MaKo
Regress vai progress? 
18.-Okt-2012 11:59 am
Lattelecom konference #LTC_conf ierosināja pārdomas. Skolēni nemāk rakstīt, negrib lasīt, rokraksti vispār kļūst nesalasāmi...

Pirms kāda laiciņa lasīju rakstiņu par to, ka Star Wars visumā nav grāmatu. Vienīgā nosacīti rakstītā informācija ir marķēti taustiņi DeadStar vadības pultij. Protams - visa informācija tiek nodota ar hologrammu palīdzību, kam gan vajag iespēju audio (runāto vārdu) nodot ar simbolu virkņu palīdzību (rakstību), ja ir iespējams vienkārši pateikt adresātam to, ko vēlies.
Tiesa, uzrodas viens liels risks. Ja notiek tehnoloģiska katastrofa, tad iespēja nodot informāciju citiem vispār izzūd. Mēs mācētu uz palmas lapas ar zariņu ieskrāpēt vēstījumu, bet Star Wars visuma iedzīvotāji?
Man ir aizdomas, ka pašlaik mēs esam ceļa sākumā uz to, ka rakstītais vārds atmirst.
Sākumā - rokraksts. Jo kam vajag rokrakstu, ja katram kabatā telefons ar skārienjūtīgu displeju un dators izstieptas rokas attālumā? Mans rokraksts jau no 3 klases ir praktiski nelasāms, ja tiešām rakstu, ne izzīmēju katru burtu, tiesa, pie datora apsēdos tikai 8. klasē, 1983. gadā.
Tad, iespējams, atmirs tradīcija nodot vārdus kā simbolu virknes. Audiogrāmatas, manuāļi, kā videofaili, kas ļauj savienot demonstrētāja teikto ar darbības demonstrāciju - ar tādiem jau pašlaik pilna YouTube.
Kad izgudroja papirusu, ķīļrakstu gravētāji granītā viebās par jaunā materiāla nenopietnību...
Tāpēc nekas, ka skolnieki vairs nemāk rakstīt un lasīt - toties viņi māk nofilmēt jebko ar saviem smartfoniem. Un izvietot Tīklā.
Comments 
18.-Okt-2012 12:26 pm
Ciba iznīks, un mēs visi pāvāksimies uz jūtūbi.
18.-Okt-2012 12:31 pm
Nu, baidos, ka Cibas auditorija, īpaši mana frendliste, nav gluži vairs jaunatne.
Mēs kā dinozauri, sēdēsim savos ratiņkrēslos un klabināsim taustiņus...
18.-Okt-2012 01:20 pm
Ciba izmirs
18.-Okt-2012 12:29 pm
te var atcerēties fantastus, kuri pieskārās šai tēmai runājot par morzes kodu - cik šodien zin morzes alfabētu? ;) lieto labi ja kāds, kuram nokia dod sms pareizo signālu ;D
18.-Okt-2012 12:35 pm
Jā, Morzes kods izzuda, kad radās iespēja noraidīt audio tieši. Jo pēc idejas bija tāda pat rakstība.
Lai gan, cik atceros, Morzes kodu vēl māca jūrasskolās. Ja nu rācija salūzt.
18.-Okt-2012 12:40 pm
jā, morzes kodu, fonētisko alfabētu (alfa bravo čārlī .. lima eko fokstrot tango ... etc)
18.-Okt-2012 07:31 pm
a par fonetisko alfabētu moš tev kaut kur mētājas kāds url ar info ? vienmēr esmu gribējis mazlietiņ palasīties :)
18.-Okt-2012 08:45 pm
tack så mycket
18.-Okt-2012 01:26 pm
Ja rācija salūzīs, arī Morzes kodu noraidīt nevarēs ;-)
Morzes kodam ir viena liela priekšrocība - tas ir labāk uztverams traucējumu apstākļos. Un, tā kā tam ir nepieciešama tikai šaura pārraides josla, tas ir arī enerģētiski efektīvs, kaut arī attiecīgi palēns.
18.-Okt-2012 02:06 pm
kāda velna pēc rācija - divi kaili vadi un lūdzu elementārs raidītājs ;D
18.-Okt-2012 02:39 pm
A kurš lielā ātrumā mainīs Latvenergo drošinātājus? ;-)
18.-Okt-2012 02:46 pm
nav jau drošinātājiem jāliek mainīties - spuldzīte vai kāds cits patērētājs pa vidu ;)
18.-Okt-2012 04:11 pm
piekrītu par tām priekšrocībām, radiosakaru/datu pārraides praksē ne reizi vien pierādījies Morzes koda pārākums
18.-Okt-2012 01:49 pm
Morzes kods nav izzudis un joprojām tiek lietots.
18.-Okt-2012 02:25 pm
rakstu kalšana klintīs jau ar nav izzudusi, pilnas kapsētas piemēru.
18.-Okt-2012 07:29 pm
es tikai SOS zinu :( no morzes koda laigan kautkad sen sen kautkur par vinju stastija liekas ka skolā fizikā laikam bet nu tā garām ejot
18.-Okt-2012 12:34 pm
Rakstīt/lasītprasme ir ļoti stratēģiski nozīmīga, jo, lai arī dzīvojam pārliecībā, ka elektrība un visa veida informācijas tehnoloģijas ir tāda pašsaprotami stabila un mūžīga vērtībā, tā tas nav gan.
18.-Okt-2012 12:37 pm
Bet ja sasniegsim ideālu rezervācijas līmeni, vai iemācīsimies ražot ļoti mūžīgus akumulatorus, iegūt enerģiju no gaisa vai citādi kā kļūt neatkarīgi no vadiem? Sakaru sfērā tas jau sen notiek....
18.-Okt-2012 12:50 pm
Birokrātiskā sistēma tomēr garantēs rakstības saglabāšanos.
18.-Okt-2012 12:54 pm
Tad, kad sasniegsim šo ideālo līmeni, ko neapdraud pat štrunta futbollaukuma izmēra meteorīts, pamatīgāks vulkāna izvirdums, leduslaikmets vai gluži otrādi - sasilšanas izraisīti plūdi, tad arī runāsim:))
18.-Okt-2012 02:20 pm
Vulkāns jau izvirda - Ejakavinjtursauca.
Bet pie futbollaukuma izmēru meteorīta - būs kaut kā ļoti vienalga. Tad svarīgākais būs ne nodot informāciju, bet palikt dzīvam.
18.-Okt-2012 02:47 pm
iemāci bērniem pie laika ceļu uz bibliotēku - edz kā grāmatas noderēja dienā pēc rītdienas vai kā nu to amerikāņu gabalu sauca ;D
18.-Okt-2012 02:54 pm
sakaros pietiek ar brigādi pieredzējušu veču, kuri ekskavatora kausu iedzen pareizajā kabelī, lai pusvalstij (ne tikai LV, arī iekš ASV šitā bijis) noliktu uz ausīm - gan mobilos, gan fiksētos sakarus...
19.-Okt-2012 08:38 am
LOL
18.-Okt-2012 05:42 pm
nu, šādā gadījumā ko - tehniķim būs jāsalabo mūžīgais akumulators vai gaisa enerģijas pārveidotājs un kur viņš dabūs manuāli?

