ja konkrēti) veidojuši vienvienīgi vīrieši (mēs piederam kultūrai, kur ļoti ilgi filozofi, policisti, zvejnieki un vēl dažas profesijas bijušas vīriešu prerogatīva - tas nenozīmē, ka šīs ir specifiskas vīriešu profesijas) - attiecīgi arī filozofijas diskursā sievietes skatītas caur specifiski vīrišķo aizspriedumu prizmu;
      3) Psihoanalīze vispār ir konkrētā (19./20.gs.mijas Eiropas vidusšķiras ģimenēs augušo vīriešu) vides pārspriedumi par viņiem zināmo traumu ģenēzi (OK, es nedaudz vulgarizēju, bet tikai nedaudz);
      4) Manis pieminētās autores vispār uzskata, ka jēdzieni sievišķais/vīrišķais ir jāpiepilda ar jaunu - no novecojušiem aizspriedumiem brīvu - saturu - jo, pat ja tie pārstāv būtības, tās ir nevis nemainīgas un fundamentāli "dotās"., bet gan caur temporālo dimensiju skatāmas "uzdotās" būtības.
      • Šķiet, ka šīs humanitārās dāmas bez bioloģijas priekšzināšanām arī hormonu līdzsvaru reiz pasludinās par "uzdoto" nevis "doto".
        • Ko Tu saproti ar "hormonu līdzsvaru"?
          • Es ar to saprotu, ka man uzvedība, domāšana, funktieris, sociālā loma mainās kļūstot vecākam un mainoties tam līdzsvaram asinīs. Spējas nosaka uzvedību.
            • Vai Tu ar to gribēji teikt, ka dažādu hormonu (kā arī mediatoru un citu bioloģiski aktīvo vielu) īpatsvars pat vienam indivīdam noteiktā laika vienībā (varbūt pat diennaktī) var būt ļoti mainīgs?
              Piemēram, kad es apdomāju iespējamās insulīna, serotonīna, tiroksīna, adrenalīna, melatonīna un citu vielu viļņošanās manā ķermenī (galu galā tās visas nosaka manu uzvedību, arī situācijas uztveri), esmu spiesta atzīt, ka nekāda mītiskā "līdzsvara" nav.
              • līdz zināmam vecumam jebkuru cilvēku var uztrenēt darīt jebko - rēķināt, pieņemt atbildīgus lēmumus, ķert zivis, aust, būt empātiskam un smalkjūtīgam vai nežēlīgam, ja piekrīt uzskatam, ka spēju pamatā ir 99% darba un % talanta. treniņš + atbilstoša motivācijas pakete. Veikums un rezultāti noteiks pozīciju un lomu sabiedrībā, kas noteiks katra pašapziņu. taču pašapziņa ir peldoša kopā hormonu līdzsvaru.

                es esmu pavisam cits cilvēks nekā pirms pieciem gadiem un to apliecina spalvu augšana nāsīs un ausīs, balss tembra un pozīcijas izmaiņas šajā laikā. Balss vispār ir instruments dzīvē. Kad redzu, ka iepriekšēji veiksmīgi uzvedības modeļi vairs nestrādā, jo tiem nav seguma, veiksmīgu apliecinājumu, tad radu jaunas rīcības shēmas un uzskatu sistēmas, pat konceptus par pasaules iekārtojumu un lietu dabu.
                • Vai "zināmais vecums" ir vienāds un vienlīdz zināms visiem, vai arī tam ir kādas sociālas, ģenētiskas, klimatiskas utt. konotācijas? Ja man spalvas nāsīs neaug, bet manai vienaudzei Zuhrai - Azerbaidžānā dzīvojošai tadžika un sīrietes atvasei - sākušas augt šogad, savukārt, šķelmim Osipam no Ozenbašas, kurš ir par mums abām jaunāks, aug jau trešo gadu, turklāt viņa locītavas krakšķ daudz negantāk - ko gan tas liecina par mums visiem?
                  Neizslēdzot bioloģisko faktoru nozīmi, tomēr aicinu nereducēt ķermeni (vēl jo vairāk - cilvēku) uz tiem, piedevām, iesaku pievērst uzmanību ierakstā pieteiktajai tēmai. Citādi jūsu daudzbalsīgā kora kladzināšana par anatomiju kā likteni ievelk mani neauglīgos cīkstiņos par tēzēm, kas jau sen atmestas kā nepietiekamas.
                  • Vienāds visiem nav tas pats, kas vairāk raksturīgs vienam/otram dzimumam.
                    Ātrākās skrējējas sievietes ir lēnākas, objektīvi, par ātrākajiem skrējējiem vīriešiem. Ātra sieviete var būt ātrāka par lēnu vīrieti, bet kopumā sievietes tomēr ir lēnākas.
                    • Tā ir, protams (kārdinājums gan piebilst, ka, ultramaratonos jo garāka distance, jo mazāka starpība starp ātrāko sieviešu un ātrāko vīriešu rezultātiem). Ķermeniskās atšķirības (un ķermenis nav tikai bioloģisks koncepts) kopumā šajā diskusija netiek apšaubītas. Sākotnējais strīds bija par to, vai iespējams piekrist esenciāli atšķirīgu psihes elementu esamībai.
                      • Starpība ir gana nozīmīga visās distancēs pagaidām.

