Marts 24., 2017


Previous Entry Add to Memories Tell A Friend Next Entry
13:16 - The Bell Curve, ievads
Vārdsakot būs tā, ka es saviem vārdiem pārstāstīšu to, kas kur ir, un rūpīgāk iedziļināšos tajā, kas man šķiet svarīgi (autoru) argumentācijai, cenšoties neko pārāk neizlaist, bet dodiet ziņu, ja esmu tomēr kaut ko izlaidusi.

Priekšvārds
Grāmata ir strukturēta vairākos līmeņos, tb "īsākais, lai visu var saprast" un tad "garākais, lai visu var pamatot", un tad vēl garākais "točna točna var pamatot" (kas patiesībā ir šausmīgi forši for our purposes)

Ievads
Autori pastāsta, ka vispār ir labi cilvēki un saprot, ka tēma sensitīva
Tad viņi lūdz lasītājiem: "share for a moment our view of the situation, perhaps suppressing some doubts and assuming as true things that we will subsequently try to prove are true. Here is our story:"
Šeit uzreiz jāpiezīmē, ka viņi saliek kopā divas dažādas lietas, proti, "things that we will subsequently try to prove are true" un "story" (kas ir naratīvs, stāstījums, ne obligāti viss točna tā arī ir, bet rada iespaidu - stāstu nevajag "pierādīt"). Kas drusku sarežģī tālāko argumenta atpakošanu, bet nu labi.

A great nation, founded on principles of individual liberty and selfgovernment that constitute the crowning achievement of statecraft, approaches the end of the twentieth century. (1) Amerikas sabiedriskā iekārta ir vislabākā pasaulē. Equality of rights - another central principle-has been implanted more deeply and more successfully than in any other society in history. (2) Vienlīdzīgas tiesības ir ieviestas visveiksmīgāk pasaules vēsturē. Yet even as the principle of equal rights triumphs, strange things begin to happen to two small segments of the population.(3) Amerikas populācijā ir divi nelieli segmenti (grupas), kuri tiks apskatīti tālāk tekstā.
In one segment, life gets better in many ways. The people in this group are welcomed at the best colleges, then at the best graduate and professional schools, regardless of their parents' wealth. After they complete their education, they enter fulfilling and prestigious careers. Their incomes continue to rise even when income growth stagnates for everyone else. By their maturity, these fortunate ones commonly have six-figure incomes. Technology works in their behalf, expanding their options and their freedom, putting unprecedented resources at their command, enhancing their ability to do what they enjoy doing. And as these good things happen to them, they gravitate to one another, increasingly enabled by their affluence and by technology to work together and live in one another's company-and in isolation from everybody else.(4) Pirmās grupas cilvēki tiek uzņemti labākajās izglītības iestādēs. Viņu karjeras ir pilnvērtīgas un prestižas. Viņu ienākumi pieaug. Tehnoloģija sekmē viņu brīvību un izvēles iespējas. Viņi pakāpeniski satuvinās, sāk pavadīt laiku kopā un atšķirti no visiem pārējiem.
In the other group, life gets worse, and its members collect at the bottom of society. Poverty is severe, drugs and crime are rampant, and the traditional family all but disappears. Economic growth passes them by. Technology is not a partner in their lives but an electronic opiate. They live together in urban centers or scattered in rural backwaters, but their presence hovers over the other parts of town and countryside as well, creating fear and resentment in the rest of society that is seldom openly expressed hut festers nonetheless.(5) Otrās grupas cilvēki ir izteikti nabadzīgi, viņu dzīvē liela ietekme ir narkotikām un noziedzībai. Tradicionālā ģimene izzūd. Viņu ienākumi nepalielinās. Tehnoloģija nomāc viņu garīgās spējas. Viņi dzīvo vai nu pilsētu centros, vai laukos. Pārējā sabiedrība uztver viņus ar bailēm un nepatiku.
Pressures from these contrasting movements at the opposite ends of society put terrific stress on the entire structure.(6) Šīs nelielās grupas rada spiedienu uz sabiedrību.The mass of the nation belongs to neither group, but their lives are increasingly shaped hy the power of the fortunate few and the plight of the despairing few. (7) Lielāko daļu sabiedrības ietekmē pirmās grupas vara un otrās grupas sliktie dzīves apstākļi.The culture's sense of what is right and wrong, virtuous and mean, attainable and unattainable-most important, its sense of how people are to live together-is altered in myriad ways. (8) Kultūras izpratne par ētiku, morāli, mērķiem un sociālajām attiecībām mainās.The fragile web of civility, mutual regard, and mutual obligations at the heart of any happy society begins to tear.(9) Laimīgas sabiedrības pamatā ir pieklājība, savstarpēja cieņa un pienākumi. (10) Laimīgas sabiedrības pamati sāk izirt.
In trying to think through what is happening and why and in trying to understand thereby what ought to be done, the nation's social scientists and journalists and politicians seek explanations. They examine changes in the economy, changes in demographics, changes in the culture. They propose solutions founded on better education, on more and better jobs, on specific social interventions. But they ignore an underlying element that has shaped the changes: human intelligence-the way it varies within the American population and its crucially changing role in our destinies during the last half of the twentieth century. To try to come to grips with the nation's problems without understanding the role of intelligence is to see through a glass darkly indeed, to grope with symptoms instead of causes, to stumble into supposed remedies that have no chance of working.(11) Pārmaiņas ekonomikā, demogrāfijā un kultūrā ir sekas, kuru cēlonis ir intelekta līmeņa izmaiņas Amerikas populācijā.
We are not indifferent to the ways in which this book, wrongly construed, might do harm. We have worried about them from the day we set to work. But there can be no real progress in solving America's social problems when they are as misperceived as they are today. What good can come of understanding the relationship of intelligence to social structure and public policy? Little good can come without it. (12) Lai risinātu Amerikas sociālās problēmas, nepieciešami jāpēta inteliģences un sociālās struktūras un public policy (kā to tulko?) attiecības.


