05 December 2017 @ 10:06 pm
par upura vainošanu  
Es laikam tikai tagad tā pa īstam apzinos, ka tas varbūt nemaz nebija īsti ok, ka man sākumskolā un pamatskolā klasesbiedri dienu dienā darīja pāri, t.i. apsaukāka, apsmēja, grūstīja, iekaustīja utt., bet pieaugušie gan skolā, gan mājās vienmēr atrada it kā "leģitīmus" iemeslus, kāpēc es pati esmu pie tā vainīga un kā es to esmu izprovocējusi. Regulāri dzirdēju padomus, kā es varētu izmainīt savu uzvedību (kas patiesībā nozīmēja izmainīt savu personību, jo es nebiju agresīva, pati nevienam neuzbruku un konfliktus apzināti neizraisīju, es vienkārši biju "dīvaiana"), vai kaut kādas implikācijas no sērijas "bet tas tomēr ir jocīgi, ka tieši tu regulāri nonāc šāda veida situācijās, tev pašai tā neliekas (parasti salkani viszinīgā tonī)?)

Un bija arī daudzas riebīgas situācijas, kad es zaudēju savaldīšanos, jo ir diezgan grūti pasīvi tolerēt, ka tev dara kaut ko, kas ir nepatīkami vai sāpīgi (un arī mana iekšējā sajūta, ja vien neesmu absolūtā šokā vai neapzinos, ka man nav nekādu iespēju pretoties, par vardarbību nekad nav bijusi tāda, ka tai vajadzētu vienkārši ļauties), es kādu pagrūdu vai kādam iespēru, pieliekot vairāk spēka, nekā pati apzinājos, un tad nabaga uzbrucējs bija "upuris", bet es tā nenormālā kausle. Un tā gadījās šad tad, jo es pieņemu, ka tāpēc, ka sportoju tizli un biju neveikla un nūģīga, mani skolasbiedri laikam mēdza pieņemt, ka es esmu arī ļoti vāja, bet tā gluži nebija. Atceros situāciju, kad viens klasesbiedrs, kas regulāri mēdza ārkārtīgi sāpīgi kniebt (un tie nebija nekādi joki, tas nenormāli sāpēja un mēdza atstāt zilumus), kārtējoreiz man ieknieba, es viņam vairākkārt no visa spēka iespēru pa celi un piedraudēju, lai vairs man netuvojas. Uz kādu laiku tas arī nostrādāja. Neviens cits arī tajā dienā mani vairs neaiztika. Aizgāju mājās un mātei godīgi šo situāciju atstastīju, nenoklusējot ne speršanu, ne draudus (jo tie bija nopietni domāti). Māte briesmīgi sadusmojās un jautāja, vai es vispār saprotu, kādas mums būtu nepatikšanas, ja es nejauši būtu pamanījusies tam čalim celi kaut kā satraumēt, un piekodināja, lai es nekad tā vairs nedaru. Un, protams, nekas par to, kā citādi varētu risināt šāda veida situāciju, kā es par to jūtos utt.
Un es atceros to šausmīgo, visaptverošo netaisnības un pāridarījuma sajūtu, jo man skolā dara pāri katru dienu, neviens to nerisina, un es arī pati nedrīkstu sevi aizstāvēt.
Es vispār tikai nupat aizdomājos, ka, iespējams, es tajās situācijās, kur kāds man darīja pāri kaut kādā fiziskā veidā, biju tik reaktīva tāpēc, ka man ir ļoti izteikti sāpju refleksi, t.i. man pie ārsta ir ļoti grūti kaut ko izdarīt bez anestēzijas, nosēdēt mierīgi utt., es īsti nespēju to kontrolēt, mans ķermenis uz sāpēm vienkārši "reaģē". Protams, es tāpat apzinos, ka kaušanās nav labākais risinājums, un nav arī tā, ka es spertu zobārstam, bet then again, man arī nešķiet, ka skolai būtu jābūt tai vietai, kur tavi sāpju refleksi regulāri tiek trigerēti.