                        Psihes īpatnības nosaka arī bioloģija. Un bioloģiskas atšķirības starp dzimumiem kopumā pastāv, lai gan atsevišķi ņemta indivīda dzimumu tikai no psihes parametriem viennozīmīgi ne vienmēr varēs noteikt. Svarīgāk ir nenoniecinot sievišķīgās īpašības, nevis izlikties, ka tādu nav vispār.
                        • Lūk, lūk, pilnībā varētu piekrist Tavai otrajai rindkopai, ar iebildi, ka jēdzieni "sievišķīgs" un "vīrišķīgs" ir visnotaļ grūti aprakstoši definējami, ja atmetam tautoloģisko "sievietei raksturīgs' un "vīrietim raksturīgs".
                          • Mēs dzīvojam Lielo Datu laikemtā. 'Visnotaļ grūti aprakstoši definējams' vairs neeksistē, aprakstīt var visu, un krietni labāk, nekā mēs domājam, ja vien spējam paspert soli nost un skatīties uz kopainu, nevis atsevišķu indivīdu niansēm.
                            • Es teiktu, ka šis nu ir varen pārdrošs apgalvojums attiecībā uz jēdzieniem, par kuru bioloģiskajām/sociālajām komponentēm pastāv ārkārtīgi daudz savstarpēji pretrunīgu teoriju.
                              • Teorijas ir izveidojušās atšķirīgas domāšanas un datu uztveres paradigmas laikā. (Lai gan 'ārkārtīgi daudz teorijas' kā reiz rosina domāt, ka gana daudz tieši ar jomu strādājošie neuzskata, ka definēt nevar, atšķiras tikai viedokļi par to kā tieši).