Tas, kā es to saprotu:

I

(3) Amerikas populācijā ir divi nelieli segmenti (grupas).
UN
(4) Pirmās grupas cilvēki tiek uzņemti labākajās izglītības iestādēs. Viņu karjeras ir pilnvērtīgas un prestižas. Viņu ienākumi pieaug. Tehnoloģija sekmē viņu brīvību un izvēles iespējas. Viņi pakāpeniski satuvinās, sāk pavadīt laiku kopā un atšķirti no visiem pārējiem.
UN
(5) Otrās grupas cilvēki ir izteikti nabadzīgi, viņu dzīvē liela ietekme ir narkotikām un noziedzībai. Tradicionālā ģimene izzūd. Viņu ienākumi nepalielinās. Tehnoloģija nomāc viņu garīgās spējas. Viņi dzīvo vai nu pilsētu centros, vai laukos. Pārējā sabiedrība uztver viņus ar bailēm un nepatiku.

(7) Lielāko daļu sabiedrības ietekmē pirmās grupas vara un otrās grupas sliktie dzīves apstākļi.
(TĀDĒĻ) (6) Šīs nelielās grupas rada spiedienu uz sabiedrību.

JA ((3) UN (4) UN (5) UN (7)), TAD UN TIKAI TAD (6)

Šeit un turpmāk mans domu gājiens uz TAD versus TAD UN TIKAI TAD: tā kā tur ir reāli, reāli gara ķēdīte, kura nedrīkst pa vidu pārtrūkt, tad visi TAD ir cietie (TAD UN TIKAI TAD), citādi mēs nevaram pierādīt to, ko jāpierāda

II

(9) Laimīgas sabiedrības pamatā ir pieklājība, savstarpēja cieņa un pienākumi.
(implicīti: Radītais spiediens (6) ir cēlonis sekojošajam:)
(8) Kultūras izpratne par ētiku, morāli, mērķiem un sociālajām attiecībām mainās.
UN
(10) Laimīgas sabiedrības pamati sāk izirt.

JA (9) UN (6), TAD UN TIKAI TAD (8) UN (10)

III

(implicīti) (13) ir jārisina problēmas (8) un (10) VAI (14) kaut kas nav kārtībā ar Amerikas sabiedrisko iekārtu
(1) Amerikas sabiedriskā iekārta ir vislabākā pasaulē.
(2) Vienlīdzīgas tiesības ir ieviestas visveiksmīgāk pasaules vēsturē.
(implicīti) Tā ka nav tiesa, ka (14) kaut kas nav kārtībā ar Amerikas sabiedrisko iekārtu, (13) ir jārisina problēmas 8 un 10

JA (8) UN (10), TAD UN TIKAI TAD (13) VAI (14)
JA (1) UN (2), TAD NE (14)

JA (1) UN (2) UN (8) UN (10), TAD UN TIKAI TAD (13)

IV

(11) Pārmaiņas ekonomikā, demogrāfijā un kultūrā ir sekas, kuru cēlonis ir intelekta līmeņa izmaiņas Amerikas populācijā.
(labi, šiten es esmu reāli noluņojusies, vai arī autori ir reāli noluņojušies)
(15) Intelekta līmenis Amerikas populācijā mainās
(implicīti: divu augstākminēto nelielo grupu esamības cēlonis ir intelekta līmeņa izmaiņas)

JA (15) TAD UN TIKAI TAD (3) UN (4) UN (5)

(implicīti: pārmaiņas ekonomikā, demokrātijā un kultūrā ir tas pats, kas 8 un 10?) (argh bļaķ te kāds kaut ko ir izlaidis un tā šoreiz neesmu es)
(12) Lai risinātu Amerikas sociālās problēmas, nepieciešami jāpēta intelekta un sociālās struktūras un public policy (kā to tulko?) attiecības.
(tā, šito arī atpakosim)

(16) Jāpēta intelekta un sociālās struktūras un public policy attiecības

JA (13) TAD (16)
Tags:

(66 teica | man šķiet, ir tā...)

Comments:


[User Picture]
From:[info]honeybee
Date:24. Marts 2017 - 14:49
(Link)
OK, es jau tagad redzu, ka II nav īsti korekti, jo pa lielam var būt nepieciešams vākt sūdus arī tad, ja sabiedrības pamati nav savstarpēja pieklājība. Bet kā to noformulēt?
[User Picture]
From:[info]mindbound
Date:24. Marts 2017 - 15:15
(Link)
Par cik Tu strādā ar klasisko (ne-Beijesa) analīzi, varbūt vari "sūdus vākt ir nepieciešams in general" noformulēt kā dotu lielumu vai aksiomu?
[User Picture]
From:[info]honeybee
Date:24. Marts 2017 - 15:52
(Link)
nu nevar, jo tad mēs uzliekam autoriem pienākumu pierādīt, ka kultūras izmaiņas vienmēr ir problēma, kas jārisina, un to viņi varbūt nav implicējuši. es drīzāk domāju palikt pie "sabiedrības pamati irst", kas atkal ir problēma tikai tad, ja sabiedrība ir pierādīti izcila (nu tb tikt vaļā no 8 un 9 kā nerelevantiem, jo pietiek ar 10)
[User Picture]
From:[info]mindbound
Date:24. Marts 2017 - 15:56
(Link)
Es teiktu, ka visos tajos gadījumos, kad sabiedrības status quo ir labāks par prognozēto izmaiņu rezultātā sagaidāmo, bet enīvej, šoreiz es te tikai pametu ideju. Tavs pētījums, Tev triviāli labāk zināms, kā Tu vēlies to darīt.
[User Picture]
From:[info]honeybee
Date:24. Marts 2017 - 16:06
(Link)
nu tas reāli ir grūtāk pierādāms nekā "Amerikā būtu labāk"
[User Picture]
From:[info]mindbound
Date:24. Marts 2017 - 16:11
(Link)
Uh... not sure, bet, again, es vispāri te būtu izmantojis pilnīgi citu analīzes metodoloģiju (varbūtisko/Beijesa), līdz ar to šoreiz centīšos nejaukt Tev galvu.
[User Picture]
From:[info]crescendo
Date:24. Marts 2017 - 16:39
(Link)
Viņi runā par 'Nation's problems' nobeigumā. Kas, implicēti, ir tas 10.
[User Picture]
From:[info]honeybee
Date:24. Marts 2017 - 17:29
(Link)
ok, tad droši vien var palikt tikai pie (10) un par 9 un 8 neuztraukties
[User Picture]
From:[info]mindbound
Date:24. Marts 2017 - 14:58
(Link)
Mani 2 proverbiālie centi so far: es neatrodu, no kurienes aug kājas cietajam "TAD" apgalvojumā "JA (1) UN (2) UN (8) UN (10), TAD UN TIKAI TAD (13)".
[User Picture]
From:[info]honeybee
Date:24. Marts 2017 - 15:02
(Link)
nu es pieņēmu, ka stāstam par Amerikas krutumu ir nozīme. tb ja šī situācija būtu kaut kādā Sliktā Valstī, tad varbūt būtu jāpalūdz, lai Amerika viņus iekaro or smth (nu tb jānočeko, vai viss ir kārtībā ar equality)
[User Picture]
From:[info]mindbound
Date:24. Marts 2017 - 15:04
(Link)
Es, lasot to tekstu, vienmēr biju uztvēris ASV tikai kā no vispārīga principa izrietošu specifisku darba piemēru, jo autoriem visvieglāk ir strādāt ar vietējiem datu korpusiem utt. (t.i., faktiski visu vai visu relevanto apgalvojumu patiesuma vērtība, pēc manām domām, ir neatkarīga no valsts izvēles).
[User Picture]
From:[info]honeybee
Date:24. Marts 2017 - 15:57
(Link)
nu nav nemainīga, ja mums ir valsts, kurā reliģiskie fanātiķi visus slaktē un izvaro, tad varbūt ir OK, ka tur viss irst

varbūt var noīsināt uz "valsts, kurā triumfē equality rights", bet man drusku bail tiktāl vispārināt argumentu, kas bāzēts konkrētā valstī (tb risinājums jau nav oriģināli paredzēts citām valstīm)
[User Picture]
From:[info]mindbound
Date:24. Marts 2017 - 16:01
(Link)
Tas implicētu, ka equality rights ir globāls (vai kaut lokāls, for the purposes of the argument) optimums vērtību telpā, kas pats par sevi būtu atsevišķu demonstrēšanu prasošs apgalvojums.

Tas, ko biju domājis, ir more or less no sērijas "ja IQ/g lejupslīde ir reāli iespējama un ja tās dēļ var brukt vai deģenerēties sabiedrība, tad tāda veida brukšana vai deģenerācija nav vēlama nevienā gadījumā, neatkarīgi no valsts". Again, my 2 cents here, ne mans pētījums utt.
[User Picture]
From:[info]honeybee
Date:24. Marts 2017 - 16:07
(Link)
bet to tak viņi šajā tekstā neapgalvo nevienā acī o.O
[User Picture]
From:[info]mindbound
Date:24. Marts 2017 - 16:09
(Link)
Well, jā, tas teksts fokusējas uz ASV. Manis teiktais par vispārinājumu izriet no savas tā teksta analīzes. Anyway, netraucēšu.
[User Picture]
From:[info]honeybee
Date:24. Marts 2017 - 17:32
(Link)
nu patraucēsi tad, kad būs otrā iterācija, kaut kad taču mums vajadzētu nonākt līdz stadijai, kurā nav dramatiskas un kardinālas atšķirības starp to, ko pasaka šis konkrētais teksts? vai arī ir normāli, ka dažādas loģikas sistēmas dod kardināli dažādus lasījumus?
[User Picture]
From:[info]mindbound
Date:24. Marts 2017 - 22:08
(Link)
Es jau pats nekādu analīzi tagad netaisīšu, nav laika, spēka un, TBH, vajadzības.

