Nepabeigtā dienasgrāmata


24. Februāris 2011

(bez virsraksta) @ 14:46

Ja godīgi, man šķiet ļoti neētiska prakse uzskatīt, ka vidējais sabiedrības loceklis ir kaut kas zemāks, sliktāks, mazāk attīstīts vai mazāk spējīgs par mani. Nesenās diskusijās par sociālekonomiskiem jautājumiem es vairākkārt saskāros ar šādu pozīciju: "Tu neko nesaproti, tu jau darbu atradīsi, bet vidējais Latvijas iedzīvotājs nespēj strādāt vairāk, neprot atrast izdevīgāku darbu, nevar aizstāvēt savas tiesības pret darba devēja patvaļu, viņš spēj tikai zagt un nemaksāt nodokļus." Es, piemēram, no tiesas uzskatu, ka esmu sliktāks par vidējo Latvijas iedzīvotāju, es noteikti vairāk dzeru, mazāk strādāju, sliktāk plānoju savus ģimenes budžetu, man nav iekrājumu un pat sapņos nav rādījies nekustamais īpašums vai transportlīdzeklis, kas garantētu kādu drošību krīzes gadījumā, esmu joprojām parādā bankai ne par ko, vienkārši iegrābos kredītlīnijā, kad beidzās regulāri ienākumi. Es dzīvoju, kā pagadās. Droši vien, ir arī par mani sliktāki cilvēki, taču es ticu, ka vidējais iedzīvotājs šajā valstī ir godprātīgāks, čaklāks, taupīgāks un pragmatiskāks par mani. Un es vēlos, lai valsts plānošana (cik nu tā vispār notiek vai ir iespējama) būtu balstīta uz priekšstatu par šādu vidējo iedzīvotāju, nevis uz to cilvēku, kurš ir sliktāks par mani. Jo tad, ja sociālā, ekonomiskā un ētiskā vide valstī būs pielāgota latiņai, kas ir virs manas galvas, es būšu spiests tiekties uz augšu, līdzināties uz šo vidējo. Man šķiet, ka ir ētiskāk aizstāvēt pozīciju, kas liek man kļūt labākam. Ja būtu otrādi - ja valsts orientētos uz cilvēku, kurš neko nespēj un neprot, tikai gaida no tās pabalstus un pensijas, tad man, protams, dzīvotos labāk, nebūtu jāsaspringst, jo es jau pēc definīcijas būtu labākā pozīcijā par to, kuram tiek nodrošināts vidējais izdzīvošanas līmenis.
 

Comments

 
[User Picture Icon]
From:[info]watt
Date: 24. Februāris 2011 - 15:02
(Link)
viegli izrunāties ar šiem "man šķiet" un "droši vien". kamēr nav kvantitatīvi pierādīts, ka vidējam iedzīvotājam līdz tevim ir kā skudrai līdz skudrulācim.
[User Picture Icon]
From:[info]dienasgramata
Date: 24. Februāris 2011 - 15:03
(Link)
izlasi vēlreiz, ja ar pirmo reizi nepielec. es runāju par pozīcijas ētiskajiem aspektiem, nevis par statistiku
From:[info]unpy
Date: 24. Februāris 2011 - 15:06
(Link)
Lūk, tā jau arī ir vislielākā problēma, uz kuru norādīs jebkurš biznesa analītiķis - nedz biznesu, nedz valsts pārvaldi nedrīkst plānot, izejot no tēzes "ja man būtu šādi izcili darbinieki" vai "ja mūsu valstī būtu superiedzīvotāji no zinātniskās fantastikas grāmatas par 2100.gadu". Darbinieki ir, kādi ir, iedzīvotāji ir, kādi ir.
[User Picture Icon]
From:[info]aleja
Date: 24. Februāris 2011 - 15:08
(Link)
tad jau arī "valsts" un "valdība" ir tāda, kāda tā ir, un nav ko kurnēt
From:[info]unpy
Date: 24. Februāris 2011 - 15:26
(Link)
To esmu teicis tūkstošiem reižu, ka valsts un valsts pārvalde ir kas izrietošs no iedzīvotājiem, nevis otrādi. Un, uzsvēršu, nevis no priekšstata par to, kā būtu, ja būtu, bet no reālās situācijas.
[User Picture Icon]
From:[info]dienasgramata
Date: 24. Februāris 2011 - 15:35
(Link)
tas jau draud aiziet līdz marksismam - kas ir primārs apziņa vai matērrija, citiem vārdiem sakot - kas ietekmē to, kā mēs dzīvosim rīt: mūsu priekšstati un domāšana vai reālā situācija?
[User Picture Icon]
From:[info]norkoz
Date: 24. Februāris 2011 - 15:40

