Marts 22., 2017
| 07:27
|
Comments:
good luck uztaisīt objektīvu statistiku mums ir sieviete ar 3 bērniem un bezbērnu vecpuišu, jānoskaidro, cik naudas viņiem ir alga pirms nodokļiem vīrietim var būt lielāka, sievietei mazāka, bet pēc - sievietei lielāka, vīrietim mazāka nauda uz cilvēku mājsaimniecībā - totāli atšķirīga īpašumi? sievietei 60kvm dzīvoklis, vīrietim 20, sievietei vw Passat, vīrietim Ērenpreiss uztaisi statistikas metodi, kas korekti noteiktu, kāds ir viņu materiālais stāvoklis un atspoguļotu wage gap esamību/neesamību, plus būtu korekts arī citai populācijai, neveicot nekādus subjektīvus value judgement
bet postulēt, ka zinātne ir apolitiska, pats par sevi ir interesants ideoloģisks uzstādījums, nez kāpēc?
| From: | watt |
Date: | 22. Marts 2017 - 09:52 |
---|
| | | (Link) |
|
jūs jaucat divas nozīmes vienam vārdam. statistika kā zinātne, metodoloģija - formulas, to pielietošana, rezultātu semantika. tie nav atkarīgi no politikas un pat no reālās pasaules. dati var būt abstrakti, bez jebkāda politiskas nozīmes.
atceries, Fišers - savas metodes izstrādāja analizējot agrikultūras rezultātus, Gossets (Student) - strādājot Guiness un analizējot alus brūvēšanas kvalitāti.
un statistikas pielietojums (dažreiz - paviršs, angažēts), rezultātu interpretēšana, pievilkšana tās vai citas hipotēzes atbalstam... arī saucas "statistika", tā kas meli, lieli meli un.
ir arī "metodoloģija, kas ir nepielietojama praksē"? nu tbš tāda, tāpat kā pēc radīšanas tūlīt iznīcināma māksla, varētu būt apolitiska, jā.
Kāds sakars 'metodoloģija ir metodoloģija, tas ka tu ar to tālāk dari muļkības nav metodoloģijas problēma' ir sakars ar 'nepielietojamību praksē'?
Ar ko šis atšķiras no alternatīvo sajūsmas par relativitātes teoriju 'bet Einšteins pierādīja, ka viss pastāv vienlaicīgi, tātad tavas iedomas šajā brīdī var ietekmēt rezultātus nākotnē, jo laiks taču nepastāv!'. Idioti nepareizi pielieto relativitātes teoriju, lai ar to pamatotu savas iedomas - tas jau nepadara relativitātes teoriju par nepareizu, politisku vai ņūeidžismu. Tāpat, tas ka Ķīnas kultūras revolūcija izdomāja, ka 'relativitātes teorija nav savietojama ar marksismu, jo tā ir spekulatīva, neīsta un visu apšauboša' nepadara relativitātes teoriju par politisku. Pat ja Ķīnas pretestība Einšteina relativitātes teorijām bija ārkārtīgi politiska.
Einšteins gan parādīja, ka modelis ir tikai modelis, un to pieņem tikai tāpēc, ka tas strādā, nevis tāpēc, ka tas dod ieskatu patiesajā realitātē.
Nākošais jautājums ir “kuros gadījumos tas strādā?” Interese (un finansējums) par vieniem nevis citiem gadījumiem ir ļoti politiska. Piemēram, kāpēc pētīt kosmosu, nevis zāles vēža ārstēšanai?
``tas strādā`` ir evidence ka tas dod ieskatu patiesajā realitātē
Kā gan tu to vari zināt, kas ir patiesajā realitātē, ja zinātnes modeļi ir vienīgie izziņas rīki?
Izmantojot zinātnes metodes un modeļus, protams.
Novērojums "modelis X ļauj akurāti prognozēt realitāti" ir diezgan stipra evidence par labu hipotēzei "modelis X ir labs realitātes apraksts", īpaši pie liela šādu novērojumu skaita ilgākā laikā un dažādos uzstādījumos.
Apraksts ar jaunām teorijām un modeļiem, kā redzams, var pat kardināli mainīties. Evidences ir tikai par modeļu darbotspējīgumu.
Un šis ir uzskatāms piemērs, kāpēc STEM pārsvāji humanitārās un sociālās 'zinātnes' diez ko par zinātnēm negrib saukt. Ko tad jums tur māca, ja tā nopietni piedāvā 'uztaisīt objektīvu statistiku no šiem diviem piemēriem'?
Objektīvā statistika tev saka 'nepietiekami dati pat nepieciešamā sample size aprēķinam, bet nu sample size ir pilnīgi noteikti daudz, daudz, daudz par mazu'.
Statistikas zinātne ir par to, kā aprēķināt nepieciešamo sample size, kā aprēķināt standartdeviācijas, kļūdas utml, Wage gap (ja uz to skaties citādi, kā auksti ekonomisko 'ar kādu summu darba devējs novērtē personas ieguldījumu' - un konkrētajā piemērā tātad konkrētās sievietes ieguldījumu DD, iespējams, novērtē ar mazāku ciparu (te jāskatās pat nevis uz 'algu pirms nodokļiem', bet uz 'darba devēja izmaksām' - kas nekādi nav tas pats).
Un tas viss pat nerunājot par to, ka retrospektīvā analīze vispār ir diezgan draņķīga. Labākajā gadījumā iedod kārtīgu piemēru skaitu, ar nejaušināšanas palīdzību pārdalam to uz pusēm, uz viena izstrādājam modeli, pārbaudam, ka tas ir spēkā uz otru pusi (ir kaut kāda prediktīvā vērtība) un tad ar to var kaut ko _mēģināt_ iesākt tālāk.
Zinātne ir apolitiska. Tas, ka kādam rokā paņemot politikas āmuru viss apkārt sāk izskatīties pēc naglām, nav zinātnes problēma.
Šeit droši vien tiek mēģināts noteikt, vai attieksme pret sievietēm ir taisnīga, un ja nav, tad ko var darīt lietas labā?
Bet taisnīgums jau pati par sevi ir politiska kategorija. Alternatīvi, var uzlikt pofig šiem jautājumiem un tā vietā nodarboties ar jaunu tehnoloģiju atklāšanu, kas uzlabotu dzīvi visiem, kaut arī saglabājot nevienlīzības. Bet tad atkal psihologi pateikts, ka laimi nosaka nevis tas, cik man ir, bet tas, cik man ir, salīdzinot ar kaimiņiem. Bet varbūt es arī dzīvotu laimīgi, domājot, ka mani kaimiņi ir īsti frīki, pērkot dārgu BWM, kamēr neatnāks kāds sociālo zinātņu profesors un nepaskaidros, ka patiesībā es esmu apšmaukts un ir jāiet protestēt :D
Taisnīgums nekādi nav zinātne, jā.
Zinātne vēl var mēģināt izmērīt iesaistīto sajūtu par taisnīgumu un paredzēt, kā kādas izmaiņas mainīto šo sajūtu par taisnīgumu. Vai kā izmaiņas mainītu iesaistīto labsajūtu (kur taisnīguma izjūta ir viena no labsajūtas komponentēm).
Šis parāda tā sauktās zinātniskās metodes (ZM) vājumu.
ZM labi strādāja fizikā un ķīmijā. Medicīnā, nu tā, uz pusēm. Bet socioloģijā, psiholoģijā vai ekonomikā tā ir izgāzusies. Lai gan “cilvēka labsajūta” ir tikpat valīds pētījumu objekts kā vielas īpašības.
Tāpēc es domāju, ka ir pareizi teikt, ka nevis ZM ir universāli piemērojams izziņas rīks, bet drīzāk ir noteiktas jomas, kurām tikai piemeklēts efektīvs izpētes paņēmiens, kas bija ZM.
Nepareizi. Kompleksām sistēmām vienkārši ir vairāk būtisko parametru => vajadzīgas jaudīgākas datu apstrādes ierīces. Metode paliek tā pati.
Šeit ir tas āķis, ka Visums (patiesā realitāte) var būt bezgalīgs un sekojoši arī bezgalīgi sarežģīts. Būtībā tas nav izpētāms ar ZM. Lai gan, protams, varam izpētīt kādu tā daļu (lai gan nedaudz absurdi runāt par daļu no bezgalības ;) ).
Un otrs punkts ir tas, ka pētnieks un pētāmais kaut kādā ziņā nav nošķirams. Mēs varam pētīt, kāpēc mēs gribam pētīt, bet ir sajūta, ka tas arī ir bezgalīgs cikls. :)
ZM ekonomikā/socioloģijā ir mazāk kā 10 gadu vēsture, kaut cik aktīvai pielietošanai mazāk par 5 gadiem, un tu mums jau tā droši paziņo, ka viss, cauri, tas ir izgāzies?
Tas, ka mīkstās zinātnes un medicīna ZM pielieto akadēmiski pavirši un pat negodīgi ir problēma ar mīkstajām zinātnēm, nevis ar zinātnisko metodi, zinātniskā metode kā reiz piedāvā veidus, kā to akadēmisko negodīgumu konstatēt un risināt.
Bioloģija arī agrāk (17, 18gs) bija ``mīksta`` aprakstoša zinātne, extranjero noteikti postulētu ka tur ZM ir izgāzusies.
Šobrīd ir izgāzusies. Nākotni es necenšos paredzēt, un manuprāt, to darīt ir negodīgums no zinātnieku puses (pēc X gadiem būs kodolsintēzes reaktori utt.).
Es arī nedomāju, ka medicīnas zinātnē būtu lielāka paviršība vai negodīgums, kā citās jomās. Vienkārši tur ZM tik labi nestrādā, tāpēc neizbēgami ir lielāka atkarība no subjektīviem viedokļiem. Visa ideja, ka var statistiski izvērtēt, vai zāles ir pietiekami labas, jau saduras ar subjektīvo vērtējumu par kaitējumu vai ieguvumu.
tu, man šķiet, tīši vai netīši pārprati, ko es gribēju teikt un novirzīji uz "ko tev tur māca". nē, man nemāca taisīt statistiku no 2 piemēriem, bet uztaisīt statistikas pētījumu, kas būtu relevants abiem piemēriem un bez biasiem/value judgement būtu teju neiespējami. (kāpēc, piemēram, ir svarīgi, cik kurš izmaksā darba devējam, nevis tas, cik kurš reāli saņem un cik daudz naudas ir uz mājsaimniecības locekli? tie ir trīs dažādi cipari, kuru mēs uzskatām par svarīgāko? kāpēc?)
>Bet uztaisīt statistikas pētījumu, kas būtu relevants abiem piemēriem un bez biasiem/value judgement būtu teju neiespējami
Nepārpratu. Neiespējami tajā ziņā, ka statistikai pēc definīcija nav nekādas jēgas mikrolīmenī, un ja šī definīcija nav pašsaprotama, tad tālāk par statistiku runāt īsti nav jēgas. Savukārt, ja to domāji kā 'vai var uztaisīt pētījumu, kas principā spēj salīdzināt kaut ko ar materiālo stāvokli saistītu šādām demogrāfiskajām grupām' (pat ja konkrētie individuālie piemēri izrādās izņēmuma gadījums, bet tā lai vairumu līdzīgo tā pētijuma rezultāti tomēr nosegtu) - protams, ka to var izdarīt un to arī dara.
Statistika mēdz atrast ļoti interesantas un negaidītas lietas, ja tai to ļauj. Varbūt vienīgais, kam no dotajiem, ir nozīme kaut vai 'apmierinātībā ar matetriālo stāvokli' ir transporta līdzeklis.
>kāpēc, piemēram, ir svarīgi, cik kurš izmaksā darba devējam, nevis tas, cik kurš reāli saņem un cik daudz naudas ir uz mājsaimniecības locekli? tie ir trīs dažādi cipari, kuru mēs uzskatām par svarīgāko? kāpēc?)
Atbilde bija par darba devēja izmaksām nevis tāpēc, ka tās ir 'Svarīgākas', bet tāpēc, ka ja tu prasi 'wage gap', tad no tā, ko no dotajiem datiem var izvilkt, tas būtu ticamāk atbildamais (=to vismazāk iespaidotu neminēti mainīgie) lielums, kas kaut cik atbilst 'wage gap' parasti lietotajai, gramatiskajai nozīmei.
Savukārt 'materiālo nodrošinājumu' no dotajiem datiem izvilkt nevar nu nekādi, ja vien statistika nav iepriekš pierādījusi, ka kaut kas no uzskaitītajiem korelē ar materiālo stāvokli. Ko statistika, iespējams, ir izdarījusi, es to vienkārši nezinu.
Statistika var atbildēt arī 'kurš no šiem trim ir svarīgāks' - ja uz brīdi atceries, ka neviens no šiem nav absolūts lielums un 'kāpēc' vērtē _pret kādu citu lielumu_
Piemēram - kurš no šiem trim lielumiem (pie tam, visneatkarīgāk no abiem pārējiem) paredz atbildi 'esmu laimīgs un jūtos drošs par nākotni'? Kurš no šiem trim lielumiem vislabāk paredz ilgāko veselās dzīves ilgumu (šos divus var lietot vienu otra vietā, jautājums kuru vieglāk dabūt)? Vai, piemēram 'kurš no šiem trim lielumiem vislabāk paredz, ka vīrieši sievietes nenosit sadzīves strīdos'?
Tā ir zinātne.
Slikta zinātne ir paņemt plikus wage gap datus un izkarināt to kā karogu, uzskatot, ka tas ir kaut kas, kas ir jāatrisina par katru cenu, neatkarīgi no atrisināšānas izmaksām, pat ja tas pastiprina nevienlīdzību - un pēc tam uzskatīt, ka 'ja jau statistiku var izmantot politiski, tātad tā nav apolitiska! Ja jau cilvēki, kas nodarbojas ar statistiku, ir arī ar politiskajiem uzskatiem, tātad statistika nav apolitiska!' Tā nav zinātniskā metode, tā ir politka.
atbildēt x tāpēc, ka tas ir visvieglāk atbildamais jautājums, droši vien varētu būt apolitiski, bet es nezinu, vai tā ir laba zinātne :D
bet lūk, tavi piemēri: kurš no šiem trim lielumiem (pie tam, visneatkarīgāk no abiem pārējiem) paredz atbildi 'esmu laimīgs un jūtos drošs par nākotni'? > kāpēc tas tiek uzskatīts par svarīgu? Tā ir konkrēta politiska nostādne "cilvēku individuālā laime un drošība par nākotni ir svarīga" un "cilvēku individuālā laime un drošība par nākotni ticami varētu būt saistīta ar viņu materiālo stāvokli (ļoti daudzās politiskajās sistēmās tas, vai cilvēks ir laimīgs, totāli nav svarīgi)
Kurš no šiem trim lielumiem vislabāk paredz ilgāko veselās dzīves ilgumu (šos divus var lietot vienu otra vietā, jautājums kuru vieglāk dabūt)? > kāpēc tas tiek uzskatīts par svarīgu? Kāpēc ir svarīgs nevis viss dzīves ilgums, bet veselās dzīves ilgums?
Vai, piemēram 'kurš no šiem trim lielumiem vislabāk paredz, ka vīrieši sievietes nenosit sadzīves strīdos'? > ļoti tipiski politisks jautājums, sevī ietver pieņēmumu, ka "vīrieši sievietes nosit sadzīves strīdos", ļoti lādēts ar pieņēmumiem par dzimumu attiecībām, domestic violence kā politisku problēmu, nevis ģimenes iekšējo darīšanu
un ar to es nesaku, ka šādus pētījumus nebūtu jāveic vai tos būtu jāapklusina, es saku to, ka pētījuma veicējam nevajadzētu pievērt acis uz to, ka šie jautājumi nav radušies no nekurienes.
>>kāpēc kāpēc.
Jo mēs dzīvojam kultūras telpā, kur nogalināt citus cilvēkus nav OK un, ja nav citu apstākļu. , individuālai dzīvība, indivīda brīvā griba un indivīda labsajūta ir labi, bet individuālas ciešanas, priekšlaicīga nāve un brīvību aprobežojumi nav OK. Tā nav politika tieši tāpat, kā tā nav reliģija (lai cik ļoti kristieši mēģinātu visus ateistus uzskatīt par amorāliem psihopātiem).
>>Kāpēc ir svarīgs nevis viss dzīves ilgums, bet veselās dzīves ilgums? antieiblistu karodziņš? Nu skaties uz visas dzīves ilgumu, tikai kāpēc tas ir svarīgs? Veselās dzīves ilgums ir labāks proksijs indivīda labsajūtai, un to ir vieglāk ievākt par lielu populāciju, nekā katram ik mēnesi apjautāties kā viņi jūtas.
'Vīrieši sievietes nosit sadzīves strīdos' ir ne-nebūtisks priekšlaicīgu citādi darbspējīgu sieviešu nāvju iemesls. Tas nav pieņēmums, tas ir fakts. Un priekšlaicīga produktīvu pilsoņu zaudēšana ir sabiedrības jautājums, vienalga, viņas nodokļus maksā, vai veic neapmaksāto darbu, kas ļauj maksāt nodokļus citiem.
Politisks jautājums varētu būt vai ģimenes pašnoteikšanās vērtība ir būtiskāka par zaudēto dzīvību, jā - lūk, tur antropologi var izdomāt, kā var izmērīt 'ģimenes pašnoteikšanos' un ieteikt statistiķiem kontrolēt vai pasākumi, kas uzlabo 'sievietes nenosit' rādītāju nepasliktina 'ģimeņu pašnoteikšanos' - nu un tad politiķi var domāt, ko ar tiem rezultātiem iesākt, kurš svarīgāks. Bet nevar izlemt ko iesākt, ja datu nav, jo datus nav politiski pieklājīgi savākt.
paga, visi sabiedrības organizēšanas jautājumi ir politiski jautājumi, ne? un "svarīgs ir indivīds, nevis sabiedrība" arī |
|
|