sulfaen

Entries · Archive · Friends · Profile

* * *
Lielveikalā pie kases uz mani paskatās maza auguma meitene ar balinātiem matiem. Ļoti skaista un smalka. Viņai ir pūkains mētelis, soma ar zeltainām ķēdēm un noplucis rozā maks.
Kāpēc tu uz mani skaties, ja nepazīsti? Šis atkusnis mums visiem nav auksts. Tu nezini, ka, pirms es atnācu šurp, es izsmēķēju cigareti. Un tad es gāju pa tuneli un nejutu savas kājas, man bija slikti, un es padomāju, ka varu zaudēt samaņu. Un tunelī bija tikai salti garāmgājēji un ubagotāji, un neviens man nepalīdzētu piecelties. Vai tu zini, ka es esmu tikai vēl viens gaļas gabals uz āķa? Vai tu skatītos uz mani, ja to visu zinātu?

 

Un tu nezini, ka man sāp acis.
Un manas acis sāp kaut kur iekšā bezgalībā.

* * *
Dzīve man jau kopš bērnības ir asociējusies ar lidostām. Es atceros, kā pirmoreiz to ieraudzīju. To bezgaršīgo balto gaismu un to, ka mēs visi te esam tikai uz laiku un varbūt nejauši. Nejauši piespiesti, nejauši negribot, nejauši negribot negribēt.
* * *
Es stāvēju šosejas malā un domāju, kā es toreiz noglāstīju ūdens virsu vannā, pārvarot sevī vēlmi viņai pieskarties. Mana mašīna bija palikusi kādus 50 metrus aiz manis. Es biju to apstādinājis, izkāpis un vienkārši sācis iet. Dīvaini, ka es nedzirdēju garāmbraucošo mašīnu troksni. Tā vietā man šķita, ka klausos David Darling. Bija ļoti mierīgi un viegli. Uz brīdi es noticēju, ka šeit- pilnīgā nekurienē- es beidzot elpoju, nevis, sakodis zobus, riju kaut kādu skābekļa aizvietotāju, cenšoties apkārtējai pasaulei neizrādīt nelabumu, ko tas man uzdzen. Publiski vemt ir nepieklājīgi. Tavs ķermenis ir tavs žņaugs.

 

Tomēr man palika bail. Kā bērnībā, kad es bastoju stundas skolā, lai bezmērķīgi vizinātos pilsētas sabiedriskajā transportā. Es negribēju, lai kāds apstājas un pajautā, vai es neesmu kaut ko sajaucis. Es neesmu neko sajaucis. Es negrasos raudāt. Un es nīstu skujkoku mežus.

* * *
Kad viņa bija zem manis, es skatījos, kā viņas seju izkropļo bauda. Es zinu, ka tā vēlās virsū neapturama, un viņa spēja tikai saviebties un iekrampēties manā mugurā. Es piespiedos ciešāk viņai klāt. Ir tik viegli paildzināt to- es toreiz nodomāju. Tas ir vieglākais, kas ir.

 

Naktīs zvaigznes ir tukšas.
Dienas ir aklas un sastingušas.

* * *
Es aizveru acis, un viss kļūst tumši mirgojošs. Reizēm es dzirdu savas izelpas. Jūtu, kā ar īkšķi un rādītājpirkstu aizskaru deguna augšdaļu, tad pārbraucu ar pirkstiem pār lūpām.

 

Dažreiz es domāju, kā būtu, ja es saņemtu viņas roku un noliktu to sev uz kaila vēdera. Es varu iztēloties svētlaimes šausmas, ko manī izsauktu viņas plauksta uz manas ādas.

Biežāk es domāju par tiem, ar kuriem viņa guļ.

Skumjas, kas mani tad pārņem, ir vienkāršas kā ieelpots un izelpots gaiss.

* * *
Reizēm mani tracina viss.

Kā bērnu, kam nav, ko iesākt ar laiku. Kas nevar samierināties ar to, ka tas paiet patukšs un nepiepildīts. Kas nevar samierināties ar to, ka dienas patiesībā ir garlaicīgas, un nekam nav nozīmes. Nav tādu krāsu, kas var piepildīt dzīvi ar jēgu.

Tad mans ķermenis liekas caurausts ar kaut kādu atbaidošu uzbudinājumu. Riebīgi drebuļi rausta asinsvadus zem manas ādas.

Mani tracina pat lietus.

Es stāvu pie loga, un man gribas vemt no skata, kā lietus piles krīt tumšās peļķēs uz zemes.

Parasti man ir vienalga, kāds pašlaik gadalaiks. Šī zeme vienmēr ir auksta un drēgna. Pat vasarā. Saule te ir tāda kā caurumaina, tā mani nekad nesilda. It kā tā būtu second-hand- savu siltumu atdevusi iepriekšējam valkātājam.

* * *
Viņa sēdēja vannā, nenovilkusi drēbes, kurās bija pārradusies mājās, un truli skatījās sienā. Tobrīd viņai bija tas neko neredzošais skatiens, kas zaudējis asumu un izšķīdis kādā citā realitātē. Baltais krekls bija samircis un vietām pieplacis pie viņas ādas. Rudo matu gali mirka ūdenī, kura virsu klāja ziepju putas. Es notupos uz ceļiem pie vannas un iemērcu ūdenī roku. Viņa uzmeta man īsu, garlaikotu skatienu. Viņa nebija pamanījusi mani ienākam.

Velkot ar pirkstu pār ziepju putām, es domāju par to, vai viņā ir Viņa sperma. Droši vien. Kad, pārnākot mājās, viņa uzreiz gāja mazgāties, es vienmēr zināju, ka viņa ir bijusi pie Viņa. Vai mana klātbūtne tagad traucēja viņai iebāzt sevī pirkstu un izskalot to laukā? Es labprāt to izdarītu viņas vietā. Es zinu, ka viņai riebjas sev pieskarties tur.

Bet to nemaz nevar iztīrīt. Viņš viņu ir nosmērējis pārāk dziļi. Sēkla jau rāpjas viņā uz augšu. Viņa sēkla. Vai viņš par to kādreiz iedomājas? Vai viņš domā par to, ka viņa sperma vēl ilgi paliks viņā, dziļāk un tālāk, kā to spēj aizsniegt pirksti? Vai viņš prāto par to, cik ilgi tā cīnīsies, lai apmestos viņā uz dzīvi? Nē, viņš par to nedomā. Noteikti ne.

* * *
eyes on fire
Kā tāds badīgs maitasputns ārā bija uzmeties sals. Es sen nebiju nosalusi. Man bija šķitis, ka esmu kļuvusi imūna pret aukstumu. Tomēr vakar vakarā biju pārāk plāni ģērbusies. Zem vieglā mēteļa man bija tikai plāns, balts krekls. Pārnākot mājās, ielaidu vannā karstu ūdeni un, pielējusi nedaudz vannas putu, un ievēlos tajā ar visām drēbēm. Man nebija spēka tās novilkt. Galvā kaut kas spindza un dubultojās. Nemaz nepamanīju, kā vannasistabā ienāca E. un notupās uz ceļiem līdzās vannai uz grīdas. Pārliecies pār vannas malu, viņš ar pirkstu sāka truli bakstīt ziepju putās, kas bija nožēlojami noslāņojušās pār ūdens virsu. Viņa sejā bija tāda attālināta izteiksme. It kā viņa acis vērtos iekšā viņa paša pakausī.

Tu grasies pārvākties pie Viņa vai kā tamlīdzīgi?- viņš slinki novilka. Viņa balss aizplūda bez skaņas, it  kā tā brīvi plivinātos vakuumā.

Idiotisks jautājums- es nosmējos. Man šķita, ka smiekliem tobrīd bija piezadzies kaut kas nedaudz histērisks. Bet es nespēju saskatīt, no kurienes tas nāca.

Zinu- viņš pamāja- tas nočerkstēja kā smiltis man starp zobiem.

Tad viņš piecēlās, vēl pēdējo reizi viegli pārbraukdams ar roku pār ūdens virsu, un aizgāja.

Es nespēju iedomāties, ka varētu kādreiz pamest šo māju. Kādudien iziet pa durvīm un nekad vairs neatgriezties. Tas liekas neiespējami. It kā es te būtu pieburta. Iemūrēta sienā. Neko citu es nezinu, nekas cits es neesmu. Man nav citu sakņu. Man nav cita vadiņa skābekļa pievadei.
* * *
these bullets are meaningless
Mēs staigājam kā pa trauslu naža asmeni, pa tādu, kurš kuru katru brīdi var sadrupt. Dzejnieks un es. Asmens ir truls un sarūsējis. Tas nesagriež mūsu pēdas, tikai spiežas ādā un nosmērē to.

