tas ir absurds ([info]mazeltov) rakstīja,
@ 2015-06-04 12:55:00

Previous Entry  Add to memories!  Tell a Friend!  Next Entry
Entry tags:vkkf

Šorīt pamodos un e-pastā bija VKKF atbalstītā projekta "Saules ceļš" tāme. Kas nozīmē to, ka VKKF Ētikas kodeksa 1.6. punktu ievēro un tas darbojas praksē (saite lapas apakšā: http://www.vkkf.lv/#44). Vismaz šajā konkrētajā gadījumā.

Ar tāmi varat iepazīties zemāk, bet šeit īsumā par galvenajiem izdevumu posteņiem:

1. Akmeņu stādīšanas akcijas - 714 EUR.
Īsumā - mākslinieku grupa (kurai ir brīnišķīgs nosaukums - Krūmu grupa) apmeklē Raiņa un Aspazijas populārākās dzīvesvietas, kur savāc akmeņus, kuriem nejauši garāmgājēji var nodot vēstījumus. Tad viņi dodas uz Kastaņolu un šos akmeņus iestāda, kur tie simboliski augs. Akmens tiek atvests arī no Šveices, kas tiek iestādīts Pedvāles brīvdabas muzejā.

Ziņas par to atrodamas šeit:
http://e-art.lv/stadis-akmenu-par-godu-rainim-un-aspazijai/
http://www.sabile.lv/2015/04/noslegusies-akcija-%E2%80%9Elatvijas-akmens-seklas-kastanolai%E2%80%9D/
http://www.la.lv/pedvale-sovasar-taps-saules-cels/

2. Akcija "Goda vārti" - 1000 EUR
Apskaņošanas izmaksas. Sīkāku informāciju neatradu

3. Perfomance - "Cilvēki - kalni" - 300 EUR
Performances kuratore ir Feldberga meita, Laura Feldberga. Tas, droši vien, ir OK, jo arī Zatlera sieva izvēlējas savas meitas firmas pakalpojumus, kad vajadzēja uzsmucināt Jūrmalas rezidenci pamatojot, ka meita izprot labāk viņas fišku un gaumi.
Performance īsumā: interesenti ierodas Pedvāles Brīvdabas muzejā ar sagatavotiem tērpiem un tad 10-15 minūtes pastāv un patēlo kalnus.
Apraksts šeit: http://pedvale.lv/159/864/

4. Akcija - "Rainis zīmē ainavu" - 300 EUR

Ļauži ierodas un glezno ainavu Raiņa acīm, kurš dzīvoja trimdā Šveicē, bet par daļu Kurzemes mēdz teikt - Kurzemes Šveice.
Apraksts šeit: http://pedvale.lv/159/864/

5. Vides objekts "Saules ceļš" - 11745.95 EUR
Mākslinieka Feldberga veidots objekts Pedvāles Brīvdabas muzejā.
Apraksts šeit: http://pedvale.lv/159/864/ (kā arī O. Feldberga facebook lapā var sekot līdzi darbiem vides projekta izveidē)

6. Organizatoriskie izdevumi - 940 EUR
Pasākuma režisors un 2 pasākuma vadītāji (3. oktobrī)





(Lasīt komentārus) - (Ierakstīt jaunu komentāru)


