smth
Dons Žuans 
6th-Apr-2020 08:50 pm
0406

Nu, ko.. trešā darba nedēļa no mājām. Sāku celties jau tikai piecpadsmit minūtes pirms darba sākuma. Vismaz beidzot laikam atdošu visus parādus - visas neizgulētās naktis. Jā, zinu, ka tā tas viss nedarbojas, bet drīkst taču sevi kaut nedaudz mānīt? :)) Ž.jau atzina, ka zilie loki zem acīm tiešām ir mazāki. Krietni mazāki. :))
Darbā šodien nosacīti mierīga diena, un tas priecē. Jā, ir vēl jautājumi, kas jārisina saistībā ar situāciju valstī, bet ir nedaudz mierīgāk.
Šodien pasūtīju augļus un dārzeņus, nedaudz piena produktu un gaļas no Augļu serviss. Apsolīja jau rīt atvest. Ideāli! Nav nedēļu vai divas jāgaida, viss uzreiz skaidrs - būs vai nebūs prece. Pēdējais Rimi pasūtījums sagādāja vilšanos, jo..gurķu nebija, burkānus arī pēdējā brīdī tikai ielika. Bet šeit - viss uzreiz redzams. Un vēl no sava lauku gaļas veikala pasūtīju svaigo gaļu un visādus gatavus lietošanai labumus. Ceturtdien būšot klāt. Kā izrādījās, arī Jolanta pasūtīja no Sātys veikala. Redzēs, kā viņai ies pie sirds. :) Man pašai ir pāris iemīļotās lietas, ko labprāt vienmēr nopērku, jo garša tiešām ir kā mājās gatavotam. :)
Vispār jāatzīst, ka komunikācija ar abiem veikaliem bija ļoti patīkama. Atsaucīgi, visu izskaidro, paskaidro. Viss ātri. Ja arī ar piegādēm nekādas aizķeršanās nebūs, tad skaidrs, ka esmu atradusi alternatīvas Rimi, Barborai un Nuko. :D
Un dienas prieks ir atkal saistīts ar izrādi.
Vēl viena lieliska izrāde - balets "Dons Žuans". Sākumā negribēju skatīties, jo ir nedaudz pārsātinājuma sajuta, bet tomēr piespiedu sevi..Un sapratu, ka tā bija tiešām pareiza izvēle. Jutekliska. Un galvenais varonis tik ļoti īsts..nemaz ne negatīvais tēls. Laikam skaistākā baleta izrāde ko pēdējā laikā esmu redzējusi. Tiešām bauda! :)Ļoti patika Raimonds Martinovs, Elza Leimane, Alise Prudāne un Jūlija Brauere.

Nu, un ierastais aprakstiņš par izrādi. Šoreiz Ineses Lūsiņas raksts:
"Drosmīgs solis tumsā – uz gaismas pusi

Balets Dons Žuans ir izaicinājums gan dejas, gan mūzikas un varoņu interpretācijas aspektā

Šajā izrādē dziedātāju nebūs – diriģents Mārtiņš Ozoliņš saka par topošo jauniestudējumu Dons Žuans, kurš skatītājus šoreiz uzrunās nevis operas, bet baleta valodā. Balets Dons Žuans ar pazīstamās Volfganga Amadeja Mocarta operas un poļu romantiķa Friderika Šopēna mūziku, ko aranžējis Andrejs Puškarevs, veido ievērojamais kubiešu izcelsmes horeogrāfs, savulaik viens no vadošajiem Lozannas Bežāra baleta dejotājiem Hulio Arosarena sadarbībā ar dramaturģi Valentīnu Turku, kura Latvijas skatītājiem pazīstama kā publikas iemīļotā baleta Romeo un Džuljeta horeogrāfe.

Jaudīga komanda

Horeogrāfs Hulio Arosarena šobrīd ir Lozannas Bežāra baleta mākslinieciskā vadītāja vietnieks un baletmeistars, bet no 1993. līdz 1997. gadam viņš pats bijis viens no vadošajiem šī baleta dejotājiem un pasaules baleta ikonu Morisu Bežāru pamatoti sauc par savu radošo tēvu. Pirms tam Arosarena bijis arī Kubas Nacionālā baleta un Flandrijas Karaliskā baleta solists, kā arī vairākus gadus bijis izpildītājs un horeogrāfa asistents zirgu izjāžu teātrī Zingaro Parīzē un pildījis režisora asistenta un baletmeistara pienākumus Nicas operā. 2003. gadā Briselē viņš izveidoja kompāniju L’air de rien, bet horeogrāfa ampluā apliecinās jau kopš 80. gadiem.
Līdztekus Arosarenam un neparasti daudzpusīgajai Valentīnai Turku, kura, starp citu, arī ir dejojusi pie Morisa Bežāra un šobrīd ir jau 125 baleta, teātra un operas iestudējumu autore, ļoti jaudīga ir arī visa pārējā jauniestudējuma radošā komanda. Izrādes scenogrāfs Marko Japels radījis lakonisku, bet ļoti interesanti transformējamu skatuves iekārtojumu. Kostīmu mākslinieks Alans Hraņiteļs līdztekus sadarbībai ar zināmākajiem Slovēnijas teātra, kino un video režisoriem un daudziem teātriem ārzemēs veidojis kostīmus Kanādas teātra Cirque du Soleil uzvedumam Zarkana, kura pirmizrāde notika 2011. gadā Ņujorkā. Hraņiteļs karjeras laikā saņēmis 24 pašmāju un ārvalstu apbalvojumus. Viņa darbi atrodas četru Slovēnijas muzeju pastāvīgajās mākslas kolekcijās un ir bijuši aplūkojami vairāk nekā 50 izstādēs Ļubļanā, Kopenhāgenā, Londonā, Brazīlijas pilsētā Beluorizonti un citur. Jauniestudējuma muzikālais vadītājs ir Mārtiņš Ozoliņš, bet diriģents – Andris Veismanis. "Apvienojumā ar mūsu lieliskajiem dejotājiem gaidāms interesants rezultāts," prognozē Latvijas Nacionālā baleta vadītājs Aivars Leimanis.
Titullomu interpretēs Arturs Sokolovs un Raimonds Martinovs. Donnas Elvīras lomā būs Elza Leimane un Viktorija Jansone, Leporello – Antons Freimans un Aleksandrs Osadčijs, Mazeto – Avetiks Karapetjans un Kārlis Cīrulis, Dons Otavio – Viktors Seiko un Zigmārs Kirilko, Donna Anna – Baiba Kokina un Annija Kopštāle, Viņa – Iļana Puhova un Alise Prudāne, Cerlīna – Sabīne Guravska un Jūlija Brauere. Savukārt Ringolds Žigis atveidos Donam Žuanam liktenīgā Komandora lomu.

