Chloroform Sauna ([info]martcore) rakstīja,
@ 2009-12-22 12:43:00

Previous Entry  Add to memories!  Tell a Friend!  Next Entry
atgriežoties pie vakardien uzrakstītā gaišā ziemassvētku posta par principiem (es nebiju gaidījis, ka būs tāds responss)
servisa klab elvē izmantotājs biezpientaure komentos raksta - "normāls vidusmēra cilvēks mirs, bet spītīgi turēsies pie saviem uzskatiem, ļoti bieži pat saprazdams, ka viņam nav taisnība"
true

bet lūk, redzat, tas ir tomēr paradokss
teiksim, pusamerikas ievēlēs par prezidentu morālu lopu bušu vecāko, tāpēc, ka "mēs esam republikāņi nahuj", šie demokrātu-republikāņu uzskati ir izveidojušies bezmaz, nezinu, ģeogrāfiski, tiem vispār nav nekāda sakara ar veselo saprātu un situācijas analīzi

kā reiz izteicās filozofs un publicists uldis tīrons savā piecu sekunžu intervijā raidījumam panorāma - visas problēmas ir no tā, ka cilvēki vienkārši nedomā
true

tajā pašā laikā tomēr eksistē principi, kuriem es (savulaik) sekoju - piemēram, tam, ka žurnālistikā ne par kādu naudu nedrīkst izteikt cita viedokli kā savu. mana eks-dzīvesbiedre reiz parādīja šādi fingeru labi apmaksātam darbam, par piedāvājumu politiski nedaudz uzdžinsot, un es šausmīgi lepojos ar šādu viņas lēmumu. viņas vietā es arī pasūtītu pasūtītājus nahuj.
true

tad apgalvojums, ka "normālam cilvēkem nevar būt ne uzskatu, ne principu. normāls cilvēks rīkojas tikai pēc situācijas" slēpj sevī paradoksu vai nē?


(Ierakstīt jaunu komentāru)


[info]starro
2009-12-22 13:14 (saite)
"domāt" nozīmē izvērt jebkuru situāciju saskaņā ar saviem uzskatiem un principiem. rīcība seko domāšanai.

Nevajag jaukt aizspriedumus, kompleksus ar uzskatiem, principiem.

(Atbildēt uz šo) (Diskusija)


[info]martcore
2009-12-22 13:16 (saite)
aizspriedumi vai principi agru vai vēlu noved pie stereotipiem, kad cilvēks vairs nav spējīgs, ē, elastīgi domāt, uzskatīt, principializēt

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]starro
2009-12-22 13:32 (saite)
tad apgalvojums, ka "normālam cilvēkem nevar būt ne uzskatu, ne principu. normāls cilvēks rīkojas tikai pēc situācijas" slēpj sevī paradoksu vai nē?
Tas nav nekāds paradokss, šis apgalvojums ir kļūdains. Kas tad ir ētika, ja ne uzskatu un principu sistēma? Un skaidrs, ka jebkura sistēma ir mainīga mainīgos apstākļos.
Vai uzskati, ka melot, krāpt un zagt ir slikti? Tev ir princips palīdzēt kam nepieciešama palīdzība? Ak, ir situācijas, kad nerīkojies atbilstoši uzskatiem un principam? Es samelojis un sazadzies kādreiz, jo bija izdevīga "situācija"; atstājis kādu nelaimē, jo "izdomāji" attaisnojumu? Tad tu esi ļoti "normāls". Normāls kā visi.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]starro
2009-12-22 13:34 (saite)
Tas nav nekāds paradokss, šis apgalvojums ir kļūdains.
Es gribēju teikt: šis apgalvojums ir bezjēdzīgs.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]martcore
2009-12-22 13:44 (saite)
starro, tu taču pats saproti, ka es runāju par kaut kādu ideālu cilvēka attiecību ar pasauli modeli
otmazka 'mēs visi esam tikai cilvēki', nu, to pēc tam var tikai taisnajā tiesā stāstīt
mēs tieši tāpēc esam cilvēki, ka esam spējīgi kaut kādus stulbus rāmjus no galvas izvākt ārā

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


[info]grey
2009-12-22 13:31 (saite)
Manuprāt, cilvēku kā personību nosaka/veido tieši viņa principi.

Otrkārt, lai cilvēks "rīkotos pareizi" pēc situācijas, viņa rīcībā ir jābūt nepieciešamā apjoma/kvalitātes informācijai.

Treškārt noteikti nepiekrītu, ka katrā situācijā ir viens vispareizākais risinājums. Subjektīvi, protams, gribētos, lai tā būtu, bet faktiski tu uzzini vai lēmums bija pareizs vai nē, tikai pēc zināma laika.

(Atbildēt uz šo) (Diskusija)


[info]antuanete
2009-12-22 13:45 (saite)
"Treškārt noteikti nepiekrītu, ka katrā situācijā ir viens vispareizākais risinājums. Subjektīvi, protams, gribētos, lai tā būtu, bet faktiski tu uzzini vai lēmums bija pareizs vai nē, tikai pēc zināma laika."

Manuprāt, to, vai lēmums bija "pareizs" vairumā dzīves situāciju vispār nav iespējams uzzināt, respektīvi, nav zināms, "kā būtu, ja būtu".

