slikts sapnis [entries|archive|friends|userinfo]
slikts

[ website | untu.ms ]
[ userinfo | sc userinfo ]
[ archive | journal archive ]

[Jan. 17th, 2020|05:35 pm]
varbūt kādam noder, ka ar Gmail filtriem (iestatījumos) var ērti nesaņemt paziņojumus no miskastosfēras:



man tādi filtri ir tikai pāris, bet ik pa brīdim atgādina par savu noderīgumu
Link2 krepši|dot krepsi

totalitārisms [Jan. 17th, 2020|05:05 pm]
[Tags|, ]

nopietni spriedumi ir kā ieroči, tāpēc, tēlaini izsakoties, pirkstu ar tiem nevajag turēt uz mēlītes, ieroci tēmējot nevajag to griezt sāniski vai vērst pret citiem pat nepielādētu, un vēlams ieročus turēt aiz atslēgas, ja mājās ir bērni

nacīguma smacīguma jautājumi ir drūmi, tāpēc līdzsvaram pievienots pacilājošs attēls, kas iemieso zināma cibas lietotāja iedomāto 'gangsta' attieksmi pret spriedumiem, tādiem kā par citu it kā totalitārajām vēlmēm

domāšanas tipoloģijā šis lietotājs ietilpst pie Racionāļiem: saprātīgas domāšanas jēdzieni (fakti, loģika, objektivitāte, utt.) tiek lietoti vairāk kā cienījamas kopas simbols, un līdzīgi simbolisks ir arī nicināmo jēdzienu lietojums: iespējamais segums, ja tāds pastāv, ir apslēpts

... tālāk ... )
Link6 krepši|dot krepsi

slikta smaka [Jan. 17th, 2020|02:27 pm]

citplanētieši patiešām pastāv un komentē Cibā:

Zīmīgi, ka lieto smaržas metaforu - kaut ko nesalīdzināmi subjektīvu un gadījuma raksturu. Dažiem kāda smarža izsauc organisku riebumu tīri dzīvnieciskā līmenī, dažiem tā pati smarža ir fascinācijas objekts.

piemēram, degošiem matiem un puvušām olām nav smaržas, bet ir ožas sajusto vielu noteikta riebīga smaka. riebums ir uzticams brīdinājums par vielu sastāvu ar kaitīgām īpašībām, ar atsevišķiem izņēmumiem kā zviedru pūdētās siļķes, bet šo ēdienu tāpat apzināti pasniedz ārā, lai telpas nesāktu smirdēt

vajadzība skaidrot vispārējo smaku un smaržu atšķirību iespējamam citplanētietim atgādina par noārdītu vispārēju īstenības segumu: es nevaru atpazīt savu pasaules skatījumu cita paustajā, it kā mums būtu dažādas maņas, un nespēja sarunāt atkāpties uz kopēju pamatu pirms iespējamas sadursmes ir draudīga

it kā vēsāks prāts varētu ieteikt apsvērt, vai es pats neesmu citplanētietis: man nepatīk lakrica, bet tas nav labs iemesls to liegt citiem; varbūt vēlēties nacīgāku pasauli ir līdzīgi kā spēt izbaudīt pūdētas siļķes: vispirms jātur ciet deguns, bet ar laiku sāk patikt

kā būtu ar: nē? mēs esam kopējā īstenībā, tāpēc man šodien ir piektdiena, bet visiem citiem arī ir piektdiena, pat ja daļai ar laika nobīdi. man nacīgums ož pretīgi un visiem citiem arī, pat ja viņi melo par to sev. naids vienmēr prasa turēt ciet degunu

noderīgi rīki

salīdzinājumu loma valodā ir paskaidrot nezināmo līdzībā ar zināmo: salīdzinājums var attiekties uz priekšmetu īpašībām vai attiecībām, un sliktiem salīdzinājumiem šīs īpašības vai attiecības būtiski atšķiras, bet pat slikti salīdzinājumi bieži ir pārliecinoši vai novirza sarunu no sliedēm

sliktu salīdzinājumu iedarbīgums izriet no salīdzinājumu kopējā iedarbīguma. rīkus ir iespējams izmantot rūpīgi vai pavirši, bet uztvert to kā iemeslu atteikties no noderīgiem rīkiem ir neprātīgi. es esmu ieguldījis rūpīgu uzmanību pārliecināšanas jautājumos, tāpēc pavirši salīdzinājumi mani pastāvīgi kaitina, taču es neesmu atteicies no salīdzinājumiem kā tādiem

naida uzskatu salīdzinājums ar riebīgas smakas avotu nav slikts, jo uzskatu attiecības ar telpu ir būtiski līdzīgas: esot telpā, tie turpina izplatīties. tāpat, naida uzskatu raisītās riebīgās sajūtas brīdinājums ir pamatots: tie ir kaitīgi

