kihelkonna - par sportošanu [entries|archive|friends|userinfo]
kihelkonna

[ website | kihelkonna - apdzīvota vieta sāremā salā ]
[ userinfo | sc userinfo ]
[ archive | journal archive ]

par sportošanu [4. Mar 2016|11:56]
Previous Entry Add to Memories Tell A Friend Next Entry
tas jau ir palēnām briedis pa visādiem pētījumiem, bet nu arī lielais britu sporta medicīnas žurnāls ir nācis klajā ar paziņojumu: tas ir mīts, ka mazkustība izraisa lieko svaru. (un attiecīgi tas ir mīts, ka ar vienu pašu sportošanu var notievēt.)

http://bjsm.bmj.com/content/early/2015/05/07/bjsports-2015-094911.full
Br J Sports Med 2015
It is time to bust the myth of physical inactivity and obesity: you cannot outrun a bad diet.
A Malhotra1, T Noakes2, S Phinney3

raksts ir mēreni niknā tonī. it kā būtu atkal jāapkaro iekavējies uzskats, ka zeme ir plakana.

regulāras fiziskas nodarbes samazina sirds un asinsvadu slimību, 2. tipa diabēta, vecuma demences un citu slimību risku. tās visu ko uzlabo. taču tās nesamazina svaru. teikt "ja gribi novājēt, ej skriet" nav nekāda pamata.
un liela daļa no tiem, kas ir gana slaidi, tāpat slimo ar visādām tādām slimībām, kuras mediķiem patīk saistīt ar lieko svaru.

atrodam arī vainīgos. tie ir pārtikas ražotāji, kas saka - no mūsu neveselīgajiem produktiem jums nekas nebūs, ja vien pietiekami sportosiet! piemēram, saldie gāzētie dzēriemi savās reklāmās mēdz rādīt sportojošus cilvēkus. it kā viņu produkts nebūtu tas, no kā amerikāņi kļūst resni. it kā organismam būtu vienalga, vai viņu produkts satur cukuru, taukus vai olbaltumvielas.

ir ļoti daudz pētījumu, kas parāda, ka liekais svars rodas no cukura. bet nav pietiekami jaunu un plašu pētījumu, ka ar sportošanu vienu pašu varētu nomest svaru (par to vēlāk).

savādi, bet tālāk šis sporta medicīnas žurnāls raksta, ka vienkārši nevajag ēst ogļhidrātus. vajag ēst taukus un tad vingrot. jā, viņi iesaka ketogēno diētu. ja tāds taukus saēdies cilvēks sporto, viņam svars krītas lielā ātrumā. ja cilvēks saēdies tāda paša kaloriju daudzuma ogļhidrātus, viņš netievē vis. ja daudz sporto, daudz ēd, dabū vēl insulīna rezistenci.

==

kā zināt, te ir pamats. tas jau sen zināms: kad cilvēks saēdas ogļhidrātus, asinīs ceļas insulīns, tas iet uz smadzenēm un čukst: "rezerves, veido rezerves! krāj taukus!". kad cilvēks saēdies taukus, insulīns neceļas nemaz, paliek nokrities, un organismam no tā jāsaprot: rezerves krāt nevajag, esošās rezerves vajag tērēt. tā ar vienu un to pašu kaloriju daudzumu var dabūt divas dažādas organisma atbildes. no šī sanāk, ka cilvēks pieņemas svarā no ogļhidrātiem un nevis no kalorijām. aptaukošanās ir nevis pārēšanās sekas, bet tas, ka organisms citādāk apietas ar apēstajām kalorijām. šādā gadījumā aptaukošanos iespējams panākt arī ar pavisam mazu kaloriju daudzumu.

