MaKo
Tempora mutantum 
13.-Nov-2015 10:40 am
Interesants rakstiņš, par to, kā mainās bērnu grāmatiņas, ieviešot tajās politkorektumu. Tomu un Džeriju taču arī cenzē, izgriežot kadrus ar indiāņiem, nēģeriem etc.
Nolāpīts, drīz Skroderdienas Silmačos cenzēs, izdzēšot Ābramu un Joski.
Comments 
13.-Nov-2015 10:51 am
Godigi sakot, skatoties skroderdienas silmacos, vienmer ir tads cultural cringe, kad tiek izspeleta abrama un joskes partija. Jo vairak aktieri megina iemiesot "zhidiskumu" jo vairak es saraujos..
Shekspira Venecijas tirgonis ari tads darbs, kura butibu es neizprotu - man ta skiet netaisniga, cietsirdiga luga.
13.-Nov-2015 11:04 am
Kad Kolka Cool Artuss iemieso pāķismu, tad tev nav cringe (lai ko tas nozīmētu, slinkums google translate darbināt)?
Mākslas darbi drīkst būt cietsirdīgi un netaisnīgi.
13.-Nov-2015 11:10 am
To, kada var but maksla, zinu, tas ta ka ir mans darbibas laucins. Tapat ka zinu, ka drikstu neapgrutinaties ar makslas darbiem, kas kadu iemeslu del man neskiet saistosi. Vnk pastastiju savu skatijumu; tiri ta, statistikai, nekadas pretenzijas ne pret ko neizvirzu.
13.-Nov-2015 11:22 am
Piekrītu, piekrītu.
No mana skatījuma, Skroderdienas rāda starpnāciju attiecības 19.gs beigu laukos. Un kariķētas ir tāpēc, ka tā ir komēdija. Tur jau, piemēram, Bebene ar ir karikatūra, ne cilvēks.
Bet, kad atnāk cenzors ar šķērēm, un izgriež no Toma un Džerija istabenes melnās kājas, tas ir idiotisms.
13.-Nov-2015 11:40 am
Kāpēc tas ir idiotisms?
Manuprāt, tas ir paredzams blakusefekts sociālajai evolūcijai - ja mūsdienās vairs nešķiet ok. kariķēt vai stereotipizēt dažādas cilvēku grupas, tad arī tiek apzināti veiktas izmaiņas, lai šī kariķēšana un stereotipizēšana nenotiku. Turklāt, šajā gadījumā mēs runājam par radošiem produktiem (neceļas mēle T&Dž saukt par mākslu :D), kas paredzēti bērniem, kuru kritiskā domāšana vēl nav pietiekami attīstīta, lai izvērtētu vēstījuma vēsturisko kontekstu.
13.-Nov-2015 11:43 am
Viss jautājums ir "KAM nešķiet OK?" Runā par sevi, vai tiem, kas Tev tādu pilnvaru ir devuši.
13.-Nov-2015 12:00 pm
Šajā gadījumā, nešķiet ok. tiem, kuriem bija pilnvara pārtaisīt apspriežamo materiālu. Ar maniem (vai taviem) uzskatiem tam gan nav nekāda sakara.
13.-Nov-2015 12:23 pm
OK. Bet labi būtu, ja Tu uzreiz pateiktu "kuriem", citādi izteicējs ir, teikuma priekšmeta nav.
13.-Nov-2015 12:33 pm
Man vienmēr ir prieks par cilvēkiem, kas jebkuru diskusiju spēj novirzīt uz Būtisko.
13.-Nov-2015 12:38 pm
Jā, paraksts "Biedru grupa".
13.-Nov-2015 01:07 pm
Lūk - "pilnvara pārtaisīt". Kas viņus pilnvaroja un uz kāda pamata?
13.-Nov-2015 01:14 pm
Es nezinu, varbūt bērnu grāmatu izdevniecības vadība? Uz pamata, ka attiec. izdevniecībai ir autortiesības?
13.-Nov-2015 01:21 pm
Baidos iedomāties, kuram ir autortiesības uz Blaumani.
13.-Nov-2015 01:32 pm
Vai nav tā, ka sen mirušo autoru darbi ir ar atvērtām autortiesībām? Resp., tās nepieder nevienam, turklāt nav aizliegts interpretēt darbu. Piemēram, ja Ģertrūdes ielas teātris izdomās iestudēt politkorektizētu Skroderdienu versiju, neviens to viņiem nevar aizliegt darīt. Un, ja nu kādreiz kas tāds tiešām notiks, mums, savukārt, paliek izvēles brīvība neapmeklēt izrādi un rakstīt dusmīgus komentārus par "politkorektumu, kurš aizgājis par tālu". :)