                                Mēs šobrīd esam jaunas domāšanas paradigmas dzimšanas laikā - jautājums tikai kurš un kad pieķersies un to izdarīs. Protams, ja politkorektums, rūpes par'cilvēks-ikdienišķais datiem pārskrienot nesapratīs, ko tu uz atsevišķiem indivīdiem nevar attiecināt' un daži pārspīleti feminisma novirzieni nepadarīs šāda tipa attīstību par tik publiskā sabiedrībā neapspriežamu.
                                • 1) Daudzi no dažādās nozarēs (socioloģijā, bioloģijā psiholoģijā, filozofijā un antropoloģijā, iespējams, neuzskaitīju visas) strādājošajiem uzsver, ka jāiztiek ar nepilnīgām definīcijām, jāmēģina tas apiet, vai savu teoriju ietveros izvērš iemeslus, kāpēc pilnīgas "sievišķā" un "vīrišķā" definīcijas nav iespējamas. Tam nav sakars tikai ar datiem vai metodoloģijas trūkumiem, bet arī ar diskursu atšķirībām.
                                  2) Šis gan skan (izlasās) cēli un iedvesmojoši, pietrūkst vien svinīga "Tomorrow belongs to me" beigās.:)
                                  Lai nu veicas.
                                  Pagaidām atliek nodarboties ar ko ķēpīgāku un mazāk cēlu - t.i., veco paradigmu dekonstrukciju.
  • vai tad tas anima/animus nav dikti novecojis? Daudzi modernie Jungisti saka, ka cilvēkam ir gan anima, gan animus; un vairāk saistīti ar mother/father arhetipiem, nevis rational/irrational. Bet varbūt es kļūdos. Tu gudrāka! Saki, ko domā!
    • Gudrāka es nekādi neesmu. :)
      Iebildumi, ar kuriem saskaros es, vairāk saistīti ar nozīmju piešķiršanu šiem jēdzieniem. Kāds īsti ir pamats uzskatīt, ka sievišķais pārstāv dabu un instinktus, bet vīrišķais - kultūru un racionalitāti, piemēram? Vai ir kāds iemesls, kādēļ transcendentais (un transcendentālais) tiek ievirzīts vīrišķajā, nevis sievišķajā nozīmju sfērā (ja atskaitām pašu filozofētāju dzimumu, protams). ?
      Jebšu, tīri bioloģiski raugoties - testosterona aktivitāte varbūt ir pat lielākā pretrunā ar kultūras un sociialziācijas normām, nekā oksitocīna un estrogēna/progesterona. Galu galā - no mājdzīvniekiem mēs biežāk kastrējam tēviņus, lai izvairītos no testosterona pārprodukcijas negatīvajām sekām, vai ne?
      • ha! nu jā, nozīmju piešķiršana, man škiet, lielā mērā ir 19.gs psihoanalīzes lāsts - kā jau minēji, baltādaino vīriešu mēģinājumi piepildīt formu ar saturu. Es varbūt izklausīšos kā konspirācijas teoriju piekritēja, bet pie iemesliem, kāpēc transcendentais tiek ievirzīts vīrišķajā, varētu būt tāpēc, ka tas ilgtermiņā ir izdevīgi vīriešiem un dod brīvību manipulēt ar ieskatiem par to,cik daudz sievietēm ļauts.
        • Domāju, ka tā nav apzināta tieksme uzurpēt varu, cik neapzināta tieksme racionalizēt līdzšinējās (testosterona un muskuļu spēka garantētās) :) varas leiģitimitāti.
          • vai arī abu kombinācija!
          • Biologi mani palabos, protams, jo īpaši, ja kļūdos, taču, cik esmu dzirdējis, uzskats, ka vienīgās starpdzimumu atšķirības ir testosterona un estradiola līmeņi, ir tāds diezgan primitīvs.
            • Jā, protams - galu galā estradiolu producē arī sēklinieki un testosteronu -gan olnīcas, gan virsnieres. Ne velti es pieminēju arī oksitocīnu un progesteronu.:)
              Tomēr arī šo nenoliedzami svarīgo (kā arī vairogdziedzera un hipofīzes dziedzeru funkcijas) aktivitātes nav nekas tāds, uz ko iespējams reducēt cilvēku. Mēs visi esam ne tikai ķermenis, bet arī noteiktā kultūrvēsturiskā situācija.
      • "testosterona aktivitāte varbūt ir pat lielākā pretrunā ar kultūras un sociialziācijas normām, nekā oksitocīna un estrogēna/progesterona. Galu galā - no mājdzīvniekiem mēs biežāk kastrējam tēviņus, lai izvairītos no testosterona pārprodukcijas negatīvajām sekām" - protams, ja nevaislas vīriešus kastrētu, būtu mazāk karu un citu nevēlamu sociālu parādību, bet saaglabātos kaut kādas citas lietderīgas funkcijas, einuhs nav nekāds jaunmodīgs izgudrojums.
        • Es gan biju domājusi iespēju šķirt bioloģisko predispozīciju no indivīda pašizpausmes iespējām. Galu galā - kāpēc gan mums būtu jākastrē 90% vīriešu, ja iespējams viņus vienkārši apmācīt kontrolēt un nepieciešamības gadījumā sublimēt savus hormonu diktētos impulsus?:)
  • Nu gan diskusija... Viss ir vienkārši sievietei- Kinder, Küche, Kirche- mājās audzināt bērnus, gatavot un atablstīt vīrieti, bet vīrietim- pelnīt un apgādāt gimeni! Un nekāds Jungs un Freids to neizmainīs
  • Ja par bioloģisko pusi, tad, manuprāt, ir pieejams diezgan daudz informācijas par to, kā tīri bioloģiski atšķiras vīrieši no sievietēm, ir arī pietiekoši daudz vienkāršu un tālab diezgan ticamu skaidrojumu, kālab un kā tas ir noticis evolūcijas ceļā. Tas gan ir saistoši tikai evolucionistiem, kreacionistiem nē, uzreiz piekrītu.

