Kurvjzieža kontemplācijas

Krāšņais Kurvjziedis

Previous Entry Add to Memories Tell A Friend Next Entry
Šodien kādas garas un ļoti patīkamas sarunas laikā vairākkārt bija iespēja pašai sev formulēt pamatpunktus, kas man reizēm liek oponēt cilvēkiem, kuri pārstāv man kopumā tuvu diskursu. Respektīvi, - atzinu, ka tā nav tikai vēlme uzņemties Sātana advokāta lomu, ka ir brīži, kad es konceptuāli nepiekrītu cilvēkiem, kuru viedokli saprotu un kurš man daudzējādā ziņā šķiet atbalstāms. Izņemot atsevišķus, ļoti nopietnus punktus.

Pirmkārt un galvenokārt - mani ļoti biedē arvien pieaugošā tendence - turklāt gandrīz pilnībā aprobēta gandrīz visos pop-feminisma diskursos - jebkuru viktimitātes analīzi interpretēt kā "upura vainošanu". Manuprāt, ir ļoti bīstami noliegt iespēju, ka cilvēkam var būt uzvedības paterni, kas padara viņa dzīvi ievērojami riskantāku, un refleksija par to nekādi nesamazina uzbrucēja vai varmākas vainu. Negribu banalizēt šo tēzi ar triviālo piemēru, ka, piemēram, aizbraucot uz Sīriju, es uzņemos lielāku iespēju tikt pie šautas brūces nekā dodoties pastaigā pa Maskavas forštati (kur, iespējams, ir lielāka vabūtība, ka iekāpšu suņa kakā). Un, ja cilvēkam ievērojami biežāk nekā citiem gadās situācijas, kad viņu apdraud fiziska, emocionāla vai seksuāla vardarbība, iespējams, ir kaut kas, ko viņš vai viņa var darīt, lai padarītu savu dzīvi drošāku. Un nē, tas nekādi nemazina varmāku vainu un neatceļ nepieciešamību strādāt ar potenciālajiem varmākām.

Otrkārt - ciešā saistībā ar šo esmu bieži domājusi ārkārtīgi patronizējošo un cita subjektivitāti nivelējošo vai pat noliedzošo attieksmi, kādu mēdz izrādīt (pie tam viscēlāko nolūku ēnā) dažādas pārstāvnieciski-aizstāvnieciskās organizācijas. Visai autoritatīvā vēlme runāt kāda vārdā ar cieši paštaisnu, bet diemžēl gandrīz nemaz nepamatotu pārliecību, ka Zina Labāk. Un, ja spilgtākais piemērs, kas nāk prātā, ir sieviešu organizācijas, kuras pieprasa seksa pakalpojumu pircēju kriminālatbildību, tā nav nedz nejaušība, nedz sakritība.
  • Bet ko tieši dod upura pašdestruktīvo paternu analīze situācijā, kad kāds ir acīmredzami nodarījis pāri? Mēs uzzinām, ka pagātnē vēl kāds ir nodarījis pāri, kāds, kas nav radījis sajūtu par drošību un palīdzējis apgūt atšķirību starp drošu un nedrošu. Ar to var nodarboties upuru rehabilitācijas programmas, bet brīdī, kad tiek analizēta situācija ar iesaistītu vardarbību, konstatējums, ka upuris iegāja bīstamā situācijā, jo upuris ir jau bijis bīstamā situācijā un nezinājis, kur beidzas bīstamas situācijas, nepasaka neko citu kā vien "upuris varēja zināt labāk, tātad upuris pats vainīgs".
    • Kaut kur man nojūk Tava loģiskā ķēde, un es pārstāju tai sekot...
      Pirmkārt jau man rodas iespaids, ka Tu implicē manu nostāju kā ieteikumu nodoties upura uzvedības analīzei tieši nodarījuma brīdī vai tūdaļ pēc tā, tā vietā, lai sniegtu palīdzību. Protams, tā nav. Ne jau policistam, rakstot protokolu, vai ārstam, uzliekot šuves, būtu jāsāk teoretizēt, ko upuris varēja darīt citādi.

