Aufklärung's Journal
 
[Most Recent Entries] [Calendar View] [Friends]

Below are the 20 most recent journal entries recorded in Aufklärung's LiveJournal:

    [ << Previous 20 ]
    Thursday, May 24th, 2018
    11:45 am
    Aprīlī Ekonomisko jautājumu komisijā franču deputāti izskatīja vairākus likumprojektus, vienu no tiem daļēji veltītu lopkopībā izmantoto dzīvnieku labklājībai. Tur bija labi priekšlikumi, pie katra no tiem strādāja vairākus mēnešus. Stingrāki noteikumu dzīvnieku pārvadāšanai, aizliegums turēt tā dēvētās dējējvistas un trušus būros, aizliegums kastrēt dzīvniekus bez lokālās anestēzijas, un, revolucionārākais, lopkautuvēs ievietot videonovērošanu, lai novērstu rupjus pārkāpumus. Kā jūs varbūt atceraties, pēdējais tiešām izskatījās cerīgi un par to priecīgi rakstīja dzīvnieku aizsardzības organizācijas visā pasaulē: nevalstiskajām organizācijām pat Nacionālajā asamblejā izdevās iedabūt tos videoierakstus, kur dzīvām, pat neapdullinātām aitām ar elektrisko zāģi griež nost kājas. Tas radīja nopietnu satraukumu sabiedrībā, un šķita, ka ir sasniegts tas momentum, kad likumi varētu mainīties. Ne jau kaut kādām "dzīvnieku tiesībām", tām vispār pasaulē tic neliela saujiņa cilvēku. Vienkārši labturībai. Pat ne novatoriskai - jau esošo normu ievērošanas sekmēšanai.
    Ministrija nepieņēma nevienu no šiem konkrētajiem uzlabojumiem. Pilnīgi nevienu. Zero, zilch, nada. Atļāva videonovērošanu ievietot brīvprātīgi (!) - tām lopkautuvēm, kas pašas grib. Atgādināšu, ka obligātu videonovērošanu solīja valsts prezidents Emanuels Makrons savā pirmsvēlēšanu kampaņā. Aptaujās to atbalstīja 85% franču.

    Biedrība L214 ir izgatavojusi tādu smieklīgu video - laikam labāku nevarēja -, kur par dzīvnieku aizstāvību "aģitē" Bridžita Bardo, izskatīdamās totāli smieklīgi, un Renē Gaijārs, kurš ir komiķis un pēc definīcijas izskatās smieklīgi. Viņi ir kā divi plastmasas dinozauri izklaižu parkā. Kā izspūrušas pūces. Gaijāram senāk bija pranku karjera iekš youtube, nu jau padzisusi, un daži pranki man šķita tiešām izdevušies. Piemēram, viens bija tāds, kur viņš Otrā pasaules kara amerikāņu armijnieka tērpā ar laivu un ieroci izsēžas desantā Normandijas pludmalē tajā D-Day landings vietā starp atpūtniekiem - iedegušām sievietēm un bērniem ar bumbiņām. Un, šausmīgi sakarsis savā smagajā ekipējumā, zigzagā rāpo uz priekšu pa krastu, lai izvairītos "no ložmetēju uguns". "C'est la guerre," viņš dveš. Pēdējais kareivis, nedaudz aizkavējies, kuru uzdevums bija atbrīvot Franciju no nacisma. Es nevaru to video vairs atrast, bet šķita ļoti labi.

    Ā, un jā, rīt Īrijas referendums. Pēc aptaujām, ziņu lapām, valdības partiju nostājas un soctīkliem izskatās, ka Īrija kritīs. Un, pat ja tā noturēsies pie esošā aizlieguma, tas būs par tik nelielu mata tiesu, ka "atcelt" puse pēc pāris gadiem panāks jaunu referendumu un uzvarēs. Īrija - ar pasaulē izcilāko grūtnieču un māšu aprūpi. Ar gandrīz perfektu nevardarbības kultūru, vismaz attiecībā uz cilvēkiem. Ar gandrīz perfektu adopcijas dienestu. Kampaņa Love Them Both bija laba. Akcenti bija pareizi. Viss bija labi. Bet nav iespējams šo paaudzi sasniegt. Nav pat iespējams panākt, lai tā kaut ko rūpīgi izlasītu. Padomātu, sistemātiski un pēc būtības. Tas ir tas šībrīža momentum (pēc Hēgeļa, bļa). Visi kauliņi ir īstajā augstumā un īstajā attiecībā, un tie tūlīt kritīs.

