Bet tas par baznīcas nostāju homoseksualitātes jautājumā, protams, ir sarežģītāk nekā mūsu dusmas un aizvainojums šobrīd ļauj redzēt.
Man nav laika izvērst, bet atcerieties Rītupa seno rakstu Rīgas Laikā par baznīcu un homoseksualitāti. Kur viņš beigās secināja, ka baznīcai vienkārši nav rīku un jēdzienu, ar kuriem nošķirt tādu homoseksuālu cilvēku, kurš plosās pa klubiem un gadā pārguļ ar, teiksim, 300 citiem sava dzimuma cilvēkiem - bez piesaistes, bez atbildības, tikai savas baudas dēļ. Nošķirt tātad šo cilvēku no kāda cita, arī homoseksuāla, kurš ir uzticīgās un mīlošās attiecībās ar savu partneri jau daudzus gadus. Baznīca šo distinkciju diemžēl nesaprot un neuztver - zināšanu, ieinteresētības, iejūtības, godprātības un citu iemeslu dēļ.
Atcerieties arī teicamo Kaspara Gobas filmu homo@lv, kur vienlīdz liels svars bija dots abu pušu viedokļiem. Atcerieties to vienu antipride aktīvistu, kas runāja par saviem draugiem, kurus (precīzi neatceros detaļas) pusaudžu gados stacijas tualetēs netiklībā bija paveduši vīrieši - "viņi nekad vairs nebija normāli", viņš teica. Diemžēl antipride aktīvisti pamatā balstās uz tieši šādiem piemēriem un nevērtē tos plašākā kontekstā - jo īpaši, nevērtē tos pašā baznīcā notikušo šaušalīgo bērnu samaitāšanas gadījumu kontekstā. Sāpes un dusmas viņus, šos aktīvistus, ir apstulbinājušas. Bet ar empātijas palīdzību viņu bailes no homoseksuālisma "propagandas", es domāju, var vismaz saprast.
Atcerieties arī, kā vecais Pujats Gobas filmā saka, ka tie praidi, "tas viss ir muļķības". Jā, no zināma viedokļa tā ir. Es viņam pat piekrītu. Attiecību reģistrēšana, testamentu rakstīšana, mantas dalīšana - no kristīgā viedokļa tas viss ir "muļķības", jo cilvēks ir aicināts pakļauties Dieva gribai, bez kuras cilvēkam pat viens matiņš uz galvas nevar palikt melns vai balts. Vairums kristiešu (nemaz nerunājot par pārējiem!) pat nesaprot tāda līmeņa sevis aizliegšanu, kāda ir prasīta Bībelē. Es pazemīgi domāju, ka to vispār pat nevar saprast. Tai, iespējams, var pietuvoties ar ilgstošu lūgšanu un meditāciju praksi (līdz kurai man personīgi ir tik tālu kā līdz galaktikas centram). Vienkārši sakot, Kristus mācības centrā nav cilvēks - attiecīgi nav viņa gribēšana, viņa izvēles vai pat viņa ciešanas. Tieši šī iemesla dēļ arī mūsu, liberālo demokrātu, augstākajai vērtībai - cilvēka Brīvībai tiek ierādīta otršķirīga vieta. Šai nostājai nav jāpiekrīt, tā nav jāaizstāv, bet, sasprindzinot savu empātiju, es domāju, to var vismaz saprast.
Vēl piebilstu, nevienu nevainojot, ka daudzi no mums, kas sevi uzskata par tiem lielākajiem liberāļiem (no vārda libertas - brīvība) nav sapratuši un negrib saprast ANO Vispārējās cilvēktiesību deklarācijas (es minu šo dokumentu, jo labāka, uz kura visiem pabalstīties, mums vienkārši nav) punktus par domas un viedokļa brīvību un tās aizsardzību, par diskriminācijas aizliegumu pret cilvēkiem ar reliģisku pārliecību. Daudzi nesaprot un nevēlas saprast, ka izteikums "lai tie geji savās mājās dara, ko grib, bet nelien ar savām izvirtībām un ielas, skolās vai saeimā" (kuru mēs nosodām, kā neiecietīgu un agresīvu homofobiju) ir precīzi identisks izteikumam "lai tie melnsvārči savās mājās skaita savus pātarus, bet nelien ar savām stulbībām uz ielas, skolās vai saeimā" (kuru mēs neuzskatām ne par neiecietīgu, ne agresīvu). Kamēr šis punkts nebūs saprasts, nekādas saprašanās nebūs.
Un vēl piebilstu, ka pie dievgalda bez grēku nožēlošanas nevar iet arī, piemēram, tie, kas internetā lejupielādē filmas (jo tā ir ZAGŠANA) vai izvairās no nodokļu maksāšanas (katoļu katehisms šajā jautājumā ir kristālskaidrs un nepārprotams!), un ir ļoti žēl, ka, piemēram, šiem sāpīgajiem jautājumiem mūsu arhibīskaps un citas reliģiskās autoritātes savu enerģiju nevelta. Lūdzu, sāciet veltīt.
P.S. Mana nostāja: Lai taču attiecības reģistrē visi, kas vien grib, ak Kungs!
UPD. Kaspara Gobas dokumentālā filma (asprātīga, vēsturiski precīza, neitrāla, piedalās visi spēlētāji, šobrīd vēl interesantāka un sāpīgāka nekā praidu laikā):
https://vimeo.com/36701659