smadzeņu darbības blakusprodukts
stikla kalns 
25th-Oct-2011 03:48 pm
Citāts no petrovichs "Drusku palasīju ministru biogrāfijas un iedomājos par Ķīli, saskatot tur vienu iespējamu problēmu.
Cilvēks visās mācībās ir bijis diktan sekmīgs. Skola ar sudraba medaļu, augstskolas ar izcilību... Mana personīgā pieredze ar šādiem izcilniekiem ir drusku negatīva, jo šādi cilvēki reizēm neizprot skolnieku/studentu vidējo, uzskatot ka katrs var iemācīties teicami vai gandrīz teicami. Man viens no labākajiem pasniedzējiem savulaik pats bija mācījies knapi sekmīgi un visus eksāmenus licis ar brutālu špikošanu. Bet savu kursu viņš lasīja lieliski, tur visiem viss tika burtiski ieliets mutē, visi visu saprata."

Būtībā jau viņam taisnība, tiem, kuriem viss vienmēr viegli pielecis, ir problemātiski saprast to kā citiem var nepielekt.

Bet šajā sakarā es aizdomājos par savām morālajām tiesībām radīt skolēniem kaut kādus konkursus, olimpiādes un pārbaudes darbus. Jo man nav gan sudraba medaļas par skolas beigšanu, bet lielu piepūli mācīšanās skolā neprasīja un labu un teicamu atzīmju saņemšana man problēmas neradīja.

Varbūt tas, ka 50% skolēniem ir uzskats, ka kukaiņiem ir mugurkauls nav nemaz tik traki. Varbūt tas, ka bērnus pārņem šausmas ieraugot vārdu "aprēķini" jebkurā citā priekšmetā kā matemātika arī ir normāli.

Kā jūs domājat vai ir nepieciešamas mācību priekšmetu olimpiādes? Un kā būt drošam, ka vaicājot pēc kādas problēmas risinājuma un nedaudz lielākas piedomāšanas kā parastas faktu atreferēšanas nodrošināties ar to, ka jaunietim netiek nejauši uztiepts tavs skatījums uz problēmu un tās vēlamais risinājums?
Comments 
25th-Oct-2011 04:15 pm
Olimpiādes IR vajadzīgas. Tiem, kuriem ir talants un padziļināta interese par attiecīgo mācību priekšmetu, ir jāļauj tajā ieskatīties drusku tālāk par vidusskolas "iztikas minimumu" - kaut vai tāpēc, lai neaiziet studēt, piemēram, bioloģiju tikai tādēļ vien, ka "patīk Džeralda Darela grāmatas par zvēriņiem...un skatīties, kā kaķēni rotaļājas, arī dikti patīk".
25th-Oct-2011 04:29 pm
Par to, ka olimpiādes ir vajadzīgas, piekrītu, kaut kā ir jādod iespēja pavingrināt smadzenes tiem, kuriem ar vispārīgo izglītības programmu par maz(starp citu, vakar izlasīju, ka Latvijas krievi mēdzot pārcelties uz Krieviju dzīvot arī tālab, ka mūsu mācību programmas ir nekonkurētspējīgas salīdzinajumā, piem. 4.klases beidzēju Latvijā ir gatavi ņemt pretim tikai 3.klasē Krievijā)

Par visu citu, nu nezinu, kādreiz gāju studēt bioloģiju pamatā tālab, ka bērnība patika Džeralda Darela grāmatas par zvēriņiem;(
25th-Oct-2011 04:35 pm
Nu, un neizjuti sāpīgu WTF, kad nācās iedziļināties visādās tur mejozēs, mitozēs un bioķīmijās?:)
25th-Oct-2011 04:41 pm
Nea. Pirms tam, edz, pavisam sen, uzreiz pēc vidusskolas biju iestājies un pamācījies provizoros;))
25th-Oct-2011 04:39 pm
es, starp citu, arī visu pamatskolas olimpiādi izbraucu uz darela grāmatām un lauku dzīves zināšanu atblāzmām :)
25th-Oct-2011 04:35 pm
nu tu gan runā kā jocīga. izglītības kvalitāti raksturo dažādi rādītāji. viens no tiem ir izcilnieku sasniegumi un otrs ir tas, ko izglītības sistēma dara ar neizcilniekiem. nu skaidrs, ka olimpiādes ir motivācija un viskaut kas labs. bet ja paskatās izglītības salīdzinošo vērtējumu pa dažādām valstīm, tad tur katrai valstij, priekšmetam un vecumam ir atlikti gan labākie rezultāti, gan arī tas, cik liela atšķirība ir starp vājākajiem un stiprākajiem. lv kaut kā tikai vienu grāvi izmanto. un labākā izglītības sistēma no tuvākajām valstīm skaitās somija, kur gan vidējie un augstākie rādītāji labi, gan mazāka atšķirība starp pirmajiem un pēdējiem.
25th-Oct-2011 10:05 pm
es te neveikli varbūt pārcēlu domu un izliku to uz ekrāna.