Ar loģikām, savukārt, ir tā, ka daudzas no eksotiskā gala sistēmām nav īsti piemērotas šāda veida uzdevumiem, savukārt varbūtiska analīze dod mikstūru no empīriskiem (ar cik lielu varbūtību dotie apgalvojumi atbilst datiem) un matemātiskem (kādā virzienā plūst kauzalitāte, cik lielā mērā kuri faktori ietekmē kurus secinājumus) rezultātiem, no kuras pēc tam ar dažādām metodēm var izvilkt vai nu tīri empīrisku vai tīri matemātisku struktūru, kur pēdējā būtu aptuvens analogs tam, ko te dari Tu.
[User Picture]
From:[info]honeybee
Date:24. Marts 2017 - 22:10
(Link)
nu pag, tu gribi teikt, ka tad, kad es savedīšu to visu kārtīgā lasāmā tekstā, tu nevarēsi pateikt, vai tas bija tas, ko tu no oriģināla saprati?
[User Picture]
From:[info]mindbound
Date:24. Marts 2017 - 22:11
(Link)
Ā, nē, to es varēšu.
[User Picture]
From:[info]honeybee
Date:24. Marts 2017 - 22:14
(Link)
lol, šīs bjūtiful mirklis, kurā man šķita, ka tu teiksi "promska nevarēšu"
[User Picture]
From:[info]mindbound
Date:24. Marts 2017 - 22:16
(Link)
Hm. Vai Tev tā šķita tādēļ, ka tā būtu WTF-īgāka ergo humōrīgāka atbilde, vai arī tur ir kāds papildus iemesls?
[User Picture]
From:[info]crescendo
Date:24. Marts 2017 - 16:43
(Link)
Ja viņi nebūtu krutākā valsts ever, tad būtu vienkārši jāpārņem krutākas valsts modelis 1:1. Bet tā kā viņi ir krutākie, tad ir jādomā kā savu kruto uztaisīt vēl krutāku un jācep augšā gabals kā to darīt, un citi ar varēs pamācīties.

[User Picture]
From:[info]hedera
Date:24. Marts 2017 - 16:52
(Link)
Ne gluži. Man šķiet, ka autoru izejas tēze ir, ka viņiem ir krutākā valsts sabiedriskā iekārta ever, tādēļ problēmas rada nevis valsts iekārta (kuru būtu jāmaina, ja tā rada problēmas), bet kaut kas cits.
[User Picture]
From:[info]honeybee
Date:24. Marts 2017 - 17:13
(Link)
jā, man arī radās tāds iespaids :)
[User Picture]
From:[info]crescendo
Date:24. Marts 2017 - 18:03
(Link)
Mainīt valsts iekārtu ir vienkāršākais/ātrākais/labākais/defaultais risinājums?
[User Picture]
From:[info]crescendo
Date:24. Marts 2017 - 18:03
(Link)
(nu tā, ka radikāli, nevis tā, ka no vislabākās esošās pietuvoties tuvāk vislabākajai iespējamajai).
[User Picture]
From:[info]honeybee
Date:24. Marts 2017 - 18:08
(Link)
nu imo ne labākais, bet viens no risinājumiem, ko var apskatīt, ja valsts sūdīga, bet kas tiek atmests jau sākumā (tā nav lieta, ar kuras pierādīšanu nevajag ņemties, jo argumentam nav svarīgi?
[User Picture]
From:[info]crescendo
Date:24. Marts 2017 - 18:47
(Link)
Jo argumentam nav svarīgi un no teksta neizriet kā obligāti apskatāms.
[User Picture]
From:[info]ctulhu
Date:24. Marts 2017 - 14:59
(Link)
Viņi saka ``lai risinātu.... ir jāpēta`` Tik tālu skaidrs. Ir skaidrs, ka risinājums atkarājas/ atkarāsies no tā ko sapēta. Bet enīvej, kāds ir risinājuma sākotnējais plāns jeb virzieni, kurus var izštukot no jau esošajiem datiem?

Nu teiksim tāds plāns varētu būt: Darīt tā lai palielinās grupa 4 uz 5 un lielākās daļas (7) rēķina.
[User Picture]
From:[info]mindbound
Date:24. Marts 2017 - 15:02
(Link)
Hm, runa te ir par grāmatas kā tādas secinājumu analīzi, nevis savu secinājumu izdarīšanu no tās uz priekšu (point being, IMO šāda diskusija te nenormāli piedrazos komentārus un neļaus strādāt).
[User Picture]
From:[info]hedera
Date:24. Marts 2017 - 15:59
(Link)
Vai III nav pārāk samudžināts?

Varbūt var šitā:


(implicīti) (13) ir jārisina problēmas (8) un (10)
vai
(14) kaut kas nav kārtībā ar Amerikas sabiedrisko


JA (1) UN (2), TAD NE (14)
JA (1) UN (2), TAD UN TIKAI TAD (13)


Respektīvi, (13) jau sevī iekļauj, ka ir (8) un (10), tādēļ gala vienādojumā pēdējos iekļaut vēlreiz man nešķiet vajadzīgi. (Bet es te par šito ilgi lauzīju galvu, tā kā pārliecināta neesmu nemaz.)
[User Picture]
From:[info]crescendo
Date:24. Marts 2017 - 16:36
(Link)
Ja visi zaķi ēd burkānus, tas nenozīmē, ka visi, kas ēd burkānus, ir zaķi.

Ja kāda ir labākā sabiedriskā sistēma pasaulē, tas nenozīmē, ka labākajai sistēmai pasaulē nevar būt problēmas. (hallo, mēs par ameriku runājam = ir pienākums kļūt vēl labākai, vislabākā būšana ir pašsaprotama un nepavisam ne iemesls apstāties).

