Furious sleep

Furious sleep

of colourless green ideas

of colourless green ideas

ask.fm and such. 

crescendo (crescendo)
Nerunājot par visu 'ļaunais portāls, kas pēc noklusējuma atļauj anonīmos komentārus - ne tā kā labais facebook un draugiem, kur visi ar vārdiņu, uzvārdiņu un fotogrāfiju' un diskusijām par to, vai virtuālais trollings ir sliktāks par IRL apbižošanu...

Jap, notikusi traģēdija. Bet mēs par to uzzinam tikai tāpēc, ka vecāki sūdzās par askfm.

Bet jūs zinat cik bērnu/pusaudžu pašnāvības noteik pat kaut vai mazajā Latvijā katru gadu? Vecuma grupā līdz 19 tādi ir ne jau pāris, bet 13-20 katru gadu. Pēdējos gados uz lejas pusi (sanāk, jo vairāk interneta, jo mazāk pašnāvību. Nevis otrādi).

Un cik no tām ir tieši dēļ vienaudžu RL vardarbības (emocionālas, fiziskas?) (Kuru PROTAMS vienmēr novērsīs kāds garāmejošais pieaugušais, un PROTAMS internetā visi ir rupjāki nekā uz anonīmām lapiņām, ko sabāž somā/pielīmē pie drēbēm utt utjp. Ka tik ne arī.)


Ja tur bija emocionāli vardarbīga situācija, kas noveda līdz šādam skumjam rezultātam, atsakos ticēt, ka vardarbība izpaudās vienīgi un ekskluzīvi ask.fm . Un ja tā ir vienīgā, kuru vecāki tagad var parādīt, jo par citu nemaz nezināja.... Ne jau nu portāls tur ir vainīgs. Lietotāji.

Bet vispār - Stāsti un dzīvo.lv
(uh, ieliku, un nobijos - ir jau te otra puse. Ir mums te cibā cilvēki, kam šaaausmīgi patīk aizstāvēt anarhistiskos 'ak cik jauki, ka internetā ir brīvība un var trollēt kur pagādās' zvēriņus. Bet kā rāda vēsture - šādiem zvēriņiem ļoooooti patīk reizēm iemesties tieši šādas tematikas sociālās vietnēs un lepni izdarīties... Ekh, ko nu daudz. bet varbūt vietne kādam krieviski/angliski nelasošam izrādās noderīga).

Comments 

9.-Aug-2013 10:34 am
Portāls nē, bet portāla administratori gan ;)
9.-Aug-2013 10:42 am
Paldies par komentāru. Mazs gaismas stariņš biezajā miglā.
9.-Aug-2013 10:43 am
Konkrētajā portālā

1)var bloķēt anonīmus lietotājus (tāpat kā cibā)
2)var bloķēt izvēlētus lietotājus (tāpat kā cibā)
3)var reportēt lietotājus administrācijai (ko cibā darīt nevar)
4)by default neviens komentārs neparādās publiski, kamēr autors to nav apstiprinājis. Protams, joprojām autoram nepatīkami, bet vismaz nav kauns pa visu ģīmi. (cibā opcija ir, bet ne by default)

Tieši kur ir portāla administratoru vaina? Kā portāla administrācijai būtu jāuzmin, ka pastāv problēma?

Atkārtoju: tu tiešām spēj iedomāties situāciju, kur VIENĪGĀ vide, kurā izpaudās līdzbiedru naids bija ask.fm? Nekas citos portālos. nekas epastos un visi mīļi kā saulītes ikdienā, skolā utml?
9.-Aug-2013 10:45 am
Kāda tam nozīme, kur vēl? Ja kaut kur kādu, teiksim, piekauj, Tu tak tajā brīdī nesāksi pētīt, vai viņu nesita vēl kaut kur?
9.-Aug-2013 10:52 am
Pagaidi, tu strādā skolā, pareizi?

Un ja tu redzi, ka kādu skolēnu piekauj, teiksim, starpbrīdī pirms stundas sākuma tavā klasē tu pat nemēģināsi noskaidrot, vai šī bija vienkārša sakaušanās, vai regulāra parādība?