[info]ziema
2015-06-04 22:57 (saite)
Cenšos nelīst cibiņās un nekomentēt, bet te tomēr nevaru noklusēt. Kur tieši ir problēma ar šo projektu? Nevienā nolikumā nav rakstīts, ka kurators jāizvēlas konkursa kārtībā, un jā, loģiski, ka mākslinieki izvēlas tos kuratorus, ar kuriem viņiem ir saķere un labas sadarbības pieredze. Kad valsts sponsorētus sportistus trenē viņu vecāki, nevienam kaut kā nerodas problēmas, ne? Un, pat ja kādam liekas baigi nesmuks fakts, ka Laura Feldberga ir viņa meita, tad tie ir kas, 300 eur? Minimālā alga (cik vispār latvijā ir minimālā alga, nav jau 500 gadījumā)? Ta nu gan debesu bagātība būs kritusi pār Feldbergu dzimtu. Ja kas, nekur neredzu paša Feldberga honorāru (gribētos tomēr cerēt, ka tas režisors un scenārists ir domāts viņš pats, vismaz telefona un printera apmaksai sanāks.. bet ir aizdomas, ka nē). Ceļa izdevumi 214 eur? Naktsmītne 50? Izklausās, ka lidos ar rajanēru un paliks hostelī. Uz lielas daļas kultūras darbinieku fona vairāk kā pieticīgi. Lielākās summas aiziet skaņotājiem un izejmateriāliem, kas objektīvi kaut kā tā arī maksā. Un vispār, es saprotu, ka dzīvoju valstī, kur 1500 eur skaitās gana liela alga, lai no tās varētu noņemt neatliekamo minimumu un sākt progresēt nodokli, bet 15 000 ir vnk smieklīga summa šāda apjoma projektam.

(Atbildēt uz šo) (Diskusija)


[info]mazeltov
2015-06-04 23:04 (saite)
Vai vari pakomentēt, ko tu domā par akmeņu, cilvēku-kalnu un gleznošanas performancēm? Ne no naudas, bet ideju viedokļa - cik vērtīgas tās tev liekas, kāds ieguvums Latvijas sabiedrībai, piemēram, akmeņu stādīšana - cik liela ir mērķauditorija, kāda ir dziļā doma? Vai tagad visi brauks uz Pedvāli pie viena norakta akmeņa dižas domas raisīt?

Protams, ka daži simti eiro nav nekas daudz, tas ir sīkums, bet tomēr - patīkami.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]mazeltov
2015-06-04 23:07 (saite)
Man gan 100% bija skaidrs, ka tie, kas nāks kasīties, turēs rokā karogu - ak dievs, cik maz naudas, ar to jau neko nevar iesākt, bet par pašām idejām komentāru nebūs.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


[info]ziema
2015-06-04 23:22 (saite)
Nu nav tie 300 eur patīkami par kuratora darbu, tiešām, nav. Tas ir gemorojs un daudzu stundu darbs (un ar Feldbergu jau arī nav baigi vienkārši), visas tās meitenes normāli kapās par vairāk kā 300 eur, gočpendel. Es par 300 eur uzņemtos kūrēt, nezinu, mazu stundentu izstādi vienā zālē, kura ilgtu 3 dienas. Par šādām summām tādus darbus var darīt tikai cilvēki ar misijas apziņu, kā lielākā daļa kultūras darbieku. Tiklīdz tu uz savu laiku sāc skatīties kā uz biznesa resursu, tev no kultūras ir jāiet prom. Nu, tas tā, liriska atkāpe.