Es nevaru saprast, kādēļ viņš turas man klāt. Varbūt tādēļ, ka zina, ka tas ir bezjēdzīgi. Un nav tā vērts. Ir tādi cilvēki, kas tiecas pēc tieši tādām lietām.
Mēs pārguļam kā divi atsaluši monarhi. Pieklājīgi un vēsi. Un tad lēni un dziļi elpojam. Mūsu rokas ir pārkrustotas pār mūsu krūtīm. Drīz atskanēs šķiltavu klikšķis, un es zināšu, ka viņš ir aizsmēķējis.

Es neizprotu tiekšanos pēc kaut kā kā tādu. Es saprotu ķermeņa uzstājīgumu, kad tas pavēl apmierināt tā vajadzības. Es saprotu domas, kas cauri dienām šķiet tādas kā uzplēstas, un kaut kur aiz tām slēpjas vienkāršas zināšanas par to, ka visā šajā pietrūkst kāda svarīga fragmenta, kā puzles gabaliņa, lai saliktu bildi. Un tas diez vai ir ārstējams vai arī man nav vajadzīgo zāļu, pretindes. Bet es nesaprotu tiekšanos, mēģinājumus aizsniegties līdz kaut kam, šo stiepšanos kā uz pirkstgaliem pēc ievārījuma burkas uz augšējā plaukta.

Vienreiz, kad vēroju uz palodzes nomirušu mušu, sastingušu kājām gaisā, nodomāju, ka mēs esam radniecīgas. Un man nemaz nebija skumji par to. Varu apzvērēt.
* * *
demolition lovers
Daudzreiz esmu nobijusies no tā, ka tas varbūt ir acīmredzami. Es nokāpju pa trepēm, un cilvēki uz mani skatās, un viņi vienkārši redz. Redz tās ainas, kas brīžiem sagrābj manu apziņu. Man nākas ilgi atgādināt sev, ka man nemaz nav īstu domu, un es esmu mantojusi mūsu ģimenei raksturīgo ārējā apvalka absolūtumu. Mēs vienmēr esam staigājuši kā tukšas olu čaumalas. Bez sejā iezīmētām ilgām un cerībām, un iekāres. Un varbūt mums nekad nav bijis tiesību būt par kaut ko vairāk.

Mani mati ir izķemmēti un iztaisnoti gludi, man mugurā ir tumšzila blūze un bikses, es nokāpju pa trepēm, un viss notiek kā parasti. Dzejnieks mēģina aplikt man roku ap vidukli, es redzu E. telpas otrā galā, viņš tukši noraugās manī, neklausoties tajā, ko viņam stāsta kāda skaista tumšmate, pieliekusies ar lūpām pavisam tuvu viņa ausij. Es zinu, ka es pamodīšos dzejnieka gultā, un gaiss šķitīs pārāk silts un sauss, un es nodomāšu, ka tas man asociējas ar vārdu mirt, šī tukšā skaidrība.

It kā mirt nozīmētu traukties tālāk iekšā nākotnē, dienās, kas sekos cita citai, iet uz priekšu tunelī, kura galā gaisma... Nē, gaismas nebūs- par to esmu gandrīz droša.
* * *
under the flowers of decay - part 3
Kādu brīdi es gulēju un domāju, ka tā tas varētu notikt. Mums nebūtu pēcnācēju ar sivēnu astēm, bet mēs te paliktu, vienkārši lēni aizmigtu. Un mūs pamazām noēstu skudras. Un māja sabruktu pār mums. Viss pārvērstos pīšļos. Un izzustu. Pilnīgi viss.

Tomēr tā nenotika.
* * *
under the flowers of decay - part 2
Iespējams, tas ir pats pretīgākais noziegums, kāds pastāv. Priekš cilvēkiem. Viņi spēj saprast daudz ko. Samierināties ar daudz ko. Bet ne šo te. No tā viņiem patiesi metas nelabi- viņš toreiz teica.

Un viņš gulēja man aiz muguras, pārsedzis mani ar palagu, lai tas atdalītu mūsu ķermeņus, novilktu starp tiem kaut plānu un caurlaidīgu, bet robežu. Un tomēr viņš bija mani apskāvis, viegli, pavisam viegli, ar pašiem pirkstu galiem glāstot manu plecu.

Es lēni iemigu.

Kā sapnī.

It kā kāds man pirmoreiz mūžā dziedātu šūpuļdziesmu.

Kad no rīta pamodos, es biju viena.
* * *
under the flowers of decay - part 1
Toreiz- gandrīz pirms gada- viņš apgūlās man blakus un vienkārši sāka mani glāstīt. Viņa pirksti lēni slīdēja pār manām rokām, kaklu, pleciem, muguru. Tad, brīdi minstinājušies, noslīdēja zemāk. No sākuma man šķita, ka tā ir kāda spēle, slimīga rotaļa, bet viņa sejas izteiksme bija neizdibināma. Tajā bija kaut kas no koncentrēšanās, kas piemīt pianistiem, kad tie sēž pie klavierēm, bet atjaukts ar sāpēm. Viņa acis skatījās tikai uz manu ķermeni vietās, kur to skāra viņa pirksti. Es nekad nebiju izjutusi uz savas ādas kaut ko tik vieglu, bet koncentrētu, pilnu strāvas un impulsu. Tas bija šausminoši. Manā prātā kaut kas bezdievīgi spārdījās. Mana sirds sitās mežonīgā ātrumā. Adrenalīns. Pamazām tas noplūda manī un iedvesa atvieglojošu eiforiju.

Kad viņa roka pievilka mani tuvāk, es neizturēju, es apliku kāju ap viņa gurnu.

Kāda daļa manis cerēja, ka tas tomēr nenotiks
- E. sacīja un ievilka mani cieši savā apskāvienā. Abas viņa rokas bija uz manas muguras, viņa celis starp manām kājām. Viņa elpa plūda iekšā manā.

(Iedot elpu nozīmē iedot dzīvību.)
* * *
drowning lessons
Un viņš bija atkal pamodies. Kad es pasniedzu Dzejniekam glāzi ar manis sajaukto martini ar vodku, E. stāvēja durvīs un skatījās uz mums, ar īkšķi lēni berzējot savas lūpas. Uz pirksta izcēlās plats, vijīgu motīvu rotāts gredzens.

Es varētu piedāvāt uzspēlēt kādu spēli, piemēram, paslēpes
- viņš smīkņāja.
Kāpēc gan ne?- Dzejnieks izmeta tā, it kā atbildētu izaicinājumam.
Es skaitu līdz simts- paziņoja E. un nostājās pie sienas, uzgriezis mums muguru.

Dzejnieks saņēma mani aiz rokas un veda mani augšā pa kāpnēm uz manu istabu. Tā vietā, lai meklētu paslēptuvi, viņš piespieda mani pie sienas.
Ar griezīgu sajūtu vēderā manās domās negaidīti iezagās atmiņu uzplaiksnījumi- Viņa lūpas uz manas ādas tieši virs zeķes mežģīņu joslas. Vai arī viņš skūpsta mani tur, kur es nekad neesmu varējusi paciest neviena cita lūpas. Skūpsta maigi, bez siekalām un mēles. Instinktīvi es sāku purināt galvu, mēģinot aizdzīt šīs ainas.

Tava vienaldzība ir nogalinoša- sacīja Dzejnieks brīdī, kad es viņu atstūmu.
Tā nemēdz būt- es atbildēju.
* * *
Viņa mēdza stāstīt E., ka mūsos plūst senas krievu aristokrātu asinis. Un franču. Es atceros, kā mūsu māte to teica- franču asinis- tas nozīmē kultūru. Un izlaidību. Tu vienmēr būsi pārāks par visiem šeit. Ne mirkli neiedomājies, ka cilvēki, ko tu šajā zemē jebkad satiksi, ir tev līdzvērtīgi.

Es zinu, ka mūsu mātei kaut kur glabājās ciltskoki, ko viņa dažreiz atritināja E. priekšā kā bilžu grāmatu, kad viņš vēl bija bērns. Tomēr es nekad neesmu dzirdējusi viņu pieminam kaut vienu no tajos attēlotajiem cilvēkiem kā dzīvu un kaut kur reāli esošu. Tāda tēma kā viņas vai tēva vecāki, brāļi un māsas vienkārši nepastāvēja.