    Tie krīt.
    Wednesday, May 23rd, 2018
    11:05 am
    "There’s a certain sense in which when you are loved and you know it, when someone cares for you and you know it, when you love and you show it, it actually feels right”

    no karalisko kāzu sprediķa
    (arī tā daļa par vergiem un Gileādu bija ļoti laba)
    Thursday, May 17th, 2018
    4:55 pm
    - Nu, nevar būt tā, ka lietām ir vēl klāt kaut kāds esošums, kas viņas irina.
    - Un visas tās lietas, kā viņas nāk, viņas uzreiz sakrīt pa tām kategoriju kastītēm, viņas nevar citādāk.
    Wednesday, May 16th, 2018
    9:16 pm
    Bija tāda ziņa rt.com, ka plaukstošie uzņēmēji seksa robotu ražotāji izdomājuši īstenībā ģeniālu risinājumu: robotus varētu nedaudz pieklājīgāk apģērbt un piedāvāt vecu ļaužu pansionātiem, jo, teiksim, pensionāri ar Alchaimera slimību neatšķirs robotu no cilvēka un attiecīgi nebūs nevienam tur pie viņiem jāsēž, jārunājas, jātērē laiks.

    https://www.youtube.com/watch?v=MRBZDmf1jSw&t=
    7:05 pm
    Man nebija iespējas piedalīties, bet pirms trim gadiem mirušā Jāņa Vaišļas draugi vakar līdz četriem rītā esot svinējuši viņa dzimšanas dienu. Raudājuši un smējušies. Iedzēruši. Kā katru gadu.
    Un stāsta vēl, ka nemirstība - mīts.
    Saturday, May 5th, 2018
    9:03 pm
    In a brilliant move, amerikāņu analītiskie filozofi uzbrūk Stambulas konvencijai caur Kvainu
    10:27 am
    Philologische Untersuchungen
    'Diskursa' labākais latviskojums vēl aizvien, šķiet, ir 'paudums'.
    Bet turpināsim kritiski izskatīt visus piedāvājumus.
    Grūtības ar 'precīzs' un 'precizitāte' ir tik senas, ka jau kļuvušas mīļas; tur vienmēr lieto kaut kādu parafrāzi ar 'izstrādāts', 'iztirzāts visos sīkumos' vai tamlīdzīgi.
    Ir gandrīz pabeigts pirmais (nekvalitatīvais) uzmetums Aristotela "Pētījumu par pārdabīgo" (Metafizika) XII grāmatai, you'lll llove it, "Jo, ja viss, kas bīdās, dabiski pastāv bīdītā labad un ja ikviena bīde ir kaut kā bīdīta bīde, ikviena bīde pastāv nevis pati sevis vai citas bīdes, bet gan zvaigžņu labad" utt. 'bīde' = phorē = tas, ko dara debesu ķermeņi, kas kustās pa saviem, piemēram, 'iestieptajiem lokiem' (eliptiskām trajektorijām); 'labad' = charin = šoreiz mēģināsim ar lielāku sistemātiskumu (nekā pats autors) iedabūt cēlonības terminoloģiju latviskajā versijā.

    Kā daudzi lingvisti, nespēju atturēties eksperimentēt ar valodu, runājot ar saviem bērniem. Rezultāti uz šo brīdi: eksperimentēt ar semantiku ir mazāk interesanti nekā mēģināt paplašināt gramatiskās kategorijas, teiksim, laikus. Piemēram: var kaut ko vairāk izdarīt ar mūsu vienkāršo pagātni - pēc sengrieķu aorista un franču passé simple piemēra. Atsevišķos gadījumos un kontekstos, manuprāt, var:
    1) lietot vienkāršo pagātni pavēles nozīmē:
    "Ēdienu zemē nemeta!" "Putnu rokās neņēma!" (krievi arī lieto pagātni šādā nozīmē)
    Pastiprina pavēli, jo ietver it kā atstāstījuma izteiksmi no nākotnes, ka pavēle tika izpildīta, t.i., pavēles izteikšana nenovēršami, neizbēgami izraisa tās izpildi.