    Esmu dzirdējis arī par to, ka "psihes elementi", tādi kā agresivitāte, vēlme dominēt vai laist puņķus un asaras, faktiski viss, ko var nodēvēt par "psihes elementiem" ir, ļoti vienkāršoti runājot, atkarīgs "no ķīmijas procesiem smadzenēs" un šie procesi, savukārt, tikpat ļoti vienkāršoti, ir atkarīgi no "hormoniem" un šis viss vīriešiem un sievietēm ir riktīgi atšķirīgs no bioloģijas viedokļa, jeb, bioloģiski ideāls vīrietis no bioloģiski ideālas sievietes atšķiras pamatīgi ne tikai psiholoģiski, bet arī fiziski. Protams, bioloģiski ideālais vīrietis un bioloģiski ideālā sieviete ir kas līdzīgs slavenajam "sfēriskajam zirgam vakuumā", pamatā ir starpstāvokļi, taču vistomēr fizioloģiskās atšķirības starp viduvēju zulusu vīrieti un viduvēju aleutu vīreti ir stipri mazākas nekā starp viduvēju vīrieti un sievieti(izņemot atsevišķas, mazsvarīgas nianses). Var jau būt, ka viss augšminētais ir žīdmasonu no Krabja zvaigznāja propoganda, ļoti pat iespējams. Starp citu, žīdmasoni arī uzvedības modeļu atšķirības nosacītajos kaimiņu ciemos bieži vien skaidro ar atšķirībām hormonālajā līdzsvarā, nekrietneļi tādi.

    Pārmest kaut ko tieši Jungam arī šķiet diezgan īpatnēji, "sievišķā/vīrišķā" izpausmes ir diezgan izplatīts visa kā iedalījums jau diezgan pasen, ātrumā prātā nāk gan tikai tādi mazpazīstami sīkumi kā iņjaņi un visu iespējamo dievību panteoni indijās, ēģiptēs, grieķijās un mazāzijās.

    Man jau visai pamatots šķiet jautājums - ja jau nekādu atšķirību "psihes elementos" nav, ar ko tad īsti ir izskaidrojama šī ļoti teorētiskā vīriešu hegemonija, kas tik ļoti rūp feministiem? Tiešām Dieva pirksts?
    • Lūk, šis - " vistomēr fizioloģiskās atšķirības starp viduvēju zulusu vīrieti un viduvēju aleutu vīreti ir stipri mazākas nekā starp viduvēju vīrieti un sievieti(izņemot atsevišķas, mazsvarīgas nianses)" ir tas, kas Tev (un katoļu priesteriem, protams) ir viennozīmīgi ir skaidrs, bet veselam bara socālantropologu tomēr tāds nešķiet. Jebšu neizskaidro to,kāpēc vienā Okeānijas salā aušana un zvejniecība ir izteikti sievišķas nodarbes, ar kurām normāls vīrietis nenoņemas, bet pārsimt kilometru tālāk, uz citas salas, ir īsts vīrišķības apliecinājums, kam sievišķi netiek pielaisti.:)
      Kas attiecas uz tieksmi dominēt - jā, to mēdz skaidrot ar testosterona līmeni asinīs. Savukārt, testosterona līmenim nav nekā kopīga ar racionalitāti, ar ko mēdz asociēt Homo Sapiens vīrišķo dzimums, tas drīzāk saistāms ar pārrvarāmo un grožos turamo dabu (tāpēc saimniecībā labāk noder kastrēts vērsis, vepris, kapauns, runcis un suns, vai ne?) :)
      • Man un katoļu priesteriem nav un, domāju, nekad arī nebūs skaidrs, kopš kura laika aušana, ēst gatavošana vai pat medības un dambrete ir "psihes elementi", taču, pieļauju, ka gan es, gan katoļu priesteri(par kuriem skaļi smejas visi sociālantropologi, jo šo ieguldījums konkrētajā zinātnes nozarē nav nekāds, protams) varētu mēģināt izskaidrot, piemēram, dažādas tradīcijas nodarbju uzstādījumos ar kādiem loģiskiem faktoriem, kas pamatā saistīti ar produktivitāti, ekonomiku, vidi vai ko tamlīdzīgu.
        • Vispār jau tas, uz ko es aicināju Tevi (katoļu priesterus, kuri mani visticamāk nelasa, protams, attiecīgi - daudz mazāk) bija tieši nošķirt šos, manuprāt, obskūros un pilnīgi liekos "dabiskos(respektīv, iedzimtos un nemainīgos) psihes elementus" no ieradumā adaptētiem (tātad potenciāli vai aktuāli) mainīgiem uzvedības modeļiem.
          • Laika gaitā esmu nonācis līdz pārliecībai, ka robezšķirtne starp fizioloģijā un ārējos faktoros balstītiem uzvedības modeļiem ir pārk plaša un izplūdusi, līdz ar to tomēr būšu ļoti piesardzīgs striktā nošķīrumā, man liekas, ka tur viss ir daudz sarežģītāk nekā freidistiem, jungēniem vai feministiem šķiet:))
            • Lūk! Tieši šī piesardzība ir tā, uz kuru ieraksta bija aicināts. Paldies, ka beidzot pamanīji.:)
    • (Rakstīšu no atmiņas; ja kas interesē, guglē pats, man slinkums meklēt atsauces)