Vispār man šķiet, ka šādos "quo vadis" pārspriedumos parasti tiek aizmirsts, ka politkorektuma izpausmes kultūrā nav kaut kādu reptiļcilvēku konspirācija, bet gan konkrētu radošu cilvēku apzinātas izvēles. Vai tie būtu bērnu grāmatu izdevēji, vai lugu režisori, tie ir cilvēki kas izvēlējušies savā radošajā darbībā ņemt vērā vēsturiski diskriminēto cilvēku grupu pretenzijas pret konkrētām kultūras klišejām. Tādēļ saukt to par cenzūru, manuprāt, ir smieklīgi.
13.-Nov-2015 01:38 pm
Kamēr ir cilvēki, kuri iestudēs Šekspīru ar mori Otello un žīdu Šeiloku, viss ir kārtībā. Bet man ir bažas par laikiem, kad izrādi aizliegs.
13.-Nov-2015 01:40 pm
Tas būtu briesmīgi, protams. Bet vai ir pamatotas bažas, ka tādi laiki tuvojas?
13.-Nov-2015 01:44 pm
Skolas un dzeju atgādināt?
13.-Nov-2015 01:46 pm
Tam gan saknes aug nevis politkorektumā, bet svētulīgā tikumībā.
13.-Nov-2015 01:50 pm
Resp., pilnīgi atšķirīgs pasaulskatījums.
Galu galā, darbīgās Stepaņenko un viņas fanu pulciņa aktivitātes panāca arī to soc.reklāmas plakātu aizliegšanu, pamatojoties tikai un vienīgi uz "homoseksuālisma popularizēšanu" - kaut kas tieši pretējs politkorektumam.
13.-Nov-2015 02:02 pm
Pofig, korektums, tikumība, politiskā pārliecība, reliģija.

Es šūmējos ne par uzskatiem, bet par to, ka kāds pēkšņi nolemj, ka viņam ir tiesības koriģēt citus.

Aizliegt smēķēt krogos.
Aizliegt dzert alu uz parka soliņa.
Aizliegt aizsegt seju reliģisku iemeslu dēļ.
Mācīt skolās bērniem kristietību.
Ieviest valsts pamatlikumā "dzīvesziņas" ideju, nedefinējot to.
Dalīt informāciju "tikumībā" un "netikumībā".
Filtrēt Interneta saturu (ārvalstu kazino lapas).
Pārveidot vēsturiskos darbus, lai tie kļūtu politkorekti.

Tā tas viss sākas un turpinas un veļas uz totalitārismu.
13.-Nov-2015 02:05 pm
One of them is not like the others.
13.-Nov-2015 02:07 pm
"Pārveidot vēsturiskos darbus, lai tie kļūtu politkorekti."

Vai "parveidot vēsturisku darbu, lai realizētu savu fantastisko ideju uz operas skatuves salikt vešmašīnas" arī liktu šajā pašā sarakstā?
13.-Nov-2015 02:17 pm
Nē, protams. Taisiet savu Turandotu ar bārdainu vīrišķi titullomā.

Bet pašvaldības vadītāja vēlme pārbaudīt materiālus, kurus skolotāji izmanto mācībās, mani sanikno.

Un kriminālā likumdošana, pēc kuras pētīt kādu noteiktu vēstures posmu ir aizliegts, mani sanikno.
13.-Nov-2015 02:22 pm
Mani arī sanikno, ļoti.