      Mans iebildums ir pret to, ka arvien biežāk vispār jebkāda norāde, ka personas uzvedība mēdz būt pašdestruktīva, tiek uztverta (un nereti - ārkārtīgi emocionāli) kā pilnīga vainas (nevis atbildības minimuma) pārnešana no varmākas uz upuri. Attiecīgi - šis aizbildnieciskais pieņēmums, lai arī labi gribēts, palielina iespēju, ka upuris turpinās būt upuris jau ierastajā veidā, un šis nereflektētais paterns turpinās novest pie traģiskām vai vismaz nepatīkamām sekām gan viņu, gan līdzīgi uzvedošos cilvēkus.
      • Kurā brīdī tad šī teorētiskā upura atbildības uzņemšanās pēc Tavām domām notiktu?
        Un kā tajā var iesaistīties kāds spriedējs no malas, kas nav krīzes centra darbinieks vai psihoterapeits, kam upuris uztic pilnīgāku bildi?
        Arī pieņēmums, ka upuris, ja to nekonfrontēs ar vajadzību pēc "atbildības minimuma" turpinās rīkoties ierastajā veidā ir aizbildniecisks. Un ja upuris neredz, kur ir briesmas, tad viņš neieraudzīs briesmas tāpēc vien, ka citi no malas tās redz. To parādīt var tikai darbs terapijā vai līdzatkarīgo grupā ar upuri.
        • Joprojām nesaprotu - par ko Tu uzbrūc?

          Es nekur neminēju imagināras konfrontācijas, "kurās iesaistās spriedējs no malas" un nekādi nesaprotu, kā no mana teksta var izlobīt iestāšanos pret terapijām vai rehabilitācijas programmām.

          Aļo, par ko cepiens????!!!!
          • Es necepos, atvaino, ja tā izklausās, es cepu picas :D (kaut kam jau ir jācepās!), tāpēc rakstu ašos skrējienos no kompja, jo telefonā salikts taimeris. Es arī nespēju uzmodelēt to sākotnējo situāciju, kas tika aprakstīta, vienīgais, ko es tur ieraudzīju, bija a) notikums ar upuri un varmāku b) feministes, kas saka, ka upuris nav nekādā veidā vainīgs un c) Krii, kas saka, ka feministes ir aizbildnieciskas un neļauj upurim apjēgt situāciju. Tā es arī nesaprotu, kas tā ir par situāciju.
        • Vispār šobrīd rodas iespaids, ka esi savā galvā uzbūrusi kaut kādu ļoti konkrēti detalizētu vardarbības ainiņu, kurā iesaistās vēl arī moralizētājs, piedēvējusi šīs ainiņas autorību man, un tagad meties pārliecināt, ka šī ainiņa tev nepatīk. :)
          • Labi, tad pastāsti varbūt vienkāršāk par viktimitātes analīzi tā, lai to varam nesaistīt ar konkrētiem gadījumiem, jo es neesmu par šīm lietām domājusi no teorētiskas perspektīvas, tāpēc pat neredzu, kur tāda potenciāli sākas.
            • Es neesmu specializējusies viktimoloiģijā un nepārstāstīšu tagad teorijas. Teksts bija par to, ka popsīgajā līmenī (kurā notiek arī mūsu saruna) fokuss no upura atbildības tiek pilnībā novērsts, gan tad, kad runa ir par prevenciju (kā nekļūt par upuri) , gan tad, kad analizēti stereotipi.
              • Es būtu piesardzīga ar diskursa analīzes datu vispārināšanu, jo tā nu ir viena ļoti lokālspecifiska lieta. Pēdējā konferences prezentācija par tēmu, ko esmu dzirdējusi (pirms mēneša), liek domāt, ka upura vainošana (izņemot gadījumus, kad upuris ir bērns) LV interneta komentāros ir diezgan izteikta.
                • Man grūti komentēt Tavu konferences pieredzi, bet pieļauju iespēju, ka interneta komentāros - un cilvēku uzskatos vispār - līdzās pastāv abas (manuprāt) nelabvēlīgās un bīstamās galējības. Un es arī pieļauju, ka emocionāli saasinātās reakcijas uz visu, kas nav ... hmmm... upura nevainīguma prezumpcija, sauksim to tā, ir pretreakcija uz reālu upura vainošanu. BET - "Dzīve nav melnbalta. " /P. Koelju & Ošo, droši vien/
                  • nu mans komentārs bija par tavu frāzi "Teksts bija par to, ka popsīgajā līmenī (kurā notiek arī mūsu saruna) fokuss no upura atbildības tiek pilnībā novērsts", ko es uzskatu par ļoti galēju un melnbaltu un tbh neatbilstošu situācijai vismaz latviskajā internetā