[User Picture]
From:[info]hedera
Date:24. Marts 2017 - 16:44
(Link)
Īsti nesapratu, ko tieši tu šeit mēģini pateikt.
Vai tu mēģini pateikt, ka ar (1) un (2) nepietiek lai izslēgtu (14), bet, ja pievieno (8) un (10), tad pietiek? Kādēļ?
[User Picture]
From:[info]crescendo
Date:24. Marts 2017 - 16:47
(Link)
mani samulsināja pieraksts.
[User Picture]
From:[info]crescendo
Date:24. Marts 2017 - 16:52
(Link)
nē, 8...10 kā reiz ir 14.
(1) un (2) neizslēdz (14).
[User Picture]
From:[info]hedera
Date:24. Marts 2017 - 16:58
(Link)
"8...10 kā reiz ir 14."

Ne obligāti.
Var būt, ka (14) izraisa (8) un (10), bet var arī nebūt. Nojaušamais autoru viedoklis ir, ka (8) un (10) izraisa kaut kas cits.
Tādēļ ar (1) un (2) šajā tekstā (jau pašā sākumā un bez ierunām) tiek izslēgt (14)
(respektīvi, ar iekārtu mums viss kārtībā, iekārtu mainīt nevajag)
[User Picture]
From:[info]crescendo
Date:24. Marts 2017 - 17:21
(Link)
Kur tekstā ir 'iekārtu mainīt nevajag'?

Tas, ka iekārta ir vislabākā? Tas nenozīmē, ka to nevar uzlabot.

Tas, ka tiek uzskaitītas 'citas' maināmas lietas? (tiek?) Pat tad no kurienes nulles hipotēze, ka jebkuru problēmu gadījumā pirmkārt jāmaina sabiedriskā iekārta un tikai tad, kad pierādīts, ka sabiedriskā iekārta nav jāmaina, ir jāmaina kaut kas cits?
[User Picture]
From:[info]crescendo
Date:24. Marts 2017 - 17:23
(Link)
par 8/10/14 es rakstu zemāk, tas ir biš garāk, jā, (šo '14' es pieņemu kā no gaisa izvilktu tam, kam es tekstā piekabinu 17).
[User Picture]
From:[info]honeybee
Date:24. Marts 2017 - 17:35
(Link)
es negribēju likt implicītus pieņēmumus kaut kamā tādā, kas vēl jāpierāda (nu tb ja nav pierādīts 10, tad 13 nav svarīgi) un beigās uzrakstīju vienu gala rezultātu, kurā ir viss, bet jā, varbūt var arī bez tā. no otras puses, nekaitē taču. :))
[User Picture]
From:[info]crescendo
Date:24. Marts 2017 - 16:20
(Link)
Rupja kļūda pie 11 un 15.

15 tu pamani tikai vienu izmaiņu, bet tur ir divas:
a) 'inteliģences loma amerikāņu likteņos 20. gadsimtā ir mainījusies' un
b) 'inteliģences atšķirības starp sabiedrības daļām ir mainījušās'.
Pie tam, lietojot 'līmeni' tu autoriem pieraksti kvantitatīvu salīdzinājumu, kura tur nav.



11 autori tā neraksta, nē. Vispirms, te ir vēl viens atsevišķs lielais (17) 'Nācijai ir Problēmas', kas vēl būs jāpierāda. (iespējams, bet ne obligāti kā 8+10. tā kā 8+10 ir pietiekami, bet ne obligāti 17 priekšnoteikumi un, godīgi, izskatās pēc dekoratīvas daiļvārdības, tāpēc tos vari izlaist vispār un visur aizvietot ar 17.)

Tas, ko autori raksta:
Citi kļūdās, jo uzskata, ka 'ekonomikas, kultūras, demogrāfijas izmaiņas izraisa 8+10/17, neatkarīgi no kofaktora(?) 15.

15 ietekmē (bet ne izraisa) visus: 'ekonomikas, kultūras, demogrāfijas izmaiņas'
--(bet uz šo tālāk tekstā nekas netiek balstīts), jo nākamajā teikumā:

15a ir jāņem vērā, lai saprastu cēloņsakarību virkni, kas noved pie 17 un ieteiktu risinājumus.
(implicēti - (3+4+5) (15a+15b) klātbūtnē izraisa 17. Virziensakarība starp (3+4+5) un (15a+15b) nav implicēta). un 12 vēlreiz atkārto, principā, to pašu, joprojām nenorādot virzienu.

t.i. '15' un tikai tad 3+4+5' arī ir nepareizi.



