Kurvjzieža kontemplācijas

Krāšņais Kurvjziedis

Previous Entry Add to Memories Tell A Friend Next Entry
Šodien kādas garas un ļoti patīkamas sarunas laikā vairākkārt bija iespēja pašai sev formulēt pamatpunktus, kas man reizēm liek oponēt cilvēkiem, kuri pārstāv man kopumā tuvu diskursu. Respektīvi, - atzinu, ka tā nav tikai vēlme uzņemties Sātana advokāta lomu, ka ir brīži, kad es konceptuāli nepiekrītu cilvēkiem, kuru viedokli saprotu un kurš man daudzējādā ziņā šķiet atbalstāms. Izņemot atsevišķus, ļoti nopietnus punktus.

Pirmkārt un galvenokārt - mani ļoti biedē arvien pieaugošā tendence - turklāt gandrīz pilnībā aprobēta gandrīz visos pop-feminisma diskursos - jebkuru viktimitātes analīzi interpretēt kā "upura vainošanu". Manuprāt, ir ļoti bīstami noliegt iespēju, ka cilvēkam var būt uzvedības paterni, kas padara viņa dzīvi ievērojami riskantāku, un refleksija par to nekādi nesamazina uzbrucēja vai varmākas vainu. Negribu banalizēt šo tēzi ar triviālo piemēru, ka, piemēram, aizbraucot uz Sīriju, es uzņemos lielāku iespēju tikt pie šautas brūces nekā dodoties pastaigā pa Maskavas forštati (kur, iespējams, ir lielāka vabūtība, ka iekāpšu suņa kakā). Un, ja cilvēkam ievērojami biežāk nekā citiem gadās situācijas, kad viņu apdraud fiziska, emocionāla vai seksuāla vardarbība, iespējams, ir kaut kas, ko viņš vai viņa var darīt, lai padarītu savu dzīvi drošāku. Un nē, tas nekādi nemazina varmāku vainu un neatceļ nepieciešamību strādāt ar potenciālajiem varmākām.

Otrkārt - ciešā saistībā ar šo esmu bieži domājusi ārkārtīgi patronizējošo un cita subjektivitāti nivelējošo vai pat noliedzošo attieksmi, kādu mēdz izrādīt (pie tam viscēlāko nolūku ēnā) dažādas pārstāvnieciski-aizstāvnieciskās organizācijas. Visai autoritatīvā vēlme runāt kāda vārdā ar cieši paštaisnu, bet diemžēl gandrīz nemaz nepamatotu pārliecību, ka Zina Labāk. Un, ja spilgtākais piemērs, kas nāk prātā, ir sieviešu organizācijas, kuras pieprasa seksa pakalpojumu pircēju kriminālatbildību, tā nav nedz nejaušība, nedz sakritība.
  • Par pirmo es Tev absolūti nepiekrītu, un esmu pat nedaudz izbrīnīta, ka mums var būt tik diametrāli pretēji skatījumi uz problēmu. Gan upuris, gan varmāka ir pirmām kārtām situatīva, nevis esenciāla kategorija, t.i., neviens nav nedz upuris, nedz varmāka per se, ir tikai situācijas, kurās cilvēki izspēlē vienu vai otru no šīm lomām (kā arī daudzas citas, kuras šobrīd neapspriežam). Savukārt, ja kādam ir izveidojušies paterni, kas liek regulāri nokļūt kādā no šīm lomām, tad ar to viņam pašam - un nevis kaut kādiem spēkiem no ārpuses! tie var būt tikai atbalstoši! - ir kaut kas jādara, pretējā gadījumā ir apdraudēta šī subjekta izdzīvošana sociumā. UN - kas, manuprāt, ir būtiski - ja iestrēgšana varmācīgos paternos apdraud normālu socializāciju, tad iestrēgšana upura paternos apdraud 1) normālu socializāciju; 2) viņa paša veselību un dzīvību. Līdz ar to mācīt cilvēkiem kā nebūt upuriem ir ļoti, ļoti svarīgi. Uzstādījums "upurim vienmēr jāsaka, ka ar viņu viss ir kārtībā" ir slimīgs un kropls jau saknē, jo apdraudoša situācija nenozīmē, ka ar cilvēku viss kārtībā, tieši pretēji, tā nozīmē, ka cilvēkam ir jāspēj kaut kas savā uzvedībā radikāli mainīt, lai vairs šādā situācijā nenonāktu.