    2) lietot vienkāršo pagātni emfātiskas tagadnes nozīmē:
    (bērnam kas steberē pretī) "Te nāk viens, ko ļoti mīlēja!"
    Šis ir līdzīgs seno grieķu proverbiālajam aoristam, t.i., pagātnes izteiksmei ar absolūtas, pārlaicīgas patiesības nozīmi, bet šajā piemērā mēģināts integrēt, ja tā var izteikties, atskatīšanos it kā no mūžības, kas "ir" kaut kur "nākotnē". Ne tikai tagad mīl bērnu, bet vienmēr ir mīlējusi, vienmēr mīlēs un, ja būtu iespējams atskatīties no "vietas" arī pēc nāves, kas no šīs salocītās vietas vai, pareizāk, nevietas būtu saskatāms?
    - Ka mīlēja. Nekas cits.
    (Apokaliptiskā pagātne, "mūžības sliekšņa" pagātne, no kuras visas tagadnes un arī nākotnes darbības ir pagātnes darbības - varētu kaut ko tādu mēģināt konceptualizēt, ieintegrējot arī tos visus mūsdienu metafiziskos determinismus, ne)
    Vēl viens, varbūt skaidrāks piemērs:
    "Dzēra."
    10:24 am
    '68
    Thus, the original protest led by prominent soixante-huitard Daniel Cohn-Bendit had been for an end to the prohibition on male students entering the dormitories of the women at the University of Paris in Nanterres. A Marxist and a Christian, Cohn-Bendit believed that sexual oppression was a symbol of political and spiritual oppression. In a stunning reversal, we now have student activists across the West demanding universities regulate and police relations between men and women, a switch noted with disbelief by Camille Paglia and other veterans of ‘60s activism. Cohn-Bendit, meanwhile, is safely ensconced in the EU Parliament, leading a group seeking to convert Europe into a single federated state.
    http://quillette.com/2018/05/02/legacy-soixante-huitards/
    Friday, May 4th, 2018
    4:50 pm
    No ideju kartītēm Nabokova neuzrakstīto darbu arhīvā:

    ... Student explains that when reading a novel he likes to skip passages 'so as to get his own idea about the book and not be influenced by the author'.
    12:54 pm
    After Martin Luther King Jr. was killed in 1968, a cartoon by Bill Mauldin ran in The Chicago Sun Times showing Gandhi talking to King. The caption read, "The odd thing about assassins, Dr. King, is that they think they've killed you."
    Saturday, April 28th, 2018
    11:24 pm
    Restricting access to guns will be ineffective, in a decade or so most people will be able to 3D-print any kind of firearm in their garage.(c)
    Wednesday, April 25th, 2018
    4:06 pm
    Kāds trāpīgs atgādinājums par Darvina interpretāciju vēsturi, tādā postnietzschean rezignācijā:

    Creationism is the best thing that could have happened to Darwinism. The caricature of religion that has seemed to justify Darwinist contempt for the whole of religion. Creationism has tended to obscure the fact that religion (…) has indeed come under determined attack by people who have claimed the authority of science, and that Darwin’s work was quite rightly seized upon by antireligionists who had other fish to fry than the mere demystification of cosmogony. I am speaking -- as I know it is rude to do -- of the Social Darwinists, the eugenicists, the Imperialists, the Scientific Socialists who showed such firmness in reshaping civilization in Eastern Europe, China, Cambodia, and elsewhere, and, yes, of the Nazis. Darwin influenced the nationalist writer Heinrich von Treitschke and the biologist Ernst Haeckel, who influenced Hitler and also the milieu in which he flourished.

    Marilynne Robinson, The Death of Adam

    Starp citu, nesen vadīju apaļo galdu ar četriem vēsturniekiem par Latvijas 18.-19.gs. reliģisko ideju vēsturi (ļoti patīkama pēcpusdiena, bet pēc tam daudz darba jāiegulda, lai to novestu līdz kaut kam lasāmam) un tur pavisam nedaudz pieskārās šim jautājumam -- kā un kāpēc tie jaunieši, kuriem vecāki paaudžu paaudzēs bija bijuši brāļu draudzēs un lokālajās kopienās ar visiem tiem skaistajiem morālajiem uzstādījumiem, 19.gs. otrajā pusē pa taisno iegāzās jaunstrāvnieku marksismā, sociālajā darvinismā un noraidīja pilnīgi visu to iepriekšējo kārtību un kultūru, visu nah*j. vienas dekādes laikā.
    3:41 pm
    No Mērtona pēcdzīves:

    Margie Smith went back to Ohio and married a doctor and raised sons. In all these years she has never once spoken publicly of Merton. Even Michael Mott, the authorized biographer, with access to all the Merton papers, with his prodigious research, never met her. (They spoke on the phone.)
    She has painted, she has taken advanced studies in nursing, she has kept up with the Louisville friends who were close to Merton. She has declined to become part of a culture in America that would reward somebody with millions for writing a book titled "I Was Thomas Merton's Secret Love."
    Tuesday, April 24th, 2018
    6:15 pm
    Iesēju dzirnakmenī matjolas.
    2:54 pm
    Tikmēr austrumos (no komentāriem):

    The Pali canon includes instructions to male monks to preserve celibacy by meditating on female flesh as rotting and dead. It is also a traditional Buddhist thesis that women cannot obtain enlightenment, but only enough merit as to be reborn as men. I am not really well-informed about Tantric practices, but I doubt that they are about empowering female sexuality. I have nothing against post-sixties Western sexual values, but justify them on their own terms, don't claim they are embodied in other traditions.
    2:38 pm
    Britu sociologs Gidens pirms 26 gadiem iznākušā grāmatā:

    Modern societies have a covert emotional history, yet to be fully drawn into the open. It is a history of the sexual pursuits of men, kept separate from their public selves. The sexual control of women by men is much more than an incidental feature of modern social life. As that control starts to break down, we see the compulsive character of male sexuality more plainly revealed - and this declining control also generates a rising tide of male violence towards women. At the moment, an emotional abyss has opened up between the sexes, and one cannot say with any certainty how far it will be bridged.