Par performancēm. Redzi, tas ir subjektīvs faktors, kura lietderība nav tiešā veidā ROI ciparos izmērāma, bet, ja par Feldbergu – jā, es domāju, ka viņam ir lieliski projekti, un kaut vai pats fakts, ka viņš kaut kādā Latvijas pakaļā uztaisa izcilu open-air mākslas telpu, ir ko vērts. Man nav gadījies ierasties Pedvālē tādā brīdī, kad tur nebūtu citu cilvēku, toties daudzos muzejos Rīgas centrā tā ir gadījies gan. Es pieņemu, ka daudzi varbūt arī nesaprot, kas tur ir vērtīgs šādās performancēs, bet nu ar mākslu nekad arī nebūs tā, ka visi sapratīs. Līdzīgi kā ar teātra izrādi – kāds pakaifo un piedzīvo transcendenci, kāds pasaka, ka sūds. Pazīstu daudzus inteliģentus cilvēkus, kuri pilnā nopietnībā jautā, kas tik labs ir Purvītī, līdz ar to jautājumam par akmeņu projekta lietderīgumu var pretnostatīt to, vai valstij būtu jāiepērk kaut kādi vecmeistaru darbi (un vēl valsts caur muzejiem iepērk arī jaunos māksliniekus, iedomājies?). Demokrātiskas valsts priekšrocība ir tā, ka iespēju robežās tiek atbalstīti dažādi projekti, ne tikai pasūtījuma darbi vai baznīcu durvju restaurācijas.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]ziema
2015-06-04 23:24 (saite)
Ir kaut vai dafiga pētījumu par to, kā muzeji un mākslas institūcijas reģionos ceļ kopējo dzīves kvalitāti šo reģionu iedzīvotājiem. Linkus nemeklēšu, ja būs interese, pati atradīsi.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]mazeltov
2015-06-04 23:47 (saite)
Šis ir vienīgais jēdzīgais arguments, ko esi te iekomentējusi pie šī ieraksta.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]ziema
2015-06-04 23:56 (saite)
Nu, ja tu par to painteresētos iepriekš, tad ļoti iespējams, ka tavs ieraksts nebūtu tapis vispār.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]mazeltov
2015-06-05 00:56 (saite)
Jā, es uzreiz nolīstu kādā kaktā ar asti kājstarpē un kaisītu pelnus uz galvas. Lai gan varbūt, pataupītos nākamajam gadam, kad var iesniegt projektus VKKF priekš šīs performances. Protams, jāpiesaista arī kuratori, skaņotāji, gaismotāji un moš arī kādi gaisa sasmaržinātāji.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


[info]mazeltov
2015-06-04 23:40 (saite)
Demokrātijā savu viedokli var izteikt visi - arī tie, kuri nesaprot mākslu.

Tomēr tu nepateici, ko tu domā par tām trim performancēm - noraktajiem akmeņiem, kas jau noslēgusies un cilvēkiem-kalniem un gleznošanas burziņš. Ko tu domā par tām idejām? Tev bail uzrakstīt ņemot vērā, ka šo ierakstu varētu izlasīt arī pašas kuratores (vismaz viena - noteikti)?

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]ziema
2015-06-04 23:54 (saite)
Viedokli, protams, izteikt var, bet man vairāk izskatās, ka tu te izsaki gatavu vērtējumu (ar konspiratīvu piedevu), ne viedokli. Kas nav tā labākā maniere. Bet varbūt es kļūdos.

Man nav bail uzrakstīt, ko es domāju, vienkārši mākslas darbs ir piedzīvojums, un, manuprāt, adekvātam vērtējumam tas ir jāpiedzīvo, ko es neesmu izdarījusi. Pie mums jau tā pārāk bieži tiek rakstīts par lietām, kas nav redzētas vai lasītas, un par kurām nav ne mazākās saprašanas. Bet subjektīvi (vēlos uzsvērt šo vārdu) man Feldberga idejas vispār patīk un uzrunā, tur ir oldschool performances un wilderness fiška kopā ar devu latvietības, man tas šķiet ļoti simpātiski un jaudīgi. Nevis tupa piesist Putinu krustā. Ja paskatās uz lielu daļu pārējo Raiņa tematikas projektu, tad šis neliek no garlaicības nobeigties. (Raini LV kultūrai vispār nevajadzēja aiztikt, tā šobrīd ir pārāk pliekana, lai saprastu, ko ar Raini darīt).

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]mazeltov
2015-06-05 00:49 (saite)
Kurš Raiņa tematikas projekts liek no garlaicības nobeigties? Lūdzu, piemērus!

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


[info]extranjero
2015-06-04 23:41 (saite)
Droši vien, ka runa nav par 300 EUR, bet par principu.

Ha, arguments, ka ir kāds, kas nesaprot Purvīti, tāpēc jekura kritika par šo projektu ir nevietā, gan ir interesants.