Tāpat es nezinu kā un no kurienes viņa pēkšņi uzradās šeit- šajā zemē, šajā mājā, ar vienu roku pieķērusies savam klusējošajam vīram, kamēr otra roka gulēja uz vēdera, kura iekšienē jau vairākus mēnešus bija E. Es varu iztēloties viņu pirmoreiz ienākam šīs mājas hallē ar vieglprātīgi izpūrušiem tumši brūnajiem matiem, apkārušos dārglietām un apbruņojušos ar nedaudz vājprātīgi alkainu skatienu, kas turpinās uzturēt dzīvu viņas aizrautību šajā klusumā un pelēcībā gadu pēc gada. Es varu iztēloties arī pēkšņa aizvainojuma izteiksmi viņas sejā, kad viņu sažņaudza pirmās dzemdību sāpes. Kā bērns, kas dabūjis nepelnītu sitienu.

Kad es vienreiz E. tomēr pajautāju, kas vēl bija rakstīts mātes dienasgrāmatā, viņš atbildēja-
Tieši tajā konkrētajā? Aptuveni tas pats, ko es tev jau nolasīju, atkal un atkal, atšķiroties tikai dažām detaļām.
Viņai bija arī citas dienasgrāmatas?
Uz to viņš neko neatbildēja.
* * *
velocity fallout
E. sēdēja uz grīdas, atspiedies pret sienu. Viņa rokās nezkādēļ Žoržas Sandas Konsuela. Viņš blenza grāmatā neko neredzošām acīm.

Tu vēlies, lai mēs iznēsājam mūsu jau no pirmā skatiena agoniju un tad dzemdējam to nedzīvu?- man gribējās pajautāt Dzejniekam, kurš bija ienācis hallē un nedaudz samulsis skatījās apkārt. Tā vietā es piedāvāju viņam uztaisīt kokteili.

Es tevi visu nedēļu nevarēju sazvanīt, tādēļ...- sacīja Dzejnieks.

E. pacēla acis no grāmatas un brīdi uz viņu paraudzījās. Viņa skatienā uzplaiksnīja mirkļa izbrīns, kam sekoja kaut kas neizprotams, varbūt skumjas. Tad viņš atkal novērsās.

Kas viņam lēcies?- jautāja Dzejnieks, kad mēs bijām virtuvē.
Esamības nepanesamais vieglums- atskanēja ņirdzīga balss no halles.

Pavasaris Dzejniekam piestāvēja. To īso brīdi, kuru es biju pavadījusi pie pavērtām ārdurvīm, mani bija apdullinājis putnu skaļās čivināšanas troksnis. Pārāk blīvs un nemierīgs. Bet Dzejnieka matus bija glāstījis vējš un saule, viņš smaržoja pēc gaismas, pēc dienas, kamēr mēs bijām piesūkušies ar mūžīgās nakts ēnām.
* * *
Pirmoreiz tas atgadījās neilgi pēc tam, kad vecāki bija satinuši makšķeres. No sākuma es vēl pieņēmu, ka viņi ir aizbraukuši kādā ceļojumā, viņi to mēdza darīt, protams, ne tik pēkšņi un neplānoti. Bet esmu pārliecināta, ka E. ne brīdi nedomāja, ka viņi jebkad atgriezīsies.

Tas vienmēr sākās ar pēkšņu E. intereses zudumu attiecībā pret realitāti. Telefoni tika atslēgti un aizmirsti ieslēgt atpakaļ, zvanus vai klauvējienus pie ārdurvīm reti kāds sadzirdēja. Dienas sāka pārvērsties bezizmēra laika masā, biezputrā. Klusums ieguva kaut kādu vēl padziļinātāku formu, bet arī tas palika nesaklausīts. Klusumu taču var dzirdēt? Parasti var. Mēs klīdām katrs savās stundās, brīžiem sajaukuši dienas ar naktīm, vilkāmies pa trepēm, izvazājot pa māju grāmatas un traukus. Reizēm, kaut arī mēs māju gandrīz nepametām, varējām neredzēties pat vairākas dienas. Varbūt kādā brīdī paslīdējām viens otram garām un to pat nepamanījām.

Nebija nekā cita, tikai šī māja. Kā noslēgta šūna tukšā visumā, kurš lūrēja iekšā pa mūsu logiem.

Tādos periodos es naktīs piekopu rituālu ar gaismu ieslēgšanu un izslēgšanu, pārvietojoties no vienas telpas otrā. Tā, lai es ne mirkli nepaliktu pilnīgā tumsā. Ejot es pacēlu no grīdas izmētātas grāmatas, izlasījusi no nejaušām lappusēm nejaušus teikumus, es tās turpat arī atstāju.

Es nezinu, ar ko E. nodarbojās savās apetītes zuduma dienās. Bet par viņa nodarbēm es vispār maz ko zināju. Pastāvēja uzskats,  ka viņam ir darbavieta, nodarbošanās, par kuru es nojautu tikai to, ka tā pa laikam viņu nosēdināja pie datora vai retu reizi lika iedarbināt mašīnu. Viņš, protams, lasīja, daudz lasīja, vienmēr daudzreiz vairāk kā es. Tomēr, vērojot uz grīdas nomestās grāmatas, kas pēc viņa palika kā asiņainas sliedes, es sapratu, ka tās tad bija pārstājušas izsaukt viņā noturīgu interesi. Viņš skatījās tām cauri.
Mēs nekad neesam īpaši daudz sarunājušies. Bērnībā mēs gandrīz nepārmijām ne vārda. Arī vēlāk to nekad nebija daudz. Pat tad, kad vecāki bija satinuši makšķeres, mēs nepievērsāmies it kā neizbēgamām sarunām par saimnieciskām tēmām, mēs izlikāmies, ka nekas nav noticis, vai, ka nekas nekad nav bijis citādāk, kā tagad, katrs savā nodabā padarot to, ko viņam labpatikās. Tīri trauki bija E. reliģija, viņš necieta, ja izlietnē kaut kas atradās. Tāpat man radās aizdomas, ka pārtika ledusskapī pārsvarā bija viņa nopelns. Un dažreiz pagatavotie ēdieni. Es mēdzu iedarbināt putekļusūcēju.

Šie periodi izbeidzās tāpat kā sākušies- pēkšņi. Tikai dažreiz tie pārāk ieilga- kā īpaši smaga slimība. Nē, es nebaidījos, ka viņš reiz var vairs neatmosties.

Man būtu vajadzējis pamanīt pazīmes jau torīt, kad, neaizcērtot durvis, bija aizgājusi saniknotā meitene. Bet to, ka atkal ir iestājies tāds periods, es sapratu neduadz vēlāk.
* * *
Iebāz tur roku. Tu zini kur, kur es domāju. Noglāsti sevi.
Pavēle viņa balsī izskanēja auksta. Viņš stāvēja, atspiedies pret sienu, un tukši skatījās man sejā. Tas notika pirms pāris gadiem.
Es nezinu, kādēļ paklausīju. Tā bija bezgaršīga sajūta. Es nejutu savu pieskārienu. Es tikai, atbalstījusies pret pretējo sienu piecu metru attālumā ar vienu roku aiz sava apģērba, skatījos viņam pretī bez jebkādas izteiksmes.
Pietiek!- viņš pēkšņi tā sāpīgi iešņācās, viņa acīs brīdi iedegās tāds kā naids.
Es sarāvos un pārtraucu. Tad piegāju viņam klāt un no visa spēka iegāzu pa seju. Nekad nebiju nevienam situsi. Mana roka viņa vaigā ietriecās neveikli, bet spēcīgi. Šķita, ka tā pa ceļam nevar izlemt, kādu stāvokli labāk ieņemt, tādēļ divi pirksti, kas nebija paspējuši piekļauties veidoties sākušajam kulakam, ar nagiem iegreba viņa ādā riebīgus robus. Es iebrēcos no sāpēm, ko radīja trieciens, atrāvu roku un sāku to purināt, cerot, ka nekas nav lauzts. E. nebija izkustējies ne par milimetru. Uz viņa vaiga kaut kā atsvešināti uzradās pāris trekni asins pilieni. Acis atkal bija tukšas, aukstas, tālas. Es palūkojos uz saviem pirkstiem. Tur aiz nagiem bija iestrēguši viņa ādas gabali. Sāku tos ķeksēt ārā. Tikko noplēsti miesas fragmenti man vienmēr šķituši pretīgi. Nupat tie vēl bija dzīvi un piesaistīti organismam, bet tagad, kaut arī norauti, man dažreiz šķita, ka tie joprojām spēj just, uztvert. Kā nocirsta galva, ko bende saņem aiz matiem un paceļ pret pūli giljotīnas pakājē.
* * *
you will be the end of me
Beigu sākums. To var nekļūdīgi saost. Kad iestājas tāds kā nogurums, un nav vairs spēka uzturēt sarunas. Kad gaiss liekas saturam vairāk garlaicības molekulu kā jebkad agrāk. Kad viss ir tāds novītis. Kā ziedi kapsētās vasarās. Nesvaigs. Kad saproti, eksperiments ir izgāzies. Un tas nebija nekāds konkrēts cilvēks, ko tu meklēji, tās bija ilgas pēc kaut kā, kas tā arī nekad neiestājās. Kad tu pamani viņa ķermeni- siltu, iesaiņotu apģērbā, kas piesūcies ar viņa smaržu, ar viņa asinsrites impulsiem, un tev vienkārši gribas aiziet. Ne tādēļ, ka viņš būtu slikts. Nē, vienkārši ne tavs.