Nopietni nē? Un tā vietā vienkārši slēgsi savas klases durvis ar 'ja skolēni nebūs klasē, tad viņi viens otru vairs nepiekaus'?
9.-Aug-2013 10:56 am
Nu gan... Ja kāds ir miris kāda cita rīcības dēļ, tad tiks izsaukta policija un tici vai nē, neviens neiedomāsies spriedelēt, a varbūt tas mirušais pats vainīgs. Ja nu vienīgi, lai sodu mīkstinātu, nevis, lai slepkavam mierīgi ļautu turpināt savu darbu.
9.-Aug-2013 10:59 am
Paga paga, es nesaku, ka mirušais pats vainīgs.

Vainīgi ir pirmkārt tie pārējie pusaudži.

Pakārtoti - arī viņu vecāki un ļoti iespējams-pašas mirušās vecāki, par nevērību pret bērniem.
9.-Aug-2013 11:02 am
Ja Tev ir kafejnīca, Tu redzi, ka tur kādu sit, un nereaģē, neizsauc policiju, bet pieļauj, ka tas notiek regulāri, dienu no dienas. Jo Tu saņem par to naudu, skatītājiem ir interesanti, sitējiem arī, upuris cieš, bet nevar padoties, jo vēl ir nepilngadīgs, un nespēj izvērtēt prioritātes, kā tad tā, pārējie smiesies, ja viņš no tās kafejnīcas aizies, tad kurš ir vainīgs?
9.-Aug-2013 11:08 am
pēc šādas analoģijas notikumi ir risinājušies kafejnīcā, kurā var izsaukt apsardzi un kurā ir dažādas telpas ar slēdzamām durvīm.
9.-Aug-2013 11:11 am
Ok, kā Tu domā, kāpēc tas bērns to iespēju neizmantoja? Aiziet, izstāties no spēles, "aizslēgt durvis"?
9.-Aug-2013 11:14 am

Kā reiz, ja vardarbība notiktu TIKAI portālā, tad šīs funkcijas tiktu izmantotas.

To neizmantošana norāda vai nu uz instrukciju neizlasīšanu (nu tur nu neviens nevar līdzēt), vai to, ka vardarbība notika visapkārt, un portāls bija tikai viena no tās izpausmēm un negatīvas sekas būtu arī lietotāju bloķēšanai un nosūdzēšanai.. un varbūt tiešām pat anonīmo lietotāju bloķēšanai.
9.-Aug-2013 11:19 am
To, ka problēma ir plašāka, tas, protams, tā ir, laikam mums domas nesakrīt, runājot par to, vai portāla īpašniekiem ir jābūt atbildīgiem par notikušo.
9.-Aug-2013 11:25 am
Bet šajā situācijā visa vaina tiek novelta uz portāla īpašniekiem. Bērniem pakratīs pirkstiņu, bet portālu pieprasa slēgt. Tas nav pareizi.
9.-Aug-2013 11:29 am
Jā, arī ar bērniem būtu nopietni jāstrādā, tur es Tev piekrītu. Bet portāla sakarā- nav jau pirmā reize, kad kaut kas tāds notiek. Un, ja viņi nevar nodrošināt normālu virtuālo vidi, tad viņiem pašiem būtu jāsaprot, ka jāslēdz :)
9.-Aug-2013 11:18 am
lūk tas kā reiz ir būtisks jautājums. no vakardienas diskusijas: es sliecos domāt, ja cilvēks nevis izdzēšas no askefema, bet izdzēšas no dzīves, tad irlā pastāv tā pati problēma.
9.-Aug-2013 11:25 am
Tas kaut ko maina tajā, ka notiekošais portālā, iespējams, pielika punktu kādai dzīvei?
9.-Aug-2013 11:28 am
Vispār maina gan. Jo punktu pielika nevis notikušais portālā, bet notiekošais. Kas, cita starpā, atspoguļojās arī portālā.

Atkārtoju: starpbrīžos slēgtas klašu telpas nevismazākajā mērā nepasargā bērnus no piekaušanas, kas notiek ārpus klašu telpām, un cilvēki, kas pieprasa klašu telpu slēgšanu ne tikai nenovērš problēmu,bet to bezatbildīgi pastiprina.
9.-Aug-2013 11:32 am
Te jau nav klašu telpa, ja pēc analoģijas, bet īpaša telpa, lai anonīmi varētu paņirgāties. Nevaru iedomāties dzīvē analoģiju :D Kaut kas tāds, ka ielaiž iekšā, un no visām pusēm atskan rupjības, bet Tu nezini, kas bļauj :D
9.-Aug-2013 11:38 am
Slikti iztēlojies. Nu, un tev ir laimīga bērnība bijusi laikam, un arī audzināmie skolā ir uzvedīgi - skaisti tak.