anti-marx

(Link)
kas bija pirmais daarzenju vai pukju daarzinsh: sad ili ogorod, respektiivi vai cilveku izveidoja materiaalaas vajadziibas, jeb skaistums, kas glaabj pasauli
[User Picture Icon]
From:[info]milda
Date: 24. Februāris 2011 - 15:49
(Link)
Pa manam primārais ir doma, kas materializējas. Bet atkal - domai jābūt individuālai. Ļaunums ir tik organizēts, kolektīvs pasākums.
From:[info]unpy
Date: 24. Februāris 2011 - 16:00
(Link)
Nekur neviens nedraud aiziet:)) Liksim jau nu mierā gan Karlsonu, gan viņa draugu Engelsonu, nav nekādu jautājumu par primāro un sekundāro, pašreiz ir visai droši, ka valsts pārvalde un valsts pārvaldē strādājošie izriet no iedzīvotājiem, nevis otrādi.
[User Picture Icon]
From:[info]barvins
Date: 24. Februāris 2011 - 20:19
(Link)
Gan priekšstati, gan reālā situācija, protams, ietekmē, bet, imgho, ja grib optimālo risinājumu, tad cilvēku priekštatiem par reālo situāciju jābūt maksimāli tuvu reālajai situācijai, t.i., ja cilvēks ir pārāk optimistisks vai pesimistisks, vai vienkārši neinformēts, tad tas biežāk kļūdās izvēlēdamies, ko kurā brīdī darīt - t.i., optimistiskie iekuļas finanšu burbuļos, pesimistiskie ir vienkārši sūnu ciems, bet neinformētie tā arī neuzzina, zem kāda auto pakļuva.
[User Picture Icon]
From:[info]dienasgramata
Date: 24. Februāris 2011 - 15:10
(Link)
es nerunāju arī par biznesu. ja es gribētu pārdot kādu sūdu un nopelnīt miljonu dolāru, tirgus izpētei, protams, derīgāka būtu pozīcija, kas man garantē lielāku peļņu. es runāju par pozīciju, kas dod man iespēju kļūt labākam
[User Picture Icon]
From:[info]watt
Date: 24. Februāris 2011 - 15:24
(Link)
izklausās pēc komunisma!
[User Picture Icon]
From:[info]dienasgramata
Date: 24. Februāris 2011 - 15:30
(Link)
komunisms tieši ir sabiedrības nolīdzināšana, pieskaņojoties vidējam zemākajam. drīzāk jau tas izklausās pēc nupat aktuālās teorijas par sabiedrības eliti, kas nosaka sociālo iekārtojumu un to, uz ko katram būtu jātiecas. es gan vairāk domāju par tīri personisku labošanos. par to, ka cilvēkam ir jācenšas kļūt labākam. diezgan arhaiska un plaši izplatīta ideja
[User Picture Icon]
From:[info]brookings
Date: 24. Februāris 2011 - 15:59
(Link)
Bet 'labāks kādā zinā? To ir grūti definēt, manuprāt.
[User Picture Icon]
From:[info]dienasgramata
Date: 24. Februāris 2011 - 16:24
(Link)
grūti, reizēm pat mokoši grūti
[User Picture Icon]
From:[info]milda
Date: 24. Februāris 2011 - 16:49
(Link)
Definēt jau nav grūti. Cilvēks tiecas uz harmoniju - saskaņu ar sevi, ar apkārtējiem. Grūti ir tādam kļūt. Bet nu tas ir tas uzdevums, katram individuāls un cita pieredze jau tur neder. Šablonu nav.
[User Picture Icon]
From:[info]brookings
Date: 24. Februāris 2011 - 17:18
(Link)
"Cilvēks tiecas uz harmoniju - saskaņu ar sevi, ar apkārtējiem."
Ja cilvēks var atrast šo harmoniju, tas nenozimē, ka šis cilvēks ir labs vai labāks nekā viņš/viņa kādreiz bija.
[User Picture Icon]
From:[info]milda
Date: 24. Februāris 2011 - 18:00
(Link)
labs cilvēks - tas vienmēr būs subjektīvi. neauglīgi ir censties būt labam cilvēkam pārējo izpratnē. būtiska ir tikai izpratne pašam par sevi
From:[info]unpy
Date: 24. Februāris 2011 - 16:13
(Link)
Paga. Par to, ka cilvēkam ir jācenšas(jā, vienkārši jācenšas, vienalga ko) bez motivācijas, bez pamudinājuma no ārpuses, bez rekomendācijām, kā to izdarīt? Vienkārši tā - pat ne pēc līdakas pavēles?