Es zināju, ka ir lieki turpināt tikties ar Dzejnieku. Tomēr es sev nevarēju apsolīt, ka nepadošos kaut kādai tieksmei sajust to, cik ļoti miruši mēs esam.
* * *
Reizēm radās sajūta, ka viņa- mūsu māte- ir laidusi pasaulē mūs visus- tēvu, E. un mani. Vai arī izvilkusi no kādas pažobeles un tagad nezina, ko īsti ar mums iesākt. Mēs bijām viņas personīgie spoki. Vienmēr klusējošais tēvs, E.- pārmērīgi mierīgais un saltais bērns ar neparasti asām acīm, un es, kas uz visu noskatījos no malas, it kā stāvētu ārpus kaut kāda mātes novilkta riņķīša.

Vienreiz, kad man bija 12, viņa uz mani paskatījās. Tas bija ilgākais skatiens, ko viņa man jebkad bija veltījusi.
Tu izaugsi ļoti skaista- viņa konstatēja ar tādu aukstu pārsteigumu balsī. Tur nebija ne miņas no atzinības, šķita, ka tas vienkārši bija apstāklis, ar kuru viņa nebija rēķinājusies.

* * *
the truth about heaven
Kad no rīta es viņu ieraudzīju virtuvē, viena no vakardienas kailo krūšu īpašniecēm bija samulsusi.
Es nevarēju Viņu nekur atrast- viņa man paziņoja.
Es varēju redzēt, ka viņas balss un vārdi, ko viņa no sevis negribīgi izspieda, viņā pašā izsauca tādu kā aizvainojumu. Man gribējās atbildēt- un kā tieši tas attiecas uz mani? Tas varētu būt ļoti tipiski. Viņa bija sarūgtināta, bet tā nebija mana problēma.
Es iešu paskatīties- es tomēr pamāju.

E. gulēja vecāku guļamistabā uz paklāja, uz krūtīm atvērta grāmata. Kad es ienācu, viņa acis atvērās. Kādu brīdi viņš vienaldzīgi skatījās uz augšu- uz mani, tad acis atkal aizkrita ciet.

Viņš guļ- es viņai paziņoju.
Es redzēju, ka viņa beidzot kļūst nikna. Bet, kā jau normāls vidusmēra cilvēks, viņa neizplūda savu dusmu izpausmēs, neizteica neko no tā, ko patiesi domāja. Viņa tikai apveltīja mani ar niknu skatienu, pagriezās un aizgāja. Pēc viņas neaizcirtās pat durvis.
Iestājās klusums.

Klusums nav kaut kas, pie kā man ir jāpierod. Lielākoties cilvēki kļūst nervozi, ja nekas nenotiek, ja gaiss šķiet sastindzis pilnīgā bezvējā. Mēs uzaugām klusumā. Tukšā mājā starp grāmatām kā divas lāstekas, katrs iekšā pats sevī.

Bērnībā es mēdzu iztēloties kaut kādus notikumus, uzņemt savā galvā filmas. Tās parasti beidzās kā modernisma literatūra- daudznozīmīgi, bez jebkāda atrisinājuma. Bet man patika brīdis, kad es palaidu beigu titrus uz kādu koku vai domās sastingušas sejas fona. Mani sajūsmināja manis izdomāto ainu rūgtums. Tagad man gribējās palaist beigu titrus aizejošajai meitenei.
* * *
Kad es E. vienreiz pajautāju, vai viņš gadījumā nezina, kādēļ vecāki satina makšķeres, viņš kādu brīdi klusēja un domīgi skatījās man garām. Kad viņš atbildēja, viņa balsī rāmumam bija piezadzies tāds kā mulsums-

Viņš vienreiz atnāca mājās agrāk kā parasti. Ap pusdienlaiku. Tevis nebija. Mēs ar Viņu bijām bibliotēkā.

Sekoja vēl viens klusuma brīdis, tad viņš turpināja-

Viņa uzkāpa augšā un ieraudzīja viņu kravājam ceļasomu. Viņš to darīja lēni, pēc nejaušības principa iemezdams tajā pa kādam apģērbam vai grāmatai. Kādu laiku viņu vērojusi, Viņa sāka darīt to pašu. Kad tu pārnāci, Viņi jau bija tikuši līdz mašīnai. Tu redzēji, kā Viņi iekrauj bagāžniekā somas, iekāpj- Viņa pie stūres- un aizbrauc.

Es varēju to skaidri redzēt. Redzēt kā mēmo filmu. Bez neviena vārda, kā tas noteikti norisinājās. Tomēr es zināju, ka viņš nepateica visu. Es varu iztēloties to brīdi, kad Viņa, pirms ķerties pie tās pašas nodarbes, kas bija pārņēmusi viņas vīru, brīdi bija palūkojusies uz E. Viņas skatienā noteikti bija kaut kas nedaudz bailīgs, kā izbiedētam trusim, bet tas ātri pārgāja. Nevar būt, ka tas nenotika.

Un es varu iztēloties savu tēvu- cilvēku, kas klusēja, pamazām izdzisa, līdz izzuda arī fiziski. Kā dzīvnieks, kas sajutis savas nāves tuvošanos, viņš nolīda kaut kur paslēpties.

* * *
the ghost of you
Gulēju Dzejnieka gultā un skatījos griestos. Man gribējās pastiept roku un pieskarties lustrai, sajust uz pirkstiem tās putekļu slāni, bet tā bija pārāk augstu. Vienā no viņa grāmatu kaudzēm pie gultas pamanīju vilinošu muguriņu- Dvēseļu putenis. Es neesmu īpaši droša par to, vai man ir dvēsele. Patiešām. Tā esmu es un tikai es, kas piesārņo šo ķermeni, tur nav nekā cita, nekā pārdabiska, mūžīga, skaista un cēla.

Es zināju, ka es nepalikšu pa nakti. Es to nespēšu. Es izgāju uz ielas, kad bija jau vēls. Man būtu vajadzējis izsaukt taksi, bet es kādu laiku gāju kājām. Ar mani tagad varētu notikt kaut kas slikts- es nodomāju. Tā nebija vēlēšanās, es baidos, ka manī nav nekādu pašnāvniecisku tieksmju. Tā bija vienkārša doma, kas iešāvās prātā, doma, kas ļāva man iet pāris centimetrus virs asfalta un izjust sevī kaut ko svešu- dzīvīgumu? Uzasinātu ķermenisku nomodu? Es vairs negulēju cauri dienām, uz brīdi es biju nenoliedzami dzīva.

