ctulhu ([info]ctulhu) rakstīja,
@ 2022-09-13 09:44:00

Previous Entry  Add to memories!  Tell a Friend!  Next Entry
Lasu šito
https://www.la.lv/kompetencu-izglitiba

un man rodas jautājumi.

Vai šitas ir pareizi?

Es domāju ka vajag atgriezties pie zināšanās [lielā zināšanu daudzumā] balstītas izglītības.

Zināšanas ir primāras, šitā te lietpratība jeb prasmes tad ir tas, ko cilvēks izejot no zināšanām pats izveido.

Šitā mēs riskējam atražot vienkāršus cilvēkus ar fiksētām iemācītām prasmēm [homo habilis, cilvēks lietpratīgais] bet mums vajag homo sapiens, cilvēkus saprātīgos.

Viņi paši atzīst:

/Pilnveidotā mācību satura un pieejas mērķis ir lietpratīgs skolēns, kurš grib un spēj mācīties visu mūžu, prot risināt reālas dzīves izaicinājumus, radīt inovācijas, attīstīt dažādas personības īpašības, kas palīdz veidoties par laimīgu un atbildīgu personību.//

Laimīga un atbildīga personība protams ir jauki, bet nav galvenais, galvenais ir zinoša personība. Tad viņa būs laimīga un tā tālāk.

/ir mazināt sadrumstalotību un fragmentārismu, kā arī pasīvu, no reālās dzīves situācijām atrautu zināšanu apguvi, izolētu prasmju attīstību.//

Izklausās aizdomīgi. `` mazināt ..... zināšanu apguvi`` . Nē, to mums nevajag. Labāk daudz un sadrumstalotas nekā maz.


(Lasīt komentārus) - (Ierakstīt jaunu komentāru)


[info]honeybee
2022-09-13 15:38 (saite)

Es esmu diezgan pārliecināta, ka Tev skolas laikā lika no galvas iemācīties ļoti daudzus dzejoļus, bet vai tas Tev ļautu žigli un negūglejot atbildēt uz jautājumu par to, kā mainās dzejoļa noskaņa atkarībā no tā, vai tas ir 4pēdu trohajā vai 6pēdu anapestā (vai vismaz amfibrahijā)? Vai, pieņemot, ka Tu neesi iezubrījis nosaukumus, divzilbju vai trīszilbju ritmā ar uzsvērtu pirmo vs otro vai trešo zilbi, pie īsākām/garākām rindām? (Šīs ir tipiskas "prasmju/kompetences" zināšanas, ko var apgūt max 10 cilvēkstundu laikā, un ir fundamentāli svarīgas, lai varētu sākt domāt par stingrajām formām.)

Protams, ideālā variantā Tu atcerētos visus pantmērus un atbildētu uz šo jautājumu ar piemēriem no iemācītās dzejas, bet, ja jāizvēlas tikai daļa no zināšanām, mans jautājums ir svarīgāks nekā "kas seko pēc 'dar man', tēv(i)s, pastaliņas'".

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]ctulhu
2022-09-13 15:43 (saite)
Šitas ir jautājums par interešu vektoru, es domāju ka cilvēks kam interešu zonā ir tieši dzeja pēta kā tas strādā [nu tas par pantmēriem utt] + viņš zina arī dafiga dzejoļus no sev interesējošiem autoriem. Tas ir tāpat kā aviācijas speciālists teiksim nevar b;ut bez sapratnes kā strādā aerodinamika un materiālu izturība un fizika vispār bet tajā pašā laikā viņš atceras kaudzēm lidmašīnun un to sastāvdaļu tipus, kādi kam parametri utt.

Kur ir tās moments - tajā ka kaudze faktu pie intereses nosacījuma dzen tās likumsakarības - tb kā tas strādā - saprast. Iespējams ka otrādi arī, bet parasti iniciālais treigeris ir tieši interesanti fakti.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]honeybee
2022-09-13 15:52 (saite)
Interese savukārt rodas no kaut mikroskopiskām prasmēm. T.i., es sāku (saviem studentiem) ar to, ka viņi paši atpazīst ritmu (bez nosaukuma), tad uztaisa trohaju un amfibrahiju un pārējos, un tad paši saskata atšķirību, un tad (1,5 h beigās) viņiem sāk actiņas mirdzēt uz "ah, ok, šitā dzeja strādā OMG", un pie vajadzības viņi to atcerēsies/izmantos, kamēr Tev ar visiem tiem iekaltajiem dzejoļiem tas nekad nav nostrādājis. Un Tu viņus pat neatceries droši vien. (Es toč vairumu neatceros.)