naida uzskatu jēdziens ir tik nopietns, ka būtībā ir ierocis, tāpēc spriedumi par naida uzskatiem prasa rūpīgu spriestspēju. tajā pašā laikā par cilvēku spriestspēju valda cinisms, kas ir lielā mērā mākslīgi izplatīts, lai spriedumi netiktu veikti par iekārtas nejēdzībām. ieguvēju vēlmēs ir atbruņot zaudētājus, paturot spēju pārliecināti veikt nozīmīgus spriedumus tikai sev. tāpat kā īstajiem ieročiem, pietiekami nozīmīgiem spriedumiem vajag iekārtas atļauju

spriestspēja ir cilvēka nozīmīgākais rīks pasaules un sevis izziņā, un pārmēru ierobežot to ir postoši cilvēcībai kā arī pilsoniskajai sabiedrībai. cilvēkam nav iespējams pa īstam novelt no sevis slogu kopt savu spriestspēju, jo kļūdaini spriedumi atspoguļojas apkārtējā iekārtā

cilvēki nevar izvēlēties, par ko piedzimt, bet var izvēlēties uzskatus. uzskati ir kā apģērbs, un naida uzskati ir kā pilnas bikses. Nopietnie Cilvēki citu pilnās bikses aicina risināt, turot ciet savu degunu vai piedāvājot viņiem autiņus. es aicinu iet mājās pārģērbties un nomazgāties

Link1 krepsis|dot krepsi

[Jan. 16th, 2020|03:09 pm]


šis noteikums ir lieks un atcelts
Link6 krepši|dot krepsi

[Jan. 15th, 2020|10:20 pm]
Poll #21330
Open to: All, results viewable to: All

kas ir sliktāks

View Answers

nacīši
1 (25.0%)

gulagēšana
1 (25.0%)

komati
2 (50.0%)

Link6 krepši|dot krepsi

anti-centrisms [Jan. 15th, 2020|09:12 pm]
[Tags|, ]

pārsteigts pikaču

šodienas raidījumā centristam (attēlā) salūzt smadzenes, atduroties pret apstākli, ka vārdu saturam var būt nozīme – ne tikai piederībai noteiktai cienījamu cilvēku kopai

... tālāk ... )
Link13 krepši|dot krepsi

ad hominem [Jan. 14th, 2020|08:10 pm]
[Tags|, ]

Racionāļu(tm) grēku sarakstā ir plašāka priekšstata par neformālo loģiku maitāšana, jo noteikumi ar latīniskiem nosaukumiem un ne pārāk ierobežotas domāšanas noslieces ir baisms savienojums

tverams piemērs tam ir ad hominem lietojums kā apvainojuma sinonīms: apvainojums tiek pasniegts kā loģikas pārkāpums, pat ja tas nav loģiska sprieduma daļa. ļoti vienkāršojot, "tu esi neglīts, tāpēc tev nav taisnība" visticamāk būs kļūdains spriedums, jo sprieduma uzbūvē pamatojums ir nesaistīts ar secinājumiem (ja vien runa varbūt nav par izskatu); tikmēr, "tu esi neglīts, kā arī tev nav taisnība" uzbūvē apvainojums ir atsevišķs no secinājumiem un tāpēc nav ad hominem

atsevišķs apvainojums var veidot poisoning the well kļūdu, nomelnojot teicēju iespējami nesaistītā veidā: "paklausīsimies, ko neglītenis saka"

spriedumi bieži neierakstās vienkāršos tehniskos rāmjos: piemēram, "tev ir meļa slava, tāpēc tava liecība ir neuzticama" vai "tavs padoms ir apšaubāms, jo tu pats tam neseko" var būt vai nebūt kļūdaini spriedumi, un tas ir atkarīgs no apstākļiem.

salīdzinoši tehniska pieeja spriestspējai īpaši uzrunā Racionāļus un saistītās 'stemlordu' un 'neckbeardu' kopas, jo tā sasaistās ar priekšstatu par saprātu kā robotiskumu un jūtām kā saprāta pretstatu, lai gan jebkādas cilvēka rīcības pamata ierosinātājs būs sajūta par vēlamo, un morālai spriestspējai ir noteicoša loma dzīvē

kopējā mācība ir, ka cilvēku valoda ir par sarežģītu, lai vienkārši noteikumi varētu aizstāt izsvērtus spriedumus. neformālā loģika ir kritiskās domāšanas daļa, jo tā var papildināt spriestspēju kā kārtīgāka pieeja izplatītām līdzībām starp kļūdām, bet tā var arī apslēpt vājus spriedumus, novēršot uzmanību no būtības
Link4 krepši|dot krepsi

klučaina valoda 🧱 [Jan. 13th, 2020|08:08 pm]
[Tags|]

piesakos uz sevis gulagēšanu par 'klučainu' valodu, jo vairākas vietas šodienas ierakstos liek stipri viebties, pat ja saturiski liekas sakarīgas (piemēram, dzīvo domu jēdziens iedvesmo to virzīt tālāk)