Mājās E. bija sarīkojis izrādi. Pierunājis trīs meitenes uzlikt maskas, apsiet ap gurniem baltus palagus un ar kailām krūtīm dejot pie austrumnieciskas mūzikas. Tas viesu vidū bija izsaucis vispārēju sajūsmu un jautrību. Kādu laiku es stāvēju, vēroju priekšnesumu un domāju, ka tas varētu būt izdevies, ja ne publika, kas uztvēra tikai atkailināšanos. Kad es kāpu augšā pa trepēm, lai nolīstu savā istabā, E. roka bija nekustīgi piesalusi pie vienas no sešām kailajām krūtīm.
* * *
Mūsu māte vienmēr ir bijusi vairāk E. māte nekā mana. Savā ziņā man vispār nebija vecāku. Viņi man bija vienkārši divi pieauguši cilvēki. Mūsu tēvs klusēja. Vienkārši neko neteica. Gandrīz nekad. To neilgo laiku, ko viņš jebkad pavadīja mājās, viņš sēdēja bibliotēkā ar grāmatu vai bija kopā ar savu sievu. Ja bērni parādījās viņa redzeslokā, ar kaut ko piesaistot uzmanību, viņš pacēla acis un skatījās ar tādu nedaudz izbrīnītu izteiksmi. Bet viņu reti kāds traucēja. Viņš mums bija kā mēbele. Mūsu māte to neilgo laiku, ko viņa pavadīja mājās, veltīja vai nu vienam vai nu otram no diviem saviem vīriešiem. Virsroku parasti guva E. Īpaši, kad viņš vēl bija mazs. Es pieļauju, ka jau kopš brīža, kad mana māte uzzināja, ka viņai ir dēls, viņas mērķis bija no tā iztaisīt savu ideālo vīrieti. Vai kaut kādu tēlu. Mūsu ģimenes shēmu varētu uzzīmēt kā manu māti pašā viducī, ap kuru riņķo mans tēvs un E., savstarpēji ne ar ko nesaistīti, bet mani kā planētu kādā citā saules sistēmā, kurai vienkārši ir tāda trajektorija, kas izretis viņus aizskar. Es biju kā brīvais radikālis. Man nebija liegts vērot, kā viņa lasa E. priekšā savas mīļākās grāmatas vai skatās, kā viņš pats tās lasa. Jo es netraucēju. Es nekad neiejaucos viņu sarunās, gandrīz nemaz neizrādīju, ka es te esmu, un viņi arī nekā neizrādīja, ka ir pamanījuši manu klātbūtni. Līdz ar to es saņēmu to pašu audzināšanu, ko mans brālis. Kad viņam bija 13 gadi, mēs abi zinājām visu par to, kā visefektīgāk pavest meitenes (tiesa, manas teorētiskās zināšanas man atšķirībā no mana brāļa neko daudz nedeva, varbūt tam bija kāds sakars ar anatomiju?). Mēs trijatā (ar piezīmi, ka es parasti tikai vilkos pakaļ) regulāri pavadījām vairākas stundas apģērbu veikalos, pirkām rotaslietas, dažreiz gājām uz kino vai teātri, bija arī dažas izstādes. E. klausīja visam, ko viņa teica. Vismaz ārēji. Viņam nekad nebija nekādu pretenziju, nekādu ideju, nekāda cita viedokļa. Tomēr man radās iespaids, ka mūsu māte nav gluži sasniegusi savu mērķi. Viņš bija viss, ko viņa viņam lika, tomēr viņam katastrofāli trūka dzīvības, patiesas ieinteresētības. Viņš bija pārāk auksts, kā tāds miegains, garlaikots Mefistofelis. Mēs abi gan vizuāli, gan garīgi pārāk atgādinājām savu tēvu. Ja arī mums piemita kaut kas no mūsu mātes aizrautīguma, tas uz āru īpaši neizpaudās. Varbūt mēs kā gliemeži blenzām iekšā paši savās mājās, skatījāmies savās zarnās un sazīmējām tur interesantas līnijas. Manas mātes audzināšanas tieksmes apsīka, kad E. palika 15. Viņa samierinājās ar to rezultātu, ko bija sasniegusi, ilgie cenzūras gadi galu galā nevarēja paiet bez kaut kādu ideju nogulsnēšanās smadzenēs. Tagad viņi abi laiku kopā pavadīja, kaut arī regulāri, tomēr mazāk. Viņš vairs nebija viņas ideju pagarinājums, bet kāds atsevišķs cilvēks. Cilvēks, ko viņa dažreiz uzlūkoja ar tādu kā sajūsmu.
* * *
never gonna fall in love again
Mēs visi, kaut arī negribam tajā atzīties, kaut kādā ziņā gaidām savu īsto cilvēku- man šodien sacīja Dzejnieks- varbūt pareizāk būtu teikt- nav moderni kaut kā tādā atzīties. Tas nav labais tonis. Tomēr, lai kādu daiļliteratūras grāmatu tu nepaņemtu rokās, tajā vienmēr būs kāda norāde uz šīm ilgām.

Viņš stāvēja manā istabā un pētīja mana visai nabadzīgā grāmatplaukta saturu. Tur kopējā jūklī aizvien rēgojās pa kādai vidusskolas mācību grāmatai, un es saviebos no šī pēkšņā atklājuma. Algebra 10.klasei nav gluži kas tāds, ko tu gribētu nodemonstrēt savam potenciālajam mīlniekam literātam.

Tu gribēji teikt, ka rakstnieki ir sapņotāji, kam nav nekā labāka, ko pasākt ar savu laiku, kā vien garlaikot cilvēkus ar savu naivumu?- kaut kā svešādi man pašai izskanēja mana atbilde. Vēderā ievaidējās pēkšņa pilnīga tukšuma sajūta. Tāda kaila. Es peldēju pa kaut kādu dīvainu straumi, un man tas nepatika. Es negribēju tā atbildēt, protams, negribēju. Rakstnieki ir svēti un neaizskarami. Pat man. Es viņiem visiem ļoti ticu. Kam gan vēl es varētu ticēt?
Tev ļoti patīk valkāt šo pohujistes masku, vai ne?- viņš tā asi izmeta.
Tieši tā- es pamāju.
Tobrīd manas istabas durvis atvērās un ienāca E. Nepievēršot mums nekādu uzmanību, viņš iegāzās manā gultā un atvēra savu Marķīza de Sada Justīni.
Dzejnieks sarauca pieri, bet es viņam pamāju uz durvju pusi- iziesim pastaigāties, parādīšu tev dārzu.

Tā laikam nebija veiksmīga doma- ierasties pie tevis- ieminējās Dzejnieks, kad mēs bijām ārā.
Es paraustīju plecus. Man nebija, ko atbildēt.
Vai viņam nav nekā cita, ar ko nodarboties?- viņš dusmojās.
Trauki it kā ir nomazgāti- es novilku.
Bija redzams, ka Dzejnieks joprojām nebija ticis pāri šokam, kas viņu piemeklēja, kad E., pēc zvana atverot durvis un ieraugot viņu uz sliekšņa, bija tās uzreiz aizcirtis Dzejnieka deguna priekšā, it kā tur neviena nebūtu.
Manam brālim ir savi īpatnējie priekšstati par labu izklaidi- es beigās noteicu- tur neko daudz nevar līdzēt.
Man radās sajūta...- viņš iesāka, bet tad pārdomāja- labi, aizmirsīsim.

Un tad viņš man tuvojās, lai noskūpstītu. Tas bija tik negaidīti, ka es sarāvos. Es varēju iedomāties seksu ar viņu, seksu, kas varētu attīstīties par kaut ko labu, veiksmīgu, es varēju iztēloties viņa gaišo acu skatienu caur viņa matu šķipsnām, tādu skaidru, viegli laimīgu, bet es nevarēju paciest to, ko viņa lūpas tagad centās paveikt uz manējām. Tajā bija kaut kas uzspēlēti aizbildniecisks. Perverss. Viņš skūpstīja mani ne tādēļ, ka viņam to gribētos, bet tādēļ, ka domāja, ka tādā veidā izdara man kaut kādu laipnību, izrāda- es tevi negribu tikai vēl kādu reizīti izdrāzt. Tas man uzdzina sliktas atmiņas.
* * *
into dust - part 2
Toreiz- pēc tās negaisa nakts- es sakūru sārtu, kā biju agrāk redzējusi kādā filmā.

Kamēr E. bija aizbraucis, es pārraku visu viņu istabu, meklējot mātes dienasgrāmatu, tomēr neatradu to. Es iegriezos arī vecāku guļamistabā. Kopš viņi bija satinuši makšķeres, es tur nekad nebiju gājusi iekšā. Meklējot plāno grāmatiņu, es atklāju, ka mātes kumode ir pilna ar viņas veļu, naktskrekliem, halātiem, un skapī karājas pāris tēva krekli un uzvalki. Skatoties uz šiem nedzīvajiem rēgiem, mani pārņēma pēkšņs niknums. Tas nav nekas tāds, kas man ir raksturīgs. Un varbūt es tikai iztēlojos, ka tas bija niknums. Man jau kopš bērnības ir paticis spēlēt viena aktiera izrādes pašai priekš sevis.

Kad E. mašīna lēni stūmās iekšā pa iebraucamo ceļu, es pie baseina uz akmens flīzēm jau biju sakūrusi sārtu. No degošajām, ar aizdedzināmo šķidrumu aplaistītajām lupatām vēlās melni, riebīgi dūmu mutuļi. Pēkšņa, spēcīga vēja brāzma ienesa baseinā pusi mana ugunskura satura. Tur tas peldēja kopā ar visu pārējo, kas sakrājas, ja visu vasaru baseins ne reizi nav tīrīts. Otra sārta puse bija izšķīdusi, un liesmas nožēlojami rīstījās, pārvēršoties zemā kūpēšanā. Sāka līt.

Ej iekšā- pēkšņi ierunājās E. Viņš bija pienācis klāt un pavisam vienkārši skatījās manās aktivitātēs.

Pēc tam es pa virtuves logu vēroju, kā viņš ar ūdeni apdzēš uguns pusaprītās driskas, kā viņš ar visām drēbēm iebrien netīrajā baseinā un izzvejo no tā katru apdegušo lupatu, kā viņš to visu sagrūž atkritumu maisā un aiziet. Lietus pamazām pārvērtās baltā, zemi dragājošā sienā.

