ctulhu ([info]ctulhu) rakstīja,
@ 2022-09-13 09:44:00

Previous Entry  Add to memories!  Tell a Friend!  Next Entry
Lasu šito
https://www.la.lv/kompetencu-izglitiba

un man rodas jautājumi.

Vai šitas ir pareizi?

Es domāju ka vajag atgriezties pie zināšanās [lielā zināšanu daudzumā] balstītas izglītības.

Zināšanas ir primāras, šitā te lietpratība jeb prasmes tad ir tas, ko cilvēks izejot no zināšanām pats izveido.

Šitā mēs riskējam atražot vienkāršus cilvēkus ar fiksētām iemācītām prasmēm [homo habilis, cilvēks lietpratīgais] bet mums vajag homo sapiens, cilvēkus saprātīgos.

Viņi paši atzīst:

/Pilnveidotā mācību satura un pieejas mērķis ir lietpratīgs skolēns, kurš grib un spēj mācīties visu mūžu, prot risināt reālas dzīves izaicinājumus, radīt inovācijas, attīstīt dažādas personības īpašības, kas palīdz veidoties par laimīgu un atbildīgu personību.//

Laimīga un atbildīga personība protams ir jauki, bet nav galvenais, galvenais ir zinoša personība. Tad viņa būs laimīga un tā tālāk.

/ir mazināt sadrumstalotību un fragmentārismu, kā arī pasīvu, no reālās dzīves situācijām atrautu zināšanu apguvi, izolētu prasmju attīstību.//

Izklausās aizdomīgi. `` mazināt ..... zināšanu apguvi`` . Nē, to mums nevajag. Labāk daudz un sadrumstalotas nekā maz.


(Ierakstīt jaunu komentāru)


[info]gnidrologs
2022-09-13 10:08 (saite)
#WEF_Agenda
#dumbingdown

(Atbildēt uz šo) (Diskusija)


[info]ctulhu
2022-09-13 15:46 (saite)
šitajā es joprojām nesaprotu ko tas WEF iesāks ar downdumbotajiem

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


[info]mranarhs
2022-09-13 10:34 (saite)
Nav pareizi kategoriski dalīt lietas kastītēs "pareizi" un "nepareizi". Vēl nav pareizi "es" vietā rakstīt "mēs" un postulēt savas lietas kā sabiedrības kopīgi postulētas lietas.

(Atbildēt uz šo) (Diskusija)


[info]gnidrologs
2022-09-13 10:50 (saite)
Kāpēc tad tu dali?

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]mranarhs
2022-09-13 11:18 (saite)
Lai parādītu, cik tāda pieeja ir nepareiza, protams.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


[info]honeybee
2022-09-13 10:52 (saite)
cilvēki tik nereāli ātri aizmirst "zināšanas", kas nav piesaistītas plašākiem kontekstiem un saslēgtas ar reālām prasmēm, ka "iemācīt daudz un tā lai uz eksāmenu zina un pēc tam visu aizmirst vai neprot pielietot ārpus skolā iemācītā rāmīša" reāli novārās uz "neko nezināt".

kamēr "prasme rīkoties ar zināšanām" ir baigā lieta, kuru dažiem bērniem iemāca ģimenē (un man ir aizdomas, ka Tev iemācīja), daži apgūst paši (bet nu tā ir reāla apdāvinātības kategorija / neirodiversitāte), bet citiem vienkārši nafig neiemāca, kamdēļ skola.

(pirms Tu norādi, ka wtf, Dž., piemēram, reāli ir mācīts caur prasmēm, nevis caur "zināšanām", un zināšanas pats piedzinis, līdzīgi arī pārējie bērni, kamdēļ tā skola arī tika izvēlēta)

(Atbildēt uz šo) (Diskusija)


[info]honeybee
2022-09-13 10:58 (saite)
nu tb tā ir atšķirība starp "ieraudzīt prezentāciju ar 100 slaidiem un iekalt slaidus no galvas" (zināšanas) vs "saskatīt prezentācijas struktūru, atrast tajā galveno, atrast tajā to, kas interesē pašu, atcerēties būtiskāko, prast izmantot dažādus resursus - internetu, bibliotēkas, utt., - lai pēc tam šo prezentāciju varētu rekonstruēt" (prasme)
"zināt reizrēķinu no galvas, ja nemāk sareizināt divciparu skaitļus, tad iemācīties arī divciparu skaitļu reizinājumu" (zināšanas) vs "zināt, kā strādā reizināšana un pie vajadzības, ja aizmirsti, cik ir 4x8, zināt, kā galvā darēķināt, cik tas ir, līdzīgi arī mācēt darēķināt 13x9, kuru nekad neesi iemācījies no galvas" (prasme)