Tviterī atklāju, ka 'krindžs' latviski ciešami skan kā 'surogātkauns'

vārdu darināšana nav tikai zīmēšanās, jo vārdi padara jēdzienus parocīgākus un pieejamākus. piemēram, latviešu valodā jau bija vārds bubulis, bet 'bubuļvārds' maina tā uzsvaru manuprāt vērtīgā veidā

"marksisms" ir labs piemērs, jo tam piemīt būtisks domu apturošs valodas lādiņš. 'antikapitālisms' var tvert līdzīgi analītisku pieeju, bet varbūt pieļaujot arī domas pavedienus, kas nebeigtos ierastā jājamzirdziņā (varbūt nē).

vairums lielo politikas pazinēju uzskatāmi nespētu nokārtot pārbaudes darbu par politzinātnes pamatjēdzieniem, un tā nav sakritība, ka pastāvošajai kārtībai ērtāki ir ietekmējami, 'pusdomu' mijkrēslī mītoši cilvēki. tas būtu interesanti, ja būtu iespējams citus izaicināt nokārtot pārbaudes darbu par kādas jomas pamatjēdzieniem, ko vērtētu abām pusēm pieņemams lietpratējs. kaut vai mēģinājums vienoties par pieņemamu lietpratēju daudz ko atklātu, jo daudziem uzskatiem ārpus interneta pļerkšķiem tādu nemaz nebūtu
Link10 krepši|dot krepsi

Galileja gambīts 🌚 [Jan. 13th, 2020|07:33 pm]
runājot par ventiļiem, es esmu iekarsis rakstot, jo gribu ātrāk atkauties no atlikušajām tēmām (nonkonformisms, liberālisms un otrā daļa par antikapitālismu) un nečiept laiku no cita darāmā. šis ieraksts būs maza atkāpe par nonkonformismu un Galileja gambītu

Galileja gambīts ir gājiens, kurā savādus uzskatus cenšas attaisnot ar frāzēm kā "par Galileju arī smējās". parasts pretgājiens vai pret-mēms ir norāde, ka par klauniem arī smejas

glābēja mānija ir cits saistīts jēdziens ar vērtējošu pieskaņu.

smieklīgs teiciens par aptuveni to pašu krievu kultūrā.

kopsaucējs pamatotai šo jēdzienu attiecināšanai uz nonkonformismu ir tas, kādā mērā salīdzinājums ar Galileju būtu maldīgs vai kādā mērā tā būtu novirze.

nesens piemērs vispārizplatītiem maldiem ir akmeņainais ceļš pa kuru nācās iet medicīniskajai pētniecībai, lai iedvestu sabiedrībai priekšstatu par smēķēšanas kaitējumu. tas ir īpaši zīmīgs piemērs, jo tabakas nozares (jeb īpašo interešu) loma mākslīgu šaubu uzturēšanā ir labi dokumentēta

var nepiekrist manai saziņas pieejai, bet manis paustais pasaules skatījums ir spējīgs skaidrot un veikt prognozes un nošķīrumus, un tas atsaucas uz zināšanu krājumiem ar līdzīgām īpašībām, tāpēc tas atbilst vismaz mazākajām prasībām kaut cik nopietnai uztverei

cits jautājums ir, vai uztveri neierobežo, piemēram, spēja lasīt tikai pa diagonāli
Link1 krepsis|dot krepsi

bubuļvārdi: SJW [Jan. 13th, 2020|06:16 pm]
Anita

viens labums no 'bubuļvārdiem' vai 'šņācamvārdiem' ir tas, ka nopietnas atsauces, piemēram, uz SJW kā cilvēku kopu atklāj piederību norakstāmi iespaidojamam pasaules skatījumam