[User Picture]
From:[info]crescendo
Date:24. Marts 2017 - 16:21
(Link)
Vēl, neidziļinoties pagaidām, arī pie (5) ir pilnīga zupa, tik ka tas tikai iebūvē biasu tālāk, ne tik daudz loģikā iebrauc.
[User Picture]
From:[info]crescendo
Date:24. Marts 2017 - 16:30
(Link)
Man šāds tulkojums šķistu neitrālāks:

(5)Otrās grupas cilvēki ir izteikti nabadzīgi, viņu dzīvē liela ietekme ir Viņi daudz saskaras ar narkotikām un noziedzību. Tradicionālā ģimene izzūd. Viņu ienākumi nepalielinās.Viņi negūst labumu no vispārējās ekonomiskās izaugsmes. Tehnoloģija nomāc viņu garīgās spējas.Tehnoloģija nedod viņu dzīvēm vairāk laika, tikai to patērē. Viņi dzīvo vai nu pilsētu centros, vai laukos.Viņi dzīvo nepatīkamās vietās, bet viņu ietekme jūtama visur. Pārējā sabiedrība uztver viņus ar pieaugošām, ja reti izteiktām bailēm un nepatiku.
[User Picture]
From:[info]honeybee
Date:24. Marts 2017 - 16:46
(Link)
bet tas nepaplašina grupu, kas jau sākotnēji ir apzīmēta kā ļoti šaura? nu tb man šķita, ka tie skaudrie apzīmētāji ir domāti, lai atšķirtu viņus no parastas strādnieku ģimenes, kuru bērni mācās publiskajā skolā.
[User Picture]
From:[info]crescendo
Date:24. Marts 2017 - 17:16
(Link)
Ja tā strādnieku ģimene tiešām ir inner city kids un mācās attiecīgajām urban centre skolā, tad viņi šai kategorijai kā reiz atbilst.

Jā, ar to dzīvesvietas kritēriju ir sarežģīti, tur katram vārdam ir nozīme, jo īpaši, ja viņi tālāk runās par connections/networking kā vienu no faktoriem - varbūt 'saspiesti pilsētu centros vai vai izkaisīti plašajās nekurienēs' varbūt.

'Dzīvē ir liela ietekme' ir stipri specifiskāk/tiesājošāk par 'drugs and crime are rampant', ienākumu nepalielināšanās sašaurina grupu salīdzinot ar 'wealth passes them by'; jau atlases kritērijos ielikt 'Nomāktas garīgās spējas' būtu ārkārtīgi rupja paviršība no autoru puses, pie tik kļūdaina atlases kritērija tālāk var loģisko analīzi drīkstētu arī neņemties.
(ne nu ka viņi līdzīgas kļūdas tālāk nepieļaus, bet ne TIK rupjas).
[User Picture]
From:[info]honeybee
Date:24. Marts 2017 - 17:42
(Link)
nujā, te es reāli nezinu, ko darīt, ja tālākais nav lasīts

varbūt vispār tās abas mītiskās grupas noreducēt uz
- vienu izteikti šauru grupu, kurai raksturīga izteikti labāka izglītība, pieaugoši ienākumi un veiksmīga pašrealizācija (precīzu raksturojumu sk. grāmatā)
- otru izteikti šauru grupu, kura tiek marginalizēta un kurai ir raksturīgs sociālais un finansiālais apdraudējums (precīzu raksturojumu sk. grāmatā)
?

nu tb mums jau nav viņas Ellīgi Precīzi Jādefinē jau tagad, ja vien mēs negribam autoram teikt "trallallā, tu teici, ka viņi izmanto tehnoloģijas kā opiju, NU KUR TAD IR TAS OPIJS MAN VAJAG TIEŠI OPIJU", ko mēs laikam negribam teikt
[User Picture]
From:[info]crescendo
Date:24. Marts 2017 - 17:48
(Link)
Izklausās labi.

(citādi labāk opiju, nevis 'nomāktas garīgās spējas' un pēc tam 'tralalā, re kāds autors idiņš, nepaerizi grupu nodefinēja' jo neviens atpakaļ neskatīsies, ka autors neko, visu tulkotājs)

From:[info]pet
Date:24. Marts 2017 - 23:52
(Link)
Šis sounds like a plan, taču varbūt nav līdz galam korekti. Grāmatu neesmu lasījis, bet daudz ko par to problemātiku gan, un ir 2 manuprāt būtiskas lietas:

1. šīs grupas ir nevis vienkārši cilvēku kopas bet diezgan stabili pārmantojamas - ne ģenētiskā izpratnē, bet paaudžu maiņas ziņā, nature+nurture kopā;
2. otrā grupa manuprāt nav godīgi nosaucama par "izteikti šauru". Vai tiešām grāmata tieši tā uzsver? Tā ir minoritāte un ne masa, bet tomēr diezgan daudzmiljonu; visticamāk runa iet ne tikai par 'inner city kids' bet arī piem. flyover states laukos iestigušajiem/palikušajiem, kuru problēmas ir virspusēji citas bet fundamentāli tās pašas. Un ir būtiska atšķirība vai mēs runājam/domājam par 1-2% grupu vai 10-20% grupu, piemēram. Pat filozofējot un neiedziļinoties detaļās, ir jāsaprot par apmēram cik šaurām grupām iet runa.
[User Picture]
From:[info]honeybee
Date:24. Marts 2017 - 17:43
(Link)
ok, es šito apskatīšos vēlāk, kā jau minēju, es reāli neiebraucu
[User Picture]
From:[info]crescendo
Date:24. Marts 2017 - 18:01
(Link)
kofaktors te domāts confounding variable/covariate. nav ne jausmas kā tos sauc latviski un kurš no šiem te drīzāk atbilst.
[User Picture]
From:[info]junona
Date:24. Marts 2017 - 17:43
(Link)
Sorry, šobrīd (pēc garas darba dienas) nav nedz spēka, nedz vaļas iekomentēt garāk, tomēr man liekas, ka te galvenā problēma ir nevis par loģiku, bet gan par hermeneituku, t.i., no teksta izvilkt, secinājumu(s) un atrast, kādās premisās tās tiek balstītas.
[User Picture]
From:[info]honeybee
Date:24. Marts 2017 - 17:44
(Link)
jā, droši vien, bet nu tas jau arī jātrenē, so.
[User Picture]
From:[info]gnidrologs
Date:24. Marts 2017 - 18:39
(Link)
Vienīgais secinājums no veiktā ieraksta (ignorējot komentārus) ir tāds - NEKAD necensties ''uzpucēt'' sevis atrastos atklājumus. Nedrīkst dot ne mazāko mājienu, ka tev kauns no tā, ko esi atklājis un ka darīsi visu, lai neievainotu kāda maigo dvēselīti. Tā vietā jāsaka ''fuck you and deal with it''. Jā, bell curve ir reāls paterns, par to nav jāšausminās un vispār nav nekā jājūtas. It is what it is.
[User Picture]
From:[info]panacea
Date:24. Marts 2017 - 21:24
(Link)
piemetīšu bišķīt no sevis. nu, ja es apmēram spēju iztēloties kā zinātnieki raksta ievada prozu, tad tas ir -- davaj uzmauksim kaut ko rakstisku, lai beidzot varam ķerties klāt datiem! tādās loģiskās ķēdēs parasti nedomā un ievadu zinātnē arī neņem īsti vērā -- vērā ņem rezultātus un mazākā mērā diskusiju. diskusiju mazākā mērā, jo visi zina, ka tā ir interpretācija un viedoklis, nevis objektīva realitāte. šādā skatījumā ievads vērtības ziņā ir diskusija bez jaunajiem datiem, līdz ar to tik vien der lai rastos aptuvens priekšstats par ko būs rezultāti.