Man šāda akmeņu stādīšana ļoti atgādina kādu reliģisku rituālu. Man nekas nav pret reliģiskiem rituāliem, tie ir ļoti labi izpausmes veidi. Pats domāju kaut ka vasarā doties svētceļojumā pa Camino de Santiago. Bet vienīgais kas man šķiet dīvaini šajās izdarībās, ir tas, ka reliģijas it kā skaitās nošķirtas no valsts. Bet varbūt kļūdos, un es arī varu pamēģināt dabūt, lai Kultūras ministrija man apmaksātu manu svētceļojumu pa Camino de Santiago. Es pēc tam varētu par to pastāstīt bērniem skolās.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]ziema
2015-06-05 00:01 (saite)
1) Tas nav reliģisks rituāls, te mēs varētu sākt ar definīciju vilkšanu par to, kas vispār ir reliģija, bet es atturēšos.
2) Jā, starp citu, ir cilvēki, kas VKKF ir izmantojuši līdzīgiem mērķiem, kā tu tur apraksti, un tāpēc man ir iebildumi par to, ka kaut kas tiek pārmests projektam, kas iet tuvu pašizmaksai. Mazeltov varētu būt tik laipna un sarēķināt kādreiz, cik naudas tiek nelietderīgi izsaimniekots lauksaimniecības fondos vai učeņu "pieredzes apmaiņas" braucienos, piemēram.
3) Es neapgalvoju, ka kritika projektam ir nevietā, jo kāds nesaprot Purvīti, bet gan to, ka mākslas darbu vērtība un lietderīgums sabiedrībā nav tieši izmērāms 2+2=4 shēmā un ka māksla un kultūra atstāj vietu interpretācijai, kas nozīmē – kādam šitais nepatiks. Bet tas nenozīmē, ka projekts vai purvītis ir nelietderīgi.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]extranjero
2015-06-05 00:07 (saite)
Tev acīmredzot nav reliģiskās pieredzes, tāpēc tev tā neliekas ;) Salīdzinājumā ar to Putina lelli, kas bija diezgan asprātīga performance, šis būtu apmēram tas pats, kas ielikt Putinu svētbildē un tad aicināt cilvēkus klanīties šīs svētbildes priekšā. Un tad vēl mēģinātu iegalvot, ka tā ir tikai māksla, nevis reliģiskā dedzība.

Reliģiskās tēmas kļūst par mākslu tikai tad, kad tās parodē vai kā citādi izsmej, nevis tieši kopē reliģiskos rituālus.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]ziema
2015-06-05 00:15 (saite)
Lūk, te mēs nonākam pie mākslas darba lietderības interpretācijas. Es tos Putina lelles autorus sistu ar sūdainu mietu un nosūtītu uz pāris mēnešiem pastrādāt akmeņlauztuvēs. Profilaktiski. Un jā, reliģiskas pieredzes man nav gan, toties ir ilggadīga mākslas pieredze gan institūcijās, gan diplomā. Atļaušos tomēr domāt, ka kaut ko mazliet saprotu.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]extranjero
2015-06-05 00:21 (saite)
Aha, tev laikam labāk patiktu svētbildes pielūgšana. ;) Man gan ļoti patika Putina lelles dedzināšana šeit Anglijā. Bet nu, ko lai dara, katram sava gaume! :)