Kad viņš ienāca virtuvē un pastiepa roku pēc dvieļa, viņš bija viscaur izmircis. Pavirši apslaucījis dvielī rokas, E. piegāja pie atvilknes, kurā kopā ar dakšiņām un nažiem glabājās arī viņa zilganbaltā cigarešu paciņa un šķiltavas. Viņš nesmēķēja. Tikai kādu reizi pusgadā izvilka vienu cigareti un paniekojās, tēlojot kādu dīkdienīgu varoni no filmas. Vienreiz pēc tāda atgadījuma viņš vēma.

Tagad viņš aizdedzināja cigareti un izdarīja no tās vienu ilgu ieelpu. Izpūtis dūmus, viņš pabāza nenosmēķēto cigareti zem ūdens strūklas izlietnē. Tā apdzisa, un viņš to izmeta atkritumu spainī.

Fragments, ko es nolasīju no viņas dienasgrāmatas, ar to nebeidzās- pagriezies pret mani, viņš mierīgi ierunājās- tas noslēdzās ar vārdiem- un mans vīrs sēdēja krēslā istabas stūrī un skatījās uz mums bez jebkādas izteiksmes sejā, kā statuja.
* * *
headlights on dark roads
Es neatceros, ka jebkad būtu raudājusi. Pat bērnībā, nokrītot uz asfalta un nobrāžot līdz asinīm celi vai elkoni, es brūces tikai ar interesi aplūkoju. Pieļauju, ka man ir augsts sāpju slieksnis. Vienreiz mēģināju sevi noskaņot un izspiest no acīm kaut kādu mitrumu, tomēr man tas neizdevās. Es neesmu radusi sev stāstīt, cik nožēlojama un nevienam nevajadzīga esmu, man tam tāpat netrūkst pierādījumu. Kad centos izmocīt asaras, bija tāda sajūta, ka manas acis ir iededzinātas koka mizā. Tās šķita izkaltušas.

E. vienreiz raudāja. Viņam toreiz bija 12 gadi. Es to atceros pavisam skaidri.

Pie mums mēdza piestaigāt kaimiņu kaķis, un mans brālis bija viņu pielabinājis sev. Tas bija rūsgani raibs dzīvnieks, nezinu, kādas dzimtes. Mums pašiem mājdzīvnieku nekad nav bijis. Vai nu eksperimenta vai rotaļas pēc E., vienreiz notupies viņu paglaudīt, otrā rokā turēja dārza šļūteni. Kaķis, neko sliktu nenojauzdams, palaida skaļu murrāšanu un trinās gar E. kājām. Kad viņam trāpīja pēkšņa ūdens strūkla, dzīvnieks aizšāvās prom kā reaktīvā raķete. Viss slapjš un nožēlojams, tas neizpratnē blenza uz mums no pagalma otra gala. Tomēr nepagāja ne 5 minūtes, kad tas jau vilkās atpakaļ pie E. kājām. Mans brālis piecēlās stāvus, viņa sejā pēkšņu riebuma izteiksmi nomainīja saltums. Kad viņš sāka spārdīt kaķi ar kājām un no jauna liet tam virsū no šļūtenes, pār viņa vaigiem ritēja asaras. Nebija nekādu šņukstu vai sēkšanas kā filmās, tikai pāris jocīgas ūdens sliedes.
* * *
into dust - part 1
Pirmoreiz no šīs lielās mājas neapdzīvotības un tukšuma naktīs es nobijos kādu pusgadu pēc tam, kad mūsu vecāki bija satinuši makšķeres. Tas bija pirms kādiem 2,5 gadiem, man vēl nebija 18. To laiku mēs ar E. bijām nodzīvojuši, veiksmīgi izliekoties, ka nekas nav noticis, ka mēs nejūtamies kā lielveikalā nomaldījušies piecgadīgi bērni, kas vairs necer atrast mammu un gatavojas neizbēgamai bada nāvei kādā kaktā.
Bija vasaras beigas, augusts, un naktī plosījās neparasti spēcīgs pērkona negaiss. Nekad agrāk šī dabas parādība nebija mani iedzinusi bailēs, bet tonakt es izkāpu no gultas un izgāju koridorā, lai atrastos tālāk no logiem. Bija ap pustrijiem naktī. E. parasti nakšņoja vecāku guļamistabā (un es par to centos neizdarīt nekādus secinājumus), bet es pamanīju, ka viņa istabas durvis ir pavērtas, un pa šķirbu tumšajā koridorā iespīd gaisma. Es klusi iegāju viņa istabā un atradu viņu pie rakstāmgalda, noliekušos pār kādu grāmatu. Telpu izgaismoja ne tikai galda lampa, bet arī pāris sveces.
Viņš ne ar mazāko ķermeņa kustību neizrādīja, ka ir pamanījis manu ienākšanu, tādēļ es nostājos viņam aiz muguras un centos ielūkoties viņa lasāmvielā. No attāluma varēju saskatīt tikai to, ka tie nav drukāti burti, bet rokraksts. Neveikls, sīks, tāds kā samīcīts, ar nevienādām atstarpēm starp rindiņām.
Apsēdies uz gultas, es tev nedaudz palasīšu priekšā- E. pēc brīža mierīgi ierunājās.
Es paklausīju. Viņš pagrieza krēslu tā, lai sēdētu ar seju pret mani, un pacēla grāmatu rokā.
Kas tas ir?- es pajautāju, pirms viņš iesāka.
Klausies- viņš ignorēja manu jautājumu.
Tad viņš sāka lasīt:

... )

Lasot E. balss ne mirkli nenotrīcēja, bez jebkādas izteiksmes, tā plūda auksta un rāma, kā ledains strauts.
Vai tas ir tavs sacerējums?- es pajautāju, sapratusi, ka turpinājuma nebūs, jo E. tikai nogaidoši manī skatījās.
Tā ir tavas mātes dienasgrāmata- viņš paziņoja tikpat vēsi, kā lasot šo fragmentu, bet uzliekot uzsvaru uz vārdu tavas. Viņa seja neatspoguļoja nekādas emocijas.
Pirmais, kas man ienāca prātā, un šī doma man uzreiz iedvesa kaut kādas dīvainas šausmas- tāda lasāmviela noteikti kādam var izsaukt erekciju, bet, ar šaubām nopētījusi E., es nezkādēļ biju pilnīgi droša, ka uz viņu teksts nav atstājis nekādu fizisku iespaidu. Un garīgi viņš vairāk atgādināja ledusskapja saldētavas nodalījumu nekā dzīvu cilvēku.
Viņš aizvēra grāmatu un novietoja to uz galda, ne brīdi nenovēršot no manis skatienu. Es paspēju pamanīt, ka tā ir plāna klade tumšos, cietos vākos, nobružāta, ar kaut kādu stilizētu vīteņaugu motīvu. Piecēlos un tuvojos rakstāmgaldam, vēloties to paņemt rokās, bet E., sapratis manu nolūku, demonstratīvi uzlika tai virsū savu plaukstu, viņa āda ar skaļu blīkšķi atsitās pret grāmatas vēso vāku. Es sapratu, ka man nav nekādu cerību tikt klāt dienasgrāmatai. Vismaz pagaidām ne.
Es atgriezos savā istabā, un negaisa spilgtie zibšņi un skaļie dārdi mani vairs nebiedēja.

Es vienmēr esmu uzskatījusi, ka īstai dienasgrāmatai ir jābūt no papīra un tintes- taustāmai, kaut kur nogrūstai apputēšanai, vēlams tā, lai kāds to kādreiz atrastu- varbūt tad, kad tevis jau vairs nebūs, atrastu un izlasītu, un uzzinātu kaut ko par tavu dzīvi, varbūt kādu noslēpumu, un pēc tam domātu par tevi, simpatizētu tev. Man tādas dienasgrāmatas nekad nav bijis. Tās nedaudzās aprakstītās lapas, ko es varētu atstāt aiz sevis, ir aizsargātas ar paroli. Un es šaubos, vai atrastos kāds, kam tās izsauktu simpātijas.
Tomēr mana māte bija pamanījusies atstāt pēc sevis vismaz pa kādai derdzīgai intīmai pasaciņai.