==

ir diezgan daudz pētījumu, kur cilvēkiem liek regulāri sportot, un viņi vai nu nezaudē svaru, vai turpina uzkrāt, vai zaudē to tikai mazdrusciņ. kāds amerikāņu skrējēju žurnāls aptaujāja savus abonentus (8340 gab.)7 gadu laikā. daudzi no viņiem ikdienā skrēja garus gabalus. visumā viņi šajos 7 gados bija kļuvuši smagāki.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2810507/
PAUL T. WILLIAMS. Maintaining Vigorous Activity Attenuates 7-yr Weight Gain in 8340 Runners
Med Sci Sports Exerc. 2007 May; 39(5): 801–809. Med Sci Sports Exerc.

tas, protams, skaidrojams ar to, ka kārtīga sportošana rada apetīti. sportošana ir sen zināms ēstgribas veicināšanas līdzeklis! var jau, protams, apcerēt, ka kāds dīvānpelmenis tagad sāks sportot, bet ēdīs kā agrāk. bet tas vienkārši nedarbojas.

un stāstos par sportu un kalorijām mani vienmēr ir izbrīnījis, cik maz sportojot tiek notērēts. piemēram, ja 70 km smags cilvēks noskrien kilometru 10 minūtēs, viņš zaudē 73 kilokalorijas. 5 km 30 minūtēs - 363.
http://www.runnersworld.com/fitness-calculators/calories-burned-calculator
vienā Marsa batoniņā - 234 kalorijas. kāds pēc treniņa jūtas paēdis no tāda?

īpaši baiss man likās kāds kāds dāņu pētījums. tur mazkustīgus cilvēkus nolēma padarīt par maratonistiem. rezultātā vīrieši zaudēja 5 mārciņas svara (2,3 kilogramus), sievietes nezaudēja vispār.
ja tavs mērķis ir zaudēt svaru - vai tu sāksi trenēties 42 kilometru sacensībām vien tādēļ, ka kāds apsolītu, ka varbūt tu zaudēsi 2,5 kilogramus svara, bet varbūt arī nezaudēsi?

protams, vienā mierā var atrast pilnīgi pretējus rakstus

Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2015 Dec;25(6):566-75. doi: 10.1123/ijsnem.2015-0025. Epub 2015 May 22.
Exercise-Induced Weight Loss is More Effective than Dieting for Improving Adipokine Profile, Insulin Resistance, and Inflammation in Obese Men.
Khoo J1, Dhamodaran S, Chen DD, Yap SY, Chen RY, Tian HH.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26011919

te gan nav pateikts, kas tās bija par kalorijām, ko cilvēki ēda.

tā ka katrs var palikt pie sev patīkamākajiem uzskatiem.


UPD
disklaimeris apakškomentētājiem.
nevienu brīdi neesmu teikusi, ka fiziskas nodarbes ir sliktas vai nevajadzīgas. neesmu teikusi arī, ka liekais svars būtu vienīgais iemesls, kādēļ ar tām nodarboties.

UPD agrāk http://klab.lv/users/kihelkonna/419581.html
Linkir doma

Comments:
[User Picture]
From:[info]sw
Date:4. Marts 2016 - 12:25
(Link)
o, jāiet pēc speķmaizes.
[User Picture]
From:[info]kihelkonna
Date:4. Marts 2016 - 12:27
(Link)
nederēs! maizē ir ogļhidrāti!
[User Picture]
From:[info]rasbainieks
Date:4. Marts 2016 - 12:34
(Link)
tauku svars vs muskuļu svars?
[User Picture]
From:[info]kihelkonna
Date:4. Marts 2016 - 12:49
(Link)
tas šajos rakstos nav analizēts. bija kāds cits pētījums, kur cilvēkiem lika nedaudz mazāk ēst, un viņi minimāli zaudēja svaru, bet gurni bija kļuvuši tievāki un vēders resnāks, no kā autori secināja, ka zaudēts bija muskuļu svars, bet iegūti tauki uz vēdera. bet paldies. paskatīšos šai virzienā.