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)

humanitāriji atkal izceļas
[info]gnidrologs
2022-09-13 11:13 (saite)
Ja tu kaut reizi dzīvē būtu darījusi ko tehnisku-praktisku, tad saprastu cik neatsverama ir reizrēķina zināšana. Un ar tā palīdzību var mierīgi izdarīt arī daudzciparu reizināšanu, ja ir apgūtas arī pāris citas "nevajadzīgas" zināšanas. Papildus tam dažreiz nav slikti pavingrināt atmiņu un rēķinus galvā, lai smadzenes neiepelē.
Pareizi, ka nevajag blenzt prezentācijas. Jālasa literatūra.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)

Re: humanitāriji atkal izceļas
[info]usne
2022-09-13 11:23 (saite)
es kā cilvēks, kurš ikdienā dara ko tehniski-praktisku varu pateikt, ka daudz noderīgāk ir saprast kā darbojas reizrēķins neviss to iekalt.
un zinu cik daudz zaudējumu ness cilvēki, kuri zināšanas ir iekaluši, bet nav līdz galam sapratuši. rēalus zaudējumus ar konkrētām summām, kuru būvnieka vēctētiņš var iebūvēt savā dārza mājiņā.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)

Re: humanitāriji atkal izceļas
[info]gnidrologs
2022-09-13 11:43 (saite)
"Saprast kā darbojas reizrēķins" ir apmēram kā saprast, ka kvadrātam ir četri stūri. Kas mēs par palīgskolu izglītību runājam. Lai iekaltu tabeli normālam bērnam vajag ne vairāk kā nedēļu, bet ērtība, ko tas dod, paliek uz visu mūžu. Interesanti cik daudz laika un naudas zaudē tādi kompetenti izglītotie, kuriem pie katra elementārākā aprēķina jābakstās kalkulatorā. Un kas, ja tas nav pie rokas un vēl jākāpj lejā no stalažām vai kurienes, lai to sameklētu.
Tavi vectētiņi, protams, nofeiloja, jo bija bērnībā apgrūtināti ar milzīgo slogu uz smadzenēm, iegaumējot vienu mazu tabeli, nevis tāpēc, ka vectētiņi, nav šaubu.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)

Re: humanitāriji atkal izceļas
[info]usne
2022-09-13 12:35 (saite)
tagad skaidrs, ka tu nezini ko nozīmē "Saprast kā darbojas reizrēķins"

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)

Re: humanitāriji atkal izceļas
[info]gnidrologs
2022-09-13 14:45 (saite)
Laikam spēja sareizināt vienciparskaitļus bez kalkulatora aizmiglojusi man prātu.:(

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)

Re: humanitāriji atkal izceļas
[info]usne
2022-09-13 14:56 (saite)
sareizināt vai tupa atcerēties ?

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)

Re: humanitāriji atkal izceļas
[info]gnidrologs
2022-09-13 15:06 (saite)
Tupa atceroties reizrēķinu, kas jau pats par sevi ir labs ar to, ka ļauj nenoņemties ar liekām darbībām veicot sīkus aprēķinus, tieši tāpat funkcionē darbībās ar lieliem skaitļiem.
Man gribētos zināt kādi var būt plusi, to nezinot no galvas.

Saprastu, ja runa ietu par nenozīmīgu zubrīšanu kā atcerēties kurā gadā dzimis kurš cilvēks, bet reizināšanas tabula ir pats pats sliktākais piemērs, ko varēja izvēlēties, lai demonstrētu nevajadzīgu iekalšanu.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


[info]ctulhu
2022-09-13 15:21 (saite)
Es nesaku ka prasmes vispār nevajag un pa lielam tā lieta strādā paralēli, bet piemēram kā ir ar to pašu ķīmiju - paralēli vispārējām likmsakarībām un godīgi sakot arī drusku pirms tām ir vezums faktu, novērotu un izlasītu lietu par konkrētu vielu īpašībām, kas ir kādā krāsā, kas kā izskatās, kas kā uzvedas, kā reaģē un tad notiek kas? Tad **uzsēdinot** vispārīgos konceptus uz šī lielā datu daudzuma tie vispārinājumi iegūst jēgu.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]honeybee
2022-09-13 15:38 (saite)