Taču es pagaidām neredzu tendences, kas tieši no politkorektuma vestu pie totalitārisma. Kamēr neviens nemēģina izstrādāt likumprojektu par Skroderdienu cenzēšanu, tavs paņēmiens to mest vienā katliņā ar likumiem tradicionālo vērtību aizstāvībai man šķiet intelektuāli negodīgs.
13.-Nov-2015 03:17 pm
"likumi tradicionālo vērtību aizstāvībai"...
Lūdzu, apraksti šīs tradicionālās vērtības. Tikai ne jau idealizēto kultūrtrēģeru priekšstatu kopumu "čaklums, tikumība, kautrīgums" bet patiesas tradicionālās vērtības. Jā, aizmirsu pajautāt - kuras sociālās grupas vai nācijas vērtības ir par pamatu?
13.-Nov-2015 03:35 pm
Es neesmu īstais cilvēks, kuram uzdot šādu jautājumu, jo "tradicionālās vērtības" pārlieku bieži lietoju kā lamuvārdu. :)
13.-Nov-2015 03:37 pm
Es šo vērtību sludinātājus lieku tai pat plauktā, kur nacionālistus, politkorektos, tikumiskos. Un viņus visus vieno vēlme uzspiest savu viedokli visiem.
13.-Nov-2015 03:44 pm
Nu, ilgošanās pēc pasaules, kur visiem ir pareizais viedoklis, manuprāt, ir vispārcilvēcīga un neatkarīga no politiskās piederības vai reliģiskās orientācijas. Tomēr es saskatu lielu atšķirību starp tiem, kuri savu viedokli cenšas uzspiest ar likumdošanas palīdzību (kā tas šobrīd notiek ar tradicionālo tikumību un Latviju) un tiem, kuri savu viedokli cenšas padarīt vispārpieņemtāku caur izskaidrošanu un diskusijām (piemēram, nezinu, lekciju cikls "nahuj visās jūsu filmās ebreji ir sliktie").
13.-Nov-2015 06:05 pm
Man aizdomas, ka 90% gadījumu svētulīgs paštaisnums tieši tiek maskēts ar politkorektumu. Tāpēc ar katru gadu aizvien lielāks ļaužu skaits, kam apzīmējums "politkorektums" saistās ar ko pašizdomātu, liekulīgu un uzspiestu.
13.-Nov-2015 08:00 pm
Nu, es nezinu, ko iesākt tiem daudzajiem ļaudīm, kas mesidžu
a) klau, jūsu aizspriedumi un stereotipi bojā dzīvi veselai cilvēku grupai

jauc ar
b) geji nāk pēc mūsu bērniem, ātri, jāpapildina satversme.
14.-Nov-2015 09:34 am - garāmejot
Saskaņā ar LR Autortiesību likumu nav aizliegts interpretēt darbu, taču ir aizliegts to izkropļot, tb izmainīt tā, ka tas vairs neatbilst autora iecerei. Kur beidzas viens un sākas ptrs, tas parasti nav vis mākslas ekspertu, bet juristu ziņā. ;)
13.-Nov-2015 11:58 am
Ir viena lieta, kad mēs mūsdienās radītās vai ģeneriskās/updeitotās bērnu grāmatās tā darām (kā, piemēram, mako ieraksta lapā). Tur tas ir loģiski, jo tās ir nespecifiskas grāmatas pa lielam bez savas vēstures; to nolūks ir mācīt to, kas ir tagad.

Bet bodlerizēt 100gadīgu autoru darbus (nāk prātā, piemēram, Dūlitls), tā vienkārši ir vēstures falsifikācija, kas, manuprāt, ir pilnīgi lieka un pat kaitīga.

Ja mēs bērniem mācām, kā domāt, tad mums nekas netraucē viņiem arī parādīt, kā domāja agrāk un pie reizes paskaidrot, kāpēc varbūt labāk ir nedaudz citādāk. Manuprāt, tas pat ir labi.
13.-Nov-2015 12:03 pm
Piekrītu, iepazīstināt bērnus ar tādiem materiāliem, paralēli apspriežot kontekstu, ir ļoti veselīgi. Atklāts gan paliek jautājums, cik liela daļa vecāku to dara.
13.-Nov-2015 01:53 pm
You are free to teach all the great Marxist philosophers provided you make it very clear that they were wrong.