tiesa, tie Runners World abonenti noteikti bija pieredzējuši skrējēji, un gargabalu skrējēji parasti ir visai kārni, tā ka diez vai viņiem ļoti auga muskuļu masa.
[User Picture]
From:[info]rasbainieks
Date:4. Marts 2016 - 12:53
(Link)
es piekrītu dominikai, ka ne jau svars ir the ultimate rādītājs. var taču svērt vienu un to pašu ciparu, bet nevarēt (vai varēt) aiztaisīt "slaidos džinsus" :)
[User Picture]
From:[info]kihelkonna
Date:4. Marts 2016 - 12:56
(Link)
bet es šeit gribēju runāt tikai par lieko svaru. labā jušanās ir cita tēma, tas, ka ēst gaļu ir neētiski pret dzīvniekiem, ir vēl cita tēma, un tamlīdzīgi :)
[User Picture]
From:[info]rasbainieks
Date:4. Marts 2016 - 12:58
(Link)
nu jā, tas koncepts "liekais svars" ir tāds neprecīzs. "liekais apjoms" varbūt būtu precīzāks :) jo tā taču ir, ka resns taukains vēders mierīgi var svērt mazāk kā tas pats vēders slaidināts un apmuskuļots. reāli cilvēks ir tievāks, bet tīri tehniski svars nav samazinājies.
[User Picture]
From:[info]dominika
Date:4. Marts 2016 - 12:39
(Link)
es tā pa ausu galam esmu dzirdējusi, ka sportojot svars var nesamazināties tik strauji kā cerēts vai pat pieaugt tāpēc, ka taukus nomaina muskuļi, kas sver vairāk. bet, es domāju, ka cilvēkiem, kas sporto, svara zaudēšana ne vienmēr ir pirmais un vienīgais motivators - drīzāk vēlme iegūt tvirtāku ķermeni, spēt izdarīt kaut ko tadu, ko agrāk nevarēja, justies enerģiskāk. un ja runājam par skriešanu un ēšanu pēc tam, tad es pag. vasarā pēc vakara skrējieniem bieži vien neko neēdu, jo man vienkārši negribējās, es savu baudu biju guvusi no tā skrējiena vien. tā ka es nepiekrītu, ka sportošana veicina ēstgribu. tas, ka kalorijas skrienot daudz zaudēt nevar, tas nav nekāds jaunums, bet sportošanai tak ir daudz citi ieguvumi, ko diētas nedod.
[User Picture]
From:[info]kihelkonna
Date:4. Marts 2016 - 12:45
(Link)
jā, protams, sportošanai ir tūkstošiem citu labumu. es tee pievērsos tikai vienai līnijai - populārajam uzskatam, ka mazkustība izraisa lieko svaru, un ka ar sportošanu pietiek, lai svaru zaudētu :) bet tu labi pateici tos labumus.
[User Picture]
From:[info]french_mime
Date:4. Marts 2016 - 12:52
(Link)
Tieši no piena un gaļas cilvēki aptaukojas.
[User Picture]
From:[info]kihelkonna
Date:4. Marts 2016 - 12:56
(Link)
gaļa var būt liesa un trekna, pie tās var ēst vai neēst visu ko klāt. tur tomēr var vēl kaut ko sadalīt :)
[User Picture]
From:[info]french_mime
Date:4. Marts 2016 - 13:42
(Link)
Man šķiet cilvēki nepamatoti dēmonizē ogļhidrātus, jo automātiski iedomājas cukurotas bulciņas. Bet ķermenim, sevišķi smadzenēm, ir nepieciešami ogļhidrāti, vislabāk no starchy whole foods, piemēram grains.

Vispār arī, es zinu ļoti daudzus vegānus, kas ir slaidi pat īpaši nevingrojot un ēdot izteikti daudz augļus, kartupeļus, rīsus utt. Lai arī pirms tam ēdot gaļu un pienu viņiem bija liekais svars.