bet no tavas loģikas ķēdītes -- interesanti savilkts, es vienīgi piebildīšu, ka opening sentence ir 'a great nation' nevis 'the greatest nation', līdz ar to man nelikās, ka viņi domā, ka viņiem ir vislabākā sabiedriskā iekārta pasaulē. 'a great nation', manuprāt, ir tāds ļoti ģenērisks termins ko lieto priekšā un pakaļā gan UK, gan US un ir drīzāk patriotisks nevis lielummānisks.
[User Picture]
From:[info]honeybee
Date:24. Marts 2017 - 21:28
(Link)
nu viņi norāda, ka tas ir tas, ko mēģinās pierādīt, un pirms tam, ka šo grāmatu varētu uzrakstīt dažās lapās, kas tas droši vien varētu būt domāts

par Amerikas slavināšanu tā varētu domāt, bet čozanah, kāpēc asūmot, ka cilvēki to dara refleksīvi?
[User Picture]
From:[info]panacea
Date:24. Marts 2017 - 21:41
(Link)
nu jā, ievads dod problēmas bekgroundu (zinātnē šeit parasti citējam visus pirms mums) un tad parasti beigu paragrāfā apraksta, ko mēģinās pierādīt. citiem vārdiem -- imaginārā apgāztā trijstūrī sāk ar visplašāko problēmas aprakstu (zinātniskos rakstos 1. rindkopa), tad iezūmo dziļāk (2. rk), tad jau nonāk vajadzīgajā precīzajā lauciņā (3. rk), kas jauki ir aizvedusi lasītāju līdz akurātajai hipotēzei un kamdēļ vispār kaukas jādara. pieļauju, ka ar 'a great nation' viņi sāka, lai visplašākajā nozīmē lasītājam liktu saprast, ka runa iet par USA, ne tik daudz ka USA ir the greatest.

es nesapratu tavu otro teikumu.

[User Picture]
From:[info]honeybee
Date:24. Marts 2017 - 21:48
(Link)
nu tas ir dīvaini, nevarēt pateikt "runa ir par ASV, neizvirstot liekā tirādē par to, cik tā ir lieliska
[User Picture]
From:[info]panacea
Date:24. Marts 2017 - 22:41
(Link)
es akal to sapratu tādi, ka viņi mēģina iezīmēt kontrastu -- lai gan amerikā ir liberālisms, pašnoteikšanās un vienlīdzība, yet, šai vienlīdzībai par spītu ir ekstrēmi bagātie un ekstrēmi nabagie (as opposed to middle class, ko defaultā visi pieņem par sabiedrības pašu pamatu).
[User Picture]
From:[info]panacea
Date:24. Marts 2017 - 22:46
(Link)
un a great nation tur drīzāk es aizstātu ar 'laba zeme' vai gandrīz latvisko 'normāla zeme', great tur nav kā ūberiskums vai lieliskums.
[User Picture]
From:[info]honeybee
Date:25. Marts 2017 - 08:10
(Link)
Paga, tas taču nemeiko sensu, tur nav nekāda "kontrasta". Amerika ir šķiru sabiedrība, kurā "liberālisms un pašnoteikšanās un vienlīdzīgas tiesības" pa lielam nozīmē to, ka tā ir šķiru, nevis kastu sabiedrība (tb ir iespējama upward mobility), un, ja visi ir ļoti satraukušies par to, ka šķiru sabiedrība nesastāv tikai no vidusšķiras un kapitālisms nav komunisms, tad bļaķ nevajag tik daudz dirst sabiedrībai, izliekoties, ka visi ir vidusšķirā o.O