                    un also es tiešām, imo, rakstīju apmēram tāpat kā parasti un nemaz ne saasināti, bet tu nāc pretī ar "uzreiz tiek marķēta kā diršanās internetā, neizpratne, ignorance un vainošana. QOD!", kur korekta ir tikai piezīme par "diršanos internetā", bet viss pārējais izskatās drīzāk pēc emocionāli saasinātas reakcijas uz to, ka es nepiekritu vienam tavam teikumam?
                    • 1. Acīmredzot, mēs šobrīd fokusējamies uz ļoti atšķirīgiem informācijas burbuļiem.
                      2. Ļoti iespējams, ka reaģēju emocionāli saasināti, jo: a) man vispār nepatīk, ja man nepiekrīt; b) ieraksts tapa ar fona domu "bļāviens, kaut nu nesaskrietu atkal bariņš, kas censtos pierādīt, ka arī šobrīd es nodarbojos ar nolādētu viktimbleimingu un degšu ellē!
      • Pēdējais teikums nav korekts, jo imo neatkarīgi no tā, ko saka citi, upuris domā "pats vainīgs, uzprasījos/izprovocēju/neko labāku neesmu pelnījis", kas ir daļa no tevis augstākminētā paterna. Strādāt ar to un citām problēmām - sure, tas notiek, un to dara labākie draugi un speciālisti. Iedomāties, ka labākā vieta, kur to darīt, ir internets, "a ja nu kāds upuris izlasīs manu ierakstu un Visu Sapratīs" - oh well.