Sevišķi man šķiet, ka to šizīgo ēd-gaļu-lai-nomestu-svaru propagandu vajag pārtraukt, visi zina, ka gaļa nav laba mūsu zarnām un ka proteīna mums dafiga, bet šķiedrvielu gandrīz visiem rietumniekiem par maz.
[User Picture]
From:[info]vilibaldis
Date:4. Marts 2016 - 13:02
(Link)
vispābā par taukiem un ogļhidrātiem vakar TV bija dikti jauka filma, taisni priekš tādiem profāniem kā es :))
gan jau ka arhīvā var atrast
[User Picture]
From:[info]antuanete
Date:4. Marts 2016 - 13:03
(Link)
Keto diēta veselam cilvēkam nav kaut kas tāds, kur zinātne būtu vienisprātis, taču par tievēšanu no sporta vs. diētas praktiķi jau sen ir nonākuši pie līdzīgiem secinājumiem. Kā bija rakstīts vienā weblapā ar treniņprogrammu svaru cilāšanai - ja pēc 6 mēnešiem mūsu programmas neredzat sešpaku, atgriezieties virtuvē un labojiet tur pieļautās kļūdas :D
[User Picture]
From:[info]kihelkonna
Date:4. Marts 2016 - 13:17
(Link)
:) bija dzirdēts. bet līdz šim domāju, ka ara to tikai atsevišķi entuziasti nodarbojas. nu izrādās - tas tiek mainstrīmizēts.
[User Picture]
From:[info]crescendo
Date:4. Marts 2016 - 16:28
(Link)
'sikspakas audzēšanas virtuvē, nevis sporta zālē' un 'kā man pavingrot svara zaudēšanai - vislabāk vingrināt muti. vaļā netaisīt' ir tievētāju mainstrīms jau vismaz gadus piecus. Tos, kas tiešām grib rezultātus, nevis kārtējo olu diētu.

Citi viedokļi ir tikai tiem, kas nekad apzināti svara zaudēšanas tēmai nav piegājuši. Uzsveru, pietiek ar 'apzināti', nevis baigam sportistam-meinstrīmistam.
[User Picture]
From:[info]kihelkonna
Date:4. Marts 2016 - 17:22
(Link)
nu starp tikšanas vaļā no pārmērīgām ķermeņa daļām un sikspakas audzēšanu arī varētu būt liela atšķirība; es te tikai par tauku mazināšanu, un pazūdot tie diez vai atsedz sikspaku :) bet paldies, interesanti :)
[User Picture]
From:[info]crescendo
Date:4. Marts 2016 - 17:28
(Link)
Kā reiz 6packu vairumam cilvēku vajagot žāvēt(taukslāni līdz minimumam nodzīt) nevis īpaši trenēt. Pie chimera bija garš artīklis, ka vienam no 5(?) ķermeņa tipiem iespējams arī izaudzēt ne tik nožāvēt, bet tā nav norma/vairākums.
[User Picture]
From:[info]kihelkonna
Date:4. Marts 2016 - 17:34
(Link)
nezinu, cik atceros bildes ar koncentrācijas nometnēm un Somālijas badacietējiem, nevienam tur neredzēja sikspaku. bet par šo tiešām neko nezinu.
[User Picture]
From:[info]crescendo
Date:4. Marts 2016 - 17:43
(Link)
Tur ir muskuļi kanibalizējušies, ne tikai taukprocents nodzīts. Ekstrēms piemērs.
[User Picture]
From:[info]krii
Date:4. Marts 2016 - 18:15
(Link)
Tomēr, lai caur izžāvēto ādu vīdētu neatrofētu muskuļu reljefs, tas ir jāvingrina. Ir redzēti ļoti kalsni cilvēki, kuriem nekādu sešpaku nav, lai arī pakrūte pavisam bez tauku slāņa.
From:[info]ninona
Date:4. Marts 2016 - 19:41
(Link)
Vot. Es kā reiz vakar kačalkā dabūju labi apskatīt savu vēderu. Skatījos uz sevi tā no malas un sev uzdevu jautājumu "tu vispār šodien esi ēdusi?", jo vēdera tur nebija - ne tauku, ne muskuļu. Pat ne gāzu. Tukšums.
[User Picture]
From:[info]unpy
Date:4. Marts 2016 - 13:21
(Link)
Beidzot!
[User Picture]
From:[info]kihelkonna
Date:4. Marts 2016 - 13:33
(Link)
esi speķa cienītājs?
[User Picture]
From:[info]unpy
Date:4. Marts 2016 - 13:37
(Link)
Ō, jā, uzskatu, ka labi paēsts ir tikai tad, kad vaigi no taukiem spīd:)) Nepiekopju īpaši kustīgu dzīvesveidu un neesmu arī diezko korpulents.
[User Picture]
From:[info]kihelkonna
Date:4. Marts 2016 - 13:39
(Link)
re, viena zinātnieku pakustināšanās, un tu no nepareiza esi kļuvis par pareizu!
[User Picture]
From:[info]unpy
Date:4. Marts 2016 - 13:39
(Link)
Bet lietoju maz saldumu. Šis viss beidzot visu izskaidro:))
[User Picture]
From:[info]minchux
Date:4. Marts 2016 - 14:38
(Link)
" teikt "ja gribi novājēt, ej skriet" nav nekāda pamata. "
true story. Kad trenējos maratonam ( drīzāk lai nenomirtu kā uz ātrumu tāds bija mans treniņplāns), tad nu varbūt ka 1,5kg labi ja nonāca nost. Nekā tāda ievērības cienīga katrā ziņā! labi, ka es biju ekstāzē, par paveikto faktu, citādi reāls zāģis man bija. Toties kad pēc sulukūres pirmskāzu režīmā 10kg nonāca un tur man nebija diezko daudz laika skraidīt apkārt, kāzas un darbs un vispār vasara un draugi.. lūk, jums Sprīdīts.. ;)!
[User Picture]
From:[info]minchux
Date:4. Marts 2016 - 14:49
(Link)
BET jāpiekrīt, ka veicot vingrošanu ar lielomuskuļgrupu trenēšanu REGUL"ARI, kad ieeju azartā gandrīz reizēm var (legdays!!!) dzirdēt kā kalorijas dedzina. Un runā, ka viņas sākot dedzināt vairāk, jo vairāk trenējoties, kas man arī sajūtu līmenī šķiet patiesība..
[User Picture]
From:[info]crescendo
Date:4. Marts 2016 - 16:31
(Link)
Šim postam ir viena ļoti būtiska problēma, gan jau pamanīji.