Analoģija ir pilnīgi jebkurš kautiņš, kur bars uzbrūk vienam.
Jā, formāli, it kā zini, ka tie, kas sit ir +/- klasesbiedri un vienaudži, bet nezini kuri tieši tur piedalāsun kuri ne.

Ja grūti iztēloties, piedomā vāji apgaismotu telpu - bet tādā 'visi sit, un izmisīgi mēģini aizsargāt vismaz seju utml' patiesībā slikts apgaismojums galīgi nav obligāts priekšnoteikums nezināšanai par kurš tieši.



9.-Aug-2013 11:40 am
Ok, Tev sanāca briesmīgāk. Un, jā, ja tādu telpu slēgs, kas gandrīz vai speciāli ierīkota šādai lietai, tikai labāk būs.
9.-Aug-2013 11:59 am
5 gadu laikā 3 pašnāvības dēl ask.fm Lielbritānijā. Ik gadu vairāk kā 10 pusaudžu pašnāvības Latvijā - no kurām liela daļa ir dēļ līdzbiedru vienaldzības, kas pārsvarā izpaužas tieši skolās.

... Tātad slēdzam pilnīgi visas skolas, kas ir šādas vietas, kas ir īpaši ierīkotas, lai viena vecuma nejauki pusaudži savāktos kopā, būtu nervozi un reizēm izlādētos uz grupas vājākajiem?
9.-Aug-2013 11:30 am
un vai tas kaut ko maina tajā, ka punktu kādai dzīvei pielika apkārtējo cilvēku konkrēta rīcība? kura vienlīdz labi varēja izpausties šajā portālā, citā portālā, meilos, irlā? kādus mērus vēl portālam tavuprāt vajadzētu ieviest bez jau esošajiem?
9.-Aug-2013 11:35 am
Sekot līdzi, kas notiek. Gan jau noteikumos ir rakstīts, ka draudi un tml. lietas nav pieļaujami. Tad nu vajadzētu bloķēt adreses, no kurām tādas lietas tiek darītas. Ja nemāk, lai pakonsultējas, daudzi portāli ar to smuki tiek galā ;D
9.-Aug-2013 11:39 am
Nosauc kādu lielu portālu, kas ar to 'smuki' tiek galā.
Uzsvars uz 'lielu'.
9.-Aug-2013 11:50 am
Labāk nosauc kādu, ar kuru vēl būtu tādas problēmas bijušas.
9.-Aug-2013 12:05 pm
no analogā laikmeta nāk prātā piemērs "saņēma vēstuli un nošāvās". pēc analoģijas būtu jāaizliedz pasts.
bet ja runājam par internetu, tad tikpat pamatoti ir prasīt slēgt gmailu, jo tur noteikti arī neviens nefiltrē agresīvas vēstules, un noteikti kāda no tām ir izraisījusi izdzēšanos no dzīves.
9.-Aug-2013 12:07 pm
Megana Maijere Myspace.
Džeimijs Rodmeijers. Youtube.
Fēbe Prinsa. Facebook
Karolīna Pičio. Facebook
Tas tāds, ātrs skaļāku un atmiņā paliekošāku gadījumu un ātra google search apkopojums. Gan jau ir twitter un tumblr arī.
9.-Aug-2013 11:39 am
te laikam jautājums ir tas pats, ko crescendo jau tev uzdeva - kā tieši tu iedomājies sekošanu līdzi? tiešām visa materiāla pārlasīšanu?
reku var izlasīt, kas viņiem ir ieviests (pie kam pirms pašnāvību viļņa): http://techcrunch.com/2013/07/04/ask-fm/
var runāt par to, kāpēc šīs iespējas netiek izmantotas, bet prasīt portāla slēgšanu ir vienkārši muļķīgi.
9.-Aug-2013 11:12 am
Sāku laikam saprast, kur tieši slēpjas Tavs viedoklis par 'administrācijas vienaldzību'.