        Dirsties, protams, manispēc var, paziņot, ka tas ir kkādā mērā palīdzīgi upurim (jo īpaši tad, ja atnāk upuris un saka, ka toč nepalīdz), gan nav adekvāti imo.
        • Lūk, jā, tieši šis - pat visuzmanīgāk formulētā piezīme, ka upurim var būt daļa atbildības par savu situāciju, uzreiz tiek marķēta kā diršanās internetā, neizpratne, ignorance un vainošana. QOD!
          • Paga, ko?
            "Dirsties internetā" ir normāla frāze, ko es saku par visu diršanos internetā (arī šo manu komentāru) un "to var darīt" bija tieši tā arī domāts. Vienīgais, kas man tava domu gājienā neliekas korekts, ir pozīcija "mans uzstādījums palīdzētu upurim". Par neizpratni, ignoranci un vainošanu neko neteicu un arī nedomāju
            • Upurim palīdz jebkas, kas veicina kontroles atgūšanu pār daļu savas dzīves, un noteikti ne paļaušanās uz iespēju, ka apkārtējā pasaule mainīsies viņam vēlamajā virzienā.
              • Es domāju, ka "Krii ierakstīja internetā šādu komentāru" ir, visticamāk, neitrāls šajā ziņā. Neba nu kāds upuris no tavas komentēšanas kādu kontroli atgūst.
                • Ā, nu, ja man tiek piedēvēta ilūzija, ka ar šo ierakstu es cenšos kādu glābt, tad jāatzīst, ka nav bijis šādu ambīciju, patiesi, patiesi.
                  • nu vietām nolasās drusku ne tikai tāds "es te kasos internetā, jo domāju, ka man ir taisnība", bet arī tāds drusku "es ar savu kasīšanos internetā daru labāku un pareizāku lietu nekā tie, kas dara citādi". protams, ka es nesaku, ka tu *domā* to otro, bet norādu, ka tas vietām tā var nolasīties.
                    piemēram, tur, kur tu implicē, ka ja nu tagad Visi Būtu Tādi Kā Tie Citi, tad gan upuriem būtu vēl sliktāk, jo viņi neatpazītu paši savus paternus - rodas sajūta, ka tu ar to gribi teikt arī "bet rekur tagad es ierakstīju un upuri savus paternus atpazīs un viss kļūs labāk"
  • +
  • Jā, kaut kā tā.
  • Beidzot!
  • Kāpēc tas tavuprāt tā ir?
  • Aha.
  • Jā.
  • Runājot par pirmo punktu, es, savukārt, nesaprotu, kādēļ šajās diskusijās vienmēr viss fokuss ir uz upuri un varmāka kļūst par kaut kādu bezmaz vai mītisku dabas spēku. Sākot ar prastu svārciņu garumu mērīšanu, turpinot ar labdabīgu, bet lempīgu ieteikumu "mācieties džudo, meitenes", un, jā, arī ar smalku pieeju "upura uzvedības analīze", varmākas agency vienmēr kaut kur pazūd. Es domāju, ka vienmēr būs cilvēki, kuru rakstura iezīmes vai uzvedības paterni padarīs viņus par vieglāku upuri varmākām. Upura uzvedības analīze varbūt ir izglītība, kas palīdzēs glābt vienu upuri, bet nepalīdzēs nākamajam. Daudz noderīgāk būtu, ja ne tikai potenciālie upuri, bet sabiedrība vispār tiktu vairāk izglītota par to, kā uzvedas un darbojas varmākas, kādas ir pazīmes, pēc kurām identificēt citiem bīstamus cilvēkus un pasargāt no viņu darbībām potenciālos upurus.
    Skatījums, ko piedāvā pop-feminisms, ir vismaz morāls atbalsts upuriem pārstāt sevi vainot. Kā preventatīvu pasākumu esmu lasījusi arī ieteikumu uzticēties saviem pašaizsardzības instinktiem un atmest uztraukumu par pieklājību situācijās, kur nejūties droši, t.i., ja kāda cilvēka uzvedība tevi krīpo ārā, tad bēdz prom, nedomājot par to, ka tu kādam aizskarsi jūtas, vai par tevi slikti padomās.

    Par otro punktu man ir jautājums - kāda ir potenciālā problēma, ja tiks kriminalizēta seksa pakalpojumu pirkšana?
    • Par pirmo es Tev absolūti nepiekrītu, un esmu pat nedaudz izbrīnīta, ka mums var būt tik diametrāli pretēji skatījumi uz problēmu. Gan upuris, gan varmāka ir pirmām kārtām situatīva, nevis esenciāla kategorija, t.i., neviens nav nedz upuris, nedz varmāka per se, ir tikai situācijas, kurās cilvēki izspēlē vienu vai otru no šīm lomām (kā arī daudzas citas, kuras šobrīd neapspriežam). Savukārt, ja kādam ir izveidojušies paterni, kas liek regulāri nokļūt kādā no šīm lomām, tad ar to viņam pašam - un nevis kaut kādiem spēkiem no ārpuses! tie var būt tikai atbalstoši! - ir kaut kas jādara, pretējā gadījumā ir apdraudēta šī subjekta izdzīvošana sociumā. UN - kas, manuprāt, ir būtiski - ja iestrēgšana varmācīgos paternos apdraud normālu socializāciju, tad iestrēgšana upura paternos apdraud 1) normālu socializāciju; 2) viņa paša veselību un dzīvību. Līdz ar to mācīt cilvēkiem kā nebūt upuriem ir ļoti, ļoti svarīgi. Uzstādījums "upurim vienmēr jāsaka, ka ar viņu viss ir kārtībā" ir slimīgs un kropls jau saknē, jo apdraudoša situācija nenozīmē, ka ar cilvēku viss kārtībā, tieši pretēji, tā nozīmē, ka cilvēkam ir jāspēj kaut kas savā uzvedībā radikāli mainīt, lai vairs šādā situācijā nenonāktu.

