Kurvjzieža kontemplācijas

Krāšņais Kurvjziedis

Previous Entry Add to Memories Tell A Friend Next Entry
Šodien kādas garas un ļoti patīkamas sarunas laikā vairākkārt bija iespēja pašai sev formulēt pamatpunktus, kas man reizēm liek oponēt cilvēkiem, kuri pārstāv man kopumā tuvu diskursu. Respektīvi, - atzinu, ka tā nav tikai vēlme uzņemties Sātana advokāta lomu, ka ir brīži, kad es konceptuāli nepiekrītu cilvēkiem, kuru viedokli saprotu un kurš man daudzējādā ziņā šķiet atbalstāms. Izņemot atsevišķus, ļoti nopietnus punktus.

Pirmkārt un galvenokārt - mani ļoti biedē arvien pieaugošā tendence - turklāt gandrīz pilnībā aprobēta gandrīz visos pop-feminisma diskursos - jebkuru viktimitātes analīzi interpretēt kā "upura vainošanu". Manuprāt, ir ļoti bīstami noliegt iespēju, ka cilvēkam var būt uzvedības paterni, kas padara viņa dzīvi ievērojami riskantāku, un refleksija par to nekādi nesamazina uzbrucēja vai varmākas vainu. Negribu banalizēt šo tēzi ar triviālo piemēru, ka, piemēram, aizbraucot uz Sīriju, es uzņemos lielāku iespēju tikt pie šautas brūces nekā dodoties pastaigā pa Maskavas forštati (kur, iespējams, ir lielāka vabūtība, ka iekāpšu suņa kakā). Un, ja cilvēkam ievērojami biežāk nekā citiem gadās situācijas, kad viņu apdraud fiziska, emocionāla vai seksuāla vardarbība, iespējams, ir kaut kas, ko viņš vai viņa var darīt, lai padarītu savu dzīvi drošāku. Un nē, tas nekādi nemazina varmāku vainu un neatceļ nepieciešamību strādāt ar potenciālajiem varmākām.

Otrkārt - ciešā saistībā ar šo esmu bieži domājusi ārkārtīgi patronizējošo un cita subjektivitāti nivelējošo vai pat noliedzošo attieksmi, kādu mēdz izrādīt (pie tam viscēlāko nolūku ēnā) dažādas pārstāvnieciski-aizstāvnieciskās organizācijas. Visai autoritatīvā vēlme runāt kāda vārdā ar cieši paštaisnu, bet diemžēl gandrīz nemaz nepamatotu pārliecību, ka Zina Labāk. Un, ja spilgtākais piemērs, kas nāk prātā, ir sieviešu organizācijas, kuras pieprasa seksa pakalpojumu pircēju kriminālatbildību, tā nav nedz nejaušība, nedz sakritība.
  • Es neesmu specializējusies viktimoloiģijā un nepārstāstīšu tagad teorijas. Teksts bija par to, ka popsīgajā līmenī (kurā notiek arī mūsu saruna) fokuss no upura atbildības tiek pilnībā novērsts, gan tad, kad runa ir par prevenciju (kā nekļūt par upuri) , gan tad, kad analizēti stereotipi.
    • Es būtu piesardzīga ar diskursa analīzes datu vispārināšanu, jo tā nu ir viena ļoti lokālspecifiska lieta. Pēdējā konferences prezentācija par tēmu, ko esmu dzirdējusi (pirms mēneša), liek domāt, ka upura vainošana (izņemot gadījumus, kad upuris ir bērns) LV interneta komentāros ir diezgan izteikta.
      • Man grūti komentēt Tavu konferences pieredzi, bet pieļauju iespēju, ka interneta komentāros - un cilvēku uzskatos vispār - līdzās pastāv abas (manuprāt) nelabvēlīgās un bīstamās galējības. Un es arī pieļauju, ka emocionāli saasinātās reakcijas uz visu, kas nav ... hmmm... upura nevainīguma prezumpcija, sauksim to tā, ir pretreakcija uz reālu upura vainošanu. BET - "Dzīve nav melnbalta. " /P. Koelju & Ošo, droši vien/
        • nu mans komentārs bija par tavu frāzi "Teksts bija par to, ka popsīgajā līmenī (kurā notiek arī mūsu saruna) fokuss no upura atbildības tiek pilnībā novērsts", ko es uzskatu par ļoti galēju un melnbaltu un tbh neatbilstošu situācijai vismaz latviskajā internetā

          un also es tiešām, imo, rakstīju apmēram tāpat kā parasti un nemaz ne saasināti, bet tu nāc pretī ar "uzreiz tiek marķēta kā diršanās internetā, neizpratne, ignorance un vainošana. QOD!", kur korekta ir tikai piezīme par "diršanos internetā", bet viss pārējais izskatās drīzāk pēc emocionāli saasinātas reakcijas uz to, ka es nepiekritu vienam tavam teikumam?
          • 1. Acīmredzot, mēs šobrīd fokusējamies uz ļoti atšķirīgiem informācijas burbuļiem.
            2. Ļoti iespējams, ka reaģēju emocionāli saasināti, jo: a) man vispār nepatīk, ja man nepiekrīt; b) ieraksts tapa ar fona domu "bļāviens, kaut nu nesaskrietu atkal bariņš, kas censtos pierādīt, ka arī šobrīd es nodarbojos ar nolādētu viktimbleimingu un degšu ellē!
Powered by Sviesta Ciba