    Jā, piekrītu, ilgstoši ir bijis tā, ka varmācības ģenēze nav tikusi analizēta - stc., visnotaļ likumsakarīgi, ka vardarbīgi visbiežāk kļūst cilvēki, kuri paši cietuši no vardarbības, resp., tas ir apburtais loks - taču pilnībā pārmesties uz vardarbību veikušo subjektu analīzi, pieņemot, ka "upurim vienmēr ir taisnība" ir iebraukšana otrā grāvī. Tas ir, maigi izsakoties, naivi, bezatbildīgi un ļoti bīstami.

    par otro kaut kad, iespējams, uzrakstīšu atsevišķu ierakstu.
    • Es neesmu izbrīnīta, mums acīmredzot ir diezgan atšķirīga dzīves pieredze saistībā ar vardarbību.

      Jā, labi, situatīvas lomas, bet starp tām abām ir būtiska atšķirība. Varmākas lomas izspēlēšanai ir nepieciešama aktīva darbība, lēmums - apzināts vai pusapzināts. Savukārt upura uzvedības paterni nenovedīs pie upura lomas tad, ja nebūs klāt varmākas, kas šos paternus izmantos. Tādēļ arī es sliecos pie "upurim vienmēr taisnība", kaut arī ne tik primitīvi izsakoties, protams. Vēl arī tādēļ, ka pēc pārdzīvotas vardarbības upuriem bieži vien ir izveidojusies tik cieša pārliecība, ka viņi paši ir vainīgi, ka nav spējīgi pat gadiem par to runāt.

      Kas tieši tavuprāt paiet zem komplekta "mācīt, kā nebūt upuriem"? Man šķiet, ka vissvarīgākā komponente te tieši būtu mācīt, kā atpazīt cilvēkus, kuri var tev nodarīt pāri, t.i., varmākas uzvedības analīze.


      "nevis kaut kādiem spēkiem no ārpuses! tie var būt tikai atbalstoši!"

      Tikai lieta tāda, ka pārāk bieži cilvēki, kas ir sērijveida varmākas, nesaņem pietiekamu sociālu stimulu kaut ko mainīt savā uzvedībā. Salauztais pakāpieniens, ko līdz zināmai robežai visi tolerē.

      Varbūt tomēr vari pāris teikumos izklāstīt, kur ir problēma ar seksa pakalpojumu pirkšanas kriminalizāciju? Jo cik es saprotu, tad šo parasti iesaka kā alternatīvu situācijai, kur kriminalizēta ir seksa pakalpojumu pārdošana, un man nudien nenāk prātā, kā gan tas varētu būt labāk.
      • Par pirmo - Tu šobrīd modelē kaut kādas vienkāršotas shēmas, nav svarīgi, ekstrapolējot no savas pieredzes vai kā cita. Mazliet pamainot līdz riebumam nodrāztos (nebaidos šī vārda) akcentus - kā ir ar situāciju, kurā sieviete (varmāka) nodara smagus miesas bojājumus vīrietim (upurim), kurš pirms tam viņu regulāri pazemojis? Vai šeit arī upurim viennozīmīgi ir taisnība?

        "...upura uzvedības paterni nenovedīs pie upura lomas tad, ja nebūs klāt varmākas, kas šos paternus izmantos" būtu precīzi apvēršams par "varmākas uzvedības paterni nenovedīs pie varmākas lomas tad, ja nebūs klāt potenciālā upura, pret kuriem tos izmantot".

