smadzeņu darbības blakusprodukts
pon poko pon 
5th-Jan-2011 09:42 pm
Kādu laiku atpakaļ kāds no cibiņiem prezentēja krievu lapu, kurā varēja iepazīties ar japāņu dievībām un dēmoniem. Šodien, sēžot darbā, apcerēju to,ka mūsu kaķis jau ir pārsniedzis bīstamo viena kan (3,75 kg) robežšķirtni, pēc kuras viņš var kļūt par bakeneko - spoku kaķi. Lai izpelnītos šo godu, kaķim ir jābūt smagākam par vienu kan vai arī jābūt barotam vienā vietā vairāk kā 13 (citos avotos 3) gadus. Tad kaķis varot izaugt tik liels, ka neietilpst mājiņā un snaikstās ar ķepām pa logiem, lai izķeksētu ārā cilvēkus. Tāpat spoku kaķa statusā tas var pārtapt par cilvēku vai arī pieņemt kādu citu formu.

Viens no populārākajiem stāstiem par bakeneko ir šāds: kādai ģimenei pazuda kaķis un pēc kāda laika ģimenē mītošā pavecākā dāma sāka jocīgi uzvesties. Tā vairs negribēja runāties ar pārējiem ģimenes locekļiem un pieprasīja, lai ēdienu nes viņai uz istabu, kur tā ēdīs vienatnē. Kādu dienu dēls iegāja mātes istabā un ierastās vecenītes vietā ieraudzīja lielu briesmoni mātes drānās, kas rijis jēlas gaļas gabalus. Riebuma pārņemts viņš nogalinājis nezvēru un tā līķis lēnām pārvērties par sen pazudušo kaķi. Mātes kauli apgrauzti tīri atradušies zem tatami.

Tāpat nelāgi ir, ja kaķiem aste sazarojas divās, jo tad viņš var pārvērsies citā mošķī - nekomata (zarotais kaķis), paši japāņi vēl gan nav izlēmuši par precīzu pārvērtību virzienu - vai nekomata ir bakeneko pirmā stadija, vai arī otrādi, bet noteikti ir zināms, ka šāds košaks varot manipulēt ar mirušu cilvēku dvēselēm. Iespējams, ka tieši tādēļ Japānā izkopta kaķu šķirne, kurai ir īsa aste (ja nav astes, nav kam zaroties) Japāņu bobteils

Lai vai kā, mans mīļaikais dzīvnieciņš no visiem lopiņiem transformeriem, kas tajā mitoloģijā mitinās ir Tanuki - jenotsuns. Tas ir jautrs radījums, kuram ļoti garšo sake un tādēļ viņš ik pa brīdim dodas uz vietējo ciemu to nobaudīt. Tanuki ir ne tikai liels šķelmis un sake garšotājs, bet arī slinks maita. Tā kā viņš spēj mainīt gan savu izskatu, gan citiem iedvest lietas, tad par sake viņš maksā ar koka lapām, ko lētticīgie zemnieki uztver kā naudas zīmes, vai arī raksta parādzīmi, kuru, protams, nekad nenomaksā.
Tomēr tā nav pati amizantākā lieta Tanuki- visur viņš ir attēlots ar stipri lielām olām. Japāņu mitoloģijas pētnieki apgalvo, ka tam neesot nekāda seksuāla zemteksta, tikai savdabīgais japāņu humors, kuram šīs vietas un lietas nav tabu. (viņiem ir arī Širime " monster of Katabira crossroads in the capital. It has no facial features, and one eye, which is in its anus, and its shining is like lightning.")

Tad lūk, olas Tanuki var transformēt pēc sirds patikas - parasti stāv rakstīts, ka viņš tās spēj izplest tās astoņu tatami izmēros (istabas lielums), tomēr ir stāsti, kuros Tanuki no olām uztaisījis mājiņu, kurā no lietus paslēpjas grupa cilvēku un pats Tanuki. Tikai no cigaretes uz grīdas nobirusi oglīte liek Tanuki iebrēkties sāpēs un aizskriet prom, atklājot sevi. Pa naktīm, kad nav jāiet pēc sake vai jātaisa mājiņas no olām, viņš uz tām bungo jautru melodiju - pon poko pon - tā tā skan.

Vairāk var lasīt te, te un te
Comments 
5th-Jan-2011 10:47 pm
Hehehe, iepriecināji, paldies :)
5th-Jan-2011 10:53 pm
:) Lūdzu, pati jau kādu laiku staigāju un priecājos. To japāņu mitoloģiju vispār der palasīt, kad viss apkārt drūmi un nekas nevedās.
Jo kā tu, cilvēks, nīgrosies, ja jālasa par jenotsuņiem ar tik lielām olām, ka viņi nēsā tās uz muguras kā mugursomas.
5th-Jan-2011 11:41 pm
Bioloģiskāks jautājums - nez, kā tas korelē ar japāņu augsto pašnāvību līmeni? Un kā - ar dzīves ilgumu?
5th-Jan-2011 11:51 pm
kas korelē, tas ka visādu mošķu pilna pasaule?

un vecas čības, segli un sakē pudeles to tik vien sapņo, kā par pārvērsties par nešķīsteņiem un uzglūnēt no stūra?

vai arī visu var izskaidrot ar Spēku iejaukšanos un iedzēris cilvēks streipuļo tikai tāpēc, ka viņam pa kājām pinas Tanuki aste un zem kājām metas Sune-kasuri?

Par pašiem japāņiem neko daudz nezinu, bet kaut kā liekas, ka augstais pašnāvību līmenis varētu būt saistīts ar augsto atbildības sajūtu (iespējams es grimstu stereotipos)

Runā, ka stārķu populācijas lielums un cilvēku dzimstība spēcīgi pozitīvi korelē ;)
6th-Jan-2011 12:01 am
Bet viņi to visu lasa arī bērniem priekšā pirms gulētiešanas?
6th-Jan-2011 01:37 pm
nez, man jau stāsts par jenotsuni, kas pārvēršas par tējkannu, liekas labdabīgāks kā stāsts par diviem bērneļiem, kas iestūķē raganu krāsnī, ko lasa mūsu bērniem.
6th-Jan-2011 11:06 am
aha, kā sensenos laikos jokoja bbbrokastis - es šodien bez naudas, jo mājas gars amakatanav bija ienācis ciemos :D
bet vispār šitas izskaidro visas tās kreizī multenes tipa "lidojošā pils" vai "totoro". tas nav nekas jauns, vienkārši mūsdienu technoloģijas ļauj uztaisīt filmu un nav vairs jāiztiek ar mutvārdu folkloru vien :D zināmā mērā tas varētu izskaidrot lienošo un krekšķošo baidītāju filmas. viņiem ir dziļas tradīcijas, tāpēc labi sanāk hehe
6th-Jan-2011 01:42 pm
Laikam tieši tāpēc es nekad neesmu varējusi daudz skatījusies japāņu multenes - pārāk šizīgs viss, kur nu vēl tās emociju zīmītes, kas parādās uz sejas. Bet šausmekļi viņiem ir pa pirmo.

Viņiem tak ir arī speciālais šausmekļu gars. Sanāk istabā japānīši un iededz simts lampas, kas pārsegtas ar zilu drēbi, lai spocīgāk, un visi stāsta spoku stāstus. Pēc katra stāsta nodzēš vienu lampu. Kad izstāstīti 100 stāsti, tad parādās tas šausmekļu gars (nosaukumu neatceros)
6th-Jan-2011 04:40 pm
Ak, kā man patīk tas olainais hiperjenots! :)
This page was loaded May 13th 2024, 9:25 pm GMT.