Tas ir tā kā cilvēki pirmo reizi būtu pamanījuši, ka bomži un biezie ir daļa no sistēmas, nevis kaut kādas anomālijas?
Nēnu labi, amerikāņi ir tik stulbi, ka es pat varu noticēt šim domu gājienam es varētu to iekļaut kā vienu no skaidrojumiem.
[User Picture]
From:[info]panacea
Date:25. Marts 2017 - 13:58
(Link)
nu tā arī es to nesaprotu. kā diskleimeris, pamatā es tā apraksta epitetus redzu kā kaut kādu 12. klases izlaiduma runa, jaungada eglīti, vai 18. novembra runu. cilvēks ir uzrakstījis GRĀMATU, tāpēc cenšās izteikties skaisti un svarīgi, apelējot pie vērtībām. ņemot vērā, ka es zinu, kādas ir amerikāņu runas un vērtības, man šis ievads liekas nekaitīgs un maigi lasāms.

bet nu jā, amerikāņu pamatvērtība ir middle class. ja paklausās kaut vai politiķu priekšvēlēšanu runas, tad vienmēr tiek appelēts pie middle class elektoriāta un vērtībām. tāpēc ievadu es saprotu tā, ka netiek noliegts, ka šķiras nav, bet ka tiek apskatīts, kāpēc ir grupas, kas ir ārpus middle class. un kā es saprotu tālāk -- analīzē viņi atrod korelāciju ar intelektu. hence the bell curve -- kaut kādi 5% katrā galā ir ekstrēmi, bet 90% pa vidu ir vidēji, un ja intelekts korelē ar ienākumiem, tad derivējam, ka middle class.

par amerikāņiem kā stulbiem -- ja runājam par the bell curve un intelektu, tad atļaušos pieminēt, ka pilnīgi visas populācijas ir standartdistribūcijā, un standartdistribūcijā ir arī to intelekts. citiem vārdiem, visās nācijās ir daži ļoti gudrie, daudzi viduvējie un daži ļoti stulbie.
[User Picture]
From:[info]panacea
Date:25. Marts 2017 - 14:10
(Link)
bet es vispār varu piebilst arī to, ka man tas ievads nelikās pārāk spožs, it īpaši, kur tika minēts kā kontrasts, ka nabadzīgajiem nav tradicionālās ģimenes vērtības un ka elektronika viņiem drīzāk ir kā kaitīga atkarība. cik es atceros, jo augstāks sievietes izglītības līmenis, jo mazāk un vēlāk bērnu, tāpēc varētu strīdēties par 'tradicionālo ģimeni' un diezgan ātri, manuprāt, varētu arī atrast datus par šo. tāpat noteikti ir dati par to cik daudz laika cilvēki pavada tehnoloģijās un man grūti iztēloties, kāpēc lai augstāk iinteliģents būtu mazāk atkarīgs no interneta nekā zemāk inteliģents. varbūt izmantotu dažādus tehnoloģijas labumus, bet sleivotu tāpat.

bet baidos, ka sākšu izklausīties pēc saplīšušas plates, īsumā -- viss šitais ievads ir sūds, ievadu lasa kā jauku trivia, bet datus analizē katrs pats. un kad es, piemēram, lasu datus, man ir pamatā doma, ka vismaz kaut kur būs ziepes un vai es varu to atrast un vai vismaz varu izdomāt alternatīvas viņu interpretējumam. tai pat laikā, ja eksperiments ir metodoloģiski pareizs, tad vienīgais, kas var atšķirties ir interpretējums. paši skaitļi ir neitrāli. pieļauju, ka tā rīkojas lielākā daļa zinātnieku.
[User Picture]
From:[info]honeybee
Date:25. Marts 2017 - 15:26
(Link)
aizmirsti piebilst "lielākā daļa Īstu Zinātnieku", vēl jau ir tādi, kam teksts ir dati un kas pretendē uz apzīmējumu "zinātnieki" (haha)
[User Picture]
From:[info]crescendo
Date:25. Marts 2017 - 18:27
(Link)
Grāmata nav svaiga. 1994 gadā 'tradicionālo ģimenes modeļu iziršana' nozīmēja vienkārši ārlaulības bērnus, nevis bērnus vēlāk/mazāk/vispār nemaz/egg freezing bitches pieejā bez vīrieša.

70%afroamerikāņu tajā brīdī dzima neprecētām, starp izglītotām baltajām dzemdētājām neprecētas-7%.

Un 1994 atkarība bija no televīzijas, ne interneta.

Paaudzi vēlāk situācija, protams, ir cita.
[User Picture]
From:[info]crescendo
Date:25. Marts 2017 - 18:34
(Link)
Ka nabadzīgie nekādi neietekmē standartamerikāni,jo 'paši vainīgi', bet bagātie ir tie paši 'mēs', ja vien labi uzvedīsimies, 90tajos un agrajos 00tajos varētu būt bijis prevalējošs uzskats. Sarkanajos štatos un principā ārpus kreisajiem urbanizētajiem centriem labā nozīmē acīmredzot joprojām.
[User Picture]
From:[info]honeybee
Date:25. Marts 2017 - 18:52
(Link)
nē nu ideoloģija tā saka, trū, bet nevar tak zinātni balstīt uz ideoloģijas premisām
[User Picture]
From:[info]crescendo
Date:25. Marts 2017 - 19:04
(Link)
tas bija par nevarēšanu nepamanīt.
honeybee - The Bell Curve, ievads

> Jaunākais
> Arhivētais
> Draugi
> Par sevi


> Go to Top
Sviesta Ciba