SJW ir karikatūra ar saujiņu nesamērīgi plaši tiražētu piemēru, kas tiek pasniegti kā visas progresīvās politikas pārstāvji, lai gan, ciešāk ielūkojoties, tie ir margināli vai izķēmoti. SJW jēdziens būtībā neparādās uz skaidrotspējas, prognozētspējas vai nošķirtspējas asīm, kurās var mērīt jēdzienu lietderību pasaules izziņā. uzstājot, lai es-jē-vē definīcija tiktu paskaidrota, tā vai citādi tā reducēsies uz mēmiem, tikai izstieptāk, vairāk aplinkus vai caur mežģīnēm

bubuļ- vai šņācam-vārdi pilda līdzīgu ventiļa lomu kā 'lozungošana' tās vērtējošajā izpratnē: tās ir dusmīgas pusdomas bez dziļāka seguma, bet nošņākt ir iespējams arī saturīgu vārdu. piemēram, 'nacīguma' jēdziens reizēm tiek lietots kā pagadās, bet caurmērā pārmetums nacīguma nozīmes ārdīšanā ir ļaunticīga projicēšana "nē, tu" tradīcijā: "visi, kas man nepatīk, ir nacisti" frāze ir sagrozījums, kas trāpīgāk attiecas uz pašiem tās paudējiem

piemēram, manā lietojumā nacīgums ir autoritārā enerģija ar pēctecību vēsturiskā nacisma mitoloģijā: tieša vai pastarpināta atsaukšanās uz 'kultūrboļševismu', 'Cionas gudro protokoliem', 'zinātnisko rasismu', utt.

SJW jēdziena seguma trūkums arī nozīmē, ka tā pārstāvētā 'kultūra' nav paliekoša, un tā lietotāji mūsdienās ir vairākus ciklus atpalikuši no modes. citi piemēri šņācamvārdu mēslainē ir NPC, TDS, kukšķi, sojboji, utt.

mazliet amizants atvasinājums ir SQW jeb 'status quo cīnītājs': cīnītājs par pastāvošās iekārtas netaisnībām
Link10 krepši|dot krepsi

norakstāma iedomība 🦚 [Jan. 13th, 2020|03:04 pm]
[Tags|]

haosa ietvaros es gribu kā spilgtu norakstāmas iedomības piemēru cibā izcelt lietotāju kopu, kuras galvenais pienesums ir izsmalcinātas atsauces. man pazīstamie šīs kopas piederīgie ir vienlaicīgi nejēdzīgi domātāji, jo spēja apieties ar sofisticētiem avotiem un leksiku un šaura lietpratība liek pārmēru nopietni uztvert savus kopējos pasaules uzskatus

pamata vaina šādai iedomībai ir savas ērtās vietas pasaulē skaidrošana ar zināšanām par pasauli nevis apstākļu sakritību, bet tas neiztur kritiku ar pasaules nejēdzībām dibenplānā

apstākļu sakritības parasti tiek saprastas pretstatā ar atbildības un attiecīgi vainas jēdzieniem, bet vainas piedēvēšana par spīti patiesajiem cēloņiem kā neizvēlētiem apstākļiem ir vienkārši neizbēgama cilvēku līdzāspastāvēšanas daļa, tāpat kā katra cilvēka vajadzība apkarot savu stulbumu. tīri jēdzieniskā izpratnē neviens nav pa īstam pelnījis sodu, bet sods ir veids kā kārtot kopēju pastāvēšanu taustāmajā pasaulē

piemērots sods iedomībai ir vienaldzība pret tās baroto pasaules skatījumu, jo sevi pārmēru nopietni netveroši uzskati ir vairāk pelnījuši uzmanību. iedomīgiem cilvēkiem arī iebirst prātā sakarīgas domas, bet tas notiek drīzāk par spīti sašķobītajai domu gaitai

norakstīt cilvēkus ir sava veida svētulība, bet tā ir labākā no sliktajām iespējām. es arī pilnībā rēķinos, ka tā ir attiecināma uz mani, lai gan es neteiktu to, ko saku, ja uzskatītu iedomības jēdzienu par pamatoti piemērojamu man ārpus atsevišķiem patiesības graudiem

izplūstot klusumā (un ne pārāk labi) rodas aizdomas, ka tas tiek darīts par labu iedomātiem lasītājiem, bet vēl vajag atrunāt, ka 'norakstāmība' nav viegls spriedums, un, piemēram, iepriekš izceltās domstarpības par to, vai nacismu saukt par ļaunu būtu domājoši, ir tikai piemērs aplamībai vairākās pakāpēs, bet ne norakstāmībai

tieši pseidointelektuāļu norakstāmību ir vērts izcelt, jo slēptām nejēdzībām ir liekas iespējas kaitēt; tikmēr, piemēram, tas, ko es cibas zoo ietveros saucu par smaku, nespēj neatklāt kaut cik vērīgam lasītājam, ka māk lasīt tikai pa diagonāli.