      Jā, piekrītu, ilgstoši ir bijis tā, ka varmācības ģenēze nav tikusi analizēta - stc., visnotaļ likumsakarīgi, ka vardarbīgi visbiežāk kļūst cilvēki, kuri paši cietuši no vardarbības, resp., tas ir apburtais loks - taču pilnībā pārmesties uz vardarbību veikušo subjektu analīzi, pieņemot, ka "upurim vienmēr ir taisnība" ir iebraukšana otrā grāvī. Tas ir, maigi izsakoties, naivi, bezatbildīgi un ļoti bīstami.

      par otro kaut kad, iespējams, uzrakstīšu atsevišķu ierakstu.
      • Es neesmu izbrīnīta, mums acīmredzot ir diezgan atšķirīga dzīves pieredze saistībā ar vardarbību.

        Jā, labi, situatīvas lomas, bet starp tām abām ir būtiska atšķirība. Varmākas lomas izspēlēšanai ir nepieciešama aktīva darbība, lēmums - apzināts vai pusapzināts. Savukārt upura uzvedības paterni nenovedīs pie upura lomas tad, ja nebūs klāt varmākas, kas šos paternus izmantos. Tādēļ arī es sliecos pie "upurim vienmēr taisnība", kaut arī ne tik primitīvi izsakoties, protams. Vēl arī tādēļ, ka pēc pārdzīvotas vardarbības upuriem bieži vien ir izveidojusies tik cieša pārliecība, ka viņi paši ir vainīgi, ka nav spējīgi pat gadiem par to runāt.

        Kas tieši tavuprāt paiet zem komplekta "mācīt, kā nebūt upuriem"? Man šķiet, ka vissvarīgākā komponente te tieši būtu mācīt, kā atpazīt cilvēkus, kuri var tev nodarīt pāri, t.i., varmākas uzvedības analīze.


        "nevis kaut kādiem spēkiem no ārpuses! tie var būt tikai atbalstoši!"

        Tikai lieta tāda, ka pārāk bieži cilvēki, kas ir sērijveida varmākas, nesaņem pietiekamu sociālu stimulu kaut ko mainīt savā uzvedībā. Salauztais pakāpieniens, ko līdz zināmai robežai visi tolerē.

        Varbūt tomēr vari pāris teikumos izklāstīt, kur ir problēma ar seksa pakalpojumu pirkšanas kriminalizāciju? Jo cik es saprotu, tad šo parasti iesaka kā alternatīvu situācijai, kur kriminalizēta ir seksa pakalpojumu pārdošana, un man nudien nenāk prātā, kā gan tas varētu būt labāk.
        • Par pirmo - Tu šobrīd modelē kaut kādas vienkāršotas shēmas, nav svarīgi, ekstrapolējot no savas pieredzes vai kā cita. Mazliet pamainot līdz riebumam nodrāztos (nebaidos šī vārda) akcentus - kā ir ar situāciju, kurā sieviete (varmāka) nodara smagus miesas bojājumus vīrietim (upurim), kurš pirms tam viņu regulāri pazemojis? Vai šeit arī upurim viennozīmīgi ir taisnība?

          "...upura uzvedības paterni nenovedīs pie upura lomas tad, ja nebūs klāt varmākas, kas šos paternus izmantos" būtu precīzi apvēršams par "varmākas uzvedības paterni nenovedīs pie varmākas lomas tad, ja nebūs klāt potenciālā upura, pret kuriem tos izmantot".

