Kurvjzieža kontemplācijas

Krāšņais Kurvjziedis

Previous Entry Add to Memories Tell A Friend Next Entry
Šodien kādas garas un ļoti patīkamas sarunas laikā vairākkārt bija iespēja pašai sev formulēt pamatpunktus, kas man reizēm liek oponēt cilvēkiem, kuri pārstāv man kopumā tuvu diskursu. Respektīvi, - atzinu, ka tā nav tikai vēlme uzņemties Sātana advokāta lomu, ka ir brīži, kad es konceptuāli nepiekrītu cilvēkiem, kuru viedokli saprotu un kurš man daudzējādā ziņā šķiet atbalstāms. Izņemot atsevišķus, ļoti nopietnus punktus.

Pirmkārt un galvenokārt - mani ļoti biedē arvien pieaugošā tendence - turklāt gandrīz pilnībā aprobēta gandrīz visos pop-feminisma diskursos - jebkuru viktimitātes analīzi interpretēt kā "upura vainošanu". Manuprāt, ir ļoti bīstami noliegt iespēju, ka cilvēkam var būt uzvedības paterni, kas padara viņa dzīvi ievērojami riskantāku, un refleksija par to nekādi nesamazina uzbrucēja vai varmākas vainu. Negribu banalizēt šo tēzi ar triviālo piemēru, ka, piemēram, aizbraucot uz Sīriju, es uzņemos lielāku iespēju tikt pie šautas brūces nekā dodoties pastaigā pa Maskavas forštati (kur, iespējams, ir lielāka vabūtība, ka iekāpšu suņa kakā). Un, ja cilvēkam ievērojami biežāk nekā citiem gadās situācijas, kad viņu apdraud fiziska, emocionāla vai seksuāla vardarbība, iespējams, ir kaut kas, ko viņš vai viņa var darīt, lai padarītu savu dzīvi drošāku. Un nē, tas nekādi nemazina varmāku vainu un neatceļ nepieciešamību strādāt ar potenciālajiem varmākām.

Otrkārt - ciešā saistībā ar šo esmu bieži domājusi ārkārtīgi patronizējošo un cita subjektivitāti nivelējošo vai pat noliedzošo attieksmi, kādu mēdz izrādīt (pie tam viscēlāko nolūku ēnā) dažādas pārstāvnieciski-aizstāvnieciskās organizācijas. Visai autoritatīvā vēlme runāt kāda vārdā ar cieši paštaisnu, bet diemžēl gandrīz nemaz nepamatotu pārliecību, ka Zina Labāk. Un, ja spilgtākais piemērs, kas nāk prātā, ir sieviešu organizācijas, kuras pieprasa seksa pakalpojumu pircēju kriminālatbildību, tā nav nedz nejaušība, nedz sakritība.
  • Kaut kur man nojūk Tava loģiskā ķēde, un es pārstāju tai sekot...
    Pirmkārt jau man rodas iespaids, ka Tu implicē manu nostāju kā ieteikumu nodoties upura uzvedības analīzei tieši nodarījuma brīdī vai tūdaļ pēc tā, tā vietā, lai sniegtu palīdzību. Protams, tā nav. Ne jau policistam, rakstot protokolu, vai ārstam, uzliekot šuves, būtu jāsāk teoretizēt, ko upuris varēja darīt citādi.