sprēgāšanas pret iedomību ietvaros man īpaši patika šis tvīts par lohu [info]affair. līdzīgi varētu teikt, ka iedomīgs domu gājiens nešķiet interesants un varu paskaidrot kāpēc
Link19 krepši|dot krepsi

dzīvas domas [Jan. 13th, 2020|01:31 pm]
viss ir labi

banalitāte, skolnieciskums, 'krindžs' un 'bēbisms' ir nepārliecinošas domu gaitas pazīmes, un es varētu saspringt un tēlaini saķemmēties un uzsiet bantīti, bet mans ērtais attaisnojums ir uzsvars uz dzīvu domu gaitu pār stingu.

dienas kārtībā pirmajam jautājumam būtu jābūt domāšanas staigājošo miroņu ielenkumam un tikai pēc tam domu un valodas kosmētikai. varētu apvienot abas lietas un izteikties pievilcīgāk, bet es labāk saspringstu, lai samazinātu savu augošo lasāmā sarakstu vai pierakstītu vēl kaut ko. mazliet piespiežoties, nekoptā valodā pat var saskatīt priekšrocību kā mazāk tēlotā

laiks domāt par lietām būtībā ir sperts ārpus mākslīgi šauriem rāmjiem. Bilam Hiksam bija joks par to, ka apkalpotāja jautāja nevis ko, bet kāpēc viņš lasa, un šāds domas strāvojums sabiedrībā drīzāk ir mākslīgi varena straume. tas izpaužas, piemēram, humanitārās izglītības noniecināšanā un uzsvarā uz arodizglītību, neņemot vērā pašpilnveidi.

plašāk pieejamai domāšanai ir atvēlēts būt rīgas laikos, kur var salīdzinoši stīvi apsveikt viens otru par priekšrocību būt koptam erudītam ar sarežģītu iekšējo pasauli. nopietnākai domāšanai ir atvēlēti lietpratēju izdevumi, ko nelietpratēju sabiedrība var viegli neņemt vērā. visplašāk pieejamais domāšanas aizstājējs ir komentariāta (žurnālistu u.c.) veikums, bet tas nedarbojas bez dziļāka seguma

vienkārši lasīt un prātot prasa paskaidrojumu: vai tas ir tavs darbs, vai tu par to saņemsi atzīmi? iekšējais dzinulis nav līdz galam pieņemams paskaidrojums; tā pat ir novirze, ja savs iekšējais dzinulis ir zudis un atlikusi tikai alga un atzinības, un pret novirzēm ir vēršams kauns vai represijas

noteiktām domām var pienākt īstais laiks; piemēram, kā sāpes rosina domāt par cēloņiem. kādreiz bija laiks domāt par ģenētiku, tāpēc Mendelis tikai bija pirmais un par to neatkarīgi domāja citi; bija laiks domāt par darvinismu, tāpēc par to neatkarīgi domāja Darvins un Voless, utt. 2008. gads bija lieks iemesls domāt par neoliberālās pasaules kārtības domāšanas seguma dziļajiem iztrūkumiem, bet šo domāšanu atliek nedzīvi domas ielikteņi

visi iepriekšējie ieraksti būtībā mēģina apskatīt kādu atsevišķu mākslīgi plašā apritē uzturētu domu: pieklājības politika jeb vārda brīvības pūrisms, kas patiesībā veicina aprobežotību; turbokapitālisms; antikapitālisma bubulis; īpašo un vispārējo interešu sadursmes noliegums, u.c.

ja es varētu sasist knipi un iedvest vienu priekšstatu visiem, tas būtu tikai nostādīt domu gaitas jautājumu priekšplānā. noteiktas norādes (zinātniskais skepticisms, kritiskā domāšana, utt.) ir atkarīgas no mainīgiem apstākļiem, bet norāžu kā tādu nozīme ir nemainīga, tāpēc šī doma ir patiesais dzīvības avots, jo dzīvības būtība ir spēja pielāgoties

es apzinos, ka paužu krindžīgu patosu, un tas liek sarauties, bet nievas par to vienalga var tikai vairāk paust kaut ko par citiem. tā vai citādi, ir laiks runāt par to, kādā mērā sabiedrība virzās pāri kraujai, un cik ļoti jau šis laiks ir nokavēts. laiks mācīties, savukārt, nevar būt nokavēts, un pārliecība par to atsver neērto sajūtu, ka izteiksmes veids neatbilst brieduma priekšrakstiem. vismaz es neko neteicu par fēniksiem (putniem)
Linkdot krepsi