Šķiet, ka Tu iztēlojies, ka portāla vadība katru dienu reāli izlasa pilnīgi visus visiem ienākošos jautājumus, visās 36 portālā oficiāli atbalstītajās valodās (kā arī jebkurā valodas un slenga variācijā, kuru kāds varētu iedomāties) un ar sajūsmu apstiprina un skatās? Vai arī Tu iedomājies, ka portāla vadībai būtu PIENĀKUMS to darīt? Un vienaldzība izpaužas tajā, ka portāla vadība to aktīvi nedara?

Ehm... Tu apjomu apmēram stādies priekšā? Tumblr, twiterim, facebook, pinterestam un draugiem.lv arī domā administrācija visu lasa?


Bet par 'notiek regulāri dienu no dienas' tu mani nesaprati. Tas nebija 'varbūt notiek visu laiku, varam ignorēt'. Tas bija 'varbūt šis nav izolēts gadījums, jānovērš šis, bet jānoskaidro, kas par lietu'. Lūk, kafejnīcas vadītajam nē. Bet vecākiem un pedagogiem gan. Un pedagogiem bija arī jāpamana, ka klases kolektīvā veidojas vardarbība, un kaut kas jādara lietas labā - kaut kas vairāk par durvju aizslēgšanu uz klases telpu starpbrīdī.
9.-Aug-2013 11:17 am
Jā, tad viņiem ir jābūt darbiniekiem, kas šīs valodas zina, un var sekot tam visam līdzi. Kā tad viņi varētu noreaģēt uz problēmu ziņojumiem vai tml., ja tā nav? Jebšu sistēma ir palaista, naudiņa ripo un ar to viņu atbildība beidzas?
9.-Aug-2013 11:24 am
Apmēram stādies priekšā atšķirību informācijas apjomā starp 'reaģēt uz problēmu paziņojumiem' un 'izlasīt pilnīgi visu lietotāju iegrūsto informāciju'?

Atkārtoju: tu nopietni domā, ka kādā no lielajiem sociālajiem portāliem notiek VISAS lietotāju sagrūstās informācijas izlasīšana?

Tas nekur nenotiek. Tikai izolētās vietās, ar nelielu informācijas apjomu (to pašu pajautaa mums te cibā, re, mēģina moderēt. Avīžuportāliem komentārus pārlasa un šo to mēdz arī izdzēst ārā - tur to var, jo tas apjoms ir ļoti, ļoti maziņš. )
9.-Aug-2013 11:26 am
Ir iespējami filtri uz atslēgvārdiem, lai nebūtu jāpārlasa pilnīgi viss, bet atsijātos tikai aizdomīgie komentāri.
9.-Aug-2013 11:32 am
Tas ir joks, ja?

Efektīvi filtri neeksistē pat angļu valodai, nerunājot par citām. Pat iedomājoties, ka teksti tiek ģenerēti kaut cik gramatiski pareizā valodā (kas, protams, nenotiek).
9.-Aug-2013 11:36 am
Tu kaut mazlietiņ programmēšanu pārzini?
9.-Aug-2013 11:40 am
Ne tikai programmēšanu, bet arī problēmas, kas saistītas ar tā saucamo 'Big Data' apstrādi.
9.-Aug-2013 11:43 am
Kreiza, iedzer metilspirtu un beidz izniekot manu skābekli!

Un tagad pasaki, kādu filtru Tu uzrakstīsi, kas šito noķers.
Kā arī, vai klabi ir jāslēdz, jo es šeit tā ierakstīju?
9.-Aug-2013 11:48 am
Nē, klabi, vari neslēgt :) Es esmu pieaudzis cilvēks un mani visāds sviests nespēj skart. Un klabis man par prieku vēl nav pusaudžu apsēsts... Vispār jau ir diezgan vienkārši- vai nu viņi var nodrošināt plus mīnus normālu kārtību tajā monstrā, ko paši ir uzbūvējuši, un tad lai nu strādā tālāk, vai nevar, turpinās pašnāvības un tml. lietas. Un tad jautājums, priekš kam viņi vispār vajadzīgi? :)
9.-Aug-2013 11:52 am
ask.fm katru dienu apmeklē 12 miljoni cilvēku. Kas uz tā fona ir pāris nāves gadījumi, kuri iespējams ir kaut kā ar to saistīti?