petrovičs runāja par Ķīļa vispārējo skatījumu uz izglītību, un es kaut kā nebiju nekad tā līdz galam piefiksējusi, ka pastāv šāda izcilnieku problēma. Tad es šo izcilnieku problēmu ekstrapolēju tālāk jau uz izcilniekiem pašiem, kas ir izcilnieki vai nu tādēļ, ka viņiem ir laba atmiņa vai arī kādas uztveres īpatnības dēļ (par šito neesmu pārliecināta, jo mācīšanās mehānika man sveša)

un vai nav tā, ka es tagad veidojot šos "paaugstinātās grūtības uzdevumus" būtībā reproducēju savas uztveres un domāšanas īpatnības, kas, loti iespējams, citiem ir svešas.
26th-Oct-2011 09:55 am
:) ja tu raizējies par pasniegšanu BF, tad tev vēl garš ceļš priekšā :) šī problēma ir jau sen definēta; ieteicamā lieteratūra J.Grestes "kā dzeņa vēders". es domāju - to, ka priekšmeta atpalicējs var kļūt ļoti labs šī priekšmeta skolotājs.
liela daļa mūsdienu biologu studentu ir ne pārāk attapīgi, jo studē šeit tikai tādēļ, ka citur nav varējuši tikt iekšā. ne salīdzināt ar studentiem pirms 20 gadiem, kad bija liels konkurss. par izcilniekiem vari daudz neraizēties, šā vai tā viņi vielu apgūs. izcilnieku audzēšanai ir individuālais zinātniskais darbs. jautājums ir cik lielā mērā pielāgoties publikas neattapīgajai daļai. jo tu nevari orientēties tikai uz mazākumu.
25th-Oct-2011 09:28 pm
Man vienbrīd nācās mācīt fiziku. Arī uztraucos par sava viedokļa uztiepšanu. Tāpēc pirms katras mācībstundas es teicu apmēram šādi: "Viss, ko es teikšu, var izrādīties pēdējās muļķības."
25th-Oct-2011 09:56 pm
ko tad tu viņiem kvantu mehāniku, vai stīgu teoriju mācīji? Fizika jau tāda bezpersoniska, manā uztverē
27th-Oct-2011 10:05 pm
Nē, kaut ko pa tiešām bezpersoniski triviālu. Bet tik un tā, man likās svarīgi piespiest viņus kritiski izvērtēt manis sacīto.
25th-Oct-2011 09:38 pm
Protams, ka ir nepieciešamas. Pac padomā, tur piedalās tie, kam ir advancētas zināšanas / padziļināta interese par kādu subj. Kas nozīmē, ka viņiem ikdienā apkārt nav konkurences, a tur - beidzot čalendžs un stimuls ņemties.
25th-Oct-2011 10:00 pm
Lūk vai olimpiādes forma tāda, kāda viņa ir rada šo apmierinājumu, es arī domāju. Jo tu bērns atbrauc viss tāds nervōzs, un vēl skolotāja sapiļī virsū. Beigās viens stress un nekādas izklaides...

Mēs tagad stingri domājam, kā to stresu vismaz nedaudz noņemt. Lai jauniešiem kaut vai par sevi prieks - re, izdomāju!
25th-Oct-2011 09:48 pm
es domāju, ka ir. galu galā, vai tad sacensties var tikai sportā? beeet no savas pieredzes - nenāktu par ļaunu skolēnus arī mazliet pagatavot tam, kas sagaida tajā slavenajā olimpiādē. ibo tur uzdevumi tik ļoti atšķiras no parastajiem skolas uzdevumiem, ka pirmo stundu sēdi vienkārši viss afigevšijs un tikai tad palēnām sāc saprast, par ko vispār ir runa. bet nu moš tās tikai manas personīgās problēmas, ka esmu ieradumu cilvēks un atjautības uzdevumi in general nav mana stiprā puse :D
25th-Oct-2011 09:58 pm
nu vo, es par to arī uztraucos, ka šito afigevščinu rada tas, ka mums liekas - bet tas tak vienkārši, a īstenībā, varbūt mēs esam kaut kādi unīkumi un neviens cits šitā nedomā un nesaprot.
25th-Oct-2011 10:09 pm
mm nē, vienkārši, nu, es atkal no sava plauktiņa teikšu, es, kad devos uz matemātikas kaut kādu tur atlases kārtu, biju gatavojusies grūtiem, bet nu matemātikas uzdevumiem. taču tie, ko saņēmu, bija reāli atjautības uzdevumi. tur vairs ar formulu zināšanu nebija nekāda sakara. bet problēma nav uzdevumos. problēma ir tajā, ka nebija jau pieredzes ar šādiem uzdevumiem. ja, esnez, kaut reizi mēnesī visu parasto uzdevumu starpā būtu pa kādam tādam, tad jau domāšana būtu iešvunkāta.
25th-Oct-2011 10:16 pm
nu skaidris. Parasti jau skolotāji iedod bērnam pagājušo gadu olimpiādes, lai nebaidās. :)

25th-Oct-2011 10:20 pm
nujā, trauma :D bet enīvej - izaicinājums ir vajadzīgs. kā jau te biedri minēja.
This page was loaded May 5th 2024, 3:41 am GMT.