T.i., tieši "daudz zināšanu, maz prasmju" producē cilvēkus ar šaurām zināšanām un interesēm, bez apvāršņa, a.k.a viegli vadāmus automatonus.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]ctulhu
2022-09-13 16:14 (saite)
OK, tā varētu būt, tas kam es piekasos ir nevis ``vairāk prasmju`` bet ``mazāk zināšanu``.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]honeybee
2022-09-13 16:25 (saite)
Man arī ir iebildumi pret to, ka diennaktī ir 24 stundas :D un jauna cilvēka kapacitāte dabūt iekšā visu, ko mēs viņā gribētu sabāzt, arī. Praktiski visos mācību priekšmetos ir jāsaprot, kas ir svarīgākais, ko ierobežotā laikā var iemācīt (vai es gribu, lai mani studenti iekaļ no galvas 10 dzejoļus vai saņem rīkus, kas ļauj labāk saprast 100, ja es nevaru dabūt gan-gan).

Cits jautājums, ka huju tas plāns strādās pie šībrīža totāli demotivētajiem pedagogiem (kuri pamatoti iebilst, ka viņiem vnk nav kad un ar ko šo te ieviest)

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]ctulhu
2022-09-13 16:30 (saite)
Es tūlīt pateikšu mega ķecerību un lātesošie pedagogi mani nošaus. Bet nekas.

Tātad.

Es domāju ka skolā jāmāca interesantas lietas nevis jāgatavo cilvēki ikdienas dzīvei.

OK. Jā no abām pusēm. No `` kā tas strādā, davai pamēģiniet`` puses un no `` re cik daudz visa kā [faktu] puses.

Kāpēc tā?

Tāpēc ka tad viņiem iepatiksies mācīties un viņi to turpinās.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]honeybee
2022-09-13 18:26 (saite)
Es nedomāju, ka te kāds piedāvā mācīties prasmes bez faktiem :) ja tas vispār ir iespējams. Tikai "ok, tagad pamēģināsim adīt, mums te ir vilnas, kokvilnas un akrila dzija, to izcelsme ģeogrāfiski un vēsturiski ir šāda, to ķīmiskais sastāvs nosaka to īpašības - tādas un šādas, pastāstiet, kā jūs noteiktu, vai dzija ir sintētiska vai ne, demonstrējiet - izvēlieties, vai gribat tradicionāli "latvisku" vai "meksikānisku" krāsu salikumu un izvirziet hipotēzi par to, kāpēc tie ir tādi". Optimālā versijā.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


[info]mranarhs
2022-09-13 16:17 (saite)
Ir mūziķi, kuri neprot notis un nezin teorētisko solfedžo. Un ir cilvēki, kuri zin notis un teorētisko solfedžo, bet nav mūziķi.

Tavs nodalījums ir mākslīgs, lai neteiktu pretdabisks.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


[info]gnidrologs
2022-09-13 19:26 (saite)
"Es esmu diezgan pārliecināta, ka Tev skolas laikā lika no galvas iemācīties ļoti daudzus dzejoļus"s

Cik es saprotu, tad šādu uzdevumu funkcijas bija 1) atmiņas treniņš (līdzīgi kā ar daudzām, citām skola laiku nodarbēm) 2) dikcijas, intonācijas, akcentu, runas ritma treniņš 3) iepazīstināšana ar publisku uzstāšanos. Nez vai ditirambu analīze vai mēģinājums iemācīt mīlēt Raini (kuram galvā spainis)

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]honeybee
2022-09-14 09:03 (saite)
Tas ir, svarīgākais ir prasmes, ko cilvēks apgūst, un dzejoļa iekalšana ir tikai metode, kā tās apgūst? Un paša dzejoļa informācijas atcerēšanās nav tik svarīga?

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]gnidrologs
2022-09-14 16:04 (saite)
Domāju, ka jā, vismaz pamatskolā. Ap to laiku, kad sākas padziļinātāka prozas un dzejas apskate (ja tāda vispār skolā ir) vidusskolas kursos, man liekas nevienam no galvas nekas vairs netiek prasīts. Vismaz es vidusskolā neatceros skaitām dzeju no galvas literatūras stundās. Toties bija jāprot atstāstīt kādu izlasītu darbu jēgu, par ko tur ir, kas no tā tiek izlobīts.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


(Lasīt komentārus) -

Neesi iežurnalējies. Iežurnalēties?