Neiesim taču aizliegt iet pa ielu, jo viens no miljona ir tik tizls, ka paklūp un nositas pret trotuāru.
9.-Aug-2013 11:49 am
Es gan teikšu, ka mirusī pati vainīga, ja reiz tā bija pašnāvība. Ja dikti gribam uzstāt uz to, ka 14 gadu vecumā cilvēks vēl nespēj par sevi atbildēt, tad vainīgi ir vecāki, kas nespēj savu labilo atvasi ne kārtīgi audzināt, ne pieskatīt.

Un tikai pēc tam seko kaut kādi lohi internetā un/vai skolā un šo lohu vecāki.

Kaut kāda portāla administratori nevar būt vairāk vainīgi kā beisbola nūju pārdevēji.
9.-Aug-2013 12:00 pm
Latvijas krimināllikumā ir pants par novešanu līdz pašnāvībai. Par to vaino tos, kas noveduši, nevis pašnāvības izdarītāju.

Ir valstis, kur likumdošana ir mazliet cita.
9.-Aug-2013 12:06 pm
Var viņus salīdzināt ar beisbola nūju pārdevējiem, var ar narkotiku pārdevējiem, gaumes lieta :) Bet ir cits kaut kas- visu, ko varēju, es esmu pateikusi... Uz riņķi runāt nav jēgas. Tāpēc lai Jums visiem jauka diena, es off no šīs diskusijas :)
9.-Aug-2013 02:35 pm
Nevarēju nepamanīt, ka uz izcelto (boldā) jautājumu tu tā arī neatbildēji. o_0

Piedāvājums slēgt skolas ir saprātīgs, jo tur visvairāk notiek pusaudžu vardarbība (gan emocionāla, gan fiziska).
Par administrāciju - man tas šķiet tik pašsaprotami, ka skolas administrācijai ir jāseko, kas notiek viņu pārvaldījumā, it īpaši, ja darbs ir ar bērniem. Bet te pilnīga vienaldzība.

//tava vieglprātība šajā jautajumā ir apbrīnojama.
9.-Aug-2013 04:32 pm
Starp citu, par to skolu slēgšanu vai vismaz ļoti nopietnu visas sistēmas maiņu- būtu ļoti labi, ja kādam būtu sakarīgs plāns, ko tālāk. Bet tā ir jau cita tēma...
9.-Aug-2013 10:53 am
Bet par portāla administrāciju- man tas šķiet tik pašsaprotami, ka portāla administrācijai ir jāseko, kas notiek viņu pārvaldījumā, it īpaši, ja darbs ir ar bērniem. Pat pieaugušo portālos administrācija mēdz liegt pieeju agresīviem īpatņiem. Bet te pilnīga vienaldzība.
9.-Aug-2013 11:04 am
ask.fm ir portāls bērniem? Tak tāpat kā tumblr, facebook, draugiem vai ciba.
Nekur netiek prasīta vecāku uzraudzība un vecāku konts lietotājiem, kas ir pārsniedguši 12-13 gadu vecumu - un šī stāsta varoņi to pārsnieguši ir.