Ar laiku es, protams, mājās pārstāju stāstīt, ka skolā viss ir tik slikti, jo vienīgais, ko tādā veidā varēja iegūt, bija visādi pārmetumi.

Vai es varu šobrīd atvedināt iemeslus, kāpēc man darīja pāri? Protams. Es biju diezgan atšķirīga, es nepratu saplūst ar pūli un iederēties, es nemācēju aizvērt muti.
Vai iepriekš minētais ir pietiekams iemesls, kāpēc teju visiem apkārt esošajiem pieagušajiem leģitimizēt konstantu vardarbību, kas pret tevi tiek vērsta? Šaubos.

Vispār es pamatskolā jutos tik apdraudēta, ka, ja kaut kur nejauši būtu tikusi pie gāzes baloniņa, ir diezgan liela iespēja, ka būtu kādā brīdī saviem vismaniākālākajiem klasesbiedriem to iepūtusi sejā. Un tad gan jau mani izmestu no skoals un iebāztu psihenē (tur atrasties pat kaut kādā ziņā varbūt būtu bijis drošāk), jo kurš normāls pusaudzis tad nesaprot "nevainīgus jokus"?

Katrā ziņā vēstījums, ko viss iepriekšminētais manī nostiprināja uz daudziem gadiem, bija "ja tev ir problēmas, nav vērts nevienam par to stāstīt, jo risinājuma tāpat nebūs, būs tikai sliktāk".

Kad sāku mācīties vidusskolā, man neviens vairs pāri nedarīja. Tas bija ļoti šokējoši, jo es jau biju paguvusi iekšēji noticēt, ka there is something so wrong with me, ka cilvēki vienkārši nespēj pret mani izturēties normāli.

Kāpēc es to tagad ierakstīju? Jo laiku pa laikam apziņas virspusē izlien kāds rūpīgi noslēpies tarakāns.
Un vēl der piebilst, ka es nemācījos sliktā skolā (sliktā bija tieši tā, kur vēlāk nesmējās) un man apkārt nebija mazizglītoti pieagušie, kam ir alkohola atkarība vai taml.
 
 
( Post a new comment )
Heda[info]heda on December 5th, 2017 - 11:34 pm
Vai jūs ar mammu šo kādreiz esat izrunājušas? Un vecaistēvs? Viņš arī zināja un neko nedarīja?
(Reply) (Thread) (Link)
pelnufeja[info]pelnufeja on December 6th, 2017 - 12:01 am
Nu, kad pārstāju baidīties, es viņai aptuveni uzrakstīju arī par šo problēmu, ka es pati pie visa esmu vainīga. Kā jau minēts, es neesmu šobrīd gatava neko izrunāt.

Bet gan mana māte, gan vectēvs tomēr nāk no laikiem, kuros terorizēt atšķirīgo ir normāli, vienīgais, ko tu vari mēģināt darīt, ir savu atšķirīgumu slēpt. Es nebiju ar mieru un man arī nesanāca. Tad, kad viņi mani nevainoja, tad tika izstarota tāda visaptveroša samierināšanās sajūta, nu, ka mēs jau neko nevaram darīt, pasaule tāda ir - un tas bija vēl daudz sliktāk!
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
--[info]ripp on December 6th, 2017 - 12:05 am
Kas viņiem būtu bijis jādara?
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
pelnufeja[info]pelnufeja on December 6th, 2017 - 12:13 am
Nav jau tāds "būtu bijis jādara". Es tikai stāstu, ka jutos tā, ka pieaugušajiem bija vienalga.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
--[info]ripp on December 6th, 2017 - 12:26 am
Es cenšos saprast, kā rīkoties man, lai manam bērnam nerodas šāda sajūta.
Ok, var runāt par to kā bērns jūtas. Par to, ka citi nerīkojas labi utml. Bet es neredzu kā neteikt bērnam "ar tevi nedraudzējas, jo tu neskaidri runā, atņem mantas un izposti spēles". Kā arī nezinu vai tiešām par katru cenu jāizvairās no "tas ir dzīve tāda ir". Jo fak, dzīve, diemžēl, patiešām tāda ir.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
pelnufeja[info]pelnufeja on December 6th, 2017 - 12:45 am
Redzi, man ļoti bieži uzbruka, kad es nevienam neko neatņēmu un mierīgi sēdēju gaitenī un, piemēram, klausījos mūziku savā pleijierī.

