Furious sleep

Furious sleep

of colourless green ideas

of colourless green ideas

Speedreading 

crescendo (crescendo)
Un tomēr, ir mazliet uzjautrinoši lasīt rakstus ar šādiem virsrakstiem -

Big Question:Is Speed Reading Really Possible?



http://www.wired.com/2015/09/big-question-speed-reading-actually-possible/?mbid=social_fb

Arguments viens - biežākais ieteikums ātrlasīšanas apguvei esot subvokalizācijas atslēgšana. Un viņi esot izpētījuši, ka subvokalizācijas nav iespējams atslēgt, neiedragājot teksta izpratni... (nē, ja tu 40 gadus lasi subvokalizējot, tā droši vien ir. Ja tu 40 gadus lasi velkot pirkstu līdz katram burtam, tad arī pirkstu aizvācot kādu laiku būs švaki ar izpratni).

Arguments divi - 'bet ziniet, SPRITZ un tamlīdzīgi arī bojā teksta uztveri, jo tu nevar vēlreiz pārlasīt to, ko jau lasīji iepriekš'... Ok, šim es piekristu. Bet tāpēc, ka tas daudz vairāk attiecas uz podkāstiem. Ko papildus sarežģī fakts, ka podkāsti ir pārāk lēni, un ik pa brīdim atjēdzies, ka pēdējos X teikumus vispār nedzirdēji, jo nogarlaikojies domāji par pavisam ko citu. Palīdz podkāsti ar transkriptu vai podkāsti ar ātrumkontroli (vai sēdēšana mašīnā pusmeditatīvā stāvoklī ar 'nedomāju ne par ko citu, tikai par ebooku/podkāstu ko klausos'). Spritzam ir ātruma kontrole. Joprojām gan nogurdinoši - jo lasīšanas ātrums patiesībā nav konstants, brīžiem izlasi fiksi gabalu, tad atpūties, ideālajam spritzam būtu jāsaprot, kad tu gribi atpūsties bez poga spiešanas.

Un tad beigu skumjais secinājums, ka speedreading tak esot tas pats skimming, tātad neskaitās. Protams. Bet jebkura lasīšana ir skimming, vai lasīšanas brīdī, vai īstermiņa->ilgtermiņa atmiņā ierakstīšanas procesā, atšķiras tikai smalstīšanas dziļums. Iemesls, kāpēc ir grūti labot kļūdas paša rakstītā tekstā - tāpēc, ka ir ļoti, ļoti grūti atcelt smalstīšanu un piespiest sevi izlasīt katru vārdu un burtu tieši tā, kā tas ir uzrakstīts.

Ir kaut kas ļoti atšķirīgs lasīšanas metodēs. Un ļoti gribētos zināt, kā tad pareizi jāmāca lasītprasme, lai tā uzreiz būt normāla, bez ilgstošas subvokalizēšanas fāzes. Kā dot lasītspējas dāvanu bērniem.

Comments 

9.-Sep-2015 09:31 am
Augstskolā mums trīs metodes mācīja, es tok nosaukumus neatceros, bet tā atšķirība nebija radikāla, tāpat realitātē visbiežāk visas kombinē. Un man šķiet R1vg vidusskolēnu angļu valodas materiālos arī manīju kaut ko par šito (pati tur nemācījos).

Mums gan to nemācīja ar nosaukumu 'speedreading', vienkārši kā teksta lietošanas paņēmienus profesionālā vidē - lasīt detaļās vari izklaidei savā brīvajā laikā, nevis tad, kad tu piestādi taksi kādam par stundām.
9.-Sep-2015 09:37 am
Abi augstāk minētie paņēmieni, šķiet, ir vairāk piemēroti nevis lai mācītos lasīt, bet lai fiksi ekstrahētu main ideas un konkrētus faktus no gara teksta. Kā viņi paši saka, labi der non-fiction tekstiem.
9.-Sep-2015 10:18 am
Nē, nu es saprotu, ka nevar sākt smalstīt tekstu, pirms apgūti burti/kaut kāds vārdu minimums.


Bet tie ir paņēmieni, kā lasīt, kurus labāk iemācīties agri un dabiski. Ja tev ir daudz teksta, ļoti maz laika un konkrēts uzdevums, tad smelsi seklāk, vairāk laidīsi pa diagonāli un vairāk uzmanības pievērsīsi atslēgas teikumu/frāžu identificēšanai.