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


[info]martcore
2009-12-22 13:45 (saite)
varbūt man paskaidrosi, kāpēc katrā situācijā neeksistē ideāls risinājums?
nu, kādu piemēru

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


[info]saikne_neochin
2009-12-22 13:32 (saite)
nu tad jau var arī pakauties par to, kas ir paradokss...
lūk, tas, ka viss ir tik nosacīts arī atmet mūs atpakaļ pie situācijas.

(Atbildēt uz šo) (Diskusija)


[info]martcore
2009-12-22 13:47 (saite)
tieši tā

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]saikne_neochin
2009-12-22 13:50 (saite)
:) jēj

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


[info]losthighway
2009-12-22 13:45 (saite)
principā to ka kaut kas ir izdarīts pareizi vai nepareizi varu apgalvot tikai tā brīža kontekstā. un principi mainās, tas ir fakts. aizspriedumi vel jo vairāk.

(Atbildēt uz šo) (Diskusija)


[info]martcore
2009-12-22 13:52 (saite)
gluži vienkārši šabloni, uzskati, stereotipi un principi var liegt konkrētajā brīdī tev normāli padomāt ar galvu, kā rīkoties

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]losthighway
2009-12-22 14:04 (saite)
Jā, bet es pat teiktu vel spēcīgāk. Realitāte uz to brīdi bija tāda kāda bija, šablonu, uzskatu un stereotipu izmaiņa pēc tam ir saistīta ar to pašu šablonu, uzskatu un steriotipu ietekmi pašiem uz sevīm (protams jaunās pieredzes ietekmē, kas izraisa to izmaiņas). Protams domājot par jautājumu, risinājums ietvertu vel vairāk mainīgos, kas būtu ņemti vērā, taču vienlaicīgi arī tiktu saprasts, ka atkarības, kuras jāņem vērā, pieņemot lēmumu ir vel vairāk (kurām arī ir atbilstošās atkarības, kam tālāk ir vel atkarības un tā bezgalīgi).

Sekojoši mans tīri subjektīvais spriedums ir ka pat domāt par risinājumu ir lieki, ir jāpakļaujas intuīcijai un tad pat tevis minētais spriedums iespējams ir patiess. bet tā arī tikai teorija, jo vispār par jautājumu nepadomāt mēs nespējam.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]martcore
2009-12-22 14:13 (saite)
nu, es domāju par situācijām, kad ir iespējams kaut ko apsvērt un padomāt
rīkojoties refleksīvi, teiksim, vai tu skrietu sekunžu laikā glābt (ne savu) bērnu no degoša nama - tas jau attiecas uz kaut kādām citām īpašībām, drosmi, fiziskās formas pašnovērtējumu - tās būtu sekundes daļas, pirms tu pieņemtu lēmumu, etc

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


[info]losthighway
2009-12-22 13:54 (saite)
A, ideālas atbildes atrašanu es redzēju: Hitchikers guide to galaxy. tikai cik atceros tam izti nekādas jēgas nebija.

(Atbildēt uz šo)


[info]prtg
2009-12-22 14:30 (saite)
Visas problēmas ir no tā, ka cilvēki nedomā vienkārši.

Aizvieto teikumā "cilvēkam" ar "žurnālistam" un viss nostājas savās vietās.

Normālam cilvēkam ir principi un uzskati ir sabalansēti ar rīkošanos "pēc situācijas".

Principi un uzskati ir cilvēka konservatīvā daļa, atvasināta no uzkrātās pieredzes, un kas atvieglo dzīvi, jo lēmums nav katrreiz jāpieņem no nulles punkta - var izmantot ja esošus principus. "Pēc situācijas" jārīkojas tad, kad principi vairs nedarbojas, vai nedarbojas pietiekami efektīvi. Tā ir normāla cilvēka liberālā daļa. Katra rīcība "pēc situācijas" slēpj sevī jauna principa iedīgli.

Katrs princips būtu jālikvidē brīdī, kad ir viennozīmīgi zināms, ka apstākļi, kas izraisījuši tā rašanos, ir pietiekamā mērā mainījušies. Bet tas jau ir virs "normālā cilvēka". Normālam cilvēkam principi "iesēžas" uz ilgu laiku, vai pat uz mūžu.

(Atbildēt uz šo) (Diskusija)


[info]martcore
2009-12-22 14:50 (saite)
čuvak, tas ir stāsts par to, ka mēs abi nekrītam nekādās galējībās
un spējam kritiski visu apšaubīt

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]tiesibsargs
2009-12-22 16:17 (saite)
ja tu nekad nekrīti nekādās galējībās - tad tu jau esi iekritis galējībā. ;)

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


(Anonīms)
2009-12-22 16:42 (saite)
Marchkore - panjem ka tomer pipauzi no cibas (kaa biji apjemies) un izvedini galvu! pedejas nedelas Tu kaut kadu sviestu lej - sakot ar mistiskiem un kategoriskiem uzskatiem par vegetarismu, un tagad par kaut kadiem (aplamiem) paradoksiem.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


[info]begemots
2009-12-25 16:50 (saite)
> tad apgalvojums, ka "normālam cilvēkem nevar būt ne uzskatu, ne principu. normāls cilvēks rīkojas tikai pēc situācijas" slēpj sevī paradoksu vai nē?

nē, tas vienkārši arī ir princips :P

(Atbildēt uz šo)


Neesi iežurnalējies. Iežurnalēties?