          Tas, pret ko man ir visbūtiskākie iebildumi - iezīmējot viktīmo uzvedību ar kaut kādu dīvainu nepārvaramās pasivitātes stigmu, mēs vēl vairāk nekā "upuru vainotāji" pārvietojam kontroles lokusu pie varmākām. Resp., šajā modelī vienīgā iespēja neciest no vardarbības ir cerēt uz ārpasauli, kura brīnišķi mainīsies, pieskaņojoties mūsu interesēm, ja pietiekami stipri to gribēsim, kas, manuprāt, ir ne tikai naiva, bet arī kaitīga, bīstama un degradējoša pieeja.


          Par otro - tā ir viltus dilemma, un kriminalizācija ne vienā, ne otrā gadījumā neatrisina problēmas, kas saistās
          • ..., kas saistās ar prostitūtu drošību vai seksa pakalpojumu stigmatizāciju.
          • Nē, nu labi, ja tu ar "mācīt, kā nekļūt par upuri" biji domājusi specifiski "nesit savu sievu, ka beigās neatraujies pats", t.i., pašaizsardzības vai atriebības aspekts, tad jau pavisam citi sarunas akcenti. Bet nu līdz šim likās gan, ka tu par ko citu.

            "Resp., šajā modelī vienīgā iespēja neciest no vardarbības ir cerēt uz ārpasauli, kura brīnišķi mainīsies, pieskaņojoties mūsu interesēm, ja pietiekami stipri to gribēsim, kas, manuprāt, ir ne tikai naiva, bet arī kaitīga, bīstama un degradējoša pieeja."

            Bet es neaicinu uz tādām naivām cerībām, tas ir salmu vīrs. Skat. gan manā 1., gan 2. komentā es specifiski runāju par varmāku uzvedības atpazīšanu. Tādēļ arī uzdevu jautājumu: Kas tieši tavuprāt paiet zem komplekta "mācīt, kā nebūt upuriem"?

            Par otro - jā, es piekrītu. Pajautāju, jo man nebija no ieraksta skaidrs, vai pārmetums ir tajā virzienā, par ko šobrīd runā Latvijā - ka par, piemēram, neatļautās vietās sniegtu seksa pakalpojumu soda tikai pārdevēju, un ka vajadzētu primāri sodīt pircēju.
            • Par pirmo - nebija domāts tik šauri kā "nesit sievu", drīzāk - neatkarīgi no dzimuma un vecuma neeskalēt konfliktus līdz vardarbībai, un tas ietver gan otra, gan savu uzvedības paternu atpazīšanu. Jo gadījumi, kad varmāka ir iepriekš nesastapts sociopāts, ir daudz retāki nekā tie, kad pie vardarbīcas nonāk, uzkrājoties agresijai un spriedzei. Bet, iespējams, arī tad, ja cilvēks daudz biežāk nekā citi cieš no svešu psihopātu un sociopātu uzbrukumiem, viņš var kaut ko savā dzīvē mainīt. Piemēram, mājupceļa maršrutu un laiku.
              • Tad man vēl tikai atliek jautājums - gan jau, ka tu kaut kur novelc robežu, balstoties uz upura kognitīvajām spējām, no kuras tu sāc domāt par upura līdzatbildību notikušajā, vai ne? T.i., es pieņemu, ka tu kā atšķirīgus izskatīsi gadījumus "piekāvu lauleni, jo nepārstāja zāģēt" un "piekāvu zīdaini, jo nepārstāja brēkt", vienu no iemesliem noraidot kā pilnīgi nepamatotu vardarbībai. Pie kura līmeņa (mentālās attīstības vecuma) tu šādu robežu novelc un kā tu to pamato?
                • Sāksim ar to, ka vardarbības attaisnojums nav neviens no Tevis nosauktajiem iemesliem. Savukārt, robežu, kur iestājas cilvēka atbildības minimums par savu uzvedību un tās prognozējamajām sekām, es labprāt novilktu turpat, kur tā iezīmē rīcībspēju juridiskajā izpratnē, t.i., pieskaitāmība un ne-mazgadība.
Powered by Sviesta Ciba