Tā nenotiek, nekad nav noticis un nenotiks.
From:[info]unpy
Date: 24. Februāris 2011 - 15:25
(Link)
Ne no šā, ne no tā, cilvēki labāki nepaliek. Lai cilvēki paliktu labāki, jāveic kaut kādi pasākumi. Lai varētu veikt kaut kādus pasākumus, šie pasākumi ir jāplāno. Lai kaut ko varētu saplānot, ir nepieciešams zināt izejas pozīcijas.

Ja kaimiņš vai es pats, braucot ar auto, metam pa logu ārā pudeles, situāciju ne par matu nemainīs mūsu abu uzskats, ka esam zelta gabaliņi, viens par otru labāki. Vienam no mums ir jāpievērš uzmanība tam, ka tā, iespējams, nav jauka un ilgtermiņā lietderīga rīcība, ka var un vajag darīt savādāk.
[User Picture Icon]
From:[info]dienasgramata
Date: 24. Februāris 2011 - 15:33
(Link)
rādu uz pirkstiem: situācijā, kad tu brauc mašīnā ar konfekšu papīriņu rokā un redzi, ka visa ceļmala ir piemētāta ar pudelēm un čipsu pakām, tev rodas iespaids, ka vidējais iedzīvotājs atļaujas ne to vien un tu ar mierīgu sirdi izmet savu papīriņu. ja tu iebrauc citā valstī un redzi, ka tur viss ir tīrs un glīts, tu nodomā, ka tur vidējais iedzīvotājs ir daudz godprātīgāks par tevi, un arī tev ir kauns izmest papīriņu, lai arī neviens pat neskatās. tā priekšstats par to, kāds ir tavs kaimiņš, ietekmē to, kāds atļaujies būt tu pats
From:[info]dute
Date: 24. Februāris 2011 - 15:37
(Link)
Visticamāk, ka es kaut ko līdz galam nesaprotu Tavā nostājā, bet pašreiz man tas izklausās tā, ka Tu skaties uz to piemētāto ceļmalu un domā, ka nevarētu taču būt, ka visi ir tādi cūkas, tā domāt nav labi un tas mani padara par sliktāku cilvēku, es labāk domāšu, ka viņi visi ir kārtīgi un arī būšu kārtīgs, neizmetot papīriņu.
From:[info]unpy
Date: 24. Februāris 2011 - 16:06
(Link)
Pat, ja katru dienu brauksi cauri kādam pagastam ar nekoptām un piedrazotām ceļmalām un neizmetīsi savu papīriņu, nedz ceļmalas no tā paliks tīrākas, nedz līdzpilsoņi rimsies mest ārā tos papīriņus. Ja izmantosi savu intelektuālo pārākumu un statusu sabiedrībā, lai propogandētu to, ka papīriņus izmest ir stulbi, varbūt kaut kas mainīsies. Ja turpināsi vienkārši neizmest papīriņus, dzīvodams ciešā pārliecībā, ka līdzcilvēki tos arī nemet, nekas visdrīzākais nemainīsies līdz tam brīdim, kad pats padomāsi - ai, ko gan man arī neizmest savu papīriņu, ja jau visi tā dara?