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


[info]mazeltov
2015-06-05 01:05 (saite)
Par lauksaimniecības fondiem un skolotāju pieredzes apmaiņas braucieniem - respektīvi, tagad tu pārmet to, ka pievēršos vienai tēmai, nevis pētu visu pēc kārtas. Redzi, tas viss aizņem laiku, pārkopēt info ekselī, dabūt tāmi, meklēt info, tad to visu aprakstīt cibā. Man ir tik laika un resursu cik ir un es nevaru izpētīt visu tikai tāpēc, ka tev nepatīk, ka interesējos un rakstu par VKKF.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]ziema
2015-06-05 07:07 (saite)
Kur es tev to pārmetu, tak interesējies vesela, tas mans ieteikums skaistajai nākotnei. Kultūra galīgi nav tā joma, kas baigi šķērdē valsts naudu pa tukšo, salīdzinot ar kaut vai manis minētajām. Bet pofig. Tas, pret ko man rodas zināmi iebildumi (kaut pa lielam arī pofig, kamēr neesi medijs) – ja gribas nodarboties ar pētniecību, tad nodarbojas ar pētniecību, nevis sakopē datus ekselī un izdara paviršus secinājumus. Šinī gadījumā tu iestādes darbības caurspīdīguma pētīšanas vietā jau sāc nodarboties ar mākslas kritiku (a kas tas tāds ir? tas ir normāli? kāda no šīs performances atdeve valstij? mums to vajag?), un piedod, bet no mākslas tu nekā, neeeekā nerubī. Līdz ar to normāla pētniecība būtu uzdot *vismaz* visus tos jautājumus, kurus tu uzdevi man, kādam zinošam cilvēkam iepriekš un secinājumus izdarīt pēc tam, nevis gaidīt, kad kāds atnāks pakasīties komentāros un varbūt tevi apgaismos.

Bet nu labi, tāpēc jau, piemēram, Re:Baltica ir Re:Baltica, un tu esi meitene ar blogu cibā un dažām ambīcijām. Ko es te ieskrējos.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]extranjero
2015-06-05 09:09 (saite)
Es nezinu gan, cik vērtīgs ir tavs kritikas piemērs par tādu mākslu, kas tev nepatīk, solīt tās veidotājus sūtīt uz akmeņlauztuvēm. Lai nu paliek māksla, bet kritikas izteikšana (un iespējams arī tās uzklausīšana) jau toč ir joma, kurā tu neko nerubī. Tad jau labāk lai paliek tā, kā to dara Mazeltov, kas tikai velk ārā tāmes un uzdod neērtus retoriskus jautājumus.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


[info]veed_logs
2015-06-05 09:42 (saite)
Man tev ir jautājums. Ja tu par kādu saki, ka tas pilnīgi neko nesaprot no mākslas, tad laikam ir jāpieņem, ka tu saproti un saproti gana daudz. Kas ir tie kritēriji, kas nosaka, kurš no mākslas kaut ko saprot, bet kurš nesaprot? Izglītība? Mākslas patērēšanas apjoms? Patērēšanas veids vai žanrs? Paša pieredze mākslas radīšanā? Padalies savās zināšanās (kuras tev, acīmredzami, piemīt)!

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


[info]missalise
2015-06-05 11:04 (saite)
Man ļoti patīk viens teiciens: "Māksla ir priekš tautas. Bet, ja tauta to nesaprot, tad tā nav nekāda māksla." Varbūt tieši tautai arī vajadzētu ļaut kaut kur izteikt savu viedokli par to, kādas performances viņai šķiet jēdzīgas, kādas nē. Es personīgi no saviem līdzekļiem šo performanču norisei neziedotu ne santīma. Cik Tu no saviem līdzekļiem būtu gatava ziedot to norisei?

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


[info]pirx
2015-06-05 11:09 (saite)
Man vienmēr ir paticis arguments "jā, es zogu, bet mazāk nekā citi, tāpēc mani neiztieciet"

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


[info]komentaarietis
2015-06-05 01:18 (saite)
Bet tu saproti, ka mākslas/kultūras/estētiskos projektus tu konsekventi vēlies "vērtēt" pēc to kaut kādas mistiskas atdeves, funkcionalitātes un "ko tas dod"? Ņemot vērā šādu mērauklu, vairums estētisko objektu un notikumu pasaules vēsturē nav "devuši neko", turklāt vēl klāt viss lielais tirgus par gaumes jautājumu.