* * *
Atceros juristu kādā uzņēmumā, kurā kādas 5 minūtes strādāju (mana dzīve vispār ir tāda 5 minūšu epopeja, es nekur ilgi nenoturos). Viņš bija tāds kluss, noslēgts, varbūt kautrīgs. Es atceros, kā viņš uz mani vienmēr skatījās. Skatījās kā uz kaut ko ilgotu, bet neaizsniedzamu. Un tobrīd es skaidri zināju, ka tieši tādēļ neaizsniedzams ir viņš pats. Jo tu nevari pastiept roku un pieskarties kādam, kas netic, ka var pieskarties tev. Man vienmēr ir patikuši tādi vīrieši.
* * *
twilight syndrome
Kad es pārnāku mājās, E.  sēž krēslā pie kamīna, uzslējis kājas uz žurnālgaldiņa. Viņam blakus atsliets stāv metāla kruķis. Rokās viņš tur grāmatu, no kuras pa brīdim izplēš pa kādai lapai un ielidina to uguns liesmās. Viņš reizēm mīl spēlēt kaut ko līdzīgu Leonardo di Kaprio tēlam filmā Total Eclipse.

Kur tu biji?
- viņš, neuzmetis man skatienu, jautā.

Ko tu dari?
- es neatbildu.

Lasu tavu grāmatu
- un viņš man pasviež brošēto Twilight izdevumu angļu valodā, kurš, cik man zināms, jau kādu laiku mētājas zem manas gultas kopā ar nenovāktiem šķīvjiem, zeķēm, varbūt pat kādu daļu no manas apakšveļas kolekcijas.

Es ceru, tu nesapostīji pēdējo trešdaļu, es vēl neesmu beigusi.
Viņš paņem rokās kruķi, spēlējas ar to, virpinot pirkstos.

Kas ir?  Man patīk galvenā varone. Viņa ir tāda... hm...kā noslēgts loks. Tāda gudra sevī. Pašpietiekama. Protams, pirms satiek princi baltā zirgā
- es taisnojos un pati sevi par to ienīstu.

Interesanti...
– viņš novelk, savilcis lūpas smīnā.

Tikai tad es piepeši iedomājos, ka viņu taču sauc Izabella. Un viņu sauc... Jā, un viņu sauc uz Edvards. Man sametas nelabi, es ielidinu grāmatu kamīnā. E. pieceļas un sāk ar kruķi bakstīt liesmās, lai labāk izdeg.
* * *
early sunsets
Viņa īrētais dzīvoklis. Uz vecas dēļu grīdas stāv kaudzēm noplukušu, pieputējušu grāmatu, no kurām kā mēles izspraucas izplīsušas lapas. Pelēka dienasgaisma caur pusaizvilktiem aizkariem visu padara miglainu, blāvu. Es kā transā izslīdu cauri istabai un apsēžos uz izvandītas gultas malas. Palagi ir tumši zili. Būtu iederīgi, ja tie izskatītos saburzīti un mēnešiem nemainīti, tomēr tā nav. Pieliecoties tuvāk, es varu sajust veļas pulvera smaržu. Viss nav tik klišejiski kā varētu būt.
Dzejnieks apsēžas uz grīdas man pretī un pasniedz vīna glāzi, pildītu ar sarkanu šķidrumu. Es ieraduma pēc pirms iemalkošanas apostu dzērienu, bet momentāli to nožēloju. Viņš ar interesi vēro šo žestu, un es saprotu, ka tas izskatās muļķīgi un absolūti neiederas situācijā.

Tikai neiedomājies, ka man pirkstā ir iedūrusies skabarga
- es brīdinu, kad viņa roka pieskaras mani kājai.
Nenāk ne prātā- viņš nosmīn.

Kaut kas ir ar to, ka šādos gadījumos nekad nevar notvert īsto brīdi, kurā sākt priekšspēli. Viss ir tāds kā izmocīts, vāji nospēlēts. Jo pēc iepriekšējas vienošanās. Neveikls un bezgaršīgs.

Pēc tam mēs guļam blakus, ķermeņiem nesaskaroties. Nē, es neizjūtu apmierinājumu. Nekādu. Es nemaz necentos to sasniegt. Kad viņš paskatās uz mani un pastiepj roku, es saku- nevajag. Varu derēt, ka viņš tobrīd nodomā kaut ko par tukšumu, par melno caurumu, kurā es karājos īsi pirms morālajām paģirām, kas man noteikti iestāsies pēc nejēdzīga gadījuma sakara. Bet es sev apzvēru, ka tas nav tiesa. Man pat nav skumji. Es skatos gaisā, kurā nez pa kuru laiku parādījusies saule iezīmē blīvu putekļu līniju. Vienmēr ir šie putekļi gaisā. Un laiks, kas šķiet tikšķam kaut kur visuma nebūtībā.
* * *
old movies never die
Mēs satiekamies parkā.

Ir dienas vidus, gaisā lido sniegpārslas. Kāpēc viss tik ļoti atgādina filmu? Mums abiem ir melni, nobružāti mēteļi, un mēs ejam lēni, pa vidu jaucas bērnu klaigas. Es nemaz nejūtos reāla.