Un pilnīga vienaldzība no portāla - tak ir iespēja bloķēt administratīvus īpatņus ar podziņu, bez administrācijas starpniecības. Tāpat ir iespēja ziņot par agresīviem īpatņiem administrācijai.
10.-Aug-2013 01:33 am
Bet piemēram porn saiti, vnk paprasa, vai esi 18 vai nē? ja esi spied podziņu ieiet, ja nē, Tev jāpamet saits.. cmon!! Tā ir uzraudzība? administrēšana? jebkurš sīkais kurš māk apieties ar datoru un mūsdienās māk jau tajā pašā vecumā, kad iemācās staigāt, var tikt jebkurā pornsaitā..
10.-Aug-2013 10:18 am
Man par šo nav īsti viedokļa. Es esmu kategoriski pret jebkurām lietām, kas veicina vardarbību. Jā, arī pret tiem asiņu un kautiņu blāķiem, kas veļas pa televizoru. Un skaidrs arī tas, ka prasmīga apstrāde ir bīstamāka par primitīvu. Porno mazākiem būs pretīgi, neskatīsies, lielāki palūrēs, apmierinās ziņkāri... Kādu gadu ātrāk sāks nodarboties ar seksu? Kā Tev šķiet, ko vajadzētu darīt? Un kā tas iespaido jauniešus?
10.-Aug-2013 05:38 pm
Ir vietas, kas zem 13 prasa piesaistīt vecāka (virs 13) kontu. Tas, ka reālais vecums, protams, netiek pārbaudīt ir cits. Te gan par vecumu vairāk tāpēc, ka iesaistītie bija virs tiem liktenīgajiem 13 šā vai tā.
9.-Aug-2013 12:11 pm
vai šis nav līdzīgi kā ar to šņabi, ko amerikas geji lej ārā kā protestu pret krieviju, lai gan kaitē Latvijai?
tipa bara instiknts un linča tiesa, pat nezinot, kas un kā
9.-Aug-2013 01:20 pm
Izlasīju te visu diskusiju. Piekrītu tam, ja dēļ šīs situācijas tiktu slēgts portāls, tad 100% vajadzētu uzrasties vecākiem, kas liek slēgt visas tās skolas, kurās ir mācījušies bērni, kuri vienaudžu izsmiekla dēļ darījuši sev galu.

Nav svarīga "platforma", svarīgi ir tās lietotāji.

Bet te mēs nonākam pie cita, lieliska risinājuma: stājoties jebkādā skolā, reģistrējoties portālā, un piesakoties pulciņos, ir 100% nepieciešams uzrādīt administrācijai psihiatra atzinumu, ka cilvēks ir vesels, nav hiperaktīvs, nav rupjš, nav agresīvs. + Tam, ir nepieciešami 5 cilvēku paraksti, kas to var apliecināt. Un tikai tad tiek atļauts iestāties "veselo bērnu" skolā, piereģistrēties jebkurā portālā, izveidot e-pastu utt. (Ne tikai bērniem, tas attiecas arī uz pieaugušajiem. Palasot komentārus cibā un tvnet es saprotu, kur radušies tie slimie bērni, kas radīja situāciju Jelgavā un portālos un citās vidēs.)

Un tad neviens neuzdrošinātos kliegt, ka internets ir sātana izdomājums, ka programmēšana izglābj no pašnāvības utt. Tad atbildīgie būtu: psihiatrs un 5 galvotāji /kā saprotams, pāridarītājus un to vecākus jau tāpat neviens nevainotu./

Nu gan izplūdu :)
9.-Aug-2013 02:37 pm
Paldies par sakarīgo ierakstu.
9.-Aug-2013 02:49 pm
you're welcome :)
10.-Aug-2013 01:29 am
Kaitina, ka UK ziņās uzsver, ka tam saitam bija sakars ar Latviju, atkal negatīvā veidā tiek parādīta. Ticu, ka tepat LV ir pilns ar līdzīgiem saitiem, bet vnk nav vēl nekas tāds atgadījies, lai par to ziņotu.
10.-Aug-2013 05:41 pm
UK esot redzi? Līdz šim pieļāvu, ka varbūt vienkārši mūsu žurnālisti pārķēruši ziņu (jo par mums).. bet ja uzsvars ir izteikts arī UK, tur varētu būt mazliet drūmāk... redziet, sareģistrējas visādi shady saiti visādās shady valstiņās un galina nost mūsu bērnus - būs tak mums visiem labāk, kad ieviesīsim obligāto filtru, kas liegs pieeju social lapām VISIEM, izņemot tos, kas tām īpaši parakstīsies...
10.-Aug-2013 09:11 pm
Darbā stāstu, kolēģim, ka Latvietis uzvarēja Mareju tenisā, viņš: Vimbldonas čempionu jau vienmēr ir labi uzvarēt, bet vai dzirdēji par meiteni, kas uztaisīja pašnāvību dēļ interneta lapas, kas bāzējas Latvijā?
10.-Aug-2013 09:14 pm
Skarbi.
A kā vispār ar diskusiju par to Kamerona interneta filtru - ir manāma, vai tāpat kā šeit visiem viss vienalga par interneta lietām?
This page was loaded Maijs 6. 2024, 12:22 am GMT.
hackers counter system TunT counter v=0.09