Citētais raksts nav informācija. Jā, tas ir žurnālā, bet tas ir editorial, tb redakcijas sleja, viedoklis. Pie tam, viedoklis no autora, kas, kā norādīts, konkrēti saņem naudu par tieši ar Atkinsa diētu saistītām lietām.

Pat šo viedokli izlasot gan nemanu, ka tas tā censtos pamatot 'visiem jāēd ketogēni'. Tas tikai norāda, ka pārāk daudz OH ēst nav īsti labi. Un, rakstautorprāt, pat, ja šie virsnormas OH ir nopelnīti. Bet starp'ēst 500g OH dienā tikai tāpēc, ka skrien' un ketogēno diētu ir ļoti plašs spektrs, kurā iesilpst vismaz 75% cilvēku ēdienkartes.
[User Picture]
From:[info]kihelkonna
Date:4. Marts 2016 - 17:18
(Link)
skaidrs. to Atkinsu tikai tagad pamanīju. par šo pašu (liekā svara nenomešanu ar sportošanu ir daudz rakstu, bet līdz ketozes pieminēšanai aiziet tikai šis viens.
[User Picture]
From:[info]jojo
Date:5. Marts 2016 - 18:05
(Link)
+1 visam, es arī apmēram to pašu esmu lasījusi.

bet tā sportošana rosina visādu apmierinātības hormonu izstrādāšanos, cilvēki in general ir laimīgāki un grūtāk manipulējami. kardio slodze dienā būtiski samazinot alcheimera un parkinsona risku, ceteris paribus.
[User Picture]
From:[info]kihelkonna
Date:5. Marts 2016 - 18:10
(Link)
jā, kustināšanās samazina iekaisuma marķierus. šāds smalks atklājums mani ir piespiedis uz regulārām nodarbēm :)
[User Picture]
From:[info]jojo
Date:5. Marts 2016 - 18:23
(Link)
aha.