Bet ok - es varu pateikt, ko es no ši brīža skatījuma mēģinātu daŗit:
a) skaidri un daudz komunicēt savam bērnam, ka par spīti kaut kādam atšķirīgumam viņš ir labs, svarīgs un mīlams, neatkarīgi no tā, ko saka citi, kādas atzīmes liek, cik daudz draugu šobrīd ir, vai bulijo utt.;
b) censtos radīt sajūtu, ka man var stāstīt visu un manis dēļ situācija nav jāmīkstina;
c) ja man nebūtu naudas (manai ģimenei tiešām nebija), lai sūtītu bērnu kādā jēdzīgā privātskolā, kur vieglāk kontrolēt, kas notiek, es tomēr tāpat pamēģinātu pamainīt ārējos apstākļus - nomainīt skolu/klasi, biežāk iet uz skolu runāties par to, ka rodas iespaids, ka neviens no skolotājiem, tostarp klases audzinātāja vispār nekēro par to, kas tur starpbrīžos notiek, kā mēs to varētu visi kopā mēģināt risināt utt.

Man nav ilūziju, ka visu var atrisināt, bet noteikti var darīt vismaz kaut ko.

Es lielā mērā šo rakstu tieši tāpēc, ka man ilgu laiku tas viss ir licies daudz maz normāli un "neietekmējami", bet vairs tā neliekas.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
cukursēne[info]saccharomyces on December 6th, 2017 - 08:19 am
jā, lūk! manuprāt, vecāku pienākumus ir radīt bērnam drošības sajūtu, ka, neatkarīgi no tā, kas notiek citās dzīves jomās, vecāki viņu mīl un atbalsta, neatkarīgi no tā, vai tas nozīmētu iemācīt neatņemt citiem mantas vai nomainīt skolu.

un vecākiem tomēr būtu jābūt aktīviem šādu problēmu risināšanā, jo bērns ir bērns, viņam īsti nav ne pieredzes, ne zināšanu, ne prasmju, lai to darītu patstāvīgi, tāpēc tā IR pieaugušo atbildība iesaistīties situācijā, vecākiem komunicēt ar bērniem un pedagogiem, pedagogiem komunicēt ar vecākiem un bērniem, vajadzības gadījumā iesaistīt speciālistus utt. lai bērnam būtu skaidrs, ka pat tad, ja risinājums nerodas tagad un tūlīt (kā arī reti kad būs), tas tomēr tiek kopīgiem spēkiem meklēts. tas, protams, nenozīmē iejaukties pie katras sīkākās nesaskaņas, jo bērniem arī ir jāattīsta savas sociālās prasmes, bet situācija, kurā tevi regulāri un konsekventi apsaukā un sit, jau īsti vairs nav produktīvas izaugsmes telpa.

vispār man liekas, ka atslēga ir tajā, kā par šāda veida situācijām domā - ja centrā ir bērna ilgtermiņa labklājība, situācijas analīze un (paš)refleksija, tad jau arī loģiski sekos kādi saprātīgi soļi. bet, ja centrā ir sajūta "ko tu man te taisi liekas problēmas/apgrūtinājumu un bojā MANU labklājību", tad grūti atrast optimālo risinājumu, jo gribas vnk atkratīties.
(Reply) (Parent) (Link)
milda[info]milda on December 6th, 2017 - 11:12 am
neko tur nevar darīt vecāki. izlikums ir tāds, ka skola draud uzsūtīt BTAI, jo vecāks nav pratis uzaudzināt bērnu, kurš iekļaujas kolektīvā.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
pelnufeja[info]pelnufeja on December 6th, 2017 - 05:11 pm
Nez, tas izklausās pēc cilvēkiem, kuri nav diez ko profesionāli. Bet es ticu, ka tā var būt. Skolā, kur es mācījos līdz videnei praktiski viss bija tevis paša problēma.

