Kurvjzieža kontemplācijas

Krāšņais Kurvjziedis

Previous Entry Add to Memories Tell A Friend Next Entry
Par folkloru domājot, piefiksēju, ka mūsu kara dziesmas lielākoties ir no sievietes pozīcijas: viņa pavada, pušķo cepuri, gaida, raud, tālumā nepazīst, apkopj kapiņu (protams!!!) utt., utt., bet ko viņi tur paši - pie ugunskura, vai pirms kaujas - to ir daudz mazāk.
  • Nezinu, kas tās par jūsu kara dziesmām, bet man prātā tā uzreiz nenāk pilnīgi neviena no sievietes pozīcijas. Kādi kapi un kāda raudāšana? Mana pirmā asociācija: www.vilki.lv Daudzi desmiti kara tautasdziesmu. Kur var redzēt tās "lielākoties no sievietes pozīcijas"? Pat nezinu, kur meklēt.
  • ir manuprāt arī škietami no vīrieša pozīcijas, bet bez mazākā prieka
  • viņi izjāja prūšu zemi
  • Negribu iet visiem Vilku albumiem cauri, bet paņemsim par piemēru viņu pirmo albumu no 1997.gada "Stobri jau karsti". Tik pat labi varam ņemt jebkuru citu, bet, domāju, statistika būs ļoti līdzīga. Ņemam šo, jo tas ir pirmais. Un skaitām, albumā ir 27 dziesmas, tiesa gan pārsvarā tās nav tautasdziesmas, tās laikam kvalificējas kā ziņģes? Ok, nezinu, bet skaitām, cik dziesmas ir no sievietes pozīcijas un cik ir par kapiem un raudāšanu. Man sanāca, ka no sievietes pozīcijas bija tieši neviena. Vārds "kapi" minēts divās vai trīs. Bet arī ne vaimanoloģiskā kontekstā. Pārējās 24 dzied vīri un ne par kapiem. Diez vai tas kvalificējas kā "kara dziesmas lielākoties ir no sievietes pozīcijas: viņa pavada, pušķo cepuri, gaida, raud".

    Labi, meklējam albumu, kur ir lielāks tautasdziemu īpatsvars. 2000.gada "Dzelzīm dzimu". Jā, ar šo vajadzēja sākt. Šīs ir tautasdziesmas. Nu, nekas. Tātad, albumā ir 19 dziesmas. Skaitām atkal. No sievietes pozīcijas ir aptuveni pusotra, tā aiz matiem pievilkta. Par kapiem un raudāšanu, nez, kādas piecas varbūt kvalificējas. Nu, tas tāds mans ātrs, paviršs ieskats. Ir dziesmas par nāvi, miršanu, bet tas ir kas cits, nevis sieviešu vaimanāšana un kapu kopšana. Tas nav viens un tas pats.

    Secinājumi. Ātrais statistiskais ieskats liecina, ka lielākā daļa dziesmu un tautasziesmu ir no vīriešan pozīcijas, nevis no sievietes pozīcijas un par raudāšanu, kapu kopšanu un citu vaimanāšanu dziesmu nav nemaz tik daudz, to ir mazākums. Izlase, protams, nav liela, bet vari iziet pati cauri pārējiem viņu albumiem, diez vai daudz vaimanāšanu pamanīsi. Bet katrs jau pamana, ko vēlas vairāk pamanīt.

    Ja man prasītu uzreiz bez domāšanas nosaukt kādas tautasdziesmas par kara tēmu, man uzreiz nāk prātā tās, kur ir zviegtin zviedza kara zirgi vai kur sacirta jodam galvu deviņos gabalos vai kur ir lustīt mana, laimīt mana. Nu, kādam varbūt tuvākas ir tās par vaimanāšanu, bet tās pat ar lielāku atmiņas sprindzināšanu man prātā nenāk.
    • Bet varbūt nevajag analizēt Vilku albumu, kur ir jau notikusi zināma atlase, ņemot vērā izpildītāju specifiku, bet gan skatīties latvju dainas, sk. augstāk.
      • + ļoti daudz, izraut kontekstu no konteksta un pasludināt par pētījumu... Nu nez.
        Bet, jā, nācu teikt to pašu, ka diez vai vīru kopa piemeklētu dzismas neatbilstošas dzimumam, bet tas neko nepasaka par dziesmu kopējo tendenci.
  • man nāk prātā latgaļu "Zviedzi, zviedzi, sirmais zirdziņ", kur bija šis:
    Nosūtīju brūtei ziņu,
    Lai pārdeva savu kroni,
    Lai izpirka man` no kara.
    Brūte kroni pārdevusi,
    Man` no kara izpirkusi.
    • Jāpiezīmē, ka brūte bija vienīgā, jo ne māmiņa, ne tēvs, ne brālis, ne māsa pirms tam viņu no kara neizpirka. Laikam bija šiem baigi sariebis, dzīvojot mājās.
  • Pat folkloru nezinātu, bet kara dziesmām skat. Vīgnera dziesmas "Šveikam". Aptuveni 2/10 sieviešu.
  • Bet protams, beigts diez ko nepadziedāsi...
  • Īstās karavīru dziesmas ir apglabātas kopā ar viņiem un pārējās pieklājīgos avotos nepublicē.
  • laikam īsti nepiekritīšu. Jurjānu Andreja mūzikas materiālos vairāk ir no vīriešu skatpunkta https://gramatas.lndb.lv/periodika2-viewer/?lang=fr#issue:697094
    šajā izdevumā arī vairāk no vīriešu puses http://doc.mod.gov.lv/lv/gramatas/kara_dziesmas_fragments/files/kara_dziesmas_fragments.pdf
    un palasot dainuskapis.lv ar nerodas iespaids, ka akurāt dominē sieviešu pozīcija
    https://dainuskapis.lv/katalogs/5.-Starptautiskais-stavoklis-tevzemes-un-valsts-apsargasana-un-aizstavesana-pret-arejiem-ienaidniekiem-Kars-un-kara-virs-skirsanas-no-savejiem-no-dzimtenes-kara-aizejot
    es gan esmu par slinku, lai skaitītu :D

    tādu par brīdi pirms kaujas varbūt tiešām baigi nav, bet ir miljoniem gaušanās dziesmu par to, ka jāiet prom un kas nu paliks - vai viņu pieminēs un atcerēsies un noraudāsies par viņa nāvi.
    • Nu redz - tur ir vienmēr ieskaitītas arī visas "projām jāiet" grupas dziesmas ar daudzajām modifikācijām, kuras IMHO nav jāattiecina tikai uz iešanu karā. Un tad vē ir dziesmas - dialogi, kurās parādās gan karā ejošais vīrietis, gan sērojošā sieviete (ja sievietes nav, tad pats arī sēro.)
Powered by Sviesta Ciba