        Tas, pret ko man ir visbūtiskākie iebildumi - iezīmējot viktīmo uzvedību ar kaut kādu dīvainu nepārvaramās pasivitātes stigmu, mēs vēl vairāk nekā "upuru vainotāji" pārvietojam kontroles lokusu pie varmākām. Resp., šajā modelī vienīgā iespēja neciest no vardarbības ir cerēt uz ārpasauli, kura brīnišķi mainīsies, pieskaņojoties mūsu interesēm, ja pietiekami stipri to gribēsim, kas, manuprāt, ir ne tikai naiva, bet arī kaitīga, bīstama un degradējoša pieeja.


        Par otro - tā ir viltus dilemma, un kriminalizācija ne vienā, ne otrā gadījumā neatrisina problēmas, kas saistās
        • ..., kas saistās ar prostitūtu drošību vai seksa pakalpojumu stigmatizāciju.
        • Nē, nu labi, ja tu ar "mācīt, kā nekļūt par upuri" biji domājusi specifiski "nesit savu sievu, ka beigās neatraujies pats", t.i., pašaizsardzības vai atriebības aspekts, tad jau pavisam citi sarunas akcenti. Bet nu līdz šim likās gan, ka tu par ko citu.

          "Resp., šajā modelī vienīgā iespēja neciest no vardarbības ir cerēt uz ārpasauli, kura brīnišķi mainīsies, pieskaņojoties mūsu interesēm, ja pietiekami stipri to gribēsim, kas, manuprāt, ir ne tikai naiva, bet arī kaitīga, bīstama un degradējoša pieeja."

          Bet es neaicinu uz tādām naivām cerībām, tas ir salmu vīrs. Skat. gan manā 1., gan 2. komentā es specifiski runāju par varmāku uzvedības atpazīšanu. Tādēļ arī uzdevu jautājumu: Kas tieši tavuprāt paiet zem komplekta "mācīt, kā nebūt upuriem"?

          Par otro - jā, es piekrītu. Pajautāju, jo man nebija no ieraksta skaidrs, vai pārmetums ir tajā virzienā, par ko šobrīd runā Latvijā - ka par, piemēram, neatļautās vietās sniegtu seksa pakalpojumu soda tikai pārdevēju, un ka vajadzētu primāri sodīt pircēju.
          • Par pirmo - nebija domāts tik šauri kā "nesit sievu", drīzāk - neatkarīgi no dzimuma un vecuma neeskalēt konfliktus līdz vardarbībai, un tas ietver gan otra, gan savu uzvedības paternu atpazīšanu. Jo gadījumi, kad varmāka ir iepriekš nesastapts sociopāts, ir daudz retāki nekā tie, kad pie vardarbīcas nonāk, uzkrājoties agresijai un spriedzei. Bet, iespējams, arī tad, ja cilvēks daudz biežāk nekā citi cieš no svešu psihopātu un sociopātu uzbrukumiem, viņš var kaut ko savā dzīvē mainīt. Piemēram, mājupceļa maršrutu un laiku.
            • Tad man vēl tikai atliek jautājums - gan jau, ka tu kaut kur novelc robežu, balstoties uz upura kognitīvajām spējām, no kuras tu sāc domāt par upura līdzatbildību notikušajā, vai ne? T.i., es pieņemu, ka tu kā atšķirīgus izskatīsi gadījumus "piekāvu lauleni, jo nepārstāja zāģēt" un "piekāvu zīdaini, jo nepārstāja brēkt", vienu no iemesliem noraidot kā pilnīgi nepamatotu vardarbībai. Pie kura līmeņa (mentālās attīstības vecuma) tu šādu robežu novelc un kā tu to pamato?
              • Sāksim ar to, ka vardarbības attaisnojums nav neviens no Tevis nosauktajiem iemesliem. Savukārt, robežu, kur iestājas cilvēka atbildības minimums par savu uzvedību un tās prognozējamajām sekām, es labprāt novilktu turpat, kur tā iezīmē rīcībspēju juridiskajā izpratnē, t.i., pieskaitāmība un ne-mazgadība.
Powered by Sviesta Ciba