Protams, valstij nevajadzētu finansēt akmeņu stādīšanu. Bet no otras puses, valsts nav tikai desu dalītāja, vecu ļaužu aptekalētāja un ceļu taisītāja.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]mazeltov
2015-06-05 01:39 (saite)
Es nekur neesmu teikusi, ka kultūras jomai piešķirto valsts naudu būtu jānovirza pensijām vai bērnudārzu celtniecībai vai desu vai banānu dalīšanai. Bet tu neesi pirmais, kurš cenšas man šo piesiet.

Man gan pilnīgi noteikti liekas, ka VKKF projekti ir jāvērtē arī pēc tā, kāds būs labums sabiedrībai. Piemēram (tikai viens piemērs nevis viss uz kā balstīt visu vērtējumu), cik liela ir ieplānotā mērķauditorija un pēc tam - cik liela bija mērķauditorija, cik cilvēku ieradās uz tām performancēm - es domāju, ka arī tas ir svarīgi, jo tas parādītu, cik daudz cilvēku izdodas piesaistīt ar kaut ko tādu.

Vispār, kā tad tev šķiet, kādā veidā tad notiek projektu atlase VKKF? Pēc kādiem kritērijiem tad viņi vērtē, atblastīt projektu vai nē? Kā viņi atšķir sūdu uz kociņa no kaut kā ūberkruta? Tikai pēc patīk/nepatīk; saprotu šo mākslu/nesaprotu un vēl pēc kaut kā tāda? Būtu diezgan stulbi, ja tas notiktu tieši tā. It īpaši, ņemot vērā, ka tieši uz šo mērķprogrammu bija iesniegti ļoti daudz projektu.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]dominika
2015-06-05 21:42 (saite)
Te gribas jautāt, kā tiek definēts "labums sabiedrībai"? Vai visi kultūras pasākumi, uz kuriem ierodas daudz cilvēku, nes "labumu sabiedrībai"? Vai ir būtiski, kādi cilvēki ierodas - vietējie, tūristi? Laucinieki, pilsētnieki? Intelektuāļi vai roku darba strādnieki? Domāju, ka dažādas sabiedrības grupas definē mākslu atšķirīgi, un attiecīgi ir projekti, kas uzrunās un piesaistīs tikai noteiktu sabiedrības grupu, kura var arī nebūt liela. Vai tas nozīmē, ka šādus mākslas darbus nevajadzētu atbalstīt?

Par atlasi - pieņemu, ka KKF komisijās tomēr strādā attiecīgajā jomā izglītoti un pieredzējuši ļaudis, kas zina gan projektu iesniedzēju bekgroundu, gan Latvijas un pasaules kontekstu utt. Tā ka tas nav vienkārši "patīk/nepatīk", "saprotu/nesaprotu", tieši pretēji, pēc zināma laika izglītošanās ir diezgan grūti mākslu vērtēt tik vienkāršoti. Varētu, protams, diskutēt par veidu, kā eksperti tiek atlasīti (pēc NVO utml. rekomendācijām, cik nojaušu (slinkums iet skatīties uz mājas lapu)), vai arī par to, ka paļaušanās uz "ekspertiem", kas zina "vērtību" vispār ir tāds ļoti izteikts Rietumu zinātnes skatījums.
Bet kā iesaistīt sabiedrību topošo mākslas darbu vērtēšanā? Rīkot balsošanu draugiem.lv? Pasaukt pirmo pretimnācēju no ielas? Vai šai personai vispār būs interese lemt par kaut kādiem projektiem? Un nākas domāt par varas attiecībām, ko izraisa "ekspertu" statuss. Vai "tautas pārstāvis" spēs aizstāvēt savu pozīciju "ekspertu" vidū? Vai "eksperti" spēs respektēt "tautas pārstāvja" skatījumu? Un kā mēs galu galā varam zināt, ka "tautas pārstāvis" tiešām reprezentē "tautu" labāk nekā "eksperti"?
Jautājumu vairāk nekā atbilžu. :)

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


(Lasīt komentārus) -

Neesi iežurnalējies. Iežurnalēties?