From:[info]dute
Date: 24. Februāris 2011 - 16:27
(Link)
diez vai te var runāt par to, ka dienasgramata ir "ciešā pārliecībā" par to, ka līdzcilvēki "nemet", bet gan par to, ka, viņaprāt, skaistāka un visiem derīgāka ētiskā pozīcija būtu nepacelt savu nemešanu par kaut ko kvalitatīvi labāku. proti, tas ir vienkārši individuālās morāles jautājums par sevis nepaaugstināšanu, kas jau nu būtu jāprotās katram un ir apsveicami tie, kam tas izdodas. bet paplašināt to uz kaut kādu sabiedrības organizēšanu var tikai tad, kad līdz šādai atziņai ir nonācis vairākums. ergo, utopija
From:[info]unpy
Date: 24. Februāris 2011 - 16:31
(Link)
Jā, droši vien aicina tikai pagaidīt, kamēr visi paši sapratīs, ka papīriņus mest zemē nav lāga darbs.
From:[info]dute
Date: 24. Februāris 2011 - 16:33
(Link)
Aicina? Tas taču nav nekāds uzsaukums, bet cibas ieraksts par personīgajām pārdomām, relaks.
From:[info]unpy
Date: 24. Februāris 2011 - 16:45
(Link)
Jā, vainīgs. Slimīga uztvere, kas balstās egocentriskā pasaules uzskatā - padomāju, ka tā ir saistīta replika ar otro dienu viļātu tēmu par to, uz kurieni velk nodokļu paugstināšana.

Mea culpa.
[User Picture Icon]
From:[info]zvirbuleens
Date: 24. Februāris 2011 - 19:21
(Link)
Tā nu gan gluži nav. Ja kaut viens ņo simta nemetīs, kāds to pamanīs un arī pievienosies.

Nu, vispār es domāju, ka vairums cilvēku intuitīvi ļoti labi zina, kas ir "labs" un kas "slikts", neatkarīgi no tā, ko viņi paši dara, kas viņiem kādreiz ir mācīts un no tā, ko dara vairākums.
[User Picture Icon]
From:[info]norkoz
Date: 27. Februāris 2011 - 19:17

delai kak vse-zhir v kolbase

(Link)
manuprat totaals konformisms ved tikai pie fashisma, etiskais saakas tur kur tu rikojies preteeji konformistiskam kalkuleejosham izdevigumam- buut kaa visi
lai liidzinaatos videja latviesha etosam iespejams japieveershas shlageraptaujas radio2 apdziedaatajam veertiibaam piem. asaras, alus un dziesmas
[User Picture Icon]
From:[info]milda
Date: 24. Februāris 2011 - 15:41
(Link)
Bet ir tak. Tā pozīcija. Pie tam tapšana kļūt labākam ir individuāls pasākums. Kolektīva kļūšana būt labākam - nu vienkārši neiespējami.
[User Picture Icon]
From:[info]dienasgramata
Date: 24. Februāris 2011 - 16:21
(Link)
es jau tik par sevi arī runāju
From:[info]unpy
Date: 24. Februāris 2011 - 16:24
(Link)
Lūk! A vidējais Latvijas iedzīvotājs grib, lai labāki kļūtu visi citi, tikai ne pats!:))
[User Picture Icon]
From:[info]dienasgramata
Date: 24. Februāris 2011 - 16:30
(Link)
kāpēc tevī ir tik daudz pārliecības par to, ka tu zini, "kā ir"? jaunības maksimālisms?
From:[info]unpy
Date: 24. Februāris 2011 - 16:41
(Link)
Manī nav daudz pārliecības pat tad, ja tas tā izskatās - nelāgs, mākslīgi trenēts ieradums savu pārliecību pārspīlēt.