Es esmu diezgan pārliecināta, ka Tev skolas laikā lika no galvas iemācīties ļoti daudzus dzejoļus, bet vai tas Tev ļautu žigli un negūglejot atbildēt uz jautājumu par to, kā mainās dzejoļa noskaņa atkarībā no tā, vai tas ir 4pēdu trohajā vai 6pēdu anapestā (vai vismaz amfibrahijā)? Vai, pieņemot, ka Tu neesi iezubrījis nosaukumus, divzilbju vai trīszilbju ritmā ar uzsvērtu pirmo vs otro vai trešo zilbi, pie īsākām/garākām rindām? (Šīs ir tipiskas "prasmju/kompetences" zināšanas, ko var apgūt max 10 cilvēkstundu laikā, un ir fundamentāli svarīgas, lai varētu sākt domāt par stingrajām formām.)

Protams, ideālā variantā Tu atcerētos visus pantmērus un atbildētu uz šo jautājumu ar piemēriem no iemācītās dzejas, bet, ja jāizvēlas tikai daļa no zināšanām, mans jautājums ir svarīgāks nekā "kas seko pēc 'dar man', tēv(i)s, pastaliņas'".

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]ctulhu
2022-09-13 15:43 (saite)
Šitas ir jautājums par interešu vektoru, es domāju ka cilvēks kam interešu zonā ir tieši dzeja pēta kā tas strādā [nu tas par pantmēriem utt] + viņš zina arī dafiga dzejoļus no sev interesējošiem autoriem. Tas ir tāpat kā aviācijas speciālists teiksim nevar b;ut bez sapratnes kā strādā aerodinamika un materiālu izturība un fizika vispār bet tajā pašā laikā viņš atceras kaudzēm lidmašīnun un to sastāvdaļu tipus, kādi kam parametri utt.

Kur ir tās moments - tajā ka kaudze faktu pie intereses nosacījuma dzen tās likumsakarības - tb kā tas strādā - saprast. Iespējams ka otrādi arī, bet parasti iniciālais treigeris ir tieši interesanti fakti.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]honeybee
2022-09-13 15:52 (saite)
Interese savukārt rodas no kaut mikroskopiskām prasmēm. T.i., es sāku (saviem studentiem) ar to, ka viņi paši atpazīst ritmu (bez nosaukuma), tad uztaisa trohaju un amfibrahiju un pārējos, un tad paši saskata atšķirību, un tad (1,5 h beigās) viņiem sāk actiņas mirdzēt uz "ah, ok, šitā dzeja strādā OMG", un pie vajadzības viņi to atcerēsies/izmantos, kamēr Tev ar visiem tiem iekaltajiem dzejoļiem tas nekad nav nostrādājis. Un Tu viņus pat neatceries droši vien. (Es toč vairumu neatceros.)

T.i., tieši "daudz zināšanu, maz prasmju" producē cilvēkus ar šaurām zināšanām un interesēm, bez apvāršņa, a.k.a viegli vadāmus automatonus.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]ctulhu
2022-09-13 16:14 (saite)
OK, tā varētu būt, tas kam es piekasos ir nevis ``vairāk prasmju`` bet ``mazāk zināšanu``.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]honeybee
2022-09-13 16:25 (saite)
Man arī ir iebildumi pret to, ka diennaktī ir 24 stundas :D un jauna cilvēka kapacitāte dabūt iekšā visu, ko mēs viņā gribētu sabāzt, arī. Praktiski visos mācību priekšmetos ir jāsaprot, kas ir svarīgākais, ko ierobežotā laikā var iemācīt (vai es gribu, lai mani studenti iekaļ no galvas 10 dzejoļus vai saņem rīkus, kas ļauj labāk saprast 100, ja es nevaru dabūt gan-gan).

Cits jautājums, ka huju tas plāns strādās pie šībrīža totāli demotivētajiem pedagogiem (kuri pamatoti iebilst, ka viņiem vnk nav kad un ar ko šo te ieviest)

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]ctulhu
2022-09-13 16:30 (saite)
Es tūlīt pateikšu mega ķecerību un lātesošie pedagogi mani nošaus. Bet nekas.

Tātad.

Es domāju ka skolā jāmāca interesantas lietas nevis jāgatavo cilvēki ikdienas dzīvei.