Antivaronis vai varonis?

Baleta veidošana par ļoti pazīstamo un daudzos mākslas veidos iztirzāto Dona Žuana tēmu ir liels radošs izaicinājums visiem. Apvienojot rūpīgi izvēlētas muzikālās partitūras no Volfganga Amadeja Mocarta operas ar Friderika Šopēna Variācijām (klavierēm) par šīs operas tēmu La ci darem la mano (Dona Žuana un Cerlīnas duetu Sniedz man savu roku), kā arī labi zināmajiem operas tēliem piepulcējot klāt astoņas tumšas ēnas un ilgoto, nesasniedzamo Viņu (sievietes ideālu no citas pasaules), top oriģināls, jutekliski izsmalcināts un provokatīvs skatuves mākslas darbs neobaroka stilistikā. Tas, iespējams, pirmoreiz ļaus skatītājiem ielūkoties pasaulslavenā siržu lauzēja zemapziņas spoguļos un piedāvās dziļāku un visai neglaimojošu pārējo personāžu atklāsmi.
"Ir ļoti svarīgi izvēlēties tādu baleta tēmu, kurā ir pietiekami daudz tēlu un pretstatu, lai varētu notikt tēlu izaugsme. Donā Žuanā ir gana daudz šādu varoņu, ir pretstati un ir iespējama tēlu izaugsme," atzīst Hulio Arosarena. Uzsverot, ka galvenā varoņa psiholoģija ir ļoti pretrunīga, horeogrāfs izmanto iespējas "par visiem varoņiem runāt, nevienu nenosodot, netiesājot, bet vienkārši parādot, kurš ir labs un kurš ne tik labs". Viņš priecājas par dejotājiem, abiem doniem Raimondu un Artūru, kuri horeogrāfu rosina iet uz priekšu un ticēt, ka šis stāsts izdosies.
"Mēs esam pieraduši domāt, ka Dons Žuans ir nosodāms antivaronis, kura sekošana savai kaislei un iegribām sāpina citus cilvēkus. Turpretī raugoties mūsdienu sabiedrībā, man vairāk gribētos teikt, ka Dons Žuans ir tāds cilvēks, kurš mūsdienās jau kļuvis teju par retumu un pat varoni, jo ir cilvēks, kurš ir gatavs sekot savām jūtām, kaislībām. Viņš nevis vienkārši eksistē, bet dzīvo pilnasinīgu dzīvi, kurš izgaršo katru savas dzīves brīdi," stāsta Valentīna Turku. Viņa uzsver, ka apātiskajā sabiedrībā, kādu redzam visapkārt, šādu cilvēku pietrūkst. Kopā ar Hulio pārskatījuši daudzas filmas un citus materiālus, kas tapuši par šo tēmu, abi vēlējušies parādīt šo stāstu citā rakursā, saprotamāku mūsdienu sabiedrībai, kur "varbūt katrs no mums vēlētos būt tāds Dons Žuans kaut vai tikai uz vienu dienu, lai izgaršotu, ko nozīmē dzīvot pilnasinīgi un godīgi pats pret sevi. Dons Žuans ir īsts, godīgs, patiess – tāds, kāds viņš ir. Viņš neliekuļo. Savukārt citi, īpaši sievietes, mūsu iestudējumā manipulē, izliekas un melo". "Esam pieskārušies arī tumšajai matērijai, kura ir klātesoša mūsdienu pasaulē, bet vēlamies raudzīties arī tai pāri uz absolūtās gaismas un īstas mīlestības pusi, jo ticam, ka eksistē kas vairāk par šo pasauli, par ikdienu. Es teiktu, ka šis ir solis tumsā un arī drosmīgs solis uz gaismas pusi. Arī solis, lai ielūgtu publiku mums sekot šajā ceļojumā un kopā ar mums sevī izdzīvot šo stāstu un tā varoņus," viņa atklāj. Savukārt Mārtiņš Ozoliņš teic, ka muzikālais materiāls ir tikpat interesants kā horeogrāfija. Tā ir uzdrošināšanās izmantot Mocarta pazīstamo operu baletā un ļoti liels izaicinājums pianistam, solistam Mārtiņam Zilbertam. "Mūsu Mocarts būs romantisks," uzsver diriģents.
This page was loaded Jun 1st 2020, 9:22 am GMT.