Visādi citādi - ikdienā sanāk diezgan daudz komunicēt ar cilvēkiem, kuri lielākoties "sēž kasēs", nevis "raksta dzejoļus" + ļoti uzmanos nepārspīlēt savas personīgās gaidas gan no sevis paša, gan no pārējās sabiedrības, jo...tas man ir radījis zaudējumus, teiksim tā.

Jaunības maksimālisms, kā reizi, beidzās kaut kad tad, kad pirmo reizi sapratu atšķirību starp vidēja uzņēmuma reorganizācijas iespējām teorētiski un šīm pašām iespējām praktiski - ar esošajiem, reālajiem darbiniekiem, nevis kaut kādiem teorētiskajiem no humānistu sacerējumiem.
[User Picture Icon]
From:[info]milda
Date: 24. Februāris 2011 - 16:25
(Link)
Jā, bet es sapratu, ka Tu gaidi impulsu no malas.
[User Picture Icon]
From:[info]dienasgramata
Date: 24. Februāris 2011 - 16:34
(Link)
nē. es pat negaidīju komentārus. iedomājies, tu ieraksti dienasgrāmatā, ka gribētu nelietot lamuvārdus, jo tev ir tāda sajūta, ka tie aptraipa domāšanu un aizvaino citus, bet tev sāk komentēt: "nē, kādas muļķības, visi lamājas, paskaties, ko rāda pētījumi - lamuvārdi Latvijā ir ļoti izplatīti!"
[User Picture Icon]
From:[info]milda
Date: 24. Februāris 2011 - 16:46
(Link)
Tad es ar Tevi sākumā nesapratu. Ja Tava doma ir šāda, tad piekrītu Tev. Mani nojauca tā valsts iepīšana. :)
[User Picture Icon]
From:[info]chimera
Date: 24. Februāris 2011 - 15:10
(Link)
!
[User Picture Icon]
From:[info]basta
Date: 24. Februāris 2011 - 15:16
(Link)
[User Picture Icon]
From:[info]peacemaker
Date: 24. Februāris 2011 - 15:50
(Link)
tl;dr versija: "Es esmu sliktāks par vidējo latvieti - ne tā kā tas vairums, kas uzskata, ka ir labāki."
[User Picture Icon]
From:[info]dienasgramata
Date: 24. Februāris 2011 - 16:23
(Link)
kāds vairums? ir te daži...
[User Picture Icon]
From:[info]peacemaker
Date: 24. Februāris 2011 - 22:49
(Link)
meh, es pārspīlēju, lai acīmredzamāks paradokss, kas man galvā iekrita - iespējams, nepareizi.
From:[info]akvalangs
Date: 24. Februāris 2011 - 16:02
(Link)
a man liekas ka ar mums viss ir kārtībā
[User Picture Icon]
From:[info]honeybee
Date: 24. Februāris 2011 - 16:36
(Link)
"labāks" - tas ir ļoti sarežģīts apzīmējums
"veiksmīgāks" - man šķiet, jā. Tavu kreņķu apraksts ir tipa "āāā, ak es sliktais nabadziņš, dzeru, man nav sava dzīvokļa un mašīnas, ir kredīts bankā, neregulārs darbs, neesmu ne godprātīgs, ne čakls, ne taupīgs, ne pragmatisks, rezultātā reizēm mēneša beigās pietrūkst cigaretēm". T.i., "man ir darbs un rezerves varianti, ja darba nebūtu, un es varu atļauties mēneša sākumā nezināt, cik precīzi naudas es šomēnes iztērēšu cigaretēm, un nejūtu vajadzību veidot uzkrājumus, jo bez cigaretēm/darba/iztikas līdzekļiem jau nepalikšu".