OK. Jā no abām pusēm. No `` kā tas strādā, davai pamēģiniet`` puses un no `` re cik daudz visa kā [faktu] puses.

Kāpēc tā?

Tāpēc ka tad viņiem iepatiksies mācīties un viņi to turpinās.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]honeybee
2022-09-13 18:26 (saite)
Es nedomāju, ka te kāds piedāvā mācīties prasmes bez faktiem :) ja tas vispār ir iespējams. Tikai "ok, tagad pamēģināsim adīt, mums te ir vilnas, kokvilnas un akrila dzija, to izcelsme ģeogrāfiski un vēsturiski ir šāda, to ķīmiskais sastāvs nosaka to īpašības - tādas un šādas, pastāstiet, kā jūs noteiktu, vai dzija ir sintētiska vai ne, demonstrējiet - izvēlieties, vai gribat tradicionāli "latvisku" vai "meksikānisku" krāsu salikumu un izvirziet hipotēzi par to, kāpēc tie ir tādi". Optimālā versijā.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


[info]mranarhs
2022-09-13 16:17 (saite)
Ir mūziķi, kuri neprot notis un nezin teorētisko solfedžo. Un ir cilvēki, kuri zin notis un teorētisko solfedžo, bet nav mūziķi.

Tavs nodalījums ir mākslīgs, lai neteiktu pretdabisks.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


[info]gnidrologs
2022-09-13 19:26 (saite)
"Es esmu diezgan pārliecināta, ka Tev skolas laikā lika no galvas iemācīties ļoti daudzus dzejoļus"s

Cik es saprotu, tad šādu uzdevumu funkcijas bija 1) atmiņas treniņš (līdzīgi kā ar daudzām, citām skola laiku nodarbēm) 2) dikcijas, intonācijas, akcentu, runas ritma treniņš 3) iepazīstināšana ar publisku uzstāšanos. Nez vai ditirambu analīze vai mēģinājums iemācīt mīlēt Raini (kuram galvā spainis)

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]honeybee
2022-09-14 09:03 (saite)
Tas ir, svarīgākais ir prasmes, ko cilvēks apgūst, un dzejoļa iekalšana ir tikai metode, kā tās apgūst? Un paša dzejoļa informācijas atcerēšanās nav tik svarīga?

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]gnidrologs
2022-09-14 16:04 (saite)
Domāju, ka jā, vismaz pamatskolā. Ap to laiku, kad sākas padziļinātāka prozas un dzejas apskate (ja tāda vispār skolā ir) vidusskolas kursos, man liekas nevienam no galvas nekas vairs netiek prasīts. Vismaz es vidusskolā neatceros skaitām dzeju no galvas literatūras stundās. Toties bija jāprot atstāstīt kādu izlasītu darbu jēgu, par ko tur ir, kas no tā tiek izlobīts.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


[info]extranjero
2022-09-13 12:23 (saite)
Tu neskaties uz šo no valsts pozīcijām.

Valstij nevajag, lai tu būtu vispusīgi zinošs un erudīts cilvēks. Tā ir tevis paša atbildība. Valstij vajag, lai cilvēki, kas strādā noteiktās profesijās, būtu spējīgi tās veikt atbilstoši profesionālajiem standartiem. Un standarti nozīmē, ka ir noteikts faktu (reizrēķina utt.), prasmju vai kompetenču apjoms, kas ir vienkārši jāzina. Ja tev autoservisā ir jāpārbauda, vai mašīna ir piemērota braukšanai, tad vienkārši pēc kārtas pārbauda visus parametrus – riepu biezumu, bremžu efektivitāti utt. Kaut kādai jēgai par vispārīgo ir jābūt, bet bez šie standartiem tu arī neko daudz neiesāksi.

Tieši tas pats, kas attiecas uz mašīnām, ir mēģināts attiecināt arī uz visādām vadības sistēmām utt. Ar cilvēkiem ir sarežģītāk nekā ar mašīnām, bet īsti jau citu pieeju nevar atrast. Vai nu tu zini standartus, kurus piemēro un pieprasa no citiem, vai arī tā ir pašdarbība un māksla, kas ir jauka, bet nav reālajā dzīvē praktiska. Arī pie mašīnu dizaina piestrādā cilvēki ar mākslinieciskām dotībām, bet tas ir sekundāri.