[Jan. 11th, 2020|10:55 pm]
https://twitch.tv/videos/534513956
Linkdot krepsi

kritika 🕯️ [Jan. 11th, 2020|07:51 pm]
pirms kāda laika (astoņiem gadiem) bija tvītvētra par teātra kritiku, jo Silvija Radzobe bija pateikusi, ka nevajag iet uz noteiktu Nacionālā teātra izrādi. man pajautāja, vai es vēlos uzrakstīt par to zināmai vidēji-augstā plauktiņa vietējai lapai, jo manā interešu lokā ir argumentācijas teorija, un es piekritu un tad pazudu kā akmens ūdenī, jo vilcinājos līdz vairs negribēju to darīt

toreiz negaidīti sliktu iespaidu atstāja kritiskās domāšanas pasniedzēja Arta Sveces raksts par šo jautājumu. tas beidzās šādi:

Vai Radzobes izteikums par to, ka skatītājiem nevajag apmeklēt izrādi, bija bezatbildīgs? Es nevaru noteikti apgalvot, ka tas bija nepamatots, es neesmu redzējis izrādi. Es arī neteiktu, ka tas bija tik patvaļīgs, ka kritiķes izteikumus nevarētu uzskatīt par uzticamiem. Tomēr būtu interesanti pajautāt Radzobes kundzei, vai viņa nešaubās par sava vērtējuma pareizumu. Un, ja viņa atbildētu: “Nē, nešaubos,” es teiktu, ka šeit ir problēma.

pirmkārt, Radzobe ir teātra lietpratēja, bet Sveces lietpratība teātra jomā nekur nav atrunāta, un tam ir nozīme, jo lietpratību var pārbaudīt citi lietpratēji, bet cilvēki no malas var tikai pateikt vai piekrīt un vai mākslas darbs atbilst savai gaumei. viena no neformālās loģikas pamata kļūdu kategorijām ir ‘atsauce uz [nepamatotu] autoritāti’, tāpēc šāda būtībā augstprātība no kritiskās domāšanas pasniedzēja gan toreiz, gan tagad griežas ausīs.

otrkārt, kritiķa loma ir veikt lietpratīgus spriedumus, tai skaitā noraidošus. sašutums par to, ka kritiķis dara savu darbu, ir dziļi stupīds.

runājot tieši par to, cik godīgi vai negodīgi ir būt noraidošam pret citu darba augļiem, ir jāņem vērā kritiķa atbildība arī pret skatītājiem un pret kritizēto mākslas veidu kopumā. cilvēku laiks ir ierobežots un recenzijas ir veids kā to ieguldīt vērtīgāk, tāpēc izskaistinātas atsauksmes pieviļ skatītāju uzticību. nepelnīti augsts vērtējums ir arī negodīgs pret labākiem darbiem, kas būtu pelnījuši salīdzinoši augstāku vērtējumu.

Sveces tēlainā pirksta kratīšana Radzobei man radīja vilšanos. mācība no šī atgadījuma ir, ka arī zinoši cilvēki nestāv pāri domāšanas nosliecēm un nevar nebūt vērīgi

Link6 krepši|dot krepsi

[Jan. 11th, 2020|05:20 pm]
baidos, nāksies gulagēt [info]gamall par pārāk vecu spēļu spēlēšanu
Link3 krepši|dot krepsi

anti-kapitālisms 🧛🧛🧛 [Jan. 11th, 2020|04:38 pm]

krindža brīdinājums, aiz griezuma ir 10 tūkstoši zīmju par politekonomiku; maz joku un nemaz bildīšu... tālāk ... )

Link16 krepši|dot krepsi

saistošuma algoritmi [Jan. 11th, 2020|11:57 am]
kratu sirdi citur internātā par 'saistošuma algoritmiem'; angliski nevis latviski, tāpēc nav pelnījis nebūt aiz griezuma (Latvija #1, Ķīna #2!)

vienā vārdā ir drukas kļūda, bet pamanot neizlaboju un vairs neatrodu, tāpēc tā tur vēl ir

... tālāk ... )
Linkdot krepsi

būmeri [Jan. 7th, 2020|10:45 pm]

vēl gribēju pieminēt par lokiem, ka dzīve ir apmetusi pilnu loku atpakaļ līdz bērnībā lasītajai "Mazā filozofija Berenīkei". tā ir skaidri sarakstīta grāmata bērniem par to, ko es tagad sauktu par jēdzienisko problēmu risināšanu, un toreiz es it kā to sapratu, bet tāpat neuztvēru nozīmi, jo bērnībā valda nepamatota uzticība vecākajām paaudzēm un ticamāk liekas nevis ka jēdzieniskas neskaidrības ir tik dziļas un izplatītas, bet ka tu vienkārši vēl nebūtu kaut ko uzzinājis vai sapratis

vēlāk sāka veidoties priekšstats par parādību, ko mūsdienās sauc par būmeriem: nevis kā vecuma grupu, bet nedomāšanas veidu. man tādā ziņā īpaši simpatizē šis jēdziens, jo būmeru atbilde uz to ir pat poētiska savā pašu izvēlētajā neizpratnē un mēģinājumā nostādīt sevi aizspriedumu upura lomā, jo pasvītro, ka būmeri neieklausās un vienlaicīgi domā, ka zinātu labāk, un ka lietderīgāk ir pat nerunāt ar viņiem ārpus "ok"