vai, teiksim, mūžīgā akumulatora uzlabojumus ieviesīs kā jūtūba prezentācijas ar visiem cipariem un inženierkoeficientiem?
19.-Okt-2012 08:44 am
Kad tev pēdējo reizi tehniķis LV laboja kādu elektroniku?
Pašreizējā elektronika vai nu mainas pēc garantijas, vai metas ārā.
19.-Okt-2012 09:53 am
Redzi, cilvēki, kuri nav tik bagāti, sūta gan garantijas, gan pēcgarantijas remontos savus mobilos, televizorus un citas ierīces. Pats zinu kādu garantijas servisa tehniķi -- jā, LV -- un darba viņam, tici man, netrūkst.

Kas attiecas uz mani -- veļas žāvētāju remontēju pirms gada, saucu tehniķi, jāmaina bija kāreiz elektronika.
18.-Okt-2012 12:48 pm
No vienas puses, plus daudz. Tā mūsu civilizācija ir šūta ar dikti vārīgiem diegiem, un viņus nemaz nav tik ļoti grūti arī pārgriezt. No otras puses -- ne jau par rakstību mums tādā gadījumā būtu jāuztraucas -- svarīgāk gan būtu zināt, kā tikt pie pārtikas, ja lielveikalā viņas vairs nav :)
18.-Okt-2012 12:52 pm
Tur jau tas sāls, ka lasītprasme un pilnīgi visas citas prasmes ir cieši saistītas, ja ir lasītprasme, bet beigušies lielveikali, tad grāmata "1000 padomu truškopībā" vai "Ēdamās un neēdamās sēnes" var lieti noderēt:))
18.-Okt-2012 01:27 pm
Mjā, ja vien tā grāmata nebūs e-grāmatas formā kādā lasītājā, kurš bez elektrības vienalga nebūs izlasāms ;-)
18.-Okt-2012 12:45 pm
Štrunc par grāmatām...Star Wars visumā nav margu! Sprīdi plata platforma sešpadsmit kilometru augstumā, ij pat ne striķītis nav novilkts.