Bruce
13.-Nov-2015 02:35 pm
Novecojusus materialus cilveki vnk parstaj lietot. Piemeram, ir pulka izrazu, ko vairs neiestude, jo materials nav relevants; macibu gramatas iztiek bez jezus un dieva varda u.t.t. vai ir jagriez viss vecmodigais no veciem darbiem ara - nezinu (domaju, ka nav ko puleties, kam bus relevanti - lietos, kam ne - metis papirgroza), bet padiskutet par to, kas ir un kas varbut vel nav novecojis, gan var un pat vajag..
13.-Nov-2015 05:18 pm
Nu, ciktāl runa par bērnu grāmatām, ikdienā jau diezgan daudzi, cik saprotu, ne tikai es, lieto +/-100 gadus vecus darbus: Dūlitls, Vinnijs Pūks, Vējš vītolos, Kiplings, Stīvensons, Hobits galu galā.

Novecojis būs tas, ko nelieto, tas arī viss.
13.-Nov-2015 07:44 pm
Tipiska fašistu un lielcenzoru retorika. Bīstama.
13.-Nov-2015 08:02 pm
Argumentēti kritizēt arī māki, vai tikai nepamatoti mētāties ar emocionāli piesātinātiem vārdiem?
13.-Nov-2015 11:52 am
Bija kolēģe ārzemju latviete 90o gadu vidū, kopā strādājām.

Viņa stāstīja, kā viņas māte esot sašutusi par Skr.S., tieši par ebreju attēlojumu.

Sarunā klātesošais rabīns smīkņāja un teica, ka attēlojums esot gluži labs un viņam personiski tā luga patīkot, kāda ir.
13.-Nov-2015 11:58 am
Rabīniem bieži vien humora izjūta ir labāka kā varētu iedomāties ;)
13.-Nov-2015 07:31 pm
lūk! un te arī izpaužas svētulīgā pārcentība, kas maskējas aiz politkorektuma
manam tēvam bija stāsts par lauku žīdiņu, kuru apcietināja, jo viņš sevi un savējos publiski nosauca par žīdiem nevis ebrejiem :)
13.-Nov-2015 12:52 pm
man liekas diezgan raksturīgi parāda ka sievietēm arvien lielāka loma profesijās un sadzīvē.
un otrādi - ka vīrieši var arī virtuvē darboties, un bērnus auklēt.
un spēļu laukumiņā ka nevis puika dzenas pakaļ meitenei, bet meitene dzenā puiku.

imo vnk viss sekojot laika garam...
13.-Nov-2015 01:11 pm
Nu, un būs mums atbilstoši laika garam pasaka par Sarkangalvīti, kurš nesa roltonus vectētiņam. Un brašo malkascirtēju Džeinu.
13.-Nov-2015 01:46 pm
...un?
13.-Nov-2015 02:04 pm
Un publicēt atbilstoši rediģētas brāļu Grimmu pasakas. Kamēr orģinālo versiju izņemt no bibliotēkām.
13.-Nov-2015 01:55 pm
laika gars tāds, ka vectētiņi tik ilgi nedzīvo...
13.-Nov-2015 03:39 pm
Agata Kristi- "10 nēgerēnus" pārtaisīja par "10 indiāniem", Astrīdas Lindgrēnas "Pepijā Garzeķē" maina no Nēģeru karalis uz Dienvidjūru karali. maina putnu sugu nosaukumus
http://www.newizv.ru/world/2015-02-27/215627-zjablik-ne-toj-rasy.html
14.-Nov-2015 03:35 pm
Toms un Džerijs vispār, manuprāt, ir vardarbīgs murgs, kāds nu tur politkorektums!
This page was loaded Maijs 3. 2024, 3:18 pm GMT.