      -) par puņķiem un asarām no ķīmijas, tās, kas smadzenēs: "vīrieši neraud" ir salīdzinoši pajauna kultūras norma; šis jautājums mani ieinteresēja, kad lasīju Baltazaru Rusovu, kurš aprakstīja savas asaras pa labi un pa kreisi; meklējot jau vairāk, atradu, ka ir viena dārga grāmata par vīriešu raudāšanas vēsturi, bet neatradu pirātisku versiju;

      -) mūsdienu R-kultūras binārais skatījums uz starpdzimumu attiecību psiholoģiju: vīrieši grib seksu, sievietes grib mīlu; seno grieķu skatījums: sievietēm interesē tikai dzīvnieciskais, īstu mīlu māk tikai vīrieši;

      -) dzimumi un hormoni: abu dzimumu pārstāvju ķermenīšos riņķo gan "vīrišķie", gan "sievišķie" hormoni, un to līmenis ir stipri individuāls (ja radās jautājums par "" - tas tāpat kā ar "laimes" un "mīlestības" hormoniem - kaut ko jau mēs tiem it kā zinām, bet tur vēl ir tik daudz kā neizpētīta)

      -) indijas, ēģiptes, grieķijas; bet ir arī visādas etnogrāfiski aprakstītas kopienas, kurās ir pavisam "dīvainas" dzimumu lomas; vēl vairāk - pati uztvere par dzimti nav viennozīmīga, dzimte var tikt saistīta ar sociālo stāvokli (atraitne saņem mantojumu, tādēļ apņem sievu, kas aprūpēs mājas soli), ar vecumu (bērni līdz pubertātei netiek nošķirti dzimtes ziņā; veci vīrieši pāriet "sieviešu" dzimtē savas lomas kopienā dēļ)

      -) pamēģini domu eksperimentu: ja patriarhija ir veidojusies fizisku atšķirību dēļ, kuras mūsdienu tehnoloģiskās attīstības laikmetā vairs nav būtiskas, kādēļ būtu jāturpina kultivēt vēsturiskie aizspriedumi? (ar asins nolaišanu arī nu jau reti, kad ārstē, vai ne?)
      Un uzreiz: vai patriarhālas sabiedrības izveidošanās ticamāks skaidrojums ir psiholoģiskās atšķirības, kas viena otru izslēdz, un kuras mēs iegūstam, ja sametam vienā lielā katlā milzumdaudz cilvēku un izvelkam vidējo, jebšu fiziskās atšķirības, kam pieplusojās adaptācijas visādām tam laikam jaunām pasaules kārtībām? (Piem., kad ir pilsēta, tad ir iespējami varenie un pakļautie; kamēr kopienā ir 20-30 cilvēku, katra indivīda labklājība ir svarīga visas kopienas izdzīvošanai.)
      • 1., 2., 3., 4. - nesaprotu, kamdēļ man šo visu klāsti, nekur neesmu apgalvojis neko savādāku, par visu augšminēto esmu tīri labi informēts, lielā daļā aprakstītā noteikti sliktāk par Tevi, kādā daļā noteikti ne, bet kopumā pietiekoši, lai tik tiešām nesaprastu, kamdēļ šo ierakstīji kā atbildi uz manu komentāru.