man visvairāk patika, ka pelītes, kuras varēja skriet (bet varēja arī neskriet), izvēlējās skriet un tās bija daudz grūtāk manipulējamas, kad krātiņā ielaida dominanto "boss" peli, kamēr peles, kurām nebija iespējas skriet, tūlīt sāka izrādīt pakļaušanās pazīmes. starp citu, korelē ar novērojumiem iz dzīves, kad ieradās mans bijušais boss-manipulators/narcisists, peles, kuras nesportoja, burtiski izrullējās kā paklājiņi, pelēm, kuras regulāri skrēja vai gāja vingrot (četri no padsmit cilvēkiem), bija kopumā daudz veselīgāka reakcija.
[User Picture]
From:[info]mufs
Date:7. Marts 2016 - 10:40
(Link)
tīri aiz neko darīt (un tīri aiz Tavas vainas dēļ pēdējiem ierakstiem/tur izraisītiem komentāriem :D) nolēmu pastīties,kā tas izpaužas manam rumpim.
izcepu cūkas lāpstu un tagad darbā ēdīšu brokastīs un pusdienās,ar dārzājiem,protams. dienas četras, spriežot pēc gabala.

pa lielam tāpēc,ka vajag kādu iemeslu beigt rīt saldumus - jau ir tā,ka rokas trīc pēc cepumiņa. un ja reiz nedēļu bez ogļhidrātiem,tad nedrīkst. figviņzin gan vai sanāks, bet to jau agrak esmu piefieksejusi,ka - jo vairāk cepumiņus ēd, jo vairāk gribas. ja pārstaj,tad
[User Picture]
From:[info]mufs
Date:7. Marts 2016 - 10:41
(Link)
tad - pārstāj prasīties.
lūk,man jau sākas ogļhidrātu migla,ka nevar trāpīt pa klavieri normāli
[User Picture]
From:[info]kihelkonna
Date:7. Marts 2016 - 11:03
(Link)
lūdzu, neaizmirsti informēt mūs par turpinājumu! !! :)
[User Picture]
From:[info]mufs
Date:7. Marts 2016 - 12:40
(Link)
vispirms pieņemt lēmumu-tad palasīt sīkāk - mūsu moto...

man jau tā ir zems spiediens un ļoti daudz biežāk sāp galva,kopš nedzeru vīnu, un,šai sakot atkal sāpēt,iegūglēju,ka tas ir normāls pavadonis lowcarbiem, itkā man jau tāpat nepietiktu.
Tev tā bija? ir vēl kādas opcijas bez sālsūdens dzeršanas?
[User Picture]
From:[info]kihelkonna
Date:7. Marts 2016 - 12:43
(Link)
jā, to vienmēr pieminu, sakot, ka pāreja uz citu diētu nav viegla. man - kādu nedēļu. vai divas. apātija un neinterese par darba termiņiem.

droši zini, ka to gribi? jo, ja tev nav brīvas nedēļas, kuras izlietot sprāgonībai, tad nav vērts mocīties 5 dienas un atkrist atpakaļ.
[User Picture]
From:[info]mufs
Date:7. Marts 2016 - 13:29
(Link)
baigi man to nevajag - tikai tik,ka interesanti, un mazliet jāiegrožo tā saldumu krīze,kas iestājusies, reāli sāku zaudēt sāta sajūtu uz nasķiem
nu,labi, un interesē,vai varu vēl patievināt pēcpusi.
[User Picture]
From:[info]gedymin
Date:8. Marts 2016 - 11:38
(Link)
Šis nav no tās pašas sērijas, kurā cocacola sponsorētā studija ar secinājumu, ka tieši mazkustība, nevis saldie dzērieni izraisa aptaukošanos? Pirmais ko es gribētu uzzināt, ja padziļināti sim pievērstos ir no kā autori ir saņēmuši finansējumu.