Ja laiks nav ierobežots, ja lasi izklaidei, tad smelsi dziļāk. Interesantākas lappuses pārlasīsi vairākkārtīgi, izgaršosi pa vārdam, ne tik interesantas pārskriesi ātrāk. Bet tāpat nekalsi katru vārdu no galvas visā tekstā, tas ir pretdabiski. Un ar visu atsevišķu teikumu un rindkopu lasīšanu pa desmitreizēm, vienkārši dzīves laikā iepazīsies ar daudz vairāk lieliskām grāmatām, nekā tas, kuram katra grāmatas lasīšana ir piepūle 5x lēnāk subvokalizējot un ik vārdu grūžot īslaicīgās atmiņas buferī.

9.-Sep-2015 01:07 pm
Es baigi ilgi domāju, ka nevella nemāku ātri lasīt (lai arī it kā principus saprotu, praksē meh), bet tad izrādījās, ka mana problēma ir pārāk laba valoda rakstītajā tekstā - sliktā, klišejiskā valodā sarakstītu grāmatu es lasu apmēram 5x ātrāk nekā labi uzrakstītu.

Kas ir diezgan sāpīgi, ja tā padomā. :)
9.-Sep-2015 01:28 pm
Visātrāk lasās klišejiska ar gludiem teikumiem.
Vislēnāk, ja valoda samezglota, bez iekšējās loģikas.

Harijs Poters, piemēram, lasās daudz ātrāk nekā Gredzenu Pavēlnieks.

Gredzenu pavēlnieks toties ātrāk par, piemēram, civillikumu :)

Jā, nešaubos, valodas fetišistam pārslēgties uz ātrlasīšanu garšīgu tekstu lasot ir grūti :)
9.-Sep-2015 11:13 am
reiz lasīju grāmatu par ātrlasīšanu. tur, protams, bija acu vingrinājumi, bet vienlaicīgi katrs izlasītais teksta gabaliņš bija jāizvērtē: kas tur notika? ko uzzināju jaunu? kam piekrītu un kam nepiekrītu? pārējos jautājumus neatceros.
9.-Sep-2015 11:34 am
Lūk, ja raksts šaubītos 'vai kāda no šīm grāmatiņu metodēm strādā, lai iemācītu ātrlasīšanu cilvēkam, kas jau nemāk ātrlasīšanu'... tas nebūtu ne uz pusi tik uzjautrinošs, kā apgalvojums, ka ātrlasīšana ir neiespējama un neeksistē :)

Jautājumu uzdošana ir vairāk ne jaunu prasmi iemācīties, bet pašam sevi pieķert pie šīs prasmes izmantošanas, lai to atpazītu varētu izmantot tad, kad vajag, bet automātiski nesanāk. Bet, cik es saprotu, ir ļoti daudz cilvēki, kas tiešām lasa tikai subvokalizējot un kam dabiskās 'ātrlasīšanas' prasmes nav. Ja nav muskulis ar ko ausi kustināt, tad nevar iemācīties sajūtu, kura ir kustinot ausi, lai to darītu apzināti.

9.-Sep-2015 11:41 am
ātrlasīšanai ir dažādas definīcijas. man liekas, grāmatas lasoši cilvēki kaut kur ap otro - trešo klasi sasniedz stadiju, kad ar acīm lasa ātrāk nekā var izrunāt, un to jau drīkst saukt par ātrlasīšanu. atceros, trešajā klasē mums bija lasīšanas sacensības, un finālā bija vairāki tekoši lasoši bērni, un uzvarēja nevis ātrākais lasītājs, bet tas, kurš visātrāk prata bērt vārdus. man bija škrobe, jo arī es lasīju daudz ātrāk nekā varēju izrunāt.
tā subvokalizācijas problēma varētu būt vēllasītājiem, nelasītājiem un mazlasītājiem.
9.-Sep-2015 12:06 pm
Izlasi rakstu, ko ielinkoju. Tur angļu valoda, latviski, protams, ir lēnāk, mums vārdi garāki.

Normāla saruna - 150-160.
profesionāli ātrrunātāji - 250-400. Apmēram tik ātri varot lasīt ar subvokalizāciju (Spritz materiāli, piemēram, uzsver, ka 400 sasniedz varbūt 1%? reāli tuvāk tiem 250). Subvokalizēt var ātrāk, nekā izrunāt, protams.

Bez subvokalizācijas ar ātrlasīšanu - raksts min 1000-2500.
2500 ir retums un parasti ar zemu teksta uztveres līmeni (t.i. ļoti sekla smalstīšana/skanēšana), arī ātrlasīšanas kursi parasti laikam 2500 nesola :) vairāk kaut ko ap 800-1000 (bet tas toties ar labu teksta uztveri).


Vēlreiz nav vērts salīdzināt šos skaitļus ar skolas ātrlasīšanu, jo latviešu valodā ātrlasīšana būs lēnāka nekā angļu.
This page was loaded Dec 1. 2024, 1:52 am GMT.
hackers counter system TunT counter v=0.09