        5.Nevaru izmēģināt to domu eksperimentu, jo neesmu feminists, neuzskatu, ka mūsdienās eksistē patriarhija vietās, kurās mūsdienu tehnoloģiskā attīstība ir nolīdzinājusi starpdzimumu atšķirības lielākā vai mazākā mērā, taču jā, būšu ļoti pateicīgs, ja Tu man izskaidrosi, kas tad ir šī patriarhāta izveidošanās pamatā, ja jau starpdzimumu atšķirību psiholoģijā nav?

        P.S. Nekur neesmu apgalvojis arī, ka ir psiholoģiskās atšķirības, kas viena otru izslēdz, ir kaut kādi kopumi, kas atrodas dažādas stabilitātes(arī psiholoģiskā stabilitāte ir viens no faktoriem) līdzsvara stāvoklī un tomēr šis kopuma līdzsvars starp dzimumiem ir atšķirīgs, ja paņemam grupas, nevis atsevišķus indivīdus.

        Vispār nu jau paņēmām par plašu šito visu, vajadzēja darīt vienkāršāk, [info]krii vajadzēja ierakstīt "sievietes un vīrieši ir vienādi, urā!", man, ka ieraksts - stulbība, tad [info]krii, ka es pats stulbs, Tev, ka vīrieši un sievietes un vienādi, jo atšķirību nav, lai tak es padomāju loģiski un iestātotos atkal miers un klusums klajumā :)))
        • paldies, ka norādīji, ko man Tavuprāt būtu vajadzējis ierakstīt, kaut gan nedz ar maniem uzskatiem, nedz ierakstā minēto tam ne mazākā sakara nav.:D
          • Mazākais ne mazākais, bet tad tā būtu normāla, īsa un ergonomiska diskusija, rezultāts būtu tāds pats, bet laika, spēku un interneta iztērēts daudz mazāk :))
            • Nemaz nešaubos, ka Tev kārtējo reizi šķistu vienkāršāk, ja es (vai kāds cits ) deklarētu Tevis piedēvētus uzskatus, tai skaitā pilnīgi (vai vismaz daļēji ) pretējus savējiem un līdz ar to dotu Tev iespēju izvērsties triviālā to atspēkojumā.
              Apmēram, tā kā pasludināt - LOL, kāpēc jūs nesakāt, ka Zeme stāv uz trim vaļiem, tad taču es varētu uzreiz iepostēt bildi no wikipdijas un pateikt, ka jūs esat muļķi.
              Varbūt tāpēc, ka mēs nedomājam par trim vaļiem, ko?
              • Izlasot Tavu ierakstu, sapratu, ka visa sāls ir frāzē "Un kurš būs tik drosmīgs pateikt, ka nav ne sievišķo, ne vīrišķo "psihes elementu"", pēc tā, acīmredzot, kļūdaini pieņēmu, ka apgalvojums, kāds pausts ierakstā ir "nav atšķirības starp vīriešu un sieviešu psihofizioloģisko uzbūvi, vismaz ne tādas, lai būtu pamats kādus "psihes elementus" klasificēt, dodot šiem nosaukumus "sieviškais" vai "vīrišķais", nu, kļūdaini sapratu, piedod.

        • P.S. Ja nepamanīji - gan ierakstā, gan komentāros es vairākkārt uzsvēru, ka starp vīriešiem un sievietēm manuprāt pastāv atšķirības - gan bioloģiskās, gan sociāli determinētās. Tieši šī iemesla dēļ man simpātisks ir diferences feminisms, nevis Batleres konstruktīvisms.
          Arī ieraksta sākotnējā doma balstās uz šīs premisas - ka atšķirības pastāv, taču svarīgs ir saturs, ar ko piepilda vienu vai otru konceptu, un tas nav gluži tas, ko piedāvā pirms 100 gadiem dzīvojošie baltie buržuju kodolģimenīšu vīrieši , kas kļuva par pirmajiem psihoanalītiķiem. Vai vismaz - tas nav Tikai Tas.
          • Pamanīju, pamanīju, kā iepostēju pirmo ierakstu jau uzreiz pamanīju, pat domāju mož izdzēst un pielabot, bet noslinkoju:))
        • 1, 2, 3 un 4 tādēļ, ka tavs komentārs, uz kuru atbildēju, rada aizdomas, ka nezini. Resp., ja iņ/jaņ tiek piesaukts kā kaut kāda norāde uz siev/vīr psih pretmetu universālo dabu un bioloģisko izcelsmi, tad rodas jautājums, vai cilvēks nav dzirdējis par visām tām kultūras variācijām, kur tas siev/vīr psih pretmets tiek aprakstīts citādāk, vai kur robežas ir izplūdušākas, vai mazāk cieši saistītas ar dzimumu.