    Anthony Giddens, The Transformation of Intimacy. Sexuality, Love & Eroticism in Modern Societies, Blackwell, 1992, p. 2-3
    Monday, April 16th, 2018
    9:04 pm
    no hernhūtiešu arhīviem: latvju sievu dievbijība
    "[Saiešanas namu] celšanas darbos brāļu draudzes locekļi no plašas apkārtnes piedalījās labprātīgi, gan strādājot bez atlīdzības būvvietā, gan arī ziedojot materiālus un gatavus izstrādājumus vai arī naudu. Celšanas izdevumus skaidrā naudā tādā ceļā izdevās ievērojami samazināt. Tā, piem., ceļot 1850. g. saiešanu Šautuvēs, nav bijis jāizdot vairāk par 74 rubļiem. Cik aizrautīgs bija ziedošanas prieks, rāda šāds gadījums: kāda Smiltenes saimniece kā ziedojumu 1814. g. ceļamam saiešanas kambarim Vecpiebalgas Cepļos bargā ziemas laikā aizvedusi uz turieni vezumu jumšanai vajadzīgo gaŗkūļu salmu, paņemot līdzi savu villainē ietīto zīdaini. Turp un atpakaļ viņai nācās nobraukt ap 100 km."

    Pauls Kundziņš, Latvju sēta, 1974, 267. lpp.
    3:45 pm
    the Round Table is shattered from within
    The gap between medieval Christianity's ruling principle and everyday life is the great pitfall of the Middle Ages. It is the problem that runs through Gibbon's history, which he dealt with by a delicately malicious levity, pricking at every turn what seemed to him the hypocrisy of the Christian ideal as opposed to natural functioning...

    Chivalry, the dominant idea of the ruling class, left as great a gap between ideal and practice as religion. The ideal was a vision of order maintained by the warrior class and formulated in the image of the Round Table, nature's perfect shape. King Arthur's knights adventured for the right against dragons, enchanters, and wicked men, establishing order in a wild world. So their living counterparts were supposed, in theory, to serve as defenders of the Faith, upholders of justice, champions of the oppressed. In practice, they were themselves the oppressors, and by the 14th century the violence and lawlessness of men of the sword had become a major agency of disorder.
    When the gap between ideal and real becomes too wide, the system breaks down. Legend and story have always reflected this; in the Arthurian romances the Round Table is shattered from within. The sword is returned to the lake; the effort begins anew. Violent, destructive, greedy, fallible as he may be, man retains his vision of order and resumes his search.

    Barbara Tuchman, A Distant Mirror
    1:42 pm
    Crispin Sartwell (man nav tās viņa jaunās grāmatas Entanglements: A System of Philosophy, jo nu, 40$ par kindle versiju?) having a sweet meltdown here on the wisdom of our times:

    If Shakespeare were around today, the reactions —even, for God’s sake, by drama critics— would tend to go like this: Danes are not really indecisive (let’s examine the statistics on that); this distortion and vilification of Danes must end. Women shouldn’t be portrayed as passive victims, like Gertrude and Ophelia, for women are super-strong, or at least if we keep saying that over and over we might convince ourselves that they are, which would be a good thing, even if they’re not. People like us want characters who look like us, in every single presentation of anything, so why doesn’t the cast more or less perfectly mirror the population as a whole by race, gender, orientation, disability?

    If you were to put out a movie right now in which a black female character behaved passively, or in which she was in a self-esteem crisis that left her confused and which didn’t suddenly transcend into self-realization, you’d be regarded as a racist and sexist. People would criticize your work on the ground that it’s an inaccurate depiction of black women. You’d protest, in vain, that you did not write the character to be a representative of all black women, or “the typical black woman,” but rather a completely particular human being. In vain, that it’s impossible to create a character that represented all black women. In vain, that every black women is in fact a particular human being. In vain, that what the critics want would make your art an idiotic allegory.

    https://www.splicetoday.com/politics-and-media/pc-entertainment-as-medieval-allegory
    Monday, April 2nd, 2018
    7:31 am
    Novēroti iespaidīgi Poseidona darbi jūdu Pashas laikā Kurzemes līci
[ << Previous 20 ]
About Sviesta Ciba