Čaklums, taupība un pragmatisms tieši izriet no tā, ka nav naudas. Ja es salīdzinātu tos cilvēkus, kas ir čaklāki, taupīgāki un pragmatiskāki par mani, tad tie būtu tie cilvēki, kas vai nu šobrīd atrodas finansiāli grūtākā situācijā nekā es, vai arī cilvēki, kas dzīves laikā ir piedzīvojuši finansiāli grūtākus laikus nekā es. Tajā pašā laikā slinkākie, nepragmatiskākie un izšķērdīgākie ir tie, kuriem dažādu iemeslu pēc ienākumi uz galviņu ir lielāki nekā man.
From:[info]unpy
Date: 24. Februāris 2011 - 16:46
(Link)
Ļoti labi! Ar piebildi pašās beigās "vai izdevumi mazāki".
[User Picture Icon]
From:[info]honeybee
Date: 24. Februāris 2011 - 16:50
(Link)
Nu jā, es tieši par to domāju (t.i., par tiem izdevumiem), jo ne man, ne vīram alga galīgi nav slikta LV apstākļiem, bet tajā pašā laikā dzīvojam kopā ar vecmāmiņu un diviem knauķiem, ergo mūsu situācija varētu būt naudas ziņā sarežģītāka nekā mūsu bezbērnu kolēģiem ar tādu pašu algu.
[User Picture Icon]
From:[info]dienasgramata
Date: 24. Februāris 2011 - 16:47
(Link)
paklau, Šķēle viennozīmīgi ir čaklāks, taupīgāks un pragmatiskāks par mani. un gandrīz nedzer.
[User Picture Icon]
From:[info]zivs
Date: 25. Februāris 2011 - 00:11
(Link)
Toties kā koku šņauc!
[User Picture Icon]
From:[info]dienasgramata
Date: 24. Februāris 2011 - 16:48
(Link)
bet es īsti nesapratu, ko tu ar šo komentāru gribēji pateikt (parasti lielākā daļa komentētāju cenšas norādīt uz kādu kļūdu mais teiktajā)
[User Picture Icon]
From:[info]honeybee
Date: 24. Februāris 2011 - 17:00
(Link)
To, vai ir kļūda tavās pārdomās, grūti pateikt, nezinot kontekstu.
T.i., ja tu saki "diez vai viņi ir sliktāki un netalantīgāki par mani, man vienkārši ir labāka situācija", tad, iespējams, kļūdas nav.
Ja tu saki "ūja, es, šitāds plānā galdiņa urbējs, varu izdzīvot, par ko tad tā čaklā, taupīgā un pragmatiskā skolotāja, trīs bērnu māte, kas vakaros strādā par apkopēju, sūdzas", tad, domāju, kļūda ir.

Bet vispār es vienkārši skaļi domāju, nevis akurāt cenšos tev uzbrukt un pateikt, ka tu esi stulps un kretīns ;)

Šķēles un šleseri un citi izņēmumi būtu jāskata atsevišķi vienkārši tāpēc, ka viņi ir izņēmumi (t.i., nevar savākt veselu kaudzi cilvēku, kas ir līdzīgi šķēlem, un brīnīties, kāpēc viņi visi nav oligarhi). Es nedotu ne pieci, ja viņiem bērnībā būtu bijis tiešām satriecošs naudas trūkums. Piem., mans vīrs ir krietni taupīgāks un pragmatiskāks par mani - lai arī pelnām līdzīgi un ģimene mums ir viena un tā pati. Vnk viņa ģimenei bērnībā ir bijis dafiga grūtāk iztikšanas ziņā. - Ar to es negribu teikt, ka visi cilvēki, kam ir bijis ļoti grūti finansiāli, automātiski kļūst taupīgi, bet šāda tendence ir novērojama. Vai arī pretējais - pilnīga nespēja rīkoties ar naudu, jo summa, kas lielāka par pierasto, vienkārši "neierakstās" domāšanā.
[User Picture Icon]
From:[info]annuska
Date: 24. Februāris 2011 - 19:34
(Link)
jā, tāpat kā ir neētiski uzskatīt, ka vidējais reklāmas skatītājs ir stulbāks par tās veidotāju, kaut gan realitātē visdrīzāk tā arī ir
From:[info]avral
Date: 25. Februāris 2011 - 11:23
(Link)
teicams ieraksts

Nepabeigtā dienasgrāmata