man ir iespiedies atmiņā kā tepat Cibā būmeri (tie paši, kuri joprojām šeit rosās) mēģināja pamācīt par "jaunības maksimālismu" jeb uzpūst kārtējo puspatiesību, vienlaicīgi noveļot atbildību no sevis. tā ir puspatiesība, jo daļa zināmu cilvēku ir iejutušies vai iejūtas būmera ādā (kādam no jums var gadīties pat šo lasīt), bet es pagaidām nesaskatu to savā vai vairuma pazīstamo nākotnē

būmerisms ir ietverts iepriekš minētajā nepārdomātajā pasaules izziņā

postošākais būmeru veikums ir izglītības sistēmas uzturēšana, kas ir vairāk vērsta uz pakļāvīga darbaspēka izglītošanu kā uz pašpilnveidi. bērniem piemīt iekšējs dzinulis pilnveidoties, bet tas tiek aizvietots ar ārējiem dzinuļiem kā atzīmes un darbs.

es biju slikts skolnieks ar daudz kavējumiem un nepildītiem darbiem un skola un apkārtējie tāpēc bija mokoši, un varbūt visu atlikušo mūžu vienīgie sliktie sapņi, kurus es nevēlos, būs par neizpildīto skolā, iespēju to nepabeigt un atsvešinātību no citiem, kam iet labāk. es būtu gribējis toreiz zināt, ka būt sliktam var būt labi

vēl es būtu gribējis zināt, ka Pitagora teorēmas nozīme nav atzīmēs, bet ka tas ir gan saistoši pats par sevi, gan ļoti noderīgi; vai arī, ka es nevarēšu vēlāk iemācīties svešvalodas bez akcenta. es būtu gribējis arī zināt, cik lielā mērā cilvēki mēdz būt par sevi pārāk augstās domās, un ka nevajag kaut kur pazaudēt "Mazā filozofija Berenīkei"

Link9 krepši|dot krepsi

krindž [Jan. 7th, 2020|08:58 pm]
garos, krindžīgos rakstu darbus neviens tāpat nelasa, un to jēga ir sakārtot savas domas un varbūt kādreiz pārrakstīt (lai gan tāpat ieguldu pūles valodas skaidrībā, izņemot lielos burtus); saīsinātais krindžīgais tulkojums ir pamatojums tam, kāpēc man ne tikai neliekas vērtīgi pievērst uzmanību nepārdomātā gaitā veidotiem pasaules skatījumiem, bet kāpēc tas var būt izteikti kaitīgi

ērti iekārtoties pasaulē nenozīmē, ka cilvēks to saprastu: tas pats ir skaidrojams ar pārmantotām priekšrocībām vai veiksmi. spēt virknēt vārdus nenozīmē noteikti paust saturīgas domas, un vēl mazāk to nozīmē atsaukties uz citu vārdiem. spriest par citiem nav jauki, bet tas var būt taisnīgi, un es pēc noklusējuma izturos labvēlīgi un dodu iespēju Nopietnajiem Cilvēkiem pašiem atklāties. norakstīt cilvēkus, kas sevi tver pārmēru nopietni, nav aprobežotība, un virspusēja, izpatīkoša laipnība patiesībā ir necieņa, jo vērtē citus kā nespējīgus uz būtiskām domstarpībām nevis kā līdzīgus

nav jāaicina savā mājā viesi ar riebīgiem vai stulbiem uzskatiem, lai par tiem zinātu, jo cilvēki tāpat runā citur, un tie it kā garām laistie vērtīgie domugraudi tur iztrūkst. mūžīgos skaidrojumus par to, cik apgaismots ir atvērts prāts, reti pavada pielīdzināms pārmetums aprobežotajam stulbumam, kam it kā būtu jāpievērš uzmanība atvērtības vārdā: noklusētais pieņēmums ir, ka gudrākais piekāpjas. nav arī atbildes uz to, kāda būtu saprātīga robeža atvērtībai, ja ne kaitīgs stulbums