Ja nu par rokrakstiem, ir gan tāda problēma, ka cilvēku no mērkaķa atšķir 2 orgāni, mēle un roka. Roka ar rakstības atmiršanu tūlīt pārstās skaitīties. Kad zinātnieki aizgudrosies līdz tam, kā domas nolasīt un pēc tam pārraidīt no smadzenēm uz smadzenēm pa tiešo, vajadzība runāt arī atmirs.

Mazbērni sēdēs kokos un kasīs viens otram muguras.
18.-Okt-2012 12:49 pm
Nākamais pakāpiens aiz rakstības atmiršanas un aparātpārraides nepilnībām - informācijas translēšana pa taisno no smadzenēm (vai vienotā informatīvā lauka) uz uztvērēja apziņu. Kuri pirmie apgūs telepātiju, tie arī vinnēs.
18.-Okt-2012 02:54 pm - Tev taisnība
Tava frendliste, nav gluži vairs jaunatne un kā dinozauri, sēdēs savos ratiņkrēslos un klabinās taustiņus...
18.-Okt-2012 04:11 pm - Re: Tev taisnība
Ščas ielikšu tevi savā listē, gatavo riteņkrēslu.
18.-Okt-2012 02:56 pm
imho, rakstītais vārds atmirs tikai tad, kad atmirs pēdējie, kas gribēs darbināt iztēli. sapņotāji, vai.

tāpat vienmēr būs dumpinieki.. cerams
18.-Okt-2012 04:05 pm
Es nerunāju par saturu. Par komunikācijas metodēm.
Gan jau ka mūki skriptorijās spļaudījās par Gūtenberga bībeli un pamatoti apgalvoja, ka cēlā pārrakstīšanas māka izzudīs tikai kopā ar sapņotājiem,kas māk izfantazēt pareizos lieos burtus (tur kur tās miniatūras ar roku rakstīja katras rindkopas sākumā)...
18.-Okt-2012 06:32 pm
jā, šis ir vietā..

sakrālais teksts, tā reprodukcija nodota sekulāru pizģilkinu rokās, šausmas.
18.-Okt-2012 03:46 pm
Nedomāju, ka manuāļi pārvāksies uz audio/video - meklēt tekstā pagaidām ir vieglāk.
18.-Okt-2012 04:06 pm
Atslēgvārds - pagaidām :)
Ja godīgi, mani pašu besī manuāli video formā. Bet tie jau eksistē.
18.-Okt-2012 06:39 pm
mani besī tas fakts, ka video satur daudz liekas informācijas; to, ko varētu pateikt dažos vārdos, es redzu krāsainu un kustīgu. Protams, dažreiz tieši to vajag.
18.-Okt-2012 04:12 pm
Puikas pirmajai klases audzinātājai bija pārliecība, ka rakstītprasme ir nākotnes darba ņēmēju pirmais ierocis un filtrs reizē. Ja nepratīsi noformulēt domu un gramatiski pareizi uzrakstīt (piemēram, e-pastu), tiksi atsijāts
18.-Okt-2012 06:44 pm
šī Tava drūmā antiutpija darbosies tad, kad visi planētas iedzīvotāji būs uz vienas tehnoloģijas sliekšņa. piemēram, iezemieši kenijā pat nezina rakstu valodu, kur nu vēl elektroniskos komunikāciju līdzekļus, par audiovizuālajiem nerunājot.

vēl Tu vaino tehnoloģiju. Bet ne jau tehnoloģija ir vainīga, ka mazais jānītis nerubī izlasīt piecas rindkopas un par tām uzrakstīt četru teikumu garu atstāstījumu. Tehnoloģija nodrošina ļoti ērtu, daudzveidīgu piekļuvi saturam. es mestu akmeni (septiņpadsmittonnīgu) izglītības dārziņā, jo izglītība nesagatavo skolēnus milzīgā kvantuma satura apguvei.

mūsdienu tipiskais skolēns nespēj uztver tekstā ironiju, sarkasmu, vispār - zemtekstu kā tādu.
18.-Okt-2012 06:45 pm
un ne jau rokraksts liecina par satura kvalitāti :)

es pats savu rokrakstu nevaru izlasīt kopš 8.klases :P
This page was loaded Jun 3. 2024, 12:29 pm GMT.