Bet, pat ja tā tiešām gadās, tad vismaz tu mēģini kaut ko darīt un saproti, ka šajā mācību iestādē acīmredzot tas nav iespējams.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
milda[info]milda on December 6th, 2017 - 05:39 pm
baidos ka tā ir tendence nevis izņēmums - nu nerisina šādas situācijas par labu upurim. kad upura vecāki mēģina risināt, kļūst vēl sliktāk. Nu un jā - opcija ir skolas maiņa.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
pelnufeja[info]pelnufeja on December 6th, 2017 - 06:01 pm
Bet vispār lielā mērā tas arī bija iemesls, kāpēc es šo ierakstīju, jo man šķiet, ka mūsu sabiedrībā dominē upura vainošanas tendences ļoti dažādos kontekstos.

Vienkārši, tā kā es runāju par savu dzīvi, man grūti izlaist kaut kādus emocionāls fonus, kas saistās tieši ar manu situāciju.

(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
milda[info]milda on December 6th, 2017 - 06:16 pm
jā. tā ir.
(Reply) (Parent) (Link)
Heda[info]heda on December 6th, 2017 - 12:10 am
Gribas tevi apkampt (pasaule varūt tāda ir, bet vecāki nedrīkst to akceptēt).
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
pelnufeja[info]pelnufeja on December 6th, 2017 - 12:17 am
Paldies. :)

Es gan šo nerakstu kā kaut kādu čikstēšanas vai vainošanas ierakstu. Drīzāk "interesanti analizēt", jo ar lielāku laika distanci es izdaru kaut kādus jaunus secinājumus.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
Heda[info]heda on December 6th, 2017 - 12:22 am
Es saprotu, un nesaku to kā jūtināšanos, bet kā kometāru arī pati sev kā vecākam.
(Reply) (Parent) (Link)
--[info]ripp on December 6th, 2017 - 12:28 am
Es joprojām nesaprotu. Kas tad tiem vecākiem jādara? Jāiet bļaut uz skolu? Kāds jāsit?
Kā izpaužas nepieņemšana šajā kontekstā?

(Protams, K mammas reakcija nešķiet ne optimāla ne kcik laba)
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
Heda[info]heda on December 6th, 2017 - 12:44 am
Kā jau viņa rakstīja "nav jau tāds "būtu bijis jādara"", jo katra situācija ir tik atšķirīga. Mana mamma pāris reizes ir pateikusi "Es savus bērnus aizstāvēšu, vienalga, vai viņiem ir vai nav taisnība", un viņai pat nsv nācies to pārāk bieši izpildīt, bet nostājā vien ir tāds miers un spēks.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
milda[info]milda on December 6th, 2017 - 11:15 am
Nav tas tik vienkārši.
(Reply) (Parent) (Link)
gnidrologs[info]gnidrologs on December 6th, 2017 - 12:52 am
Es teiktu, ka attiecīgie vecāki ir pamatīgi "cucked" savā liberālajā attieksmē pret "citiem" un veselīga traibālisma trūkumā. Tas tāds over-civlized sabiedrību fenomens. Kādam tas noteikti liksies mana kārtējā vulgaritātes pazīme, bet uzskatu, ka normāliem vecākiem jāmāca sist pretim tā, lai tas otrs nepieceltos un jāslavē bērnu, kad tas izdodas. Štrunts par izmešanu no skolas, toties bērnam ceļas pašapziņa un vieglāk turpmākajā dzīvē, nekā ar neirozēm un depresijām dēļ bērnības traumām un mūžīgā izstumtā tarakāniem zemapziņa.
(Reply) (Parent) (Thread) (Link)
ctulhu[info]ctulhu on December 6th, 2017 - 01:41 am
hm, jā
(Reply) (Parent) (Link)
extranjero[info]extranjero on December 6th, 2017 - 11:51 pm
Skumjākais šajā ir tas, ka pelnufeja principā pati ar to tika galā un sadeva nekauņam, ko šis bija pelnījis. Bet māte tā vietā, lai paslavētu – jā, tā vajag sevi aizstāvēt, tagad viņš tevi respektēs (un tikai drusku pabrīdinātu, ka vajag uzmanīties, lai nenodarītu ilgstošu traumu, kuras dēļ var iesūdzēt tiesā), viņa vienkārši nosoda meitu.
(Reply) (Parent) (Link)
Hedera helix L.[info]hedera on December 6th, 2017 - 12:14 am
Tu šeit apraksti ļoti daudz lietu, kuras man ir labi pazīstamas. "Meklē vainu sevī" bija parastā atbilde no vecāku puses, kad 1. klasē vēl sūdzējos. Bija arī nopietnas nepatikšanas ar iespēju, ka mani izslēgs no skolas, kad pagrūdu vienu no aktīvākajiem bulijiem, kurš regulāri mani aizskāra fiziski, un viņš pakrita un pārsita uzaci. Un tas jau bija NOPIETNI!