Nopietnos Cilvēkus vada ticība "neredzamajai rokai", kas vadītu "ideju tirgu", bet tā ir vienkārši vakara pasaciņa pieaugušajiem par to, ka dārziņš koptu pats sevi un nebūtu jāsmērē rokas, raujot nezāles. atgādinājums par to, cik dārziņš jau ir aizaudzis, ir īstā vaina, kas vērš Nopietno Cilvēku uzmanību, jo tajā ir ietverts nosodījums par nolaidību

minētā kaitīgā stulbuma sekas nav arī tikai tēlainas, jo tas ir troksnis, kas liedz runāt par lietām, un kas neļauj labot visus ietekmējošo rīcībpolitiku

cibas nacīgajai smakai nav īstas nozīmes; tā vienkārši ir izdevība par to runāt ar konkrētiem piemēriem. es par to izvērsti esmu rakstījis, bet ikdienā atceros tikai tad, kad draugu sarakstā kādam komentāros sāk ost. smaka tam liekas trāpīgs salīdzinājums, jo es tāpat justos, ja būtu ciemos un kāds cits viesis bradātu apkārt ar kakainiem zābakiem
Link12 krepši|dot krepsi

apburtais loks ✨ [Jan. 7th, 2020|07:22 pm]

apburtais loks ir viena no tēmām, kas atkārtojas, jo tā ir vienkārša, bet nozīmīga un plaši piemērojama. man par to ir bijis lieks iemesls domāt kopš vidusskolas, kad bija Jaunā Ateisma vilnis un es lasīju attiecīgo autoru darbus un daudz strīdējos ar ticīgajiem.

fundamentālistu un it īpaši kreacionistu gadījumā domāšanas loks, kas uztur absurdu pasaules skatījumu, ir kā uz delnas, jo šaubas (jeb veids kā labot aplamus uzskatus) ir atklāti un stingri noraidītas: ticība ir tikums, un neticīgais Toms ir sliktais piemērs.

pat ja uzskati ir tik absurdi kā evolucionārās bioloģijas vai ģeoloģiskā zemes vecuma noliegšana (kreacionisms iedomājas pamatā nemainīgus dzīvnieku "veidus" un zemes vecums var būt mērāms tūkstošos gadu), pārliecināšana ar loģiku un pierādījumiem darbojas reti. fundamentālistu uzskati ir projektēti uzturēt paši sevi, jo tie ietver domāšanas nosliecēm pielāgotus un attiecīgi pārliecinošus skaidrojumus neticībai.

neviens nestāv pāri domāšanas nosliecēm, un tās ir kopējs apstāklis visiem cilvēkiem, tāpat kā nespēja apgriezt kaklu ap savu asi, tāpēc šīs noslieces labākajā gadījumā var tikai atsvērt. šīs noslieces ir iedarbīgas un pārliecinošas, jo tās ir caurredzamas: pat zinot, kur skatīties, var tikai nojaust to aprises.

vairums cilvēku, kas nav īpaši pievērsušies domāšanas noslieču tēmai, atrodas apburtajā lokā, tikai tas nav tik uzskatāmi absurds kā kreacionisms vai aktuālāki piemēri kā plakanā zeme vai antivakcionisms. plašākā raksturojumā tā ir nezināšana par nezināmo: tukšums zināšanās neizskatās pēc nekā, jo tas ir tukšums.

bez skaidra priekšstata par domāšanas nosliecēm cilvēki nespēj iejusties uzskatāmi aplami domājošo ādā. katru reizi, kad šī tēma tiek cilāta, atradīsies kāds, kas ironiski pārliecināti paudīs ticību loģikas un pierādījumu pārliecinātspējai. reizēm cilvēki pat netic, ka minētie absurdie uzskati patiešām būtu nopietni.

saziņas laikmets saasina apburto loku problēmu divējādi: uzskatu aprite ir daudz plašāka un ātrāka, un saziņas rīki ļauj daudz iedarbīgāk veidot informācijas burbuļus. hrestomātisks piemērs abiem saasinājuma veidiem varētu būt @Apvaarsnis lietotājs, kas, pēc visa spriežot, ir ievilkts ASV izcelsmes īpaši trulas alternatīvās īstenības atvarā.

par to, kā parasti, varētu jautāt, kāpēc mana īstenība man liekas mazāk alternatīva, un atbilde uz to ir iepriekšējajā ierakstā par gaitu pār iznākumiem: mana pasaules skatījuma veidošanās gaita ir skeptiska un apzināti ietver iejušanos citu ādā. es varētu pārliecinoši notēlot pretējos uzskatus, dažos gadījumos labāk par pašiem īsteni ticīgajiem, bet īsteni ticīgie pierādāmi nespēj pretējo, jo viņu teiktais nesavienojas ar manis teiktā būtību.

nav izslēgts, ka es kļūdos vai esmu maldināts, bet vismaz es varu skaidri pamatot uzticību savai izziņas gaitai, un tas ir labākais, uz ko vispār var cerēt, ņemot vērā cilvēka ierobežojumus

Linkdot krepsi

navigation
[ viewing | 100 entries back ]
[ go | earlier/later ]