    Mans iebildums ir pret to, ka arvien biežāk vispār jebkāda norāde, ka personas uzvedība mēdz būt pašdestruktīva, tiek uztverta (un nereti - ārkārtīgi emocionāli) kā pilnīga vainas (nevis atbildības minimuma) pārnešana no varmākas uz upuri. Attiecīgi - šis aizbildnieciskais pieņēmums, lai arī labi gribēts, palielina iespēju, ka upuris turpinās būt upuris jau ierastajā veidā, un šis nereflektētais paterns turpinās novest pie traģiskām vai vismaz nepatīkamām sekām gan viņu, gan līdzīgi uzvedošos cilvēkus.
    • Kurā brīdī tad šī teorētiskā upura atbildības uzņemšanās pēc Tavām domām notiktu?
      Un kā tajā var iesaistīties kāds spriedējs no malas, kas nav krīzes centra darbinieks vai psihoterapeits, kam upuris uztic pilnīgāku bildi?
      Arī pieņēmums, ka upuris, ja to nekonfrontēs ar vajadzību pēc "atbildības minimuma" turpinās rīkoties ierastajā veidā ir aizbildniecisks. Un ja upuris neredz, kur ir briesmas, tad viņš neieraudzīs briesmas tāpēc vien, ka citi no malas tās redz. To parādīt var tikai darbs terapijā vai līdzatkarīgo grupā ar upuri.
      • Joprojām nesaprotu - par ko Tu uzbrūc?

        Es nekur neminēju imagināras konfrontācijas, "kurās iesaistās spriedējs no malas" un nekādi nesaprotu, kā no mana teksta var izlobīt iestāšanos pret terapijām vai rehabilitācijas programmām.

        Aļo, par ko cepiens????!!!!
        • Es necepos, atvaino, ja tā izklausās, es cepu picas :D (kaut kam jau ir jācepās!), tāpēc rakstu ašos skrējienos no kompja, jo telefonā salikts taimeris. Es arī nespēju uzmodelēt to sākotnējo situāciju, kas tika aprakstīta, vienīgais, ko es tur ieraudzīju, bija a) notikums ar upuri un varmāku b) feministes, kas saka, ka upuris nav nekādā veidā vainīgs un c) Krii, kas saka, ka feministes ir aizbildnieciskas un neļauj upurim apjēgt situāciju. Tā es arī nesaprotu, kas tā ir par situāciju.
      • Vispār šobrīd rodas iespaids, ka esi savā galvā uzbūrusi kaut kādu ļoti konkrēti detalizētu vardarbības ainiņu, kurā iesaistās vēl arī moralizētājs, piedēvējusi šīs ainiņas autorību man, un tagad meties pārliecināt, ka šī ainiņa tev nepatīk. :)
        • Labi, tad pastāsti varbūt vienkāršāk par viktimitātes analīzi tā, lai to varam nesaistīt ar konkrētiem gadījumiem, jo es neesmu par šīm lietām domājusi no teorētiskas perspektīvas, tāpēc pat neredzu, kur tāda potenciāli sākas.
          • Es neesmu specializējusies viktimoloiģijā un nepārstāstīšu tagad teorijas. Teksts bija par to, ka popsīgajā līmenī (kurā notiek arī mūsu saruna) fokuss no upura atbildības tiek pilnībā novērsts, gan tad, kad runa ir par prevenciju (kā nekļūt par upuri) , gan tad, kad analizēti stereotipi.
            • Es būtu piesardzīga ar diskursa analīzes datu vispārināšanu, jo tā nu ir viena ļoti lokālspecifiska lieta. Pēdējā konferences prezentācija par tēmu, ko esmu dzirdējusi (pirms mēneša), liek domāt, ka upura vainošana (izņemot gadījumus, kad upuris ir bērns) LV interneta komentāros ir diezgan izteikta.
              • Man grūti komentēt Tavu konferences pieredzi, bet pieļauju iespēju, ka interneta komentāros - un cilvēku uzskatos vispār - līdzās pastāv abas (manuprāt) nelabvēlīgās un bīstamās galējības. Un es arī pieļauju, ka emocionāli saasinātās reakcijas uz visu, kas nav ... hmmm... upura nevainīguma prezumpcija, sauksim to tā, ir pretreakcija uz reālu upura vainošanu. BET - "Dzīve nav melnbalta. " /P. Koelju & Ošo, droši vien/
                • nu mans komentārs bija par tavu frāzi "Teksts bija par to, ka popsīgajā līmenī (kurā notiek arī mūsu saruna) fokuss no upura atbildības tiek pilnībā novērsts", ko es uzskatu par ļoti galēju un melnbaltu un tbh neatbilstošu situācijai vismaz latviskajā internetā