          Par P.S. Ok, piedāvājumā vēl viens domu eksperiments. Pieņemsim, ka tā patiešām ir - virspusēji vispārīgi skatoties, mēs varam ar bezmaz vai eksaktām pretenzijām pateikt: šis psihes elements nāk no siev/vīr bioloģijas. Protams, individuālā līmenī ir iespējamas visādas variācijas. Tādēļ: kāds labums ceļas no retorikas, kurā tiek uzsvērtas šīs striktās atšķirības grupu starpā? Vai tā palīdz tiem, kuri individuāli atbilst grupu dalījumam? Vai tā palīdz tiem, kuri individuāli neatbilst grupu dalījumam?

          5. Manis piedāvāto domu eksperimentu tu nevari izmēģināt, taču domu eksperiments "vīriešu hegemonija* cēlusies aiz psihes elementu atšķirībām" tev sanāk labi. Hm, vai gribi par to parunāt?
          Vispār jau domu eksperiments tieši tādēļ ir eksperiments, ka aicina pārdomās uz brīdi izkāpt no saviem realitātes uztveres rāmīšiem, bet ne jau tos rāmīšus uzreiz pārkrāsot.

          * mēh, kas tas tāds?
  • https://ru.wikipedia.org/wiki/Эволюционная_теория_пола_В._А._Геодакяна

    ir arī gordona pārraide: īsumā siev. ir ģenētiskā mantojuma glabātāja jo tai galīgs ovulāciju skaits- izdzimst viduvējībā; savukārt vīr izdzimst ekstrēmos, lai viens noderīgais mainoties apstākļiem varētu apsēklot visas izdzīvojušās mātītes
    • Jā, par šo teoriju (teorijām) ir dzirdēts. Tās neatceļ iespēju, ka Junga teorija brauc auzās.
  • dikti smuki pateici. es biju pamanījusi, ka tie senie onkuļi ir aizgājuši stiprās auzās, un vispār vērtējami kā prātu izkūkojuši, bet labi, ka kāds viņu maldus ieklasificē.
    • Paldies.:)
      • bet vai tad viss nav aizvirzijies stipri taalaak jau labi sen ? vai tad nav jaunas metodes /idejas utt tai pasaa psihoterapijaa un analiizee ? (es neesmu eksperts, bet cik lasu un cik analizejos, neviens uz sievisko/virisko nespiez - iznemot veco lakaanistu marko milaano kas saaka par manu sieviskibu intereseeties)
        • Šis nav stāsts par terapiju, bet par teorijām.
          Protams, arī psihoanalīze tagad ir sazarojusies n novirzienos, un Junga idejas ir tikušas kritizētas un locītas daudzos dažādos veidos. Tāpēc mani nedaudz izbrīna cien. Crescendo dedzīgais niknums, ar kādu viņa metas mani "vest pie prāta".:)
          • nu, es tiesi par teorijaam - vai tad teorijas nav jaunas un jau 100 gadus peec freida un ciktur peec junga ? nu, katraa nozaree tak ir vesture un iestrades un tad ir jaunaas idejas - man taa vargi liekas, ka psihoanalize valdosie jaunie virzieni vairs nav taadi
            • Ai, ar to man arī psihoanalīze īsti nepatīk (cik nu nācies tajā iedziļināties), ka visu laiku notiek rotaļas ar korifeju klucīšiem.
    • bet vai tad viss nav aizvirzijies stipri taalaak jau labi sen ? vai tad nav jaunas metodes /idejas utt tai pasaa psihoterapijaa un analiizee ?
      • es jau tikai par konkrētajiem sākumā minētajiem uzvārdiem. Freida teksti par krāniņu, kas visiem vienmēr un nemitīgi rēgojas gara acīs, tā kā būtu mūsdienās uzskatāmi par prāta izkūkojumu. citādi es (laikam atšķirībā no krii) ticu mūsdienu psihoterapijas iespējām. kaut arī pēc 100 gadiem tās varbūt izklausīsies pēc prāta izkūkojuma.
Powered by Sviesta Ciba