Bet es jau agri sapratu to, ka nekādas tur personības īpatnības nav īstais iemesls. Ciemā, kur dzīvoju vasarās, es skaitījos krutā un stilīgā, ar ko visi gribēja draudzēties, un tas bija laikā paralēli tam, kas notika skolā. Tādēļ es domāju, ka bulijošanas problēmas rodas no tā, ka salaiž barā bērnus un tad neliekas ne zinis, kā veidosies viņu sociālā struktūra. Vienā klasē izstumtais būs teicamnieks, otrā - tas, kurš vēl nav iemācījies tekoši lasīt, utt. Galvenais ir pietiekami izteikta atšķirība no vairākuma.
(Reply) (Thread) (Link)
pelnufeja[info]pelnufeja on December 6th, 2017 - 12:25 am
"Tādēļ es domāju, ka bulijošanas problēmas rodas no tā, ka salaiž barā bērnus un tad neliekas ne zinis, kā veidosies viņu sociālā struktūra. Vienā klasē izstumtais būs teicamnieks, otrā - tas, kurš vēl nav iemācījies tekoši lasīt, utt." - šim es ļoti piekrītu un vispār to redzu kā masu skolu lielāko problēmu, pat vēl lielāku par izglītības kvalitāti.

Tiesa, man nekad nav bijis viegli iekļauties grupā un es parasti draudzējos ar cilvēkiem atsevišķi. Bet nu - tik traki arī nekad nav bijis. Lai gan - vēl vienā pulciņā bija gan, bet tur es tāpat ilgi nepaliku.
(Reply) (Parent) (Link)
[info]kaukau on December 6th, 2017 - 01:11 am
Paldies, ka padalījies. Man arī tā bija, ar izņēmumu, ka vienmēr esmu gribējusi ar visiem pa labam (jau no ļoti maza vecuma),tādēļ neatceros, ka kādreiz būtu situsi vai vispār pat runājusi pretī. Pašlaik gan visvairāk atceros psiholoģisko teroru, taču bijušas arī epizodes ar galvas sišanu prat sienu. Es laikam mājās nemaz tik daudz nestāstīju, jo vecāki uz skolu gāja tikai dažas reizes.. Kā jau mazā lauku skolā, tur bija tik daudz dažādu bērnu, un man nudien negāja vissliktāk, tādēļ nebrīnos, ka skolotāji tam nepievērsa tik lielu uzmanību...
Tā visa dēļ man laikam joprojām ir problēmas izteikt viedokli un aizstāvēt to..
(Reply) (Thread) (Link)
pelnufeja[info]pelnufeja on December 6th, 2017 - 01:16 am
Uz psiholoģisko teroru es biju attīstījusi "izliekos, ka man pilnīgi vienalga, es vispār šito nedzirdu" tehniku (ļoti veselīgi, protams. :D)

(Reply) (Parent) (Link)
[info]semiirs on December 6th, 2017 - 01:39 am
Vai tam ir nozīmē nākotnē. Es to pieņemtu kā likteni un ar to ir jāsadzīvo
(Reply) (Thread) (Link)
ctulhu[info]ctulhu on December 6th, 2017 - 01:40 am
tu te ko - pazemību propagandē?
(Reply) (Parent) (Link)