Kā tad ir ar tiem rituāliem?- es nosmejos.
Tu jautāji, kā var kādu  gribēt tikai seksuāli izmantot un tai pat laikā apspriest garīgas tēmas. Es nekad negribu kādu tikai seksuāli izmantot.
Neticu.
Bet tā ir.
Es drīzāk noticētu, ka literātiem labais tonis skaitās seksa laikā apspriest eksistences absurdu. Varbūt tavas dzejnieces pat uzbudina doma par Kamī vai Sartra kraupaino seju, un viņas zem tevis izkliedz- jā, sākt domāt nozīmē ielikt sevī mīnu, o, jā, tieši tā.
Viņš smejas. Tad paliek nopietns un saka- manas dzejnieces pārsvarā ir tādas kā feministes, nē, protams, viņas to nekad skaļi neatzīs, tādas nu viņas ir. Pašpārliecinātas, pašpietiekamas. Ja tu gribi gulēt ar tādu jaunkundzi, tev jārēķinās, ka seksa laikā nāksies viņu mierināt kā mazu meiteni, kam pirkstā iedūrusies skabarga, bet pēc tam saņemt savas apakšbikses sev tieši sejā. Un uz redzīti līdz nākošajai reizei. Man reti tiek tas gods kādu izmantot.
* * *
Un tomēr man ir saburzīta salvete (cik klišejiski) ar telefona numuru un vārdiem- ja vēlies parunāt par rituāliem. Viņš man to iespieda plaukstā kā kaut kādā spiegu filmā- ejot garām un izliekoties mani nemaz neredzam. Katram prātā ir kādas filmās noskatītas epizodes, kuras kādreiz gribas realizēt dzīvē. Man tāda varētu būt lekšana no daudzstāvu ēkas jumta ar plandošiem palagiem ap manu augumu. Bet tas, protams, ne jau pašnāvības dēļ, bet vizuālā efekta.
* * *
where did you sleep last night - part 3
Man pienāk klāt kaut kāds tips, kuru te vēl nekad neesmu redzējusi, un mēģina uzsākt sarunu. Mājas iekārtojums esot oriģināls. (Nepareizi. Manai mātei vienkārši nekad nav piemitusi skaidrība un stila izjūta. Viņa te savulaik ir sagrūdusi visu, kas viņai iepaticies glancētos dizaina žurnālos.) Viņu sauc kaut ka uz R burta. Kad es atbildu, ka esmu Izabella, viņa seju iezīmē izpratne. Tātad kāds viņu jau ir apgaismojis manu sabiedrisko ne-attiecību nozarē. Nopētu viņu. Ģērbies viscaur melnā. T-krekls ar kaut kādas grupas nosaukumu. Izskatīgs, bet tāds kā noplucis. Sejā ir kaut kas eņģelisks, bet it kā samircis un nedaudz nosmērēts. Vēl viens, kas zaudējis paradīzi... Pelēkas matu šķipsnas, kas krīt pār acīm, liekas trauslas un ievainojamas, pārāk šķidras. Viņš saka, ka esot dzejnieks. Tas ir kaut kas jauns. Nē, protams, pa laikam te iemaldās eksotiski tipi. Kaut kādi mūziķi, pat narkodīleri. Pieļauju, ka kāds ar nodomu piegādā šos eksponātus, lai atdzīvinātu atmosfēru. Varbūt pat E. Viņš noteikti pazīst ne tādus vien.
Mani samulsina dzejnieka centieni flirtēt. Tajos ir kaut kas nepierasti bezkaunīgs. It kā es viņaprāt būtu gatava kuru katru brīdi uzaicināt viņu uz savu guļamistabu. Bet ne tikai tas. Viņš runā par filozofiski garīgām tēmām un, kad es atbildu ar saviem secinājumiem šai jomā, pat noklausās manis teikto. It kā tas viņu patiesi interesētu. Es neizturu un pajautāju- kā var vēlēties kādu tikai seksuāli izmantot un vienlaicīgi apspriest ar viņu visādas garīgas tēmas? Vai pie dzejniekiem tāds ir oficiālais sievietes gultā ievilkšanas rituāls?
Bet mans jautājums nesaņem atbildi, jo pēkšņi man ap vidukli raupji apvijas stingra roka, un pazīstama balss noprasa- par kādiem gultā ievilkšanas rituāliem te tiek izglītota mana māsa? Man blakus ir nostājies E. Sastapies ar dzejnieka pārsteigto skatienu, viņš lēni atbrīvo mani no sava tvēriena un nevērīgi sabāž rokas bikšu kabatās. Viņš uzsmaida viesim tā, it kā būtu pateicis kaut ko uzjautrinošu un tagad saprotoši gaidītu atbilstošu reakciju- kā tāds tēvs no mazā, neko vēl nesaprotošā bērna. Bet dzejnieks ir sastindzis un neatbild. Tas notiek tikai kādu sekundi, tomēr man tā šķiet mūžība, kurā es paspēju izlasīt kaut kādas mirklīgas šausmas dzejnieka izplestajās acīs. Tās ir uztvērušas kaut ko bīstamu, kaut ko ledaini apdedzinošu veidā, kādā E. ir parādījies un iesaistījies sarunā. Tās uz īsu mirkli ir ieraudzījušas kaut ko zem visas šīs izrādes, kaut ko trūdošu un pretīgu. Bet tās to nepaspēs nodot smadzenēm, lai tās novilktu skaidras prāta spriedumu līnijas. Tam nepietiek laika. Pēc sekundes dzejnieks atbildēs kaut ko asprātīgu un tad atrunāsies, ka viņa glāze ir tukša, pagriezīsies un aizies. Brīdi noskatījies viņam pakaļ ar tukšu izteiksmi sejā, aizies arī E.
* * *
where did you sleep last night - part 2
Man patīk un nepatīk šīs ballītes, tusiņi vai kā lai vispār to nosauc? Man ir 20 gadi, bet reizēm es izsakos kā no pagājušā gadsimta. Varbūt pie vainas attiecīga rakstura literatūra. Es neprotu lietot modernus, apkārtējiem labi saprotamus jēdzienus. Un, nē, es noteikti neesmu pārāk pieaugusi tam. Man šķiet, es nemaz nespēju pieaugt. Tas vienkārši nav manos gēnos.
Kad mūsu mājās notiek šie izklaides pasākumi (un tie notiek visai bieži), cilvēku trulums mani mēdz dzīt izmisumā, tomēr tai pat laikā tā ir vide, pie kuras esmu pieradusi. Mans akvārijs. Man nav te jāiederas, jāizliekas, ka viss notiekošais mani sajūsmina, jo esmu savās mājās. Un līdz ar to es izbaudu brīvību. Pārāk lēta kleita un nesakopts izskats ir tikai viena no manām tādu gadījumu rotaļām. Man patīk vērot cilvēkus. Man patīk nolasīt viņu domas. Viņu domas, kad viņi salīdzina mani ar manu divus gadus vecāko brāli. Īpaši sievietes. Viņu sejās tas ir tik acīmredzami. Kā divi tik atšķirīgi cilvēki var būt radinieki? Tik skaists brālis un tik (...) māsa. Nē, es neesmu neglīta. Patiesībā mēs pēc izskata esam visai līdzīgi. (Bērnībā mūs mēdza noturēt par dvīņiem.) Skaisti. Ar skaidriem, izteiktiem vaibstiem- ne tādiem kā vairums latviešiem- vārgiem, kaut kur sejā pazudušiem, bet mūsu asinis jau nav gluži latviskas. Ārēji mūs atšķir tikai viņa vieglā sakoptība un mans uzspēlētais nevīžīgums. Mani krāsotie, galos sausie, sabeigtie mati un viņa dabīgie, zīdainie, gludie. Viņa viesmīlīgums un mans pohujisms- o, es tomēr zinu vienu modernu vārdu.
* * *
where did you sleep last night - part 1
Un es nokāpju pa trepēm.
Man mugurā ir lēta krēmkrāsas kleita no viegla, burzīga auduma. Es zinu, ka tā absolūti nepiestāv manam ādas tonim- nopulēti baltam, kur nu vēl krāsotajiem sarkanrudajiem matiem. Kleita sniedzas nedaudz pāri celim, plecu lencītes visu laiku kaitinoši šļūk lejā, atsedzot bezgaumīgi koši sarkana krūštura gumijas. Matus esmu pavirši sasējusi pakausī izpūrušā mezglā. Rotaslietu nav. Nekādu. Iedomājos, ka izskatos pēc savvaļas zvēra, mežonēna, kas absolūti neiederas šajās (minimālisma un baroka, un klasicisma sajaukuma) telpās.
E. stāv atspiedies pret stenderi durvju ailē. Vienā rokā sastingusi viskija glāze, no kuras nodzerts labi ja viens mikroskopisks malks. Sniega balts krekls. Piedurknes uzrotītas līdz elkoņiem, atpogātas trīs augšējās pogas. Melnas auduma bikses. Otra roka nevērīgi iebāzta to kabatā. Es iedomājos, kā viņu redz citi cilvēki. Mājīga nepiespiestība. Dabiska pašpārliecinātība. Viss padodas bez piepūles. Tumši mati, skaista seja. Pievilcība. Jā, tas ir vārds, ko cilvēki parasti izvēlētos viņa raksturošanai. Tāda pievilcība, kas dota tikai nedaudziem. Harizma (charis- grieķu val.- dievu dāvana, mīlestība).
Viņš paskatās uz mani ar dzēlīgu skatienu. Asu. Dedzinošu. Izsmejošu. Es zinu, ka viņu kaitina mans apģērbs. Brīdi man pat šķiet, ka tas viņu kaut kā aizvaino, aizskar. Es savukārt varētu izsmiet viņa aktiera gaitas ar viskija glāzi, kuru viņš visu atlikušo vakaru staipīs līdzi, tā arī to nekad neiztukšojot, tomēr neliekot viesiem justies neērti par viņu visai neierobežoto aizraušanos ar alkoholu. Mans brālis nedzer. Praktiski nekad un nemaz. Tā ir viena no viņa mistērijām. Viņš vienmēr ir skaidrā. Kā tāds uzasināts zīmulis. Varbūt tas viņam sniedz pārākuma sajūtu pār citiem? Pār šiem iereibušajiem viesiem, pār katru izkrāsoto blondīni, kas, pārspīlējusi ar martini, vakara gaitā metīsies viņam ap kaklu, pār katru sadzērušos 'ej, vecīt'  tipiņu, kas, kaklasaiti pār plecu pārmetis, rāpos pakaļ pirmajiem brunčiem, kas nonākuši viņa redzeslokā.
Es saviebjos un nogriežos pa kreisi, neapveltījusi E. ne ar kādu skatienu.
* * *
Ja es gribētu sev izdomāt vārdu, tas varētu būt Ieva. Vai Lilita. Man šķiet, es kādreiz kaut kur lasīju, ka senebreju mitoloģijā pirmā sieviete bija Lilita, bet Ādams viņai ātri vien apnika, un viņa, izmantojot sievišķīgu viltību, izvilināja no Dieva kaut kādas zināšanas, bet pēc tam aizlaidās uz kaut kādu salu, lai vēlāk sāktu nodarboties ar dēmonu dzemdināšanu. Ādams saskuma, un Dievs viņam Lilitas vietā radīja Ievu. Tad sekoja ābols u.t.t., u.t.j.p.

Es varētu būt kaut kas pa vidu starp šo Ievu un Lilitu. Divas nolādētas sievietes. Varbūt savā ziņā ir taisnība tajā, ka vīrietis bez sieviešu nešķīstās sabiedrības un tās kārdinājumiem ir tīrs un nesamaitāts. Kā bērns. Garīgs. Gudrs. Bright. Varbūt šajā mītiskajā domā patiešām ir kaut kāda gudrība.

Bet es esmu piedzimusi kā Izabella un varbūt līdzīgi savām senajām priekštecēm esmu iemesta pasaulē, kurā esmu nolemta krist grēkā. Un pavedināt grēkā citus. Un man nemaz nav citas iespējas, citas izvēles. Es tiešām esmu jau piedzimusi kaut kādā situācijā, kaut kādā dzīvē, no kuras nekad nespēšu izkļūt.

Izabella arī ir sātanisks vārds. Noteikti ne labs. Kaut ko ļaunu vēstošs. Kaut ko postošu. Pilnīgi iespējams, esmu to dabūjusi no kaut kāda nevainīga seriāla, kādas Santas Barbaras vai tamlīdzīgi. Vismaz man ir tādas aizdomas. Neesmu gan nekad centusies noskaidrot patiesību. Bet man šķiet, ka tāds tajos laikos ir bijis gandrīz visu pirmo nelatvisko vārdu izcelsmes avots.
* * *