                  un also es tiešām, imo, rakstīju apmēram tāpat kā parasti un nemaz ne saasināti, bet tu nāc pretī ar "uzreiz tiek marķēta kā diršanās internetā, neizpratne, ignorance un vainošana. QOD!", kur korekta ir tikai piezīme par "diršanos internetā", bet viss pārējais izskatās drīzāk pēc emocionāli saasinātas reakcijas uz to, ka es nepiekritu vienam tavam teikumam?
                  • 1. Acīmredzot, mēs šobrīd fokusējamies uz ļoti atšķirīgiem informācijas burbuļiem.
                    2. Ļoti iespējams, ka reaģēju emocionāli saasināti, jo: a) man vispār nepatīk, ja man nepiekrīt; b) ieraksts tapa ar fona domu "bļāviens, kaut nu nesaskrietu atkal bariņš, kas censtos pierādīt, ka arī šobrīd es nodarbojos ar nolādētu viktimbleimingu un degšu ellē!
    • Pēdējais teikums nav korekts, jo imo neatkarīgi no tā, ko saka citi, upuris domā "pats vainīgs, uzprasījos/izprovocēju/neko labāku neesmu pelnījis", kas ir daļa no tevis augstākminētā paterna. Strādāt ar to un citām problēmām - sure, tas notiek, un to dara labākie draugi un speciālisti. Iedomāties, ka labākā vieta, kur to darīt, ir internets, "a ja nu kāds upuris izlasīs manu ierakstu un Visu Sapratīs" - oh well.

      Dirsties, protams, manispēc var, paziņot, ka tas ir kkādā mērā palīdzīgi upurim (jo īpaši tad, ja atnāk upuris un saka, ka toč nepalīdz), gan nav adekvāti imo.
      • Lūk, jā, tieši šis - pat visuzmanīgāk formulētā piezīme, ka upurim var būt daļa atbildības par savu situāciju, uzreiz tiek marķēta kā diršanās internetā, neizpratne, ignorance un vainošana. QOD!
        • Paga, ko?
          "Dirsties internetā" ir normāla frāze, ko es saku par visu diršanos internetā (arī šo manu komentāru) un "to var darīt" bija tieši tā arī domāts. Vienīgais, kas man tava domu gājienā neliekas korekts, ir pozīcija "mans uzstādījums palīdzētu upurim". Par neizpratni, ignoranci un vainošanu neko neteicu un arī nedomāju
          • Upurim palīdz jebkas, kas veicina kontroles atgūšanu pār daļu savas dzīves, un noteikti ne paļaušanās uz iespēju, ka apkārtējā pasaule mainīsies viņam vēlamajā virzienā.
            • Es domāju, ka "Krii ierakstīja internetā šādu komentāru" ir, visticamāk, neitrāls šajā ziņā. Neba nu kāds upuris no tavas komentēšanas kādu kontroli atgūst.
              • Ā, nu, ja man tiek piedēvēta ilūzija, ka ar šo ierakstu es cenšos kādu glābt, tad jāatzīst, ka nav bijis šādu ambīciju, patiesi, patiesi.
                • nu vietām nolasās drusku ne tikai tāds "es te kasos internetā, jo domāju, ka man ir taisnība", bet arī tāds drusku "es ar savu kasīšanos internetā daru labāku un pareizāku lietu nekā tie, kas dara citādi". protams, ka es nesaku, ka tu *domā* to otro, bet norādu, ka tas vietām tā var nolasīties.
                  piemēram, tur, kur tu implicē, ka ja nu tagad Visi Būtu Tādi Kā Tie Citi, tad gan upuriem būtu vēl sliktāk, jo viņi neatpazītu paši savus paternus - rodas sajūta, ka tu ar to gribi teikt arī "bet rekur tagad es ierakstīju un upuri savus paternus atpazīs un viss kļūs labāk"
Powered by Sviesta Ciba