(Atbildēt uz šo) (Diskusija)


[info]extranjero
2022-09-13 12:25 (saite)
Šeit arī jāpiebilst, ka standarti ar laiku mainās, tāpēc vajag šo mūžizglītību, lai ņemtu vērā jaunākās tehnoloģijas un citus uzlabojumus.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


[info]gnidrologs
2022-09-13 14:56 (saite)
Dzimtbūtnieku izglītība. Lai katrs zina savu rūpalu muižas saimniecībā, bet neiegūst tāda līmeņa vispusēju izglītotību kā kungi.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]extranjero
2022-09-13 15:02 (saite)
Jā, apmēram tā.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]ctulhu
2022-09-13 15:26 (saite)
Nu lūk un kas tas ir? Kaitniecība tā ir.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]mapats
2022-09-13 17:42 (saite)
Tā ir sistēma, kad cilvēki ir priekš valsts, nevis valsts priekš cilvēkiem.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


[info]mranarhs
2022-09-13 15:01 (saite)
Šitā valsts izklausās pēc PSRS.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


[info]ctulhu
2022-09-13 15:47 (saite)
/Valstij nevajag, lai tu būtu vispusīgi zinošs un erudīts cilvēks. / Vispār valstij to vajag pat ja viņi paši nesaprot. Citādi tāda valsts beigs pastāvēt.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]gnidrologs
2022-09-13 19:30 (saite)
Skatoties kāda valsts. Totalitārai diktatūrai tā ir pati maizīte. Šauri dresētas skudras ir labas darbam, bet pārāk stulbas, lai saceltos pret sistēmu. Tu neatradīsi nevienu miljonāru, kas savus bērnus sūtītu šādā sistēmā izglītoties.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


[info]indulgence
2022-09-15 20:32 (saite)
Pašai kompetenču pieejai nav ne vainas. Taču tā var darboties vien tad, kad ir kāds nebūt "iekalto" zināšanu pamats.
Ja lietojam analoģijas, tad tā bija iecerēta kā līdzšinējās didaktiskās pieejas apgreids, tb uz esošās auto šasijas, kas dies ko kopš vecā Forda laikiem nav mainījusies, beidzot likt pludlīniju un iekšā V dzinēju. Bet ļaudīm ir talants sapist vislabākās idejas - reformai bija paredzēti gadi degsmi, nomarinēja līdz beidzamajam, tad sāka konstruktoru komandu triekt ātrāk un ātrāk, līdz viss paveiktais beigās sanāca ne rezultātam, bet lai neietupinātu par līguma neizpildi. Tb rezultātā pazaudēta šasija, taisām lieliska dizaina karosēriju, ņemamies ar virzuļiem, un brīnāmies, ka tas viss kaut kā neturas kopā un nebrauc uz priekšu.
T.i. vispirms caur asarām un piespiešanos ir jāiemācās lasīt. Un tikai tad, kad tie uz papīra lapas redzamie ķeburi veido prātā saprotamu tekstu - voila!, - skolasbērns varēs sākt, "mācoties par personifikācijām literatūrā, ne tikai meklēt to kādā literārā darbā un apgūt teorētiski, bet arī veidot interviju, savu grāmatu vai izdevumu, izmantojot šo mākslinieciskās izteiksmes līdzekli, proti, līdz ar to attīstīs prasmes". Kaut kā tā.

(Atbildēt uz šo) (Diskusija)


[info]ctulhu
2022-09-15 20:47 (saite)
Es atceros no savas izglītības sākuma šito - kaudze, liela kaudze visādu nieku, visādu jocīgu faktu un tad jā tad strauji sāk palikt interesanti kā tas strādā un kādas ir kopsakarības. OK, taisnība ir arī tas ko te cilvēki augstāk saka ka vispirms jābūt kaut kādām iniciālām prasmēm mācīties un vispār saprast ka tādas kopsakarības un mehānismi var būt.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]indulgence
2022-09-16 06:17 (saite)
Man sajūta, ka te ir kā tiem aklajiem ar ziloni - katram savs priekšstats, ar ko darīšana. Pie tam manāma tendence, ka visstriktākais viedoklis ir tiem, kuri paši dzīvē nav spiesti vest pie izglītības gaismas kādus pārsimt sešīšus vai septiņīšus.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]ctulhu
2022-09-16 11:54 (saite)
Šķiet ka te problēma sākas ar ``pārsimt``. Pārāk daudz bērnu kopā.